Tweakers zegt: 8,5

Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 15,6" (1920x1080), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Medion Akoya E6421 (30020549, Qwerty) Review

Tedje_Jones 25 november 2016, 697 views

Medion Akoya E6421 (30020549, Qwerty)

Op het eerste gezicht een prettige laptop, maar bij gebruik toch een aantal minpunten.

Pluspunten

• Ruimte voor harde schijf

Minpunten

• Lastig te openen
  • Geen dvd
  • zeer kleine SSD

Vorige week deze laptop gekocht op aanraden van de test, maar ik heb er toch wel spijt van. En wel omdat er een redelijk kleine SSD inzit 128 Gig maar bij Medion vonden ze het nodig om deze toch al kleine schijf in tweeŰn te splitsen waarbij ze de C schijf ook nog de kleinste maakten. Na een paar dagen kwam de update van Windows 10 eraan, deze erop gezet en nu krijg ik de melding dat de schijf bijna vol zit.Er is idd. nog maar 9 GB beschikbaar terwijl op de D partitie nog 40 Gb beschikbaar is. Verder alleen nog maar Calibre, Office 2013 en Firefox ge´nstalleerd.
Naar de Medion site gegaan, maar bij de FAQ staan alle modellen laptops behalve deze.
Een mailtje gestuurd en dan krijg je een standaard antwoord terug met dat je bij de FAQ's moet kijken. :(
Dit is voor mij de reden om hem ws. terug te sturen en en toch maar een ander te kopen.
Verder is hij lekker snel en krijg je wel waar voor je geld. Typt lekker, helder scherm en niet te zwaar.
Het plaatsen van de extra schijf is wel een dingetje trouwens, hij gaat slecht open en moeilijk dicht. Eenmaal opens schuif je de schijf er moeiteloos in.

Heb jij ook een Medion Akoya E6421 (30020549, Qwerty)?

Maar.. een beetje tweaker kan toch prima de C: en D: schijf samenvoegen?
Dat is natuurlijk een suffe opmerking, als ik een auto koop dan moet ik toch ook niet eerst de wielen vervangen. Dat ding moet het gewoon doen zonder dat ik allerlei toeren moet gaan uithalen om hem aan de praat te houden.
De video kaart of geheugen valt bij nader inzien tegen, online tv kijken(Ziggo Horizon) gaat niet ondanks een downloadsnelheid van 32 Mbps. Iets wat op mijn I-pad moeiteloos gaat. Beeld wordt niet scherp en hij is steeds aan het bufferen.
Er zit geen videokaart in, de processor Intel Celeron 3855U is geen toppertje. Deze maakt gebruik van een (ge´ntegreerde video) Intel« HD Graphics 510
Niet een goeie laptop als je wilt gamen of (HD) video wilt kijken
Op notbookcheck had je kunnen vinden bij een soortgelijke Medion met iets betere processor:
Intel HD Graphics 510:
Ge´ntegreerde GPU (GT1) met 12 EU's die aangetroffen wordt in sommige low-end Skylake-CPU's (15-Watt ULV-serie).
Wees voorbereid op verminderde grafische weergave door lage detailinstellingen en lage resoluties. Toch verschaffen deze kaarten voldoende prestatie voor kantoor taken en video bekijken (niet voor HD videos).

Online tv kijken zou misschien (net) moeten kunnen, maar verwacht er niet te veel van, de laptop is daar niet voor bedoeld.

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 27 november 2016 22:14]

Als je meer opslagruimte nodig hebt dan kan eenvoudig een HDD bijplaatsen, ze leveren er zelfs een handleiding en een cassette (folie) bij om de HDD in te kunnen bouwen.