MSI K8MM-V Review

Impulz02 4 maart 2007, 1.611 views

MSI K8MM-V

Pluspunten

• Stil
  • duidelijke layout
  • stabiel
  • goedkoop

Minpunten

• slechte support
  • omslachtige manier van flashen
  • slechte chipset drivers

Layout Score: 4
Over het algemeen ben ik best tevreden over dit moederbord, het ziet er netjes uit en geeft geen goedkope indruk. Het bord is voorzien van meer dan genoeg usb2.0 poorten en biedt de mogelijkheid 2 S-ATA apparaten aan te sluiten. Tevens biedt het bord nog 2 IDE connectors. Firewire is niet aanwezig, maar dit is logisch bij dit bord gezien de prijs enz. Verder compleet met onboard S3 VGA, 5.1 sound, en onboard netwerkkaart. Tevens voorzien van paralelle printerpoort.

Het bord is duidelijk qua layout, dus aansluiten is een makkie. Wel even oppassen met het aansluiten van de USB-poorten. Dit is iets wat anders dan dat ik gewend ben bij ASUS.

Prestatie zijn voldoende, niet zo snel als een nforce chipset. Maar precies de prestaties die je van VIA verwacht. Niet super snel, maar het werkt wel.

Het bord is vrij stabiel, heel erg stil, werkt probleemloos vanaf het begin. Maar compatibiliteit is wat minder.
Bord wilde eerst niet de Sempron64 2600+ die ik voor het bord had aangeschraft herkennen. Met een biosupdate was dit zo gefixed. Helaas kiest MSI hier wel een heel omslachtige manier van bios flashen. Dit mag niet via een floppy, maar moet via een harde schrijf in DOS. Helaas wordt het wat lastiger met een NTFS schrijf. Uiteindelijk wel gelukt met de ramdrive die wordt aangemaakt door win bootdisk. Daarna werd de proc wel herkend.

Vervolgens heb ik windows XP pro SP2 geinstalleerd. Daarna chipsetdrivers geinstalleerd. Ik kreeg vervolgens spontane reboots bij opstarten van Windows. Direct aan het begin. Chipset detecteerde Athlon64. Wanneer je dus een Sempron64 gebruikt bieden de VIA 4-1 drivers geen goede ondersteuning.
Wanneer ik dit wilde melden aan MSI voor een oplossing ging dit helaas niet omdat men de K8MM-V uit de supportlijst heeft gehaald. Dit omdat dit een OEM-bord zou zijn. Ik heb de retailverpakking toch echt thuisliggen. Support is dus niet te krijgen. Telefonisch contact niet mogelijk voor de eindgebruiker.

Maar wanneer men de standaard windows drivers gebruikt werkt het bord met de Sempron64 goed, stil en stabiel. En voor een hele scherpe prijs.

Heb jij ook een MSI K8MM-V?

Wij gebruiken dit bord op het werk ook vaak, maar zijn nog geen problemen tegengekomen wb. de Sempron64 en VIA 4-1 driver, dit werkt altijd naar behoren. Tevens kun je de BIOS gewoon vanaf floppy flashen..