Edifier XM6PF Review

Foritain 23 november 2016, laatste update op 25 mei 2017, 1.370 views

Edifier XM6PF

In een 80 euro 2.1 set zijn concessies onvermijdelijk en is het zaak dat die te overzien zijn. Edifier levert hier geen vuurwerk af maar een goede balans tussen geluidskwaliteit, mogelijkheden, en de prijs. Vooral voor gamers (en evt film'ers) met een dergelijk budget een interessant product om te overwegen.

Pluspunten

• Prijs-technisch goed game geluid, film komt ook aardig voor de dag
  • Redelijke muziekprestaties (voor een 2.1 set)
  • Flink volume mogelijk, bass kan ook lekker knallen voor zo'n bescheiden kastje (maar is gelukkig regelbaar ).
  • FM Radio ingebouwd, USB / SD kaart mp3 functie, afstandsbediening
  • Edifier weet weer positieve indrukken achter te laten wat prijs-kwaliteitverhouding betreft

Minpunten

• Het blijft de budget klasse, voor een klein beetje meer vind je al weer vlug wat beters natuurlijk.
  • Muziekprestaties leggen het duidelijk af tegen een 2.0 set zoals de (overigens echt uitstekende) R1280T (of evt R1100)

Review: Edifier XM6PF

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Testmethode
- In de Praktijk
- Conclusie

Wat Edifier hardware zijn wij begonnen met het testen van een vrij breed scala aan producten alvorens we bij de 2.0 speakersets aankwamen. Vanaf dat moment gingen we stapje voor stapje, of zeg eigenlijk maar gerust met een roltrap, omhoog om keer op keer de overtreffende trap te ervaren. Hoewel we ons voorbereiden om onze oren te laten verleiden door wederom een –nog- betere set 2.0 speakers keren we eerst even terug met onze voeten naar moeder aarde om een set te testen die zich toch een instapper mag noemen (laat ik discussies vermijden omtrent het feit dat een 500 euro 2.0 set in de hifi wereld de titel instapper nog niet eens mag dragen).

De Edifier XM6PF is niet alleen lekker betaalbaar met een prijs van ca 79 euro, inclusief de lekkere 21% hap van onze beste overheid, maar als 2.1 set is het in feite ook weer een echte pc speaker. In deze review bekijken we wat je van deze set mag verwachten, en uiteraard halen we de eerder gereviewde Edifier R1280T (sub 100 euro, 2.0) set en de grotere broer van deze zet, de Edifier C3X (~150 euro, eveneens 2.1) aan.

De specificaties en features van deze Edifier set:

Zowel de internationale als Nederlandse website van Edifier biedt nog geen volledige productpagina, dus doen we het even met de specificaties van de verpakking. Deze set is overigens pas net uit, dus daar zou het aan kunnen liggen.

Het meest opvallende aan deze set is m.i. de aansluitingen. Naast de traditionele 3.5mm ingang zien we namelijk een USB aansluiting en een SD kaartlezer en de mogelijkheid MP3’s (t/m 320Kbps) af te spelen. Ook is een FM ontvanger aanwezig, iets wat niet heel gebruikelijk is maar zeker zijn meerwaarde kan hebben.

De satellieten zelf bestaan uit een 3”/78mm main driver en een 10mm tweeter, samen goed voor 12 Watt RMS, per satelliet uiteraard. De 6,5” sub mag 24W op zijn naam zetten, goed voor een totaal van 48W RMS. Overigens blijft Edifier staan voor hun opgegeven vermogens. Nu maakt het mij niet uit en draait het mij om de luisterervaring, maar dat er nogal wat setjes zijn met twijfelachtige opgegeven RMS waardes is een feit.

Wat verpakking betreft houdt Edifier het bescheiden; witte doos, net lijstje features, weinig bombarie. Intern veel schuim, een documentje met vast erg nuttige info erin, een 3,5mm kabel om de set aan te sluiten… en… een afstandsbediening. Zoals we vaker hebben gezien een simpel en licht ding met wat suffe dome knoppen, maar in dit segment prima acceptabel.

De set zelf beschrijft zich het beste als eenvoudig met wat kleine elementen om toch net wat eleganter voor de dag te komen. ‘Titanium’ klinkt natuurlijk als iets wat gamers vast leuk vinden, maar het totaalplaatje blijft toch best bescheiden.

De satellieten zijn zoals we vaker bij Edifier zien niet opvallend gevormd (al hebben ze die ook wel), maar ouderwetse rechthoekige klankkasten met enkel detail van voren. Ik vermoed een MDF constructie, maar zwaar zijn ze absoluut niet; een herinnering dat we niet in het midden- of hoge segment zitten. Wat afwerking betreft niet direct iets om te klagen, maar kleine details buiten het zicht, zoals de kabel die gewoon een gaatje in gaat, maken het ook herkenbaar dat er wel over de centjes is gedacht. We zien dat de satellieten kunnen worden opgehangen, en tevens dat de stofkappen verwijderd kunnen worden voor een iets opvallender, maar m.i. goedkoper ogend totaalplaatje. Waarom er ‘iets’ op die driver zit weet ik niet, maar een korte Google toonde mij foto’s van anderen met hetzelfde effect dus het zal ‘working as intended’ zijn.

De sub is eveneens recht-toe-recht-aan. Kleine bijpassende accententen, maar weinig echt opvallend, vermoedelijk iets wat veelal positief zal zijn. Aansluitingen bevinden zich aan de rechterkant van de sub in plaats van de achterkant, waar we naast de inputs, outputs voor de satellieten, en de bass-controle ook de volume en media buttons vinden, voor wanneer je je remote kwijt bent gok ik.

Om speakers te testen en te vergelijken maken wij gebruik van twee cruciale stukjes hardware. …ťn is de SilverStone Ensemble EB01-E, een USB DAC op basis van een Texas Instruments chip. Deze verzorgd de vertaling van digitale bronnen in een analoog signaal.

Het tweede onderdeel is een Edifier AUA-SW10 om meerdere outputs gelijktijdig aan te kunnen sturen. Niets is zo vervelend als mid-muziek stekkers te moeten verwisselen, en met dit apparaat kunnen we on-the-fly tussen de aangesloten speakersets wisselen of ze zelfs gelijktijdig afspelen. Normaliter een apparaat bedoeld om in winkels tal van sets aan te sturen, maar uitermate geschikt om reviews te ondersteunen.

Gedurende de testperiode wordt een breed spectrum aan muziek afgespeeld. Grotendeels maken wij gebruik van lossless audio om het kunnen te beoordelen, maar ook praktisch gangbare formaten komen voorbij gezien de waarschijnlijkheid waarmee gebruikers soms bijvoorbeeld MP3’tjes afspelen, of YouTube kijken; de praktijk is tenslotte relevanter dan de theorie. Om die reden wordt naast met de SST DAC ook gekeken naar de prestaties met ingebouwde geluidschips, dit echter afhankelijk van het type speaker of headset dat passeert en het segment waar we naar kijken. Het testen zelf doen wij door in eerste instantie veel te luisteren, maar ook door blind te testen; door te luisteren zonder dat je weet welke speakers worden gebruikt. Uiteraard komen games en films ook aan bod om een beeld te krijgen voor welke gebruikersgroep een speaker interessant is.

Komende tijd zullen meer productcategorieŽn, net als de meest recente muis review, van tabellen met een aantal vast test onderdelen voorzien worden. Voor audio staat de inhoud echter nog ter discussie en is die zodoende nu nog niet aanwezig.

De Edifier XM6PF set kwam hier op een nogal gelegen moment binnen: net voordat wij een middagje klussen in de agenda hadden gezet; op deze manier konden we eerst een brede selectie muziek voorbij laten komen alvorens we op de details gingen letten. Bijkomend voordeel was ook direct de FM ontvanger, want voor de achtergrond is radio natuurlijk wel wat gezelliger. De eerste indrukken ontliepen de latere indrukken echter niet veel: Er zit meer power in die speakers dan je ze vooraf zou geven, er zit ook zeker meer laag in dan je van de niet-al-te-zware speakers en de niet-al-te-grote sub zou verwachten, en tegelijk merk je ook dat de helderheid van het midden en hoog, en eigenlijk simpelweg de kwaliteit van de tweeter, niet mee kan met een 2.0 setje zoals de Edifier R1280T, laat staan als je er uiteraard een dikke S1000DB naast zet. Heel vreemd is dat ook niet, die is tenslotte iets (of in het geval van de S1000DB 5x) duurder en in die set is er geen budget ‘verloren’ geraakt aan een subwoofer. Mid- en high komt wel op een comfortabele en gebalanceerde manier tot uiting, en van een redelijk detail is ook nog sprake, maar een 2.1 set van 80 euro en loepzuiver geluid? Mwah.

Enkele uren verder waren wij eigenlijk wel verbaasd hoe goed dit ogenschijnlijk simpele pc speakersetje niet alleen de kamer goed wist te vullen, maar ook twee kamers verderop nog prima voor de dag kwam. Bij 100% volume is de vervorming duidelijker en merk je dat de drivertjes feitelijk voorbij hun kunnen schieten, maar je kan een heel eind gaan voordat dat een overweging is; meer dan ver genoeg voor iemand die op een meter of twee voor de speakers zit. Duiken we iets meer in de nuance dan zien we ook de beperking van een wat kleinere sub (vergeleken met de dikkere sets hier, niet zozeer zijn eigen klasse). Zet je hem bescheiden open dan vormt hij een nette aanvulling op het geheel, en – ik generaliseer maar even- een jongere luisteraar met een voorkeur voor laag zal zich gelukkig prijzen met de sub capaciteiten nog een standje verder open, maar schiet je iets te ver door en je begint je besparing ten opzichte van een set zoals de Edifier C3X duidelijk te horen. Hetzelfde gaat op wat betreft de primaire driver en de tweeter; je moet ze niet als een audiofiel benaderen want dan missen ze dus duidelijk dat stukje kwaliteit. Al snel schakelden we naar muziek met meer focus op vocals met het vermoeden dat de zwakke plek daarmee duidelijker zou worden, maar dat viel eigenlijk erg mee waardoor de totale balans van wat er uit komt, concessies merkbaar of niet, wel prettig te noemen is.

Wat wij inmiddels wel konden verwachten was dat de aanwezigheid van een subwoofer in games en films juist weer meerwaarde konden tonen ten opzichte van de 2.0 sets, en dat was ook zeker het geval. Nu is de intro van Battlefield 1 an sich al indrukwekkend, maar met onze eerdere hardware aan de kant en deze budget Edifier op tafel kwam het kippenvel even goed weer terug. Nee het is geen C3X (bijna 2x duurder) of S760D (600 eur?), maar de wat goedkopere main drivers en tweeter spelen op die momenten duidelijk minder een rol in de speelervaring die gerust uitstekend genoemd mag worden, en de sub knalt op die momenten goed mee met alle actie. Het was dus een beetje verwacht, maar ons vermoeden werd duidelijk bevestigd na de eerste rondjes gamen: Dit is een lekker setje voor mensen die primair gamen, ook wat films kijken, en daarbij van tijd tot tijd ook nog wat muziek willen luisteren, maar zeker niet andersom. Voor dat laatste is een set als de R1280T simpelweg overtuigend beter en dat kan ik stellen zonder dat ik ze er direct naast hoef te zetten.

Als fanatiek gamer die de dertig inmiddels is gepasseerd heb je gegarandeerd ervaring met de vele mainstream 2.1 setjes die de markt de jaren hebben overspoeld. Kijk je enkele jaren later (en vermoedelijk met wat meer centjes op je naam) terug dan heb je ook geleerd dat je eigenlijk toch wel wat meer aan speakers uit wil geven dan de 50-100 euro waarvoor de meeste over de toonbank gaan, en vooral de primaire satellieten niet wil verwaarlozen. Nu is van dat laatste geen sprake, maar we zitten met de Edifier XM6PF aan de onderkant van de markt en daar zijn concessies en lastige keuzes nu eenmaal onvermijdelijk: voor een paar tientjes meer koop je een C3X die op alle fronten overtuigend beter presteert, en voor een niet noemenswaardige hoeveelheid meer zien we 2.0 sets (R1280T, R1100) die puur op gebied van muziekweergave even overtuigend beter zijn en meer detail bieden. Als het op concessies aan komt dan durf ik echter wel te stellen dat Edifier hier een zeer redelijke balans heeft weten te treffen tussen prestaties en betaalbaarheid, en gelukkig zonder nare trucjes uit de hoed te toveren. Twee concrete voorbeelden van m.i. nare besparingen in populaire 2.1 sets vandaag op de markt: 1) het toevoegen van een blok staal om maar luxer aan te voelen in de doos in de winkel, en 2) Een gat bovenin de satelliet te zetten met een roostertje maar dan gewoon geen tweeter erachter zetten. Er lijkt zelfs een model te zijn die beide combineert, ahem. Besparingen zijn er, maar de set maakt de indruk dat ze in elk geval de focus hebben gelegd om voor dit bedrag een gebalanceerd setje te bouwen.

Concessies of niet, het is geen armoe om met deze Edifier XM6PF te leven, zowel op gebied van geluid als features (met o.a. een FM radio ontvanger, USB poort, SD kaartlezer en nog een afstandsbediening erbij), en laten we ook de uitstraling niet vergeten; het is best een net setje om te zien, zij het wellicht een tikkeltje onopvallend of recht-toe-recht-aan. Als je beter gewend bent dan mist de set dus wat zuiverheid / kwaliteit, maar (en dat hebben we ook wel eens gezien) het zijn geen speakers die pijn lijden om een laag, gangbaar, of zelfs flink hoog volume aan te bieden met een prima geluid. Sterker nog, een flinke kamer vullen hebben ze echt totaal geen moeite mee, en eigenlijk alles wat wij speelden kwam minstens redelijk voor de dag, of goed met het budget in het achterhoofd. Laat het echter duidelijk zijn dat dit primair een set is voor gamers; zij vinden hier weinig om over te klagen, ook niet als zij wat film- en muziek van tijd tot tijd erbij op willen pakken, maar dat voor primair muziek luisteren de eerder genoemde 2.0 setjes een betere balans bieden; vandaar ook vermoedelijk de aanwezigheid van beide producten op de markt. Kortom, als 80 euro je budget is en je zoekt een net setje om lekker mee te kunnen knallen in games (en daarbij een beetje all-rounden), dan kan je het een heel stuk slechter treffen dan met deze Edifier XM6PF. Edifier zet wat mij betreft hun prijs-prestatie plaatje ook in dit segment prima voort.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 300 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Edifier XM6PF?

voor een paar tientjes meer koop je een C3X
Nou ja, een paar tientjes meer... bijna precies 2x zo veel, dus 7,5 tientjes meer. Vind ik toch best een fors verschil, dus dat onderstreept de prijs/kwaliteit verhouding alleen maar meer :)

Verder weer een uitstekende review!
Nu je het zegt is het wel een beetje optimistisch om het 'een paar tientjes' te noemen :D Het verschil in geluid is echter wel goed in verhouding ;)

En dank je :D
Uitstekende review, wederom, Foritain. _O_
Een dikke +3 natuurlijk!
Er is nu een actie bij Megekko. Ze kosten daar nu 60 euro. Nu zat ik al eens te kijken naar nieuwe speakers voor mijn pc. Deze lijken me prima ook na wat ik allemaal in jouw review gelezen heb. (natuurlijk weer een topreview!)

Nu willen we beneden voor bij de tv ook beter geluid hebben dan de speakertjes in de tv. Ik heb vrij weinig verstand van speakers en versterkers enzo, maar kan dit ook worden aangesloten op een tv en is dat het waard wanneer je zo'n 5/6m van de tv vandaan zit?

[Reactie gewijzigd door Nyltje op 14 april 2017 20:14]