Specificaties Robot-stofzuiger 90 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

iRobot Roomba 875 Review

Krysa 29 november 2016, 1.384 views

iRobot Roomba 875

Ideale hulp voor mensen die geen zin hebben om iedere dag te stofzuigen. Wanneer je denkt dat een kamer schoon is, laat de Roomba een dagje zwoegen en het zal je verbazen.

Pluspunten

• Maakt écht goed schoon
  • Stil
  • Makkelijk in gebruik
  • Slaat geen plek over
  • Haren zeer makkelijk te verwijderen

Minpunten

• Geen afstandsbediening bijgeleverd
  • Geen app
  • Roomba-proof maken kamer
  • Werkt met infrarood

Reden van aankoop

Als aanvulling van de Dyson DC45, had ik de behoefte om vaker mijn kamer te stofzuigen. Ik woon in een studentenwoning met tapijt waarbij er dagelijks gestofzuigd zou moeten worden. Aangezien ik een fulltime baan heb, komt het hier niet altijd van en moet ik vaak een 2- 3 weken inhalen. De Dyson wordt gebruikt voor incidentjes en voor het stofzuigen van de gezamenlijke ruimte. Het probleem met de Dyson is dat het een chick-magnet is wat betreft het verzamelen van haar :)
De buit na eenmaal stofzuigen

Het schoonmaakklusje wat volgt is een sessie haren afsnijden met een aardappelschilmesje van ongeveer 10-15 minuten. Bij het zoeken van een robotstofzuiger heb ik eigenlijk gezocht naar één geschikt voor huisdieren (geen verwijt naar vrouwen).

Gadget of Must-have

De eerste reactie die ik kreeg: "Echt iets voor jou" met een lach erbij. Het gevoel dat het in de kinderschoenen staat of dat het daadwerkelijk een goed ontwikkeld product is heerste vooral. De indruk die het apparaat maakte was chaotisch en zonder ook maar enig patroon in zijn schoonmaakcyclus.

Toch was het de eerste sessies iedere keer een trip naar de prullenbak. Dit nam bij mij direct de twijfel weg. Helaas heb ik geen voor- en nafoto's, maar echt elk randje onder mijn bed, bank en bureau zijn meegenomen al in de eerste ronde. Ik heb een vriendin met lang haar en vooral om en rond het bed verzamelt zich in de loop der tijd een hoop haar. Ik zie er altijd tegenop om dit te stofzuigen met de DC45, omdat ik dan zoals eerder genoemd 15 minuten bezig ben met ontharen.
De Roomba dook onder het bed (wat makkelijk gaat vanwege zijn hoogte van 9.2cm) en je zag letterlijk alle haren naar binnen getrokken worden. Met alleen zuigkracht zijn haren moeilijk op te zuigen, maar i.c.m. AeroForce™ extractors gaat dit als een trein.

Wanneer je mij vraagt gadget of must-have zou ik zeggen: 30% gadget en 70% must-have in mijn situatie.

De Roomba duikt onder het bed

Tijdsbesparing

De Roomba staat bij mij afgericht om elke dag om 10 uur 's ochtends te starten met schoonmaken. Vaak ben ik dan al het huis uit om te werken, maar zelfs wanneer ik thuiswerk heb je er geen last van.
De AeroForce™ extractors, die ik vanaf nu gewoon "rollers" ga noemen, werken schoon en vooral efficiënt. Na 3 keer een rondje gemaakt te hebben, heb ik naast het legen van de bak ook de rest eens bekeken. Conclusie is dat 90% in de opvangbak terecht is gekomen, maar bij verwijderen van de rollers kwam er uit de zijkant een netjes gewikkelde prop met haar naar tevoorschijn. Deze kon zonder moeite verwijderd worden en daarom denk ik dat je met het compleet reinigen van het apparaat niet meer dan 5 minuten bezig bent.

Mindere puntjes

Uiteraard heeft de Roomba ook een aantal mindere puntjes. Hieronder belicht ik wat bevindingen heel kort.
Geen afstandsbediening
Zou handig zijn wanneer je de Roomba uit het zicht opbergt; bijvoorbeeld onder je bed.
Of wanneer hij de wielen neemt onder een meubel en je hem even wilt pauzeren of terug wilt laten gaan naar de Home Base.
Old school
Dit kopje is een verzameling van kleine puntjes. Bijvoorbeeld er is geen app... ik bedoel come-on! Moet ik daar zoveel meer voor betalen (Roomba 900 series).

Herinner je de tijd nog dat je met je telefoon 1 pixel foto's naar elkaar verstuurde via infrarood? Dit gevoel kwam weer terug toen ik de Virtual Wall en Home Base aan het neerzetten was. Voor de sensoren tegen botsen of vallen kan ik dit begrijpen, maar voor de Home Base en Virtual Wall had ik op zijn minst Bluetooth LE verwacht. Wanneer er een meubel tussen de Roomba en de Home Base staat, dan kan hij best wel eens 1 - 5 minuten doorgaan voordat hij het station tegenkomt. Ik had hier graag Bluetooth LE gezien, omdat hier wellicht met positioning ook iets in te verzinnen valt.

En als laatst: krasjes. Na het eerste gebruik heb je gebruikssporen. Dit is natuurlijk niet te voorkomen, maar voor sommige mensen kan dit een issue zijn.

Voor mij is het een ideale huishoudhulp en kan ik in principe op wat lastige plekjes na het stofzuigen achterwege laten. Je hoeft niet per se lui te zijn voor een Roomba er zijn gewoon goed gefundeerde redenen zoals allergie waardoor je een Roomba zou kopen. Ik vind het de investering meer dan waard ook omdat er genoeg onderdelen te koop zijn waardoor je de levensduur van het apparaat kunt vergroten. Pas wanneer je elke dag stofzuigt merk je pas wat een stof er soms is op een ogenschijnlijk schone vloer.

De review wordt in de loop der tijd nog geupdate; alle verdere ervaringen plaats ik hier.

Heb jij ook een iRobot Roomba 875?