Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Synology RT1900ac Review

jrebergen 28 november 2016, 1.103 views

Synology RT1900ac

De Synology gekozen boven de Netgear en Asus series vanwege de beproefde techniek en stabiele software. De modem is ter vervanging van mijn waardeloze Ziggo WiFi en dat is nu beduidend beter.

Pluspunten

• Gemakkelijke installatie
  • 1 SSID voor 2,4 en 5GHZ gecombineerd WiFi
  • Bereik is fantastisch!
  • Enorm veel mogelijkheden

Minpunten

• Modem in bridge modus was even puzzelen
  • Geen nadelen nog ontdekt
  • Enorm veel mogelijkheden

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Na een hoop lezen en vergelijken gekozen voor de Synology. Naar ik begreep gebruikt de Synology beproefde technologie i.p.v. het laatste van het nieuwste. Dit maakt hem stabiel en betrouwbaar. Netgear en Asus waren ook kanshebbers, maar stabiliteit had mijn voorkeur. Naar ik begrijp ook goede ondersteuning, en dat bleek ook na aansluiten. Meteen een nieuwe firmware versie. Synology SRM is een genot om in te werken en alles in te stellen. Voor mij veel te veel opties, maar zo is er voor ieder wat wils.
Groot voordeel vind ik de gecombineerde 2,4 en 5GHZ optie. 1 SSID en de Synology bepaalt zelf wat je nodig hebt. Met de iPhone 7 tot op zolder fantastisch bereik!
Instellen was even lastig omdat ik gekozen heb voor bridge-modus. Daarmee kon SRM de modem niet meer vinden. Even tussen de DHCP clients op de Ziggo modem gekeken en benaderd via het IP adres. De Synology daarna een vast IP gegeven en nu alles vlekkeloos.
Voorwaarde voor mij was dat ik er een harde schijf aan kon hangen zodat ik via de Minix NEO-U1 films kon kijken, maar dezelfde schijf ook via het netwerk kan benaderen. De schijf is Apple HFS+ en dat is voor de Synology geen probleem. Ook het instellen van delen van de schijf voor zowel windows of mac is geen probleem. Via elk apparaat snel gevonden en makkelijk te benaderen.
De Synology heeft nog een bak aan mogelijkheden en er zijn nog aanvullende pakketten te downloaden, maar dit zal ik niet snel gebruiken. Stabiel snel WiFi en de harde schijf optie waren voor mij het belangrijkst

Heb jij ook een Synology RT1900ac?