Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm Zwart Review

Panamera 26 oktober 2009, 4.483 views

Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm Zwart

Pluspunten

• Relatief goedkoop
  • Veel camera voor dat geld
  • Live view
  • Compact en lichtgewicht
  • Goede accu
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Kitlens geen toppertje (bouwkwaliteit)
  • Weinig houvast voor grote handen

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Mijn eerste review:

Ik heb deze camera nu sinds 9 januari 2009.
Toendertijd fotografeerde ik vrijwel alleen maar auto's (autofreak) maar sinds ik deze camera heb ben ik hem ook gaan gebruiken voor andere onderwerpen zoals vlinders, vliegtuigen, landschappen etc.
Als accesoires heb ik erbij gekocht;
Statief
Hoya filter
Hoya Polarisatie filter
Canon EF-S 55-250 IS Lens
Draadontspanner van Canon (RS-60E3)

Verschil tussen de kitlens en de 55-250 lens;

Dus ik heb nog 300¤ aan "accesiores" erbij gekocht.

Deze accesoires hoeven niet persé maar als je bijvoorbeeld zo'n snelwegshot als hier beneden wilt gaan maken is een statief + draadontspanner toch wel heel handig.

Specificatie's
10,1-megapixel cmos-sensor
18-55 f/3.5-5.6 IS kitlens
DIGIC III beeldprocessor
ISO 100-1600
2,5-inch LCD (230.000 pixels)
Live View
7-punts autofocus
3/1,5 beelden per seconde (JPG/RAW)

Bouwkwaliteit
De constructie van de Canon 1000D camera voelt goed aan. Hoewel er sprake is van kunststof materiaal merk je hier weinig van. Zeker voor een instapmodel camera is de behuizing hoogwaardig te noemen. Ik kan me voorstellen dat iemand met grote handen wat moeite heeft met het vasthouden van de camera.
Ik heb zelf "normale" handen en heb hier geen last van. (dit kan eventueel opgelost worden met een batterijgrip)
De bouwkwaliteit van de kitlens valt wat tegen maar de beeldkwaliteit van de lens daarintegen zijn dan weer wél goed, je kan er superscherpe foto's mee maken.
Mogelijkheden
Bovenop de camera vinden we een instelwiel terug met daarop de belangrijkste programma's. Het instelwiel is niet helemaal draaibaar en luidt elke instelling in met een voel- en hoorbare klik. De aparte ISO knop geeft direct toegang tot de ISO instellingen. De ontspanknop ligt voorop de handgreep en ligt goed onder de vinger. Het drukpunt is prettig en maakt een accurate bediening mogelijk. De aan/uitschakelaar is groot uitgevallen, maar laat zich niet zo snel per ongeluk omschakelen.
De sluitertijd is in te stellen van 1/4000s tot 30s (in Tv-modus) of oneindig (d.m.v bulb-functie in M-modus, met name geschikt om vuurwerk of sterren te fotograferen). Deze bulbfunctie houdt in dat de sluitertijd even lang is als de tijd dat de ontspanknop ingedrukt blijft. Ook is de witbalans in te stellen. De ervaring leert mij dat je deze het best op automatisch kan laten staan(met nabewerking van RAW files in Lightroom kan ik dit nog aanpassen), maar voor bepaalde effecten kan je deze instellen op:
Zonnig weer
Bewolkt weer
Schaduw
Gloeilamplicht (tungsten)
TL-licht (fluorescent light)
Flitslicht

Tevens is er de mogelijkheid om een zelfontspanner te gebruiken van 2 of 10 sec en de mogelijkheid om een zogenaamde burstmode te gebruiken. Deze burstmode houdt in dat je 3 foto's per seconde achter elkaar kan schieten. Verder heb je nog de functie LiveView, waarbij je direct kan zien wat het resultaat wordt (slechts te gebruiken in de creatieve modi). Hetzelfde als een camerazoeker van een digitale compactcamera, maar iets uitgebreider. Je kunt namelijk ook de belichting instellen door een vierkant kader in het scherm te verplaatsen en je kunt zelfs extra inzoomen op dat vierkantje om je beeld optimaal te kunnen scherpstellen op een object. Ondanks de uitgebreide mogelijkheden ben ik zelf geen fan van de liveView-modus, mede omdat het veel batterijcapaciteit kost. Wat wel handig is om foto's te maken waar jezelf moeilijk in de zoeker kan kijken. Er is ook een lichtmeting toe te passen waarbij er drie instellingen zijn:
Meervlaksmeting, waarbij de lichtmeting over het gehele beeldoppervlak wordt gemeten
Deelmeting, met name effectief bij een heel heldere achtergrond en donkere voorgrond
Central weighted average, meting bepaald in het midden waarna een gemiddelde voor de rest van het beeld wordt berekend.

Deze lichtmetingen zijn alleen toe te passen in creatieve modi, vooral de laatste instelling kan naar mijn mening mooie effecten opleveren. De lichtgevoeligheid van de sensor kan worden ingesteld door middel van de ISO-waardes. De regel is hoe hoger de ISO-waarde, hoe hoger de lichtgevoeligheid. De ISO-waardes zijn 100, 200, 400, 800 en 1600. Een ISO-waarde van 100 of 200 komt overeen met een zonnige dag buiten, of een omgeving binnen met veel licht. Een lichtgevoeligheid van 1600 is bedoeld voor een donkere omgeving met weinig licht. Een nadeel kan zijn van een hoge lichtgevoeligheid is de hoeveelheid digitale "ruis" die er op je foto ontstaat. Deze camera heeft dat echter opgevangen door de dynamische ruisonderdrukkingsfunctie. Toch zou ik naar mijn mening niet teveel ISO 1600 foto's schieten omdat dit de "echtheid" van de foto niet ten goede komt.
Ook kun je de belichtingswaarde en flitsbelichtingswaarde instellen om juist meer of minder licht toe te laten op de foto. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier nog niet echt mee heb geexperimenteerd, maar deze instelmogelijkheden staan zeer goed uitgelegd in de handleiding. Hetzelfde geldt voor de autofocusinstellingen, waarbij er op 7 verschillende punten op je camerazoeker kan worden scherpgesteld. Er zijn echter drie mogelijkheden om met de autofocus te werken: dat kan door middel van One Shot Focus, AI Focus of AI Servo.

Fotokwaliteit
Om eerlijk te zijn schrok ik de eerste paar foto's een beetje van de kwaliteit. Gelukkig kwam ik al gauw tot de conclusie dat het aan mezelf lag. De foto's waren in het begin nogal onscherp en heel erg bewogen leek het. Gelukkig heb ik kunnen achterhalen wat de redenen daarvan waren. Het is wel een kwestie om in het begin meerdere foto's te maken van hetzelfde, maar met verschillende instellingen om je apparaat en de invloed van de verschillende instellingen te leren kennen. Mijn raad is dan ook om een zo groot mogelijk geheugenkaartje te kopen (4GB/8GB) om genoeg ruimte over te hebben voor missers. Een foto kan op het display er goed uitzien namelijk, maar op de pc onscherp zijn of bewogen. Mijn vuistregel is dan ook om zoveel mogelijk foto's die op het display van de camera al bewogen of onscherp eruit zien, weg te gooien. Tenzij het de bedoeling is dat ie onscherp of bewongen eruit ziet.

Met name de kleuren van de foto's zijn behoorlijk goed. Ik heb bij mijn Picture Style de kleurtoon (levendigheid van de kleuren) zo hoog mogelijk gezet om het blauw van de oceanen en het groen van de palmbomen in de jungle zo sprankelend mogelijk eruit te laten komen. Het resultaat is ernaar. Neem maar van mij aan dat zelfs voor een amateurfotograaf, de kleuren in ieder geval dik in orde zijn. Qua contrast en scherpte zijn de foto's zeer goed. De foto's zijn soms zo scherp dat het lijkt alsof object er met Photoshop in zijn bewerkt. Voor meer natuurgetrouwe foto's zou ik de scherpte dan ook niet te hoog instellen.
Al met al is de kwaliteit van de foto's ruim voldoende. De foto's zijn natuurgetrouw in te stellen of zo levendig mogelijk. Als je het scherpstellen en een vaste hand behouden onder de knie hebt, kun je er fantastische plaatjes mee schieten. Het vereist echter wel de nodige oefening tot je eenmaal zover bent, maar eenmaal zover is het resultaat meestal prima.
Dit is mijn allereerste spiegelreflex. Een leuk stukje speelgoed, en dit model is bij uitstek geschikt voor de beginnende hobbyist vanwege de lage prijs en de relatief hoge fotokwaliteit. Ook passen er veel verschillende lenzen op (dankzij de EF-mount) waardoor er nog meer mogelijkheden zijn. Zodra je camera leert kennen, en je weet in te schatten wat bepaalde instellingen doen in bepaalde situaties, heb je heel veel mogelijkheden om je eigen fotografie stijl te ontwikkelen.
Waarom Canon?
Nou dat ik makkelijk, ik heb voordat ik mijn DSLR ging kopen ook wat reviews gelezen en gekeken en daar kwamen Canon en Nikon heel goed uit.
Ik heb toch gekozen voor Canon omdat mij de menustructuur makkelijker leek.
Voor foto's die ik gemaakt heb met mijn EOS 1000D:
www.flickr.com/photos/panamera/

Heb jij ook een Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm Zwart?

Meer advertenties

Fantastisch zoals je - de overigens goed bedoelde - kritiek hebt opgepakt. Je bent bij mij van 1 naar 3 sterren gestegen (maar er zit nog meer in hoor ;) ).

Nu wil ik wel inhoudelijk reageren....

Gezien je hobby (de auto's) die je fotografeert, hoort daar eigenlijk meer een achteloos op de achterbank liggende Nikon D3x of Canon EOS-1ds-mark III bij, dan een EOS 1000D :P .

Opvallend dat jouw UV filter kleurloos is, die van mij is donker getint. Is het een circulair polarisatie, de enige bruikbare UV filter voor een dslr? (voor uitleg daarover zie o.a. deze reactie van mij).
Stom, stom stom, zal wel in het nachtelijke uurtje gezeten hebben.... :$
Ha, ik weet nu waar het vandaan kwam. Met mijn slaperige oogjes zag ik UV op het doorsje staan en...... polarisatiefilter eronder (zie tekst). Ik nam dat gewoon over en gebruikte de termen (moet niet gekker worden) ook gewoon door elkaar.
Maar het blijft een leuke link om te lezen, voor mensen die geďnteresseerd zijn in de werking van een circ. polarisatiefilter.
Je komt aan kunststof niet onderuit in deze prijsklasse, maar dat maakt niet zoveel uit. Canon gebruikt magnesiumlegeringen vanaf de 40D, terwijl Nikon dat pas vanaf de veel duurdere D300(s) doet. Die behuizing vind ik niet zo'n bezwaar (deze prijsklasse doe je toch geen 10 jaar mee), maar vervelender is dat deze behuizingen niet water en stofdicht zijn. Op het moment dat het regent laat ik in ieder geval om die reden mijn Nikon D40 thuis, wat ik toch wel als een groot nadeel ervaar.
De aparte ISO knop geeft direct toegang tot de ISO instellingen.
Een groot voordeel t.o.v. de instapmodellen van Nikon, welke deze knop moeten ontberen (iig de D40 en D60, ik weet niet of de D3000 het wieltje nog steeds niet heeft).
Eigenlijk voor sterren minder geschikt! Je krijgt strepen en veel ruis. Een betere methode is om een aantal foto's te maken met kortere belichtingstijd en die als layers over elkaar te plakken (bijv. met photoshop). "Iets" meer werk maar wel een (veel) beter resultaat.

Je beschrijft (terecht) dat ISO 1600 nauwelijks bruikbaar is. Tot welke waarde kun je nog foto's maken die aan je standaard voldoen (en dan zonder ruisonderdrukking, hetgeen de foto's toch altijd waziger maakt)? Met mijn D40 ga ik nooit boven de ISO 800, tenzij de ruis mij niet interesseert, is die waarde ook nog bruikbaar bij de 1000D?
Dat stelt mij weer gerust. Ik heb dezelfde ervaringen gehad (en trouwens nog wel eens heb....).

Tot slot nog een paar vraagjes:
Zou je van een paar foto's een linkje erbij willen zetten naar het origineel (op gecropte foto's kun je de kwaliteit niet echt zien).
Wat was jouw overweging om deze camera te kiezen en niet een Pentax, Sony, Nikon, enz. die ook erg mooie instapmodellen hebben (allemaal met eigen voor- en nadelen).

Nogmaals mijn waardering voor het oppoetsen van he review!

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 26 oktober 2009 18:19]

Een UV-filter is altijd kleurloos, dit filtert alleen het (onzichtbare) UV-licht en moet dus gewoon doorschijnend zijn. Dat is wat anders dan een polarisatiefilter, dat licht polariseert. Deze zijn wel donker, en je verliest dan ook een hoop licht.

Het is correct dat alleen circulair polarisatiefilters geschikt zijn in verband met de lichtmeting, maar dat is dus wat anders dan een UV-filter :).
Jammer dat je over zo een mooie instapcamera zo weinig weet te vertellen. Het is, zoals je aangeeft, je eerste review. Het is dan altijd verstandig om even op T.Net rond te struinen en te kijken wat een review nou eigenlijk goed maakt.

Hetgeen je hier beschrijft is eigenlijk niet meer dan wat specs en hoe de camera aanvoelt. Dat dat veel beter kan zul je zelf ook wel begrijpen. Over jouw camera is een mooie review geschreven door loewie-643. Ik zou je voor willen stellen om eens naar deze review te kijken en daaruit op te maken waarin jouw review verbeterd kan worden. Het is nl. - zeker bij dit soort instapmodellen - zinvol om zo veel mogelijk gebruikerservaringen te lezen. De meeste mensen die dit soort camera's kopen weten nog niet zoveel van fotografie in zijn algemeenheid en dslr in het bijzonder. Zij zijn uitermate gebaat bij goede reviews omdat je tegenwoordig zo langzaam aan door de bomen het bos niet meer ziet in deze sector.

Een goede gebruikersreview is dan nog maar de helft, want camera's als de EOS 1000D en Nikon D3000, enz. doen echt niet veel onder voor elkaar. De vraag is dan belangrijk wat je in de toekomst wilt. Wil je naar een duurdere camera, wil je extra glaswerk kopen, spreekt de menu-indeling jou aan, enz.

Dus inhoudelijk krijg je van mij geen commentaar op je review, maar wel een vraagh om je review uit te bouwen tot iets waar we wat meer mee kunnen.

Alvast bedankt voor de moeite.
Is deze camara ook goed voor onderwaterfoto's (met onderwaterhuis natuurlijk)
Met alle respect zonder beledigend over te komen, maar dat vraag je aan iemand die net een camera heeft gekocht en de daarbij gekochte accessoires benoemd heeft. Ik zie daar geen onderwaterhuis bij staan.

De vraag die je overigens steld is denk ik daarbij ook nog eens overbodig niet zozeer dat het een "stomme" vraag betreft (ik zeg niet dat ie stom is!), maar meer vanwege het feit dat ik denk dat als je professioneel onderwater fotograaf zou zijn je niet met een 1000d de bodem gaat opzoeken maar dat eerder doet met een hoogsegment camera.

Neemt niet weg dat er hobbyisten zijn die dit wellicht wel al gedaan hebben, maar dan nog met een 1000d het water in, het lijkt me sterk dat daar veel mensen van zijn die je hier meer over kunnen vertellen. En die 18-55IS lens lijkt me nou ook niet direct waterdicht. Dus dan zit je ook in een ander en stukken duurder segment objectieven.

Wat betreft de review, ik houdt er een gemengd gevoel aan over, enerzijds beschrijf je de mogelijkheden van de camera zeer uitbunding en voeg je daar een stukje eigen ervaring aantoe. anderzijds mis ik je mening over de body, snelheid en automatiek etc. De aangereikte review kopjes zijn niet echt door je behandeld naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 26 oktober 2009 14:00]

Ik heb een vraagje in verband met de 55-250IS, is de autofocussnelheid voldoende snel om snel bewegende auto's te fotograferen of zijn ze dan al erg snel out of focus? Maw kan deze lens de AI Servo van je camera bijhouden?
Het is zeker niet de snelste motor maar hij kan aardig meekomen, zoals je kan zien bij de foto die ik heb bijgevoegd bij m'n review (gemaakt met de 55-250).
Het snel out of focus zijn valt ook mee.
Of hij de Al Servo bij kan houden is een goede ik weet niet goed hoe ik dit kan meten/zien?
Bijvoorbeeld als je een snelle auto in AI Servo fotografeert, je drukt hem de knop half in, en je volgt nog een seconde mee met de auto, is de auto dan nog steeds in focus als je afdrukt? (als de motor snel genoeg is, heeft hij de focus al aangepast ;))
Kitlens geen topper? Dat gold wel voor de EF-S 18-55, maar zeker niet voor de EF-S 18-55IS. Dit is een van de scherpste lenzen van Canon, met beelstabilisatie en zeker gezien de prijs een goede lens. Het diafragma is voor sommige doeleinden wat beperkt, daarin kan je nog gaan kiezen voor vast brandpunt of een dure zoomlens. Ook is de bouw van de lens wat gammel vergeleken met de duurdere lenzen.
Ja dat haalt hij wel, ik zal binnenkort denk ik ook eens een review over mijn 55-250 schrijven als ik wat tijd kan vrijmaken.
De 55-250 is geen supersnelle lens maar wel snel genoeg om rijdende auto's mee te fotograferen.
En het feit dat de reactie van Pjerry op jouw 'review' meer woorden telt, spreekt ook boekdelen ;)
Dat is al een stuk beter ;) Wat het overzichtelijker zou maken, is het indelen in kopjes en die kopjes dan vetgedrukt maken ;)