Specificaties 7" (1920x1200), Android 6.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos 70 Oxygen Zwart Review

raph.nl 13 november 2016, laatste update op 19 augustus 2017, 2.697 views

Archos 70 Oxygen Zwart (Product gekocht)

Bijzondere specificaties voor een bijzonder lage prijs: te mooi om waar te zijn? De aanschaf van een budgettablet van Archos was een gok, maar lijkt vooralsnog goed uit te pakken.

Pluspunten

• prijs
  • prijs/kwaliteit
  • in vrijwel alle opzichten veel beter dan verwacht
  • voelt degelijk en responsief aan

Minpunten

• abominabele geluidskwaliteit, vooral bij het afspelen van muziek
  • middelmatige accuduur. De kwaliteit van de accu is ook matig (zie de update onderaan de review)
  • onzekerheid over updatebeleid van Archos
  • (nog) geen custom ROM voor gevonden

Een 7 inch tablet met een IPS scherm met een resolutie van1920x1200 pixels, 2Gb werkgeheugen, 32Gb flashgeheugen, microSD, een quad core processor, Android 6, een aluminium behuizing en dat alles voor een prijs van minder dan 100 euro?
Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Bovendien heeft het merk Archos bepaald geen beste reputatie, afgaande op de reacties op Tweakers.net.

Mijn verwachtingen waren dus niet hooggespannen. Toch heb ik de knoop doorgehakt en de Archos 70 Oxygen besteld. Voor 99,99 euro, inclusief verzendkosten, bij Paradigit. Het apparaat is primair bedoeld voor navigatie. Op de huidige tablet, een Lenovo Tab 2 A7-10F, liep Sygic namelijk niet zo lekker: veel te lange wachttijden bij zelfs de meest eenvoudige handelingen.

Dat is bij deze tablet wel anders: alles draait snel en soepel. Echt een groot verschil met de vorige, dus. Dat de accu niet zo krachtig is maakt me wat dat betreft niet zoveel uit, want in de auto zit-ie altijd aan de oplader.

Het beeldscherm heeft een goede scherpte en helderheid, en een prima kijkhoek.
Wat daarentegen niet zo best is, is de geluidskwaliteit. In het bijzonder bij het afspelen van muziek. De ingebouwde speakers zijn gewoon abominabel!
Verder is niet de volledige behuizing van aluminium, maar enkel de (niet afneembare) achterplaat. Desondanks heb je zeker niet het gevoel een budgetmodelletje in je hand te hebben. Sterker nog, het voelt allemaal best wel solide en luxe aan. Dus dat heeft Archos bij deze tablet goed voor elkaar.

Een puntje van onzekerheid zijn de systeemupdates. Want (ook) op dat punt had/heeft Archos geen beste reputatie. De beveiligingpatch is alweer van april 2016, terwijl Google voor m'n Nexus telefoon elke maand van een nieuwe beveiligingspatch klaar zet. En een mogelijkheid om op dit apparaat een custom ROM te draaien heb ik nog niet gevonden. De Archos 70 Oxygen is identiek aan de Bush Spira B2 7 Inch, die in het Verenigd Koninkrijk wordt verkocht. Ook voor die tablet is (nog) geen custom ROM beschikbaar.

De bottom line: Al met al ben ik positief verrast over deze Archos. De paar minpunten wegen, afgezet tegen waar gebruik ik de tablet voor gebruik, voor mij niet zo zwaar.

Update, augustus 2017:
De tablet deed gewoon prima z'n ding, tot een paar weken geleden geen klachten daarover. Op vakantie door Europa heb ik er de afgelopen maand vrijwel dagelijks gebruik van gemaakt. Wel viel me op een gegeven moment op dat aan de lader tijdens het gebruik het accupercentage afnam. En dat werd snel erger. Tot op een gegeven moment de tablet helemaal uitviel! Opladen ging zelfs praktisch niet meer en op enkel stroom via de USB-aansluiting werkt de tablet niet. Wel lastig, want je beseft op zo'n moment pas goed hoe afhankelijk je bent van je navigatie-apparaat...
Thuis gekomen heb ik meteen contact opgenomen met Paradigit. Ik kon de tablet naar ze opsturen en de accu wordt momenteel onder garantie vervangen. Mogelijk betrekt Archos z'n Li-ion accu's van een prijsvechter, in plaats van een leverancier met een degelijke reputatie zoals Panasonic, Sanyo of Samsung. Ik hoop dat de nieuwe accu het langer gaat uithouden.
Alle lof trouwens voor Paradigit. Tot dusverre ben ik snel, adequaat en zonder gedoe door ze geholpen.
Nog even wachten tot ik m'n tablet weer terug krijg...

Heb jij ook een Archos 70 Oxygen Zwart?

Vandaag is er een firmware update uitgekomen. Heeft iemand hem al geinstalleerd? Wat is er veranderd of verbeterd? Gaat de accu even lang mee? Ben zelf wat huiverig met firmware updates, mijn Lenovo tab was echt niet betererop geworden en heb veel moeite moeten doen om te downgraden wat met deze toestel niet gaat lukken ivm ontbreken van stock ROM.
Hoor graag jullie ervaringen.
Nadat ik een melding kreeg dat er een update klaar stond heb ik 'm ge´nstalleerd. Duurde even, maar de installatie is probleemloos verlopen en het apparaat gedraagt zich net zo als voor de update. Dus geen problemen hier.

Het versienummer staat na de update nog steeds op 6.0. Andere kenmerken:
Build-nummer: MRA58K@ARCHOS.20160620.085922.Calliandra
Kernel-versie: 3.18.22 Tue Dec 20 11:26:13 CST 2016
Niveau van Android-beveiligingspatch: 5 oktober 2016.

En verder is er een nieuwe app ge´nstalleerd: de 'update manager for Archos devices'.
De zes uur is screen on time, met de Sygic app draaiend en helderheid op ongeveer 1/3. Is de helderheid hoger, dan neemt de tijd navenant af; tot zo'n 2,5 uur bij maximale helderheid.
Dank je wel voor je toelichting. Ik ga de update dan ook installeren als zoals je zegt niets in het nadeel gebeurt. Thx!
Hoi!

Ik wil ook een tablet in mijn auto gaan gebruiken voor navigatie en muziek. Deze tablet heeft de juiste afmeting om de dubbel DIN ruimte op mijn dashboard te vullen.

Nu wil ik via een USB 2.0 Video Capture device ook een achteruitrijcamera aansluiten. Op mijn Android telefoon (OnePlus X) heb ik dit werken, echter op een tablet (Lenovo Tab 3 Essential 7) die ik heb kan ik dit alleen werkend krijgen in een zeer lage video resolutie.

Dit lijkt te komen doordat USB OTG van de tablet alleen USB 1.1 snelheid ondersteund, en geen USB 2.0.

Weet jij toevallig welke USB snelheid deze Archos tablet ondersteund?
Hey Raph,

Heb jij toevallig al een custom rom en/of een passende cover voor deze tablet gevonden?
Ik heb'm voor mijn zoontje gekocht en vind zo snel geen roms of covers.

Cheers
Walter
Helaas... Ik ben wel op zoek geweest naar custom ROMs voor de Archos, maar heb niks gevonden.
Een hoesje heb ik wel; de Archos paste precies in het originele hoesje van Samsung dat ik had gekocht voor mijn Samsung Galaxy Tab 2 (7 inch). Die tablet is uit de auto gekletterd op een straat met kinderkopjes. Het glazen scherm heeft die klap opgevangen. Dus als je een passende cover zoekt: een universele cover die geschikt is voor een Samsung Galaxy Tab 2 (7 inch) zou moeten passen

[Reactie gewijzigd door raph.nl op 3 december 2016 17:11]

Thanks! Goede tip, ik ga op zoek naar een hoes voor de Galaxy Tab 2!!

[Reactie gewijzigd door raph.nl op 4 december 2016 12:35]

Hoi. Hoe lang doe je ongeveer met een acculading?
Een uur of zes. Da's voor een tablet niet heel lang, maar in mijn geval (gebruik in een auto) is het geen issue.
niet heel slecht, en screen on time?
screen on time is 6 uur en op spaarstand bijna 2x zo veel, wel is tablet dan beetje langzamer.
Wat ik wel heel vreemd vind dat als de tablet in slaapstand is zelfs in vliegstand heel veel accu vreet. Ben er wel tevreden mee, maar mocht beter.

[Reactie gewijzigd door PeterQwerty op 25 april 2017 21:03]