Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 100 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Audioengine A5+ Zwart Review

Foritain 23 december 2016, laatste update op 25 mei 2017, 3.629 views

Audioengine A5+ Zwart

De Audioengine A5+ klinkt uitstekend, en de wat rustige studio-stijl uitstraling zal ongetwijfeld ook aanspreken. Echter de leeftijd begint zich te tonen: met een toegenomen prijs en aanwezigheid van iets betere en ook feature-rijkere alternatieven wordt de keuze voor deze set toch iets meer beladen.

Pluspunten

• Nog altijd uitstekend geluid. Goed in balans, komt weinig tekort.
  • Solide speakers en een nette matte afwerking
  • In tegenstelling tot de S1000DB nog wel een extra output
  • Leverbaar in zwart, wit, of bamboe kleurstelling

Minpunten

• Aansluitopties wat beperkt: 1 RCA, 1 aux
  • In onze head-to-head ervaring bleek dat je simpelweg iets beter geluid kan kopen voor iets minder geld.
  • Prijzen alle kleurstellingen een stuk hoger dan voorheen. Meerprijs voor bamboe (100 euro) ook fors.

Review: Edifier S1000DB vs Audioengine A5+

- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Edifier
Productpagina @ Audioengine

Met elke stap dieper in de wereld van audio reviews lijkt de opgave om geluid goed te beoordelen pittiger te worden, zeker wanneer je budget-technisch in het segment beland waar simpele speakersets met veelal pijnlijk hoorbare gebreken niet langer gebruikelijk zijn. Dat segment hadden we vorige review al een beetje verlaten toen we de Edifier R2000DB (279 euro) naast de Sonos Play:1 (229 euro) plaatsen, maar zelfs die sets (nou ja, de Play:1 als set kost je bijna 450 euro) gaan wij vandaag achter ons laten. Waar de vergelijking vorige keer een gevalletje appels met peren was is de strijd vandaag een eerlijker gevecht tussen twee zwaargewichten van 2.0 speakersets. De nieuwkomer in de hout-bruine hoek is de Edifier S1000DB (a 399 euro), en die gaat het opnemen tegen de gevestigde orde in de mat-zwarte hoek: de Audioengine A5+ (a 439 euro).

Vergelijken is in dit segment cruciaal, en er leek mij geen beter uitgangspunt dan deze Audioengine A5+. Inmiddels al zes jaar op de markt maar nog altijd actief verkocht en een benchmark speaker in deze prijsklasse. Google je ‘Audioengine A5+ review’ dan vind je eindeloos veel reviews die veelal lovend zijn over de prestaties van deze set, dus de positie als uitstekend uitgangspunt lijkt mij niet ter discussie staan. De jongste telg uit de Edifier familie heeft daarmee dus een pittige uitdaging voor de boeg, maar tevens het voordeel van enkele jaren aan recente ontwikkelingen die hij in kan zetten, een spannende uitdaging.

Een klein woord van dank aan Wifimedia, één van de weinige leveranciers van zowel de Edifier S1000DB als de Audioengine A5+, voor het mogelijk maken van deze review.

De Edifier S1000DB is enkel beschikbaar in de kleurstelling die je in deze review vindt. De Audioengine A5+ is naast de zwarte variant die je hier ziet ook beschikbaar in het wit (439 euro) en in een ‘Bamboe’ uitvoering a 499 euro.

De specificaties en features van de Audioengine website:

De specificaties en features van de Edifier S1000DB website:

Meeste specificaties spreken voor zich, maar laten we even naar de verschillen kijken. De A5+ heeft een opgegeven RMS vermogen van 100W, de S1000DB’s zitten daar met 125W iets boven. Wellicht niet heel vreemd dat de Edifiers dan ook wat groter en zwaarder zijn. Ik zeg ‘wat’, maar met 8KG per speaker (gewogen op de weegschaal) zijn het zware jongens. Bij de A5+ valt op dat één speaker een stuk zwaarder is vanwege de ingebouwde elektronica en koelvinnen; 6,5KG en 4,1 KG op de weegschaal, maar beide lichter. Wat de afmetingen betreft kunnen we wel stellen dat beide ‘forse’ speakers zijn op het bureau, waarbij ik mij goed kan voorstellen dat het soms lastig zal zijn om ook maar één van deze sets kwijt te kunnen.

De A5+ claimt iets hoger te kunnen gaan in het bereik (22k), de S1000DB claimt iets lager te kunnen gaan, maar met een iets hogere dB afwijking. Beide maken claims met betrekking tot de gebruikte materialen: Audioengine noemt kevlar woofers, Edifier aluminium woofers. Audioengine gebruikt de bekende silk dome tweeters, en Edifier claimt een betere titanium dome tweeter. Wel zijn de drivers van Edifier ontegenzeggelijk groter (5,5” om 5” en 1” om 0,75”).

Vooral op gebied van aansluitingen zien we de ‘moderne eisen’ bij Edifier terugkomen: optical in, 2x RCA in, bluetooth 4.0 en zelfs een coax in, waar de A5+ het meer traditioneel met een enkele RCA in doet, aangevuld met een enkele 3.5mm in. Wel heeft de A5+ een USB power aansluiting en een RCA uit.

De Edifiers komen in een visueel onopvallende verpakking, maar zodra je deze oppakt dan is het even schrikken. Twee keer 8kg met extra’s en verpakking maakt voor een flinke doos om even mee te sjouwen. Wat krijg je er verder bij? En 3.5mm->RCA kabel, een RCA->RCA kabel, een 5-pin kabel tussen de twee speakers zelf, en een optische kabel. Daarbij nog wat papierwerk als je dat nodig hebt.

Alvorens we naar de speakers zelf gaan, even een momentje stilstaan bij de afstandsbediening. Mocht je eerdere reviews niet hebben gelezen: de afstandsbedieningen bij menig Edifier set waren veelal glanzende plastic dingen met weinig lekkere dome knopjes. Zelfs bij de B7 soundbar en de R2000DB zat zo’n ding (de S760D had dan wel weer een redelijke). De S1000DB komt gewoon met een degelijke, chique een prettige remote! Ze kunnen het dus wel. Dames en heren Edifier: meer van dit soort remotes aub!

De speakers zelf zijn, laat mij even subjectief zijn: prachtig om te zien. Dat ze solide zijn merk je al aan het gewicht, maar de afwerking is echt dik voor elkaar. Smaak is subjectief, en de kleurstelling zal niet op elk bureau passen, maar je moet wel heel koud zijn om dit niet indrukwekkend te vinden. Alles lijkt ook te kloppen, van het gevormde massieve hout tot de uitvoering van de stofkappen en het mat zwarte voor en bovendeel. Speakers om verliefd op te worden.

De zijkanten zijn massief hout zonder verdere opvallende elementen, en aan de achterzijde zien we de bassreflex. Één speaker bevat enkel de aansluiting naar de andere, de andere alle ingangen en de optie om het geluid nog iets naar wens af te stellen, iets wat de A5+ moet missen. Ook hier vallen bouwkwaliteit en afwerking in louter positieve zin op.

Wat de Audioengines betreft moest ik het ‘helaas’ met een showmodel doen, waarbij ik dus geen originele verpakking of accessoires kreeg. Ik kan dan ook niet beoordelen hoe de afstandsbediening is, maar die krijg je er dus wel bij. Ergens jammer, want volgens de productpagina zou je bij de speakers verder nog een speakerkabel krijgen, een losse stroomkabel, mini-jack kabel, RCA-RCA kabel, twee stoffen zakken voor de speakers en een stoffen zak voor de kabels.

Maar goed, de speaker zelf dan maar. In tegenstelling tot de Edifiers zijn ze een stuk simplistischer vormgegeven. Matzwart, zichtbare drivers (geen stofkappen), een power- en volumeknop in één, en verder niets. Puur functioneel. Dat wil niet zeggen dat het geen knappe speakers zijn, want ze voelen stevig (al zij het een stuk lichter dan de concurrent hier) en het materiaal is ook netjes afgewerkt.

Ook hier zien we de bassreflex achterop, maar in een horizontale lijn in plaats van een cirkel. Op de speaker met de in- en uitgangen zien we verder een flink koelblok. Alle andere zijden zijn in hetzelfde mat zwart uitgevoerd, eveneens zonder poespas. Onderop zien we dat de speaker niet op een aantal dunne voetjes staat, maar met één grote plak vilt. Wel zien we een standaard montagepunt om de speaker eventueel op een poot te monteren.

Om speakers te testen en te vergelijken maken wij gebruik van twee cruciale stukjes hardware. Één is de SilverStone Ensemble EB01-E, een USB DAC op basis van een Texas Instruments chip. Deze verzorgd de vertaling van digitale bronnen in een analoog signaal, iets wat een belangrijke stap is in wat je uiteindelijk te horen krijgt. Ik ga geen hele uitleg houden over wat een DAC inhoudt of wat er allemaal bij komt kijken, daar is Google voor, maar dit specifieke product is een uitstekende basis voor luistertests in dit segment.

Het tweede onderdeel is een Edifier AUA-SW10 om meerdere outputs gelijktijdig aan te kunnen sturen. Niets is zo vervelend en beinvloed de ervaring zo veel als mid-muziek stekkers te moeten verwisselen. Met dit apparaat kunnen we on-the-fly tussen de aangesloten speakersets wisselen of ze zelfs gelijktijdig afspelen. Normaliter een apparaat bedoeld om in winkels tal van sets aan te sturen, maar uitermate geschikt om reviews te ondersteunen.

Gedurende de testperiode wordt een breed spectrum aan muziek afgespeeld. Grotendeels maken wij gebruik van lossless audio om het kunnen te beoordelen, maar ook praktisch gangbare formaten komen voorbij gezien de waarschijnlijkheid waarmee gebruikers soms bijvoorbeeld MP3’tjes afspelen, of YouTube kijken. Om die reden wordt naast met de SST DAC ook gekeken naar de prestaties met ingebouwde geluidschips, dit echter afhankelijk van het type speaker of headset dat passeert. Het testen zelf doen wij door in eerste instantie veel te luisteren, maar ook door blind te testen; door te luisteren zonder dat je weet welke speakers worden gebruikt.

Nadat beide sets waren aangesloten was het best even spannend. Enerzijds zagen we Edifiers imponeren met de bouw en afwerking en het feit dat ze nog een flink stuk groter zijn dan de A5+. Maar aan de andere kant zien wij zelden producten verschijnen met zo’n bewezen staat van dienst als de Audioengine A5+. Die reputatie bleek in onze ervaring ook niet ongegrond, want de Audioengine A5+ levert prachtig geluid. Niet overdreven aan welke kant van het spectrum dan ook, maar een indrukwekkende volle geluidsbelevenis waarbij direct duidelijk werd waarom mensen zo weg zijn van deze set. Laag volume of hoog volume, welke vorm van muziek dan ook, welke kwaliteit van bron dan ook. Van een mp3 op een telefoon tot YouTube muziek en FLAC bestanden, de ervaring is knap. De term ‘benchmark’ speakerset in zijn prijsklasse konden wij ons evengoed voorstellen.

We kunnen er kort of lang over praten (en geloof mij, wij hebben er hier –heel- lang over gesproken), maar de Edifier S1000DB neemt het stokje van de Audioengine A5+ in de meeste gevallen over op het gebied van de pure geluidsprestaties. Zes jaar ontwikkelingen, grotere drivers en vermoedelijk een grotere klankkast leiden vooral bij de middelharde tot hardere volumes tot een set die simpelweg meer power in huis lijkt te hebben, en mits de bronbestanden van hoog niveau zijn ook in het detail een bescheiden klasse beter. Dit terwijl de balans in grote lijnen overeenkomt, waardoor het er op lijkt dat Edifier bewust er op uit is geweest een A5+ killer neer te zetten. Zelfs met meerdere uren in de oren zaten er nog stukken muziek en vocals tussen waarbij het verdomd lastig was om te stellen welke van de twee sets nu aan stond op het moment dat het volume redelijk bescheiden bleef. Zelfs als je wilt discussiëren over wat ‘beter’ is herken je meestal wel het karakter van een specifieke speakerset, maar met enige regelmaat was het erg lastig. De term ‘killer’ is wellicht wat hard en brengt ons de vraag of het een zinvolle investering is om je perfect functionerende A5+ aan de kant te schuiven voor een S1000DB, maar daarvoor zijn de verschillen m.i. weer te subtiel om even opnieuw 400 euro af te tikken.

In het lage gebied bieden beide een warme, volle maar niet overdreven bass waarbij een subwoofer wel iets kan toevoegen, maar m.i. zeker geen noodzaak is om van goed laag te genieten (iemand reageerde op de R2000DB met opmerking over het liedje ‘More’ van Jan Blomqvist, een nummer die uitstekend om beide sets naar voren komt (en lekker nummer trouwens, dank)). Op de hogere volumes zien we de Edifiers echter wel voorsprong nemen. Het midden-hoge en hoge segment lijkt de titanium dome tweeter zijn ei goed kwijt te kunnen, maar wel met de veronderstelling dat de bron in orde is. Bij een mindere kwaliteit opname lijkt die oneffenheden duidelijker in beeld te brengen dan de A5+ die op dat moment de weergave wat zachter, prettiger, weet te houden. Omdat het een wat aparte ervaring was om een iets betere weergave sterker af te zien nemen hebben we gekeken naar het resultaat met betere bronbestanden, maar juist met een mindere DAC. Sluiten we beide sets direct op een laptop met instap audiochip aan dan zien we tevens een verschuiving in het voordeel van de A5+, die het hoge segment op dat moment ook wat warmer en iets minder ruw weten te brengen. Een exacte oorzaak kan ik niet geven, maar het lijkt aannemlijk dat de op papier luxere tweeter op dat moment simpelweg dingen kan doorgeven die we eigenlijk niet willen. Voor de duidelijkheid, groot zijn de verschillen niet, sterker nog ze zijn klein genoeg dat je ze in een losse luistersessie vermoedelijk niet zal opmerken, maar in een 1 op 1 hoor je het zeker.

Daar gaan we natuurlijk voorbij aan een aantal zaken. Allereerst is er geen enkele goede reden om een speakerset van 400 euro te kopen zonder een degelijke geluidskaart of -chip (Die heb je voor een paar tientjes) in je systeem te hebben, bij een degelijke geïntegreerde geluidschip zoals die in de ASRock Z97 Extreme 6 en de Asus Z170 ROG Hero is het namelijk al geen punt meer zelfs met iets eenvoudigs als een YouTube filmpje. Ook kan je het probleem van een mindere DAC, stel dat je echt veel oude mp3’s op je telefoon hebt, opvangen door de in de S1000DB ingebouwde DAC te gebruiken, of je nu met bluetooth verbinding maakt of via een Chromecast Audio via de optische ingang, oplossingen genoeg. Toch is het interessant om te testen, en onderstreept het het bekende advies dat je boven het budget speakersegment zeker secundaire zaken als bronkwaliteit en DAC niet moet vergeten.

We hebben er uitgebreid over gesproken de laatste dagen in huis, maar de realiteit is eenvoudig. De Audioengine A5+ is een dijk van een set, en een terechte verdiener van de vele zeer lovende reviews en de status als benchmark speakerset in het ca 400 euro segment. Ik ben niet op de hoogte van ontwikkelingen bij Audioengine, maar dat ik uitkijk naar een eventuele A5++ of iets in die richting mag duidelijk zijn. Techniek zit echter niet stil (en de A5+ is inmiddels zes jaar oud) en met de S1000DB laat Edifier dat zien. Redelijk wat meer power over het hele spectrum, meer capaciteit in de lage regionen, iets meer detail in de bovenste regionen, en daarbij een flinke dosis moderne features die je anno 2016 met tal van apparaten eigenlijk wel wil. De 3.5mm en RCA input voelen opeens wat karig als je er Bluetooth, twee RCA’s en een optische ingang tegenover zet om tussen te switchen (ter info, de A5+ switcht niet, maar speelt beide inputs altijd af, wat zowel een voor- als nadeel kan zijn). Ik kan het na die jaren de Audioengine niet kwalijk nemen, en als je er reeds één hebt staan mag je m.i. genieten van uitstekend geluid, maar als je vandaag de dag een set overweegt heb je geen boodschap aan dergelijke omstandigheden, zeker niet omdat de prijs van de A5+ enkel is toegenomen in de jaren.

Nogmaals, beide sets zijn uitzonderlijk sterk wat geluidskwaliteit betreft, en ware upgrades boven eerder geteste (goedkopere sets). Daarbij zijn de onderlinge verschillen m.i. echter niet groot genoeg om keihard naar de winkel te rennen voor een vervanging. Sterker nog, Edifier lijkt zijn pijlen met de S1000DB dusdanig op de A5+ positie als referentie te richten dat de standaard afstelling soms verdacht herkenbaar is wat karakter betreft, en dat in een testopstelling waar ze direct naast elkaar staan. Maar de S1000DB zet uiteindelijk meer neer, voor minder geld, zeker wanneer je je bureau wel van een kleurtje wil voorzien (en een fysiek indrukwekkende speaker), in welk geval het prijsverschil van 40 euro in het voordeel van de Edifier oploopt naar 100 euro (Bamboe A5+ kost 499 euro), een extra investering die lastig aan te bevelen is. Hoewel Edifier meer de reputatie heeft om op prijs te concurreren zien we dat in geen geval terug in de bouwkwaliteit en afwerking, die zijn simpelweg top notch en maken de S1000DB voor ons de mooiste speaker we hebben getest. Smaken verschillen en het is allemaal subjectief etcetera, maar ik vind de S1000DB’s gewoon een genot om naar te kijken. Het meer opvallende uiterlijk moet je uiteraard wel bevallen, waar de Audioengine een bijzonder bescheiden matte no-nonsense uitstraling heeft en eventueel ook in het wit leverbaar is, zaken die net als de eerdere vergelijking tussen de Edifier R2000DB en de Sonos Play:1 ongetwijfeld goed zullen vallen bij sommigen.

Hou er wel rekening mee dat een S1000DB nog meer dan een A5+ een enorme belasting is op je bureau, en een solide oppervlak in beide gevallen een vereiste is. De 4 en 6kg van de A5+ zijn fors, maar de ruim 8kg per stuk voor de Edifiers maken duidelijk dat er van een ‘klein’ klassenverschil in bouw wel sprake is. In het geval dat een S1000DB echt te groot is, of je per sé een zwarte of witte speaker wilt bijvoorbeeld, biedt de A5+ nog altijd een prima alternatief en ik kan mij dan goed inbeelden dat die secundaire koopoverwegingen dan best kunnen wegen, zeker gezien onderlinge verschillen altijd minder duidelijk te horen zijn zonder directe side-by-side vergelijking. Maar in dat recht-toe-recht-aan potje knokken wat geluidsweergave betreft tussen deze twee zwaargewichten is het de Edifier die de simpelweg de kroon pakt. De iets lagere prijs geldt dan vooral als slagroom op de taart, of steuntje in de rug een betere geluidskaart te kopen waar beide sets ontegenzeggelijk van profiteren, en het lijkt zodoende dat Audioengine aan zet is om hun A5+ na zes mooie jaren een waardige opvolger te bieden. Gezien de hier ervaren kwaliteiten heb ik daar hoge verwachtingen van, maar dat op dat moment een geduchte concurrent op een nieuwe titelstrijd staat te wachten mag duidelijk zijn.

Nogmaals dank aan Wifimedia voor het mogelijk maken van deze review.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog bijna 350 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Audioengine A5+ Zwart?

Mooie speaker die Edifier. Zoals gewoonlijk weer een top-notch review. (waar haal je de tijd vandaan?)
En een 5-polige DIN-aansluiting? Wat is dat lang geleden dat ik die op een apparaat heb gezien!
Dat is geen 5-polige DIN, maar een XLR variant: een DMX kabel.
Tip voor allen die dit soort actieve speakers van Edifier kopen:
Ik heb de R2730DB, zeer verguld mee. superfijne speakers aan weerszijden van ons bed, ja inderdaad: een gelukkig huwelijk }> .

Omdat de bijgeleverde kabel aan de korte kant is ging ik op zoek naar een verlengkabel, dat was nog niet eenvoudig.
Let erop dat je een kabel koopt met "5 pins connected", doe je dat niet, dan sturen niet alle versterkers de andere speaker geheel aan, ik had eerst een kabel die de woofer niet ondersteunde.

Dit is de kabel die ik kocht: https://www.thomann.de/nl/pro_snake_tpd_5.htm

Dank voor de review Foritain, top !
Edifier maakt verrassend goede speakers, sprak deze verwende muziekliefhebber.
Dat zijn de grotere jongens inderdaad, denk dat je daar inderdaad een bed wel mee in beweging brengt :D

Dank voor de tip ook! 10 euro voor 5 meter, of 13 voor 10 meter (+2.5 verzenden) valt toch goed mee voor een wat langere kabel!
Dmx is een protocol voor het aansturen van licht in theaters. Dat dit een dmx kabel heet, heeft te maken met de weerstand van de kabel. Je hebt ook 3 polig xlr waar ook dmx overheen kan. Eigenlijk kan over elke kabel dmx, maar de maximale lengte bij een niet dmx gecertificeerde kabel is kleiner.
Zie ook dit: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/DMX512
Het beste neem je 5 polige xlr connectoren en een gewone speakerkabel. Je moet wel weten welke pinnen bij elkaar horen. Een dmx kabel heeft officieel te dunne aders voor versterkt audio signaal. Die zouden in theorie kunnen te heet kunnen worden met de gevolgen van dien.

Ik hoop hiermee het verschil tussen een xlr kabel geschikt voor dmx en het dmxprotocol zelf uitgelegd te hebben.

Ik heb zelf hobbymatige bijna semiprofessionele ervaring op dit gebied en werk regelmatig met professioneel spul.

Ik moet wel zeggen dat ik in begin ook dacht dat het een din plug was, een xlr plug heeft namelijk een veertje die ervoor zorgt dat je kabel niet zomaar eruit kan. Ook zijn de pinnen van een 5 polig xlr kleiner dan die van een din plug. En die op de foto zagen er wel redelijk groot uit. Ook heeft din een inkeping in de buitenste ring en xlr heeft die op een andere plek, zie ook de plaatjes hieronder.

Dit is een xlr 5 polig plug: https://wiki.vpa.mtu.edu/wiki/images/b/b2/XLR5_pinouts.png
En dit is een 5 polig din plug: http://cdn.instructables....ZH08OWIJAEGJWI.MEDIUM.gif

Dit zou iemand moeten controleren, ik lees in de post Substrata dat het 5 polig xlr is. Net als welke aders gebruikt worden, waarschijnlijk willen ze gewoon dat je hun eigen kabel koopt.

[Reactie gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 1 januari 2017 14:11]

Dank Thomas voor de aanvullingen, je kunt gerust zijn: de kabels worden echt niet te heet en het gaat Edifier niet om het kopen van de eigen kabel, want behalve de bijgeleverde kabel leveren ze bij mijn weten geen verlengsnoeren of andere audiokabels los.

Bij sommige Edifier modellen is de bijgeleverde kabel slechts 2,5 meter, dat is prima voor op een bureau of aan weerszijden van je TV, maar te beperkt voor mijn doeleinden en die van vele anderen.
Had ik ood niet verwacht i.m.v. het vermogen (een paar watt), maar bij speakers van 2kw speelt de dikte wel een rol.
Zo iets ik niet, het was maar een idee. Ik ben nog niet op de hoogt van de hifi merken.
Dat is wel wat weinig, maar goed met een standaard aansluiting is dat prima te verlengen.
Dank je wel :D Tijd halen we uit een normaal mens zn slaapritme? :D
Ik heb miij A5 setje (de originele) al vele jaren en zijn inmiddels het hele huis al doorgeweest, maar nog steeds perfect geluid, een van de betere aankopen die ik ooit heb gedaan. Mooi dat het nog steeds als de benchmark wordt gezien.
Ik blijf erbij dat het gewoon hele goede speakers zijn, zeker een mooi uitgangspunt om vanaf te gaan vergelijken. Zeker als je ze in de tijd voor nog wat zachtere prijzen hebt gevonden? Maar goed, het is inmiddels wel tijd dat ze met een nieuwe komen? :D
Hier ook een A5. Ook altijd nog blij mee in combi met de Xonar DX (daarvoor de D1).
Ondertussen ook alweer 5 jaar oud, maar nog steeds knallend:).
Wel het voordeel dat goede speakers normaliter een stuk langer meegaan dan een goede PC :D
Goede review! :P
Voor mij toch graag een A5+, al kan ik hem nu nog niet kwijt, maar een iets rustiger geluid is niet zo vermoeiend voor mij. Maar ja, smaken verschillen, dus voor elk wat wils.

[Reactie gewijzigd door sjonie100 op 23 december 2016 15:17]

Dank je :D

Ruimte heb je idd voor beide nodig :D Wat bedoel je echter precies met 'rustiger' geluid? :)
Dank je Wes :D En Henk is inderdaad veelvuldig te spotten in alle reviews :D Blijft een mooie prijs :D
Alleen het kijken naar de plaatjes is al een genot voor de ogen :o _/-\o_