Specificaties 14" (2560x1440 IPS), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo X1 Carbon 20BS00A5MH Review

Homer J.Simpson 6 december 2016, laatste update op 7 december 2016, 311 views

Lenovo X1 Carbon 20BS00A5MH

Uitstekende laptop met veel mogelijkheden maar beroerde support

Pluspunten

• snelle hardware
  • Redelijk goed scherm
  • Fantastisch toetsenbord
  • Beste touchpad ever
  • trackpoint
  • 4G Broadband

Minpunten

• Helaas maximaal 16 GB intern geheugen maximaal
  • Absoluut beroerdste klantenservice EVER, reden om voortaan geen Lenovo meer te kopen.

Ik was op zoek naar een Laptop die top performance combineerde met ergonomie, TPM en 4G mogelijkheden, in de vorm van een mooie Ultrabook. De enige laptop die voldeed was de Lenovo X1 Yoga en die heb ik daarom in de zomer van 2015 besteld via de Lenovo website.
De website gaf aan dat de laptop made-to-order was en daarom pas over 17 dagen gereed zou zijn en inderdaad: Na 3 weken ging de status naar onderweg. toen begon de verwarring want er werd geen in eerste instantie geen laptop geleverd en na een paar dagen veranderde de status naar "teruggestuurd". Lichtelijk ongerust heb ik toen met de Lenovo servicedesk gebeld en ben er achter gekomen dat ze daar blijkbaar nog geen computers hebben: Niemand wist wat er aan de hand was en uiteindelijk bleek iemand na lang zoeken te kunnen melden dat de bestelling op het gemeentehuis was afgeleverd: Iemand had mijn naam gegoogeld en had via een hersenkronkel bedacht dat ik daar blijkbaar werkte en het adres veranderd. Ik heb de laptop daarna opgehaald bij het gemeentehuis waar ze me enigszins verbaasd aankeken toen ik mijn verhaal deed. Aangezien de naam op het label klopte met mijn paspoort mocht ik hem uiteindelijk meenemen waarna ik eindelijk mijn langverwachte laptop in bezit had.

Over de laptop zelf kan ik kort zijn: dit is (alweer) de beste laptop die ik tot op heden heb mogen vasthouden, maar in geval van laptops is dat vaker zo natuurlijk. Het apparaat werkt uitmuntend., typt heel lekker, touchpad is beste ooit en het scherm is prima vol te houden, als valt de maximale helderheid wel iets tegen komende van een Samsung New Series 9. De 4G verbinding is robuust en ik vond het verassend om bij herinstallatie van Windows 10 te mogen constateren dat de 4G verbinding automatisch werd herkend en de suggestie verscheen om de Vodafone app speciaal hiervoor te downloaden.
De ondersteuning van Lenovo is een ander verhaal: Deze is behoorlijk slecht en het is maar goed dat je ze vrijwel nooit nodig hebt.

Heb jij ook een Lenovo X1 Carbon 20BS00A5MH?

Dapper dat je ondanks deze bizarre ervaringen toch een Lenovo product koopt in Nederland.
X1 is een mooi apparaat en ik hoop voor je dat je die ondersteuning inderdaad nooit nodig hebt.

Ik had die helaas wel nodig na 10 maanden en ben uiteindelijk van Lenovo weer naar HP gegaan; overigens wel na een keurige restitutie van het aankoopbedrag.

In de -verder fantastische- Yoga2Pro zat een Samsung SSD(OEM 840: PM851) met een firmware fout. Lenovo weigerde deze te herstellen of een vervangende SSD aan te bieden. Hetgeen Dell, HP en Microsoft (Surface) wel deden.
Ook zelf problemen oplossen bleek problematisch i.v.m. een zgn white list in het Lenovo BIOS ???

[Reactie gewijzigd door emmerx op 6 december 2016 15:16]

De Yoga is ondertussen door Lenovo geannuleerd wegens niet leverbare OLED schermen en de optie is stiletjes verwijderd van hun website. Raar bedrijf is het, net alsof ze geen klanten willen...
Beetje korte review over dit model...
Bij de minpunten staat Helaas maar 16 GB intern geheugen
Maar volgens de specs zit er maar 8GB in ?
Dat is trouwens ruim voldoende hoor, de kans die je die allemaal gebruikt lijkt mij nihil.
De bottleneck zit eerder in het feit dat er geen videokaart in zit maar deze Carbon gebruik maakt van de interne Intel® HD Graphics 5500 van de i7-5500U Processor.
De configuratie is uit te breiden tot 16 GB maximaal, beperkt door de chipset blijkbaar en dat is krap voor mijn gebruik, ik virtualiseer nogal veel op dat ding. De videokaart is voor mij niet belangrijk en de standaard Intel processor voldoet prima tegen laag energieverbruik, scheelt weer in accutijd.
Qua configuratie is dit echt een prima laptop, wint hands-down. Het is vooral de bizarre klantondersteuning van Lenovo die me verbaast...