Specificaties + app - Bekijk alle specificaties

Google Home Review

Dedier 27 november 2016, laatste update op 28 november 2016, 3.576 views

Google Home

Spreekt tot nu toe alleen Engels. Dit is niet erg, maar is wel even nadenken voor je "makkelijk" tegen de assistent praat. Verder is het geluid enorm goed, voor z'n klein ding. Reageert goed genoeg op zijn start comment 'Ok Google' en is erg leuk om mee te spelen.

Pluspunten

• Speels
  • Vormgeving
  • Reactie op 'Ok Google'

Minpunten

• Snelheid waarmee commando's worden uitgevoerd
  • Engels

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Na het zien van de promo video van Google toch besloten om er een aan te schaffen. Het idee erachter was dubbel, enigszins een impulsaankoop, maar ook vooral het idee dat je met je spraak zo veel dingen uit kan voeren. Na hem een week constant getest te hebben hierbij mijn oordeel;

Eerste bevindingen

Het is inderdaad een hebbedingetje, de geluidskwaliteit is goed, hij reageert op je stem en kan je helpen met makkelijke vragen/klusjes. Maar je moet niet verwachten dat al je problemen de wereld uit zijn en Google deze wel voor je oplost. Het "Ok Google" commando werkt over het algemeen goed. Het gebrek aan reactie is pas merkbaar op het moment dat de muziek harder wordt gezet, dan moet je echt wel harder moet praten om het commando door te laten komen. Echter als je niet hardere muziek dan level 4 opzet, reageert Home goed op zijn commando.
Wat voor mij wel een minpunt is, is de snelheid waarmee de Home reageert op commando's. Voor een mooi vloeiend gesprek reageert de Home net wat te langzaam, waardoor je het gevoel hebt dat de Home je niet gehoord heeft of je niet begrepen. Dit kan ervoor zorgen dat je nog een keer je commando roep en de Home er helemaal niks meer van kan maken, wat weer betekend dat jij het commando nogmaals moet geven.

De taal

De taal waarin Home nu nog werkt is alleen Engels beschikbaar. Dit betekend tevens dat je telefoon ook op Engels ingesteld moet worden op het moment dat je de Home configureert. Voor mij persoonlijk is dat geen probleem, omdat mijn telefoon standaard al in Engels staat. Echter kan ik begrijpen dat dit voor sommige een obstakel kan zijn. Waar ik nog niet helemaal over uit ben, is op het moment dat de Home mijn commando niet begrijpt, of dit aan mijn uitspraak ligt of toch echt aan de Home zelf die het geluid niet helemaal goed oppikt.

Geluid

De Home heeft toegang tot alle soorten van streaming services zoals; YouTube Music, Google Play Music Pandora, Spotify en werkt als een Wi-Fi luidspreker dankzij de ingebouwde Google Cast mogelijkheden. Dit betekend dat je eigen elk mogelijk nummer wat je kan bedenken wel kunt afspelen op je Home. De geluidskwaliteit is goed voor wat je kan verwachten. Als je de Home alleen zou gebruiken als spraakgestuurde speaker is het zeker de inversering niet waard. Maar als de speaker functie als eens van de vele dingen die de Home kan wordt gezien is het te overzien. Je hoeft natuurlijk geen overweldigende bass te verwachten, maar dit is begrijpelijk voor een kleine compact speaker.

Kleine dingetjes die de Home zo leuk maken

In de Home zijn een aantal dingen die hem zo leuk maken. Een van de eerste "easter eggs" die ik heb kunnen vinden was de gedachtenlezer, roep maar eens naar een Home "What am I thinking right now?"
Een van de features die ik veel gebruik door de dag heen is Lucky Trivia, hierbij stelt de Home een vraag in verschillende categorieŽn. Het is erg leuk om te doen zelf of met andere tegen elkaar.
Instellen van familienamen, het is mogelijk om je gezin/familie namen te geven via de Home. Zo kan de Home de naam van je moeder, vader, broer/zus enzovoorts onthouden. Wat ik zelf wel heb ervaren (wat ergens ook logisch is) is dat deze functie niet optimaal werkt met Nederlandse (of anders dan Engelse) namen. Het leuke hieraan is wel dat je de Home kan vragen hoe iemand heet, en je een naam krijgt die er op lijkt. Verder is het ook mogelijk om de naam van je huisdier aan de Home te geven, welke hij ook zal onthouden.

Wat ik mis

Een functie die ik nog niet heb kunnen vinden is het verbeteren van de Home, op het moment dat hij jou verkeerd begrepen heeft is, dat je met je telefoon oid kan teruggeven aan Google / de Home wat je echt bedoelde en hier weer uit geleerd kan worden.
Een ander gemis wat ik tot nu toe heb gevonden is het herkennen van verschillende personen door de Home, het is bijvoorbeeld mogelijk om tegen de Home te vertellen hoe je moeder heet, echter op het moment dat mijn vriendin aan de Home vraagt wie haar moeder is, dan krijgt ze erg leuk een verkeerd antwoord.

Wat brengt de toekomst

Als laatste hoop ik dat Google de komende tijd veel moeite gaat steken in nieuwe features welke de Home nog gebruiksvriendelijker maken. Ik denk hier bijvoorbeeld aan persoonsherkenning (bovengenoemd), huis automatiseren wat al tot een bepaalde hoogte wordt ondersteund en het nog meer in het huiselijk leven van mensen laten integreren.

Kopen of niet?

Ik vind het lastig om te bepalen of iemand de Home moet aanschaffen of niet. Het is echt een speeltje, een hebbedingetje voor thuis. Maar hij is zeker nog niet af, er zitten nog veel verbeteringen in spraakherkennings. En hoop ik dat er nog veel nieuwe features bij komen. Mocht je nou echt willen praten met een assistent welke een boodschappenlijstje naar je telefoon kan sturen, dan is dit zeker geen slechte koop.
Vergeet niet een verloopstukje aan te schaffen voor het gebruik, want op het moment dat je de Home uit Amerika haalt heb je natuurlijk wel een Europese stekker nodig.

Heb jij ook een Google Home?

Ik ben er ook over aan het denken, maar het is idd wel gewoon een hebbedingetje...

Vraag me af: waarom moet je telefoon op Engels staan, het is toch een stand-alone apparaat?
Je hebt helemaal gelijk, je telefoon moet niet de continue in Engels te staan. Echter op het moment dat je hem de eerste keer aansluit, moet hij geconfigureerd worden via de Home-app. Dit kan alleen als de systeemtaal van je smartphone of tablet op Engels ingesteld staat. Als je Engels liever niet als standaard taal wil hebben, is het mogelijk om dit weer terug te zetten naar Nederlands. Echter: zodra je de Home-app opent wordt je vervolgens wederom gevraagd je systeemtaal aan te passen. Aangezien die app vereist is voor het terugzoeken van sommige vragen en het koppelen aan andere diensten zoals Spotify zul je de app mogelijk vaker willen openen in de toekomst. Hou er dus rekening mee dat je Android met Google Home in huis vrijwel altijd op Engels zal blijven staan.

https://www.androidplanet.nl/tips/google-home-in-nederland/ Hoofdstuk 3
Bedankt voor je reactie!

Ik heb m'n telefoon ook altijd op Engels, dus dat is niet zo'n probleem. 2e taal heb ik Nederlands staan, zodat ik toch nederlands ertegen kan praten :)

Hoe heb je 'm gekocht en wat heeft het je gekost?
Ik heb hem vanuit Amerika laten komen. En heeft mij $130 (wat met de huidige dollar koers eigenlijk gelijk is aan de euro) gekost.
das geen slechte prijs! Hoe heb je dat geregeld? Ik kreeg zo'n bedrag alleen als ik via een bedrijf 12 stuks afnam
Ik mis een heel stuk informatie over wat het precies is. Ik snap dat ik dat kan Googlen, maar het wordt in dit artikel praktisch niet omschreven.

Is het zoiets als zo'n Sonos Play speaker?
Check deze video maar even van MKBHD
Is het alleen een muziekstreamer of kan die ook WiFi routeren. Ik heb deezer, geen Google of Spotify.. Daar is ie zeker niet klaar voor?
Een kleine aanvulling op een verder prima review. Google Home kan (nog) niet omgaan met G-Suite (Google Apps) agenda's. Deze worden niet uitgelezen en je kan geen afspraken toevoegen aan je agenda. Dus alle commando's die met je agenda te maken hebben, werken niet als je een betalende Google-klant bent.... |:(

P.S. De Amazon Echo kan dit wel.....