Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Kiro Review

Foritain 11 januari 2017, laatste update op 25 mei 2017, 334 views

Roccat Kiro

Een lichte, compacte muis voor linker en rechter hand met een handige feature om de duim knoppen te verplaatsen of indien gewenst aan beide kanten te zetten. Prestaties zijn prima voor niet-extreem-hardcore gebruik, maar niet perfect, zeker op hogere DPI waardes.

Pluspunten

• Voor linker- en rechterhand.
  • Handige feature om duimknoppen naar wens te plaatsen, of beide kanten. Zo biedt hij net wat meer voor de linkspoot dan andere symmetrische muizen.
  • Sensorprestaties prima voor niet-hardcore gaming
  • Leuk voor liefhebbers van een kleiner model
  • RGB LEDje is leuk

Minpunten

• Voor hetzelfde geld muizen met betere sensorprestaties voor fanatiekere gamers
  • Software features lichter dan de andere geteste ROCCAT muizen (Aantal profielen, easy-shift ontbreekt)
  • Wat kleiner dan gemiddeld, hou daar rekening mee.

In deze review bespreek ik meerdere, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van andere producten zie de reviews die daar aan zijn gekoppeld.

Review: ROCCAT Kova & Kiro

- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina Kiro
Productpagina Kova

ROCCAT is zowaar kind aan huis hier. Meerdere producten wisten in het verleden al dusdanig te overtuigen dat ze zich op de enige plek die telt wisten te positioneren: op onze vaste werkplekken. Zowel de Tyon als de Kone XTD Optical worden dagelijks stevig gebruikt, en blijven uitschieters wat o.a. bouwkwaliteit betreft. Ze hebben ook één ding met elkaar gemeen: Goedkoop zijn ze niet. Onze vrienden uit Hamburg hebben echter ook wat goedkopere modellen in het assortiment, en daar gaan we er vandaag twee van bekijken: De Kova en de Kiro. Met prijskaartjes van respectievelijk 52-60 euro en 48-50 euro spelen deze twee meer in het middensegment dan in de bovenste regionen. Voor de linkshandigen onder ons: Beide muizen zijn ook door linkshandigen te gebruiken. Tevens is de Kova in zowel wit als zwart verkrijgbaar.

We zullen telkens met de Kova beginnen.

De Kova maakt gebruik van wat ROCCAT de ‘Pro-Optic Sensor R6’ noemt, maar beter bekend is als de Pixart PMW3320 optische sensor. Een muis met een inherente max DPI van 3500, uiteraard meer dan genoeg voor praktische doeleinden. Gezien vanuit het marketing perspectief 3500 DPI niet genoeg is hebben ze een overdrive ingebouwd zodat ze de muis als 7000 DPI kunnen verkopen. Leuk, maar in de regel niet echt heel waardevol (en dan hou ik mij in..), al doet het gelukkig niets af aan het feit dat de PMW3320 gewoon een prima basis vormt.

Zoals gezegd zijn beide muizen vandaag ambidextrous, dus linksvoeters geen paniek. De Kova is van flink wat knoppen voorzien, 12 totaal, en ook de easy-shift functie zit in dit model ingebouwd om onder elke knop twee functies te binden. RGB verlichting ontbreekt niet, en ingebouwd geheugen om profielen op te slaan ook niet.

De genoemde afmetingen zijn redelijk gemiddeld voor een palm-grip muis, en zouden menig handje voldoende moeten vullen. Het gewicht van 99 gram is echter duidelijk aan de lage kant.

De Kiro:

We pakken op waar we waren, waarbij als eerste opvalt dat de Kiro een stuk kleiner is dan de Kova, maar desondanks een paar gram zwaarder is. Als lager gepositioneerde muis zien we een lagere DPI waarde, deze als gevolg voor de keuze voor een Pixart PMW3050 optische sensor, meer een instapper. De RGB LED ontbreekt hier echter ook niet.

De meest opvallende feature is het modulaire element, waarbij je verschillende zijkanten krijgt zodat je per kant kan kiezen of je twee knoppen wilt of niet. Waar de Kova nog met een gevlochten kabel in de lijst staat is dat bij de Kiro niet het geval.

Met de dozen naast elkaar werd al duidelijk dat de Kova de grote broer van de twee zal moeten zijn; een grotere doos, en meer features uitgeschreven. Beide verpakkingen zijn echter aantrekkelijk en prima stevig. Handleiding erbij, en een 'eigen' USB stekker.

Wederom beginnen we weer met de Kova. Deze witte variant valt door de kleurstelling uiteraard extra op, ik kan over de zwarte dus niet oordelen maar het strak (mat) witte kunststof ziet er goed uit, zeker met de zwarte onderdelen als contrast. De vormgeving is opvallend, ik noem het storm trooper-ish, waarbij vooral de extra knoppen direct naast de primaire knoppen (in de zwarte lijn) opvallen. Als ambi-muis zien we ‘duimknoppen’ aan beide kanten. Een glad scrollwiel en een DPI switch knop sieren de bovenzijde.

De zwarte Kiro is dankzij de meer typische kleur in eerste instantie wat minder opvallend. Wel valt het verschil in afmetingen snel op. Net als veel andere ROCCAT muizen combineert de Kiro twee materiaalsoorten, een ruwer ogend materiaal aan de zijkanten, en een mat glad materiaal bovenop. In de basis valt de Kiro niet gek veel op, met een wat typisch muiswieltje en DPI knop aan de bovenzijde, en hoewel we iets van heupen zien is de vormgeving niet heel extreem.

Opvallend is uiteraard wel de modulariteit, waarbij je de zijkanten kan verwijderen en gebruik kan maken van een alternatief met of zonder knoppen. Zo kan je de twee knoppen links, rechts, aan beide of aan geen enkele kant hebben.

Naast elkaar valt het verschil in formaat duidelijk op, al voelt het wat vreemd dat de Kiro toch niet lichter is dan de grotere Kova. Ook valt in minder positieve zin op dat de materialen goedkoper aanvoelen dan we bij de Kone XTD Optical, Tyon, en Nyth zagen. Nu zijn die modellen duurder, maar ‘goedkoop’ zijn de Kova en Kiro ook niet te noemen. Hoewel de constructie van het plastic geen flex vertoont in welk van de twee muizen, blijft er een minder luxe smaak hangen bij deze meer betaalbare alternatieven.

ROCCAT maakt nu een tijdje gebruik van de Swarm unifying driver. Prettig, want hierdoor zitten beide muizen in één softwarepakket. Basisfunctionaliteit is niet heel anders dan we bij andere muizen zien: DPI aanpassingen maken met maximaal vijf instellingen, verlichting aanpassen met wat effecten, en uiteraard kunnen we meerdere profielen aanmaken. Wel positief is de Easy-Shift feature: door één knop (dit kan ook een knop op je ROCCAT toetsenbord zijn) in te drukken ‘shift’ je al je muisknoppen naar een tweede functie. Voor MMO’s en andere games waarbij veel knoppen van pas komen een stevige boost.

Zagen we bij sommige muizen eerder een optie om je muis naar je muismat te tunen moet deze ditmaal ontbreken. Wel zien we dat het switchen tussen links- en rechtshandig snel te doen is.

Bij de Kiro zien we veel overeenkomsten, bijvoorbeeld wat DPI instellingen betreft, of verlichting. Opvallend in negatieve zin is echter dat je slechts één profiel in de muis kan opslaan, behelpen. Ook Easy-Shift ontbreekt. Bij de knoppen instelling kan je aangeven welke knoppen je aan de zijkant hebt geïnstalleerd.

Beide muizen komen zoals gezegd met een RGB LED feature; kleur naar wens, en wat effecten erbij. De Kiro heeft zijn eigen naam verlicht, aardig, maar zeker niet zo uitgebreid als we soms zien tegenwoordig.

De Kova doet juist iets compleet anders. De naam en rug zijn juist niet verlicht.

Maar in plaats zien we een LED scrollwiel en een apart stukje licht op de achterzijde. We hebben zoiet vaker bij ROCCAT gezien, en van mij mag het er zijn. (Eerste en laatste zijn gifjes)

De Kova ziet er weliswaar wat unieker uit maar zodra je er mee aan de slag gaat blijkt het toch gewoon een vrij typische vorm in de hand. Niet overdreven groot voor een game muis, de Tyon en Kone voelen merkbaar wat forser aan, maar groot genoeg om voor menig gemiddelde hand een handje te vullen. Zoals we vaker zien bij de ‘typische’ Logitech vormgeving zullen grotere handen geneigd zijn de vingers iets in te trekken, of indien gewenst zelfs dit soort formaten zonder veel moeite te ‘clawen’. De Kova valt wel op als lichter dan gemiddeld, wat hem gevoelsmatig wat sneller maakt maar ook iets minder luxe doet aanvoelen dan de topmodellen van onze Hamburgers. Positief valt op dat de extra knoppen direct naast de linker en rechter knop eenvoudig te bedienen zijn en ook prettig scherp aanvoelen. Positie van de duimknoppen is vrij typisch en deze laten zich even handig gebruiken als de duimknoppen op een kantoormuis, ongeacht dat de afwerking in de lange zwarte lijn doet vermoeden dat het allemaal wat exotischer is. Ze zitten in elk geval voldoende diep dat je ze aan de pink zijde niet eenvoudig onbedoeld zal aanklikken. Duimknoppen voelen voor mij wel iets te losjes aan, vermoedelijk als gevolg van een wat goedkopere gebruikte switch. Dat duimknoppen ietwat sponziger zijn zien we vaker in game muizen, maar bij het prijskaartje had het wat strakker gemogen.

Sensorprestaties laten vrij weinig te wensen over, mits je niet op de hoogste DPI waardes gaat zitten. De Pixart PWM3320 is een prima sensor in de lagere DPI waardes, zeker in de sub 1000 regionen wat voor FPS games veelal interessant is, maar vooral in het overdrive gebied (boven de 3500 DPI) is het simpelweg niet bijzonder. Dat laatste is ook niet ROCCAT specifiek, maar een gevolg van de drang van onwetende consumenten om naar DPI waardes te kijken als zijnde kwaliteit. Zelfs met een klein 4K scherm is 7000 DPI weinig zinvol. Op lage, daadwerkelijk bruikbare DPI instellingen zien we feitelijk geen acceleratie, jitter, prediction of andere elementen die afwijken van wat je verwacht je cursor te doen. Mousetester is zeker geen zaligmakende applicatie, maar noemenswaardige issues komen niet naar voren en toont een muis die zich keurig gedraagt. Enige kleine kanttekeningen betreft de lift-off distance, die iets hoger is dan noodzakelijk en een low sense CS fanaat zal willen, en tevens dat deze niet aan te passen is in de software.

We blijven even bij de sensor, maar ditmaal bij de Kiro. Ook de Kiro komt veruit het beste uit de verf op lagere DPI waardes, echter hier lijkt het vooral het echt lage DPI bereik (<500) te zijn waar de prestaties zeer positief zijn, en zien we al ietwat verminderde nauwkeurigheid bij ietwat hogere maar nog wel gangbare DPI waardes (in tegenstelling tot de Kova die dus vooral buiten praktisch bruikbare waardes pas vreemd gedrag vertoont). Precies de oorzaak kan ik niet eenvoudig achterhalen, maar het lijkt aannemelijk dat de keuze voor deze specifieke sensor weinig ruimte geeft aan de engineers om wat implementatie en firmware daar veel aan te doen, vermoedelijk hebben ze dan iets van smoothing of iets vergelijkbaars in de firmware toegepast om het gevoel al met al wel prima te houden. De lift-off distance is wederom niet instelbaar en lijkt nog iets hoger te liggen, rond de 3mm, wat voor de CS:GO Pro een No:Go zal zijn. Wat de praktische implicaties zijn van de prestaties is lastig in te schatten, ik denk dat het gros van de gebruikers er geen moment bij stil zal staan. In het gros van de games heb ik er, ondanks er specifiek op te letten, ook eigenlijk niets negatiefs over te melden en de 3050 voelt dan ook best aardig, maar feit blijft dat je dit eerder zou verwachten bij een <30 tot 40 euro muis dan bij een muis die tegen die 50 euro aan zit en direct dient te concurreren met muizen met betere papieren. Voor e-sports dus niet de eerste keuze.

Wat vorm betreft is de Kiro echter wel een prettig muisje als je specifiek wat kleins zoekt. Los van het feit dat hij door linkshandigen te gebruiken is, en dat je ook kan kiezen welke knoppen je er op klikt, is het een lekker compact muisje wat goed valt in kleine handen, claw-grips of fingertip grips. Als je wat kleins zoekt vereist hij in ieder geval weinig oefening. Geheel zonder kleerscheuren komt de Kiro er echter ook niet vanaf wat de bouw betreft, want wederom moet ik stellen dat de duimknoppen wat minder strak zijn dan ik graag zou willen. Ook valt op dat de Kiro weliswaar geen zware muis is, maar gezien het kleinere formaat had ik hem wel lichter in de hand verwacht dan de grotere Kova. Geen goed of fout element, maar eerder een gevoel dat een lager gewicht gecombineerd met deze vorm populairder zou zijn.

ROCCAT heeft zoals gezegd aardig wat positieve indrukken achtergelaten hier in huis met een aantal producten waar inhoudelijk weinig over te klagen viel, hooguit dat ze wellicht wat aan de prijs zijn. Kijken we ditmaal naar wat goedkopere alternatieven moeten we stellen dat dit niet zonder consequenties komt wat inhoud betreft. Mocht je je afvragen of je ongelukkig moet zijn als je reeds een mooie (niet goedkope) Kone XTD Optical op je bureau hebt liggen: Nee, zeker niet. De besparing bij de Kova of Kiro, 20 en 30 euro respectievelijk, zie je uiteraard terug in de materiaalkwaliteit (De Kone, Tyon en Nyth zijn wat dat betreft echt super solide), de zachtere duimknoppen, sensorprestaties, en ook de instelmogelijkheden. Op zich niet onverwacht en ook niet onbegrijpelijk, maar we moeten ook stellen dat het gevoel van luxe wat deze twee muizen bieden in hun prijsklasse niet onbeantwoord is door concurrenten. Gezien die enorme concurrentie beschikbaar op de markt voor muizen rond de 50 euro, vooral kijkende naar de combinatie bouwkwaliteit en sensor, ontkom ik er niet aan te stellen dat deze muizen wat dat betreft een paar euro te duur zijn. Wat ROCCAT wel weer voor elkaar heeft gekregen is om fysieek aantrekkelijke muizen neer te zetten, waarbij zelfs een relatief simpel uitziend model als de Kiro uitstekend voor de dag komt.

Dat wil niet zeggen dat deze muizen niet wat anders bieden wat de bescheiden meerprijs een redelijke overweging maakt, beide tonen tenslotte wel een eigen karakter en tevens moeten we praktisch beoordelen en stellen dat in een daadwerkelijke ervaring het een zeldzaam talent is is als je de prestaties van de Kova van een muis op basis van een PIxart PMW3310, 3360 of 3988 kan onderscheiden. Toegegeven, de iets hogere lift-off is eenvoudig aan te wijzen en maakt het geen e-sports CS:GO pro muis, maar voor ‘gewoon’ fanatieke all-round gamers is het nog altijd een prima basis. De voordelen zijn echter wel praktisch van aard en je kan de vinger er eenvoudig op leggen: Linkshandigen hebben een beperkte muis keuze en er twee alternatieven bij, de Kova biedt een ruim aantal knoppen in een prettige layout en een uitstekende easy-shift functie om het aantal functies te verdubbelen, en hoewel het knullig klinkt om een witte kleurstelling als positief te bestempelen (overigens kan je hem ook in het zwart kopen) is het vermoedelijk iets waar menig gebruiker even veel plezier aan zal beleven als een lagere of instelbare lift-off distance. Daarnaast is de Kova aan de lichte kant en goed gebalanceerd wat hem een vlotte glijder maakt, en uiteindelijk gewoon best een lekker muisje in gebruik. Zie het als een mini Tyon: veel knoppen en functies op praktische plekken voor all-round gamers (Dus niet enkel het duimgebied), maar dan iets minder luxe en een stuk goedkoper.

De Kiro gaat nog wel wat verder wat het ambidextrous gebeuren betreft, met de opvallende optie om met modulaire zijkanten knoppen aan beide zijkanten te plaatsen of te verwijderen; absoluut een leuk selling point, maar zoals met elk modulair element de vraag in hoeverre je het aan zal passen na de eerste keer dat je dat doet. Daarbij is hij wel wat kleiner wat hem voor de kleinere linkerhand een interessante maakt, maar door de balans van het gewicht wat naar achteren te hebben voelt hij niet zo licht als het maatje doet vermoeden. Helaas moet de Kiro de easy-shift functie missen en kan je maar één profiel in de muis opslaan, iets wat wel erg karig voelt op dit prijspunt in een muis die wel van een softwarepakket gebruik maakt voor o.a. de DPI instellingen. Ook de verlichting van de Kova is dan net even leuker afgewerkt van de twee. Hoewel de doelgroep van de Kiro duidelijk is (hooguit semi-serieuze gamers en geen pros, linkshandig of met een wens voor duimknoppen aan beide kanten met een voorkeur voor een klein model, dames?) en zij niet bepaald zwemmen in alternatieven blijf ik van mening dat de Kova een meerprijs van een tientje wel eenvoudig waar maakt, mits je een iets grotere vormgeving niet erg vindt.

Nog enkele vergrotingen, klikken voor vol formaat:
https://www.techtesters.eu/pic/ROCCATKIROKOVA/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/ROCCATKIROKOVA/x2t.JPG

Tijd over? Hier vind je nog ruim 350 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Roccat Kiro?

+3 , mooie review, niet mijn soort muis ^^
Dank je :D En dan ben je vast niet de enige :D