Specificaties 2" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson W302 Zwart Review

Ghost Dog 7 december 2009, laatste update op 7 december 2009, 2.523 views

Sony Ericsson W302 Zwart

Pluspunten

• strak, slank ontwerp
  • redelijke accuduur
  • mp3-speler met speaker
  • redelijke camera

Minpunten

• werkt zeer slecht met T-Mobile
  • kabels werken slecht
  • kleine toetsen
  • matige speaker

Toen mijn vorige telefoon aan het doodgaan was, ging ik op zoek naar een mooie telefoon die wat extra's (ik kom van een Nokia 1101, dus alles meer dan alleen bellen/sms'en op een zwart/wit-scherm vind ik extra ;)) had, en niet te duur was.
Aangezien er wat betreft features, grootte en ontwerp geen vergelijkbare telefoons waren in zijn prijsklasse, ben ik gegaan voor de W302.

De doos
Foto

Meegeleverd met de telefoon krijg je:
- Oplader
- PC-kabel
- Sony Ericsson telefoonaansluiting naar 3,5mm kabel met microfoon en gespreksknop
- hoofdtelefoon

Featureset
De telefoon heeft een mooi palet aan functies, zeker voor zijn prijs. Onder andere een camera, mp3-speler, speaker, video-opname, geluidsopname, geheugenslotje voor M2 geheugen, standaard geleverd met 512 MB geheugenkaartje, quadband ondersteuning, webbrowser, en standaardfuncties zoals een rekenmachine, agenda e.d.
Aan de linkerzijkant zit de walkmanknop, en aan de rechterkant zitten, aan de bovenkant, samengevoegd op één tiltknop, de volumeknoppen, en aan de onderkant de cameraknop.

Allereerst de ervaring tijdens het bellen, aangezien dat natuurlijk de basis is van een telefoon:
Degene met wie je belt is meestal prima te horen, zonder te veel ruis of wegval, maar het geluid is niet heel helder. Soms hoor ik mijn eigen stem terug als een echo, al dan niet vreemd vervormd, maar dat zou natuurlijk ook aan de ontvangende kant kunnen liggen (alhoewel ik hier met mijn Nokia 6303 Classic vrijwel geen last van heb, met dezelfde contacten). Niet altijd even prettig, maar te doen.
Het is echter de andere kant die de meeste last van problemen heeft. Soms klink ik voor degene met wie ik bel niet duidelijk, niet verstaanbaar of überhaupt niet te horen (maar misschien heeft dit met het T-Mobile probleem te maken - zie hieronder). Dit is gewoonweg vervelend.

Dan is er natuurlijk de mediaspeler, aangezien te W302 gebracht wordt als een Walkman-telefoon.
Deze werkt op zichzelf wel goed, en zit redelijk logisch in elkaar.
Helaas wordt de W302 erg traag als je muziek afspeelt en dan wat anders gaat doen op de telefoon. Dit is jammer, want omdat de telefoon wordt gebracht als een Walkman-telefoon, zou je toch mogen verwachten dat muziek afspelen goed en vloeiend samengaat met gelijktijdig ander gebruik. Het is jammer dat Sony Ericsson hiervoor niet voor wat meer overhead gezorgd heeft.
De speaker van de telefoon werkt in de zin dat je anderen kan laten horen (of irriteren met :X) wat je luistert, maar de luisterervaring is niet echt goed (die van de Nokia 5130 Xpressmusic van mijn vriendin is vele malen beter). Vooral het volume is laag (misschien komt dit doordat de telefoon klein is en het geluid dus minder versterkt), en lagere tonen zijn (misschien ook door de grootte van de telefoon) ook niet echt goed te horen.

De camera doet zijn werk voldoende. Met daglicht zijn de foto's redelijk goed en scherp genoeg, maar met minder licht worden de foto's helaas al snel vrij korrelig, waardoor de kwaliteit van de foto's bij minder licht al snel niet al te hoog meer is.
Hieronder een paar voorbeelden (afbeeldingen zijn gelinkt):

Bereik
Het bereik van deze telefoon is prima: maximaal.
Af en toe om onverklaarbare redenen alleen niet (kom ik op terug).

Accuduur
Er wordt door de fabrikant een standby-tijd van 300 hr en een gesprekstijd van 7 hr beloofd. Misschien dat dit kan als je echt helemaal niets doet met de telefoon, maar met (voor mij) normaal gebruik, dus gemiddeld ongeveer 5 smsjes en 1 gesprek van zo'n 10 minuten per dag moet ik hem elke 4 dagen opladen, dus na zo'n 100 hr.
Ik merk wel dat als ik hem bijna niet gebruik (gemiddeld 1/2 sms per dag), de accuduur wel wat langer wordt, zo'n 7 dagen.

Gebruiksgemak
De knoppen van de telefoon zijn behoorlijk klein, waardoor het typen niet echt lekker gaat. Zeker als ik mijn nagels net geknipt heb is het bedienen van de telefoon met mijn dikke vingers soms wat lastiger, waardoor ik meer typfouten krijg dan bij een telefoon met grotere toetsen. Het went wel, maar toch blijft het een beetje priegelig sms'en hierdoor. Wel hebben de toetsen een soort antislipcoating, wat de ergonomie dan weer ten goede komt.
De grafische interface is in orde. Alle functies zijn goed te bereiken via de menu's, en de menu's zijn redelijk logisch.

Design
Ik hou erg van minimalistisch, strak, design, en wat dat betreft voldoet deze telefoon helemaal. De telefoon is dun en licht, en heeft een erg eenvoudig ontwerp. De metalen buitenkant geeft hem een stevig uiterlijk, en ik vind de toetsen er mooi uitzien (ook al zijn ze voor praktisch gebruik te klein).

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is voldoende. Ik gebruik de telefoon nu zo'n 8 maanden, en alles is nog heel; elke toets werkt nog prima.
Aan de achterkant van de telefoon zitten ter hoogte van de camera aan weerszijden twee dunnen rubber 'pootjes', waardoor de cameralens zelf nooit ergens op ligt. Het beeldscherm is vrij helder, maar de resolutie is niet super (220x176, waar een QVGA scherm (320x240) volgens mij ook gepast zou hebben, maar dit houdt de prijs vast lager).
Wel voelt het ondertussen alsof de toetsen iets losser zitten, en begint van de navigatieknoppen rond de menuknop de zilveren coating wat te verslijten.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Dan komen we bij het pijnpunt van deze telefoon: de betrouwbaarheid.
Van de W302 is bekend (vond ik na wat googlen toen ik de telefoon al een tijd had) dat deze met T-Mobile binnen een paar uur na het laatste uitgaande gesprek/sms ophoudt met gesprekken/smsjes binnenlaten. Zelf heb ik een abonnement bij Ben, en aangezien je dan op het T-Mobile netwerk zit heb ik hier zelf dus ook last van. Voor degene die jou belt lijkt het dan alsof je telefoon uitstaat, en die krijgt dus je voicemail. Ook sms'jes komen niet aan. Gemiddeld genomen gebeurt dit na zo'n 3 uur (maar soms na een paar minuten, en soms na 6 uur), waarna je de telefoon zelf uit/aan zal moeten zetten, een sms zal moeten versturen, of iemand zal moeten bellen om dit teniet te doen en alle sms'jes alsnog te ontvangen, en te zien dat je gebeld bent.
Dit is erg irritant, en er is hiervoor helaas geen patch voor de firmware of iets dergelijks. (De telefoon is een OEM door Sagem voor Sony Ericsson, en de firmware is niet te upgraden. De laatste keer dat ik het ben nagegaan was deze telefoon ook nog niet gekraakt. Misschien de enige oplossing is het opsturen naar SE zelf.)
Ook gebeurde me het al meerdere keren dat ik korte tijd opeens geen netwerk meer had terwijl ik in een gebied was met prima dekking, en zelf eerder, en later weer vol bereik had. Dit is me ook al een paar keer tijdens een gesprek gebeurd, waardoor de verbinding opeens weg was. Dit zou kunnen komen door de T-Mobile problematiek, of doordat de telefoon een keer of twee gevallen is, maar je zou mogen verwachten dat een mobiele telefoon tegen een stootje kan.

Ook vertoont de telefoon een ander, klassiek, SE-probleem: de kabels.
De oplaadkabel, en met name de pc-kabel, werken slecht. Als ik de telefoon wil verbinden met de pc moet ik de kabel gemiddeld zo'n 15 keer in en uit de telefoon doen, omdat er de ene keer er helemaal niets gebeurt, dan de telefoon alleen oplaadt, en dan weer de telefoon alleen USB-verbinding heeft met de PC, maar niet oplaadt.
Ook de oplaadkabel heeft hier, zij het in mindere mate, last van. Deze moet ik ongeveer 1 op de 3 keer opnieuw in de telefoon doen.

Bovengenoemde punten zijn behoorlijk vervelend, omdat de telefoon dus niet goed doet waar hij in essentie voor is, namelijk bellen. Dat de kabels ook nog eens niet goed werken maakt dat soms aardig wat geduld eist om met deze telefoon te werken.

De telefoon valt mee wat betreft prijs, voor zo'n ¤105 heb je een nieuw exemplaar, simlockvrij. (Of, zoals ik gedaan heb, voor ¤60 een Vodafone W302 gekocht, en deze voor ¤15 laten unlocken. Hierdoor blijft wel de Vodafone-meuk op de telefoon aanwezig, maar hier erger ik me niet (meer :P) aan.) Toch had ik betere kwaliteit verwacht. Als ik de kwaliteit van deze telefoon vergelijk met bijvoorbeeld de Nokia 6303 Classic die ik nu heb, die slechts zo'n ¤25 meer kost, kan ik niet anders concluderen dan dat de Nokia van duidelijk betere kwaliteit is.

Voor zo'n ¤100 lijkt de prijs van deze telefoon mee te vallen, maar de goede punten van deze telefoon, zoals de redelijke accuduur, redelijke functies en een (in mijn ogen) mooi ontwerp, worden volgens mij ruimschoots tenietgedaan door de dagelijkse ergernissen met deze telefoon, zoals de erg slechte werking met een T-Mobile netwerk en de kabelproblematiek.
Door dit alles is deze telefoon voor mij dan ook een redelijke afknapper geweest op Sony Ericsson, waarvan ik voorheen toch een positiever beeld had.
Voor hoeveel ik heb besteed (¤75) kan dit misschien allemaal nog nét door de bocht (nou ja, eigenlijk ook niet, aangezien de telefoon dus niet eens voldoet aan de essentie van een telefoon, namelijk bereikbaar zijn :(), maar voor meer dan ¤100 is de kwaliteit in mijn ogen toch echt te laag.
Al met al is de W302 wat mij betreft dus een afrader.

Update 09-11-2009:
Omdat ik het beu was, heb ik begin november mijn W302 verkocht, en een Nokia 6303 Classic gekocht, wat een verademing! (zie review)

02-12-2009: revisie 1: foto's toegevoegd, en review uitgebreid.
07-12-2009: revisie 2: kopje 'de doos' toegevoegd.

Heb jij ook een Sony Ericsson W302 Zwart?

Dat zijn toch nette foto's die je hebt gemaakt met dat ding. Dat met T-mobile kan mijn oom over meepraten die moet buiten staan on te bellen
Dat met T-mobile kan mijn oom over meepraten die moet buiten staan on te bellen.
Yep, klopt helemaal, ik was abonnee van T-Mobile en woon op een flat en als ik wilde bellen moest ik naar buiten.
Ook viel verbinding soms spontaan weg, zoals Ghost Dog al aangeeft.
Al met al niet mijn favo provider, zullen we maar zeggen.

Nette review verder, mooie foto's en ik wil ook zo'n archiefkast :9 .

[Reactie gewijzigd door DaLoona op 2 december 2009 15:49]

Die archiefkast staat in het hok van mijn studievereniging, ik vond het wel waard om daar een foto van te nemen :P

Verder, wat betreft T-Mobile:
Het is toch erg vreemd dat het specifiek met deze telefoon niet werkt, dus het probleem lijkt me eerder bij de telefoon liggen dan bij T-Mobile.
Ik heb nu een Nokia 6303 Classic (review), en die werkt uitstekend, ook met T-Mobile, want ik heb nog steeds Ben.

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 2 december 2009 18:59]

Mijn vrouw heeft deze telefoon ook en het vervelende was dat met de toen standaard firmware er geen optie was te selecteren van verzendbevestiging voor sms. Alleen na update van de firmware zou dit mogelijk worden, maar dat moet je dan wel door een service center laten uitvoeren (ik woon in Nijmegen en de service center het dichtst in de buurt was driekwartier rijden met de auto). Maar dat 'probleem' was daarmee wel verholpen.

Ander probleem met deze telefoon is de dat het menu erg traag wordt na een aantal uur. En dan hoeft het toestel niet eens in gebruik te zijn. Enkel door de telefoon aan en uit te zetten wordt dit weer verholpen (is een bekend issue, heb deze oplossing dan ook van een .pdf van SE zelf geplukt).
ik heb totaal geen last van een traag menu na een aantal uur.
het menu is niet bijzonder snel maar niet traag tenzij je de walkman aan heb staan ofzo.
enige wat ik hinderlijk traag vind is wanneer je in mappen komt met muziek/foto's enzo.
ik heb deze belachelijke telefoon ook al een maandje of 8 nu.
ik kan bergen ophoesten aan dingen die me niet bevallen aan het apparaat.
review van mij staat al een tijdje hier online
Ik heb een W200i en kan over veel dingen meepraten. Zo is de mobiel traag, maar dat hebben de meeste smartphones ook.
Ik heb mijn telefoon ook met T-mobile, en naast dat ze een slecht bereik hebben op het platteland is de telefoon ook niet echt goed in ontvangen.
En laten we ophouden over kabels |:(, waarom niet gewoon micro usb? Het is tenslotte al een "veredelde" vorm van usb.

Voor de rest nette review alleen wel veel herhaling.

[Reactie gewijzigd door Seroo op 3 december 2009 21:22]

Blijkbaar heeft SE dus vaker een probleem met T-Mobile, apart :|
Dat dit - van de W302 althans - bekend is, maakt het alleen maar slechter van SE.

Ik heb de review eens herlezen, en vond inderdaad een paar keer min of meer dezelfde zin, ik heb dit geprobeerd te verbeteren :)
Waar staat die kast? Ik ben in ieder geval al onderweg...
Lol 8)7
Studiehok van SV CoVer, aan de RuG, op het Zernike-complex in Groningen (Bernoulliborg) :*)