OnePlus 3T 64GB Grafiet Review

CDA441 7 december 2016, laatste update op 11 december 2016, 5.981 views

OnePlus 3T 64GB Grafiet

De Oneplus 3T heeft hier en daar ene paar kleine tekortkomingen, maar zijn makkelijk op te lossen door user input en hier en daar wat modificaties aan te brengen in de software. Wel is dit een top product voor een prima prijs, alleen jammer dat deze zo moeilijk verkrijgbaar is.

Pluspunten

• Goedkoper dan andere flagship phones
  • Zeer snelle vingerafdrukscanner
  • Accuduur & Dash Charge
  • Geen bloatware
  • Saffier i.p.v. glas back camera
  • Dual Sim

Minpunten

• Ondanks 16MP nog steeds niet zo'n goede foto's
  • Beperkt leverbaar
  • Niet uitbreidbaar opslaggeheugen
  • Korte laadkabel
  • "breekbaar" gevoel

In oktober dacht mijn Galaxy S5 eens: "Ik ga eens onstabiel zijn!"; en had enorme vertragingen en bugs.
Daarom ging ik op zoek naar een vervanger van deze smartphone.

Ik zocht naar smartphones die sub 500 kosten, en kwam uit op een Oneplus 3.
Snel maar even research doen, en tot mijn verbazing was de OP3 niet meer leverbaar.
Ik schreef mij in voor een "notification when available", maar geen geluk.
Dan maar naar Tweakers, en dan zie ik ineens dat er een Oneplus 3T uit gaat komen op 28 november 2016.

Ik kon haast niet wachten op die datum en begon uren lang te kijken naar de "pre-releases" van reviews zoals van MKBHD en LTT.
Deze hebben mij overgehaald om een Oneplus 3T aan te schaffen, althans als ik n van de gelukkigen was die er 1 kon bemachtigen :)
Levertijd (via de Oneplus store)
28 november: D-Day, om 1 uur 's ochtends nog geclusterd aan het computerscherm met mijn creditcard in de ene hand en de andere hand op de F5 knop. Uur van bestellen: 01:00:40. Ik deed er dus 40 seconden over om de smartphone te bestellen.
Shipping via non-priority, ETA 6 december. Time of arrival: 2 december rond 11:00.
DHL had zijn best gedaan :)

Snel uitgepakt en de OP3T bewonderd, maar niet voor lang maar ik moest naar school :+
In de verpakking
- Oneplus 3T 64GB Grafiet met pre-applied plastic screenprotector
- Dash Charger
- Dash Charger kabel (usb type-C)
- Handboekje en stickers
- Sim tray tooltje (in het simkaart slot zitten er ook plastic nano simmetjes)
Behuizing
Net zoals de Oneplus 3, heeft de 3T een aluminium unibody.
Deze keer niet in het zilvergrijs, maar in grafiet. De donkere kleur doet de OP3T wat luxueuzer uitstralen.
Wel vind ik persoonlijk dat de lak erg fragiel is, 1 klein tikje tegen mijn RVS horloge en er zit al een put in de verf.
De camera bump is ook niet zo'n mooi en handig ding. Ik heb een glazen bureau en elke keer als ik de OP3T te hard neer leg, dan hoor ik een luide "TIK". Geeft mij wel rillingen door mijn ruggengraat :')
Rondom de smartphone zijn alle knopjes van aluminium, wat ik wel een leuke toets vind.
Qua design vindt ik het een relatief geslaagd design.
Hardware
Processor, ram en GPU
Welja, zoals de specsheet aangeeft, heeft de 3T een Quallcomm Snapdragon 821.
Of die sneller is dan een 820? Geen idee, ik heb geen ervaring met de OP3.
Volgens Geekbench lijkt het alsof er een SD820 in zit, maar dat is een weergavefout.
6GB ram is ook wel veel voor een smartphone. Met de nieuwe update naar Oxygen OS 3.2.1 kan de OP3T de volle 6GB gebruiken.
De Adreno 530-gpu is overigens ook geclocked naar 653MHz terwijl de 3 een kloksnelheid van 624MHz heeft. De 3T is dus ietsje sneller dan de 3.
Accu
Die wordt echt snel opgeladen door de Dash Charger en gaat dan voor ongeveer 2 dagen mee met normaal gebruik.
Ook 400mAh groter dan die van de Oneplus 3, al ziet men dat niet op bepaalde apps. Dit is ook een weergavefout en ik hoop dat deze dan wl opgelost worden.

Het is moeilijk om in te schatten hoe lang ik erover doe om een volle OP3T leeg te trekken in 1 dag, maar mij lijkt het onwaarschijnlijk dat je na normaal gebruik nog maar 10% over hebt. De Oneplus 3T gaat bij mijn gebruik makkelijk een dag mee, en hoeft niet altijd aan de lader.
Op mijn bureau heb ik nog een dock zitten, waar de OP3T via een usb poort wordt opgeladen (aan +-300mA), dus als ik hem niet gebruik gaat ie aan de traaglader.
Vingerafdrukscanner
De vingerscanner is ook zoals zijn broertje van keramiek, die zal dus niet snel krassen.
Er kunnen 5 vingerafdrukken toegevoegd worden volgens de software, maar dat is te overbruggen door meerdere vingers op te slaan in dezelfde fingerprint file. (dit werkt echt)
Scherm
De Oneplus 3T heeft een oledscherm met een resolutie van 1920x1080.
Met 5,5 inch zou de "mindere kwaliteit" te zien zijn, maar ik zie het in feite helemaal niet.
Het scherm is in ieder geval niet geschikt om VR-spellen te spelen.
De sRGB modus maakt de kleuren minder verzadigd, en laat alles wat beter eruit zien.
Origineel staat de Oneplus 3T wat blauw afgesteld, en doet dus sneller pijn aan je ogen.
Er is ook een nachtmodus aanwezig die het blauwe licht filtert, maar slaat ook wel heel erg geel/bruin uit en is ook niet bepaald prettig om naar te kijken.
De nachtmodus is overigens niet via een tijdklok in te stellen en moet handmatig aangezet worden.
Camera (front & rear)
Bij dit titeltje kan ik mij nog niet goed uitspreken, ik maak weinig foto's, maar ben toch wel van het type dat graag mooie foto's wil :)
Beide camera's zijn 16MP, waarvan de achterkant een Sony IMX 298 sensor is met beeldstabilisatie (OIS), en de voorkant een Samsung 3P8SP waarvan ik geen verdere info heb.
Rear camera
Afbeeldingen: Ben ik wel blij mee, al kan de focus wat sneller.
Video: Enorm blij, alleen vindt ik dat het filmpje wel wat golfachtig is.
Front camera
Afbeeldingen: Een grote verbetering dan van de S5, maar dat is normaal.
Video: Nog geen ervaring mee, omdat ik mijzelf niet graag zie :')
Software
Hier heb ik mijn twijfels over. Op het eerste zicht is OxygenOS wel leuk omdat het een "near stock" versie is van Android. De Android versie is overigens 6.0.1.
Er zal een update komen naar Android Nougat 7.0.

Er is niet veel aan te passen aan de Oneplus launcher.
Een cijfertje naast je inbox (van Gmail of Whatsapp) krijg je er deze keer ook niet meer bij.
Hiervoor heb je een andere launcher nodig zoals Nova Launcher en TeslaUnread.
Voor mij werken deze 2 programmaatjes niet omdat ik geen Prime versie heb die dat wel zou kunnen doen.

Er zijn ook geen mogelijkheden om de volgorde van de schuifregelaar aan te passen, maar er zijn wel een paar aanpassingen mogelijk aan de functies zelf.

Voor deze smartphone al voor 6 dagen in mijn bezit te hebben, en die ook zelfs mijn eerste "flagship" smartphone is, ben ik er enorm blij mee.
Er zijn een paar kleine schoonheidsfoutjes (zoals vermeld in de minpunten), maar qua prijs is het echt een aanrader voor iemand die graag tweakt of/en een goedkopere high-end smartphone wil bezitten.

Wat wel jammer is, is dat er een speciale Dash Charge kabel nodig is om deze te "Dash Chargen".
Ook bestaan deze maar in een lengte van 100cm en 150cm.
USB type-C zit nu nog in de lift, maar zal op een bepaalde duur wijder verkrijgbaar zijn.
Al bij al, een top product voor een top prijs! Ik geef de OP3T een 4,5/5

Heb jij ook een OnePlus 3T 64GB Grafiet?

Meer advertenties

Het is niet per se zo dat als je een 16MP sensor in je telefoon hebt zitten, dit direct goeie foto's oplevert. OIS helpt zeker, maar ik weet niet op wel vlak je vindt dat 'ie mindere foto's maakt dan je had verwacht?
Gaat dit om scherpte of in low-light?
Daar ben ik zeker van op de hoogte.
Voor mij gaat het om scherpte, de foto's zien er wat wazig uit met de auto focus (ben een point & shooter). Ook wel jammer dat de resolutie niet in te stellen is. Alleen een optie HQ en niet HQ is aanwezig bij de standaard camera app.
Low light foto's zijn normaal dat die van wat mindere kwaliteit zijn ( la ruis).

[Reactie gewijzigd door CDA441 op 8 december 2016 10:55]

En met een andere camera app, zoals Manual Camera?

Deze vind ik zelf heel fijn; point & shoot is mogelijk, evenals uitgebreid sluitertijd/witbalans e.d. aanpassen voor bijv. foto's in low-light. Weet ook niet wat dit doet i.c.m. OIS? Misschien haal je er wel hele mooie foto's uit in schemering als je je hand enigszins stil kunt houden?

Nadeel in mijn ogen van dit toestel is dat de sensor (IMX298) relatief kleine pixels heeft en daarmee wat minder licht opvangt. Maar bij gewoon foto's in goed daglicht, zou dit geen probleem mogen zijn hoor!
Ja, de foto's zijn wat donkerder bij indoor foto's is me ook opgevallen nadat je mij erop wees :)
Zal eens een paar andere apps proberen om zo wat betere kwaliteit uit de camera te halen :)
Hoi,
Mooie review! Ik heb alleen een vraagje, weet je namelijk of de OnePlus 3T ook night shift heeft net zoals Apple? Want dit is voor mij best handig als ik 's avonds op mijn mobiel zit. Night shift zorgt ervoor dat de normale kleuren in een andere kleur veranderd zodat dit minder slecht is als het donker is.
De Oneplus 3t heeft een nachtmodus, maar deze is niet tijdsgebonden. Het is dus niet zo dat deze automatisch naar een andere kleurenfilter overschakelt.
De nachtmodus filtert het blauwe licht eruit zodat het wat minder licht is. :)
De OnePlus 3(T) heeft voor zover ik weet op de S7-reeks na de snelste autofocus, dus heel veel sneller wordt wel lastig. :P

Verder mis ik wat informatie m.b.t. hoe de accuduur is. Zuinig? Hoe lang kan je ermee doen? Screen-on-time in combinatie met gebruik?

Eventueel wat voorbeeldfoto's toch nog toevoegen. :)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 10 december 2016 16:55]

Accuduur, dat is een moeilijke, het is moeilijk in te schatten hoe lang een accu meegaat, want het ligt er ook aan hoe intensief je deze gebruikt.
Vandaag om 12:30 ging hij van de lader op 100%, heb een beetje gesurft en een paar grafisch intensieve spelletjes gespeeld. Ik laat niets op de achtergrond lopen, en heb nu nog (op moment van schrijven, (10/12/22:33) nog ca. 13 uur resterend (op 51%).
De adreno 530 is wel degelijk anders, hij heeft namelijk een hogere kloksnelheid
Dankjewel voor de opmerking, ik heb de review aangepast en wat aangevuld :)