Acer Ferrari 4005WLMib Review

Chris P 8 december 2005, 2.141 views

Acer Ferrari 4005WLMib

Pluspunten

• Lichtgewicht voor zijn klasse door gebruik van koolstofvezel. Toetsenbord heeft en lichte draai wat voor een aangename ergonomie zorgt. Kan redelijk goed met de nieuwste spellen uit de voeten.

Minpunten

• Geen PS/2 aansluitingen. USB controller op de chipset heeft in de eerste revisie problemen gehad en is, voor zover ik merk, niet helemaal opgelost.

Keuze
Via mijn hogeschool zou ik in eerste instantie een laptop aanschaffen met alle nodige software voor geinstalleerd. Door te weinig belangstelling voor dit laptop project, moest ik zelf op zoek gaan naar een goeie laptop. Ik wist dat ik een 'wat duurdere' laptop nodig zou hebben, omdat ik Matlab, Inventor en nog meer van dat soort programma's goed moet kunnen draaien en ook een aantal jaren mee moet gaan.

Ik keek naar een aantal merken waarvan ik goede dingen had gehoord. Deze waren: Sony's Vaio, IBM's T4x reeks, Dell, HP (keuze van school). Ik ging er vanuit dat je bij deze merken een aardige deal kon sluiten, maar dat bleek niet zo te zijn. Qua prijs/prestaties kwam ik bijna gelijk al terecht bij Acer's laptops. Gezien de features, de kracht en mooie design viel mijn oog op de Ferrari.

Eerste indruk
Gekocht bij PC Megastore, omdat ik al eerder dingen van hun heb gekocht en zeer te spreken was (lees: ben) over de service, klantvriendelijkheid, algemene indruk en prijzen. Zoals ik gewend was, was het hele pakket heel goed gepakt. Dozen geopend en eerste gedachte was: "wow, dit is mooi!" Accu aangesloten, aangezet, taal keuze gemaakt (Eng, Fra of Ned... ging voor Eng, want ik ben schots ;)) en de laptop z'n gang laten gaan. Tijdens de installatie keek ik naar de ingoud van de doos en zag dat het goedgevuld was. Ferrai BT muis, allerlei CDs, RJ11 kabel, speciale dtofdoekje en de vanzelfsprekende MS Windows XP boek. Ook was er de handleiding, garantie en andere kleine dingen te vinden.

Prestaties
Gelijk wilde ik weten hoe snel het was t.o.v. mijn PC m.b.t. opstarten, spellen laden etc. en kwam al gauw tot de conclusie dat de harde schijf toch beter een 7200rpm exemplaar had moeten zijn. Met een seek-time van 12,5 ms en een (voor een laptop overigens prima) 5400rpm vond ik het gauw niet snel genoeg. Zoals te verwachten zijn de prestaties op alle andere gebieden, waarbij HD snelheid niet van essentieel belang is, prima te noemen.

Ergonomie & Gebruiksvriendelijkheid
Ergonomie is helemaal top en het enige wat ik eraan kan zeggen is dat mijn windows toets overgevoelig is. Laptop zal ik ook een keer terugsturen naar Acer voor een nieuw toetsenbord. Gebruiksvriendelijkheid is misschien een raar woord om te gebruiken, maar ik bedoel hierbij dat je geen kramp krijgt van te lang typen, de laptop wel op schoot kan en dus niet te warm wordt en het scherm gewoon ideaal is (geen enkele dode pixel!). Vooral bij 1680*1050 is het een waar genot. Films kijken kan ook heel goed, maar dan gebruik ik meestal een koptelefoon doordat de kleine laptop speakers niet voldoende zijn hiervoor.

Zeer mooie en krachtige laptop voor een aardige prijs.

Heb jij ook een Acer Ferrari 4005WLMib?