Specificaties Bedraad Qwerty met Outemu Brown switches - Bekijk alle specificaties

Qisan MagicForce 68 Review

MartijnMassen 9 november 2016, laatste update op 1 maart 2017, 1.394 views

Qisan MagicForce 68

Overall een goed toetsenbord die voor de juiste klant (bijna) perfect is. Een solide toetsenbord, maar met nog wel wat kleine verbeterpunten hier en daar, zoals de Shift-toets en het LED'je bij de Caps Lock toets

Pluspunten

• Compact gebouwd
  • Premium feel
  • Lage prijs
  • Betere toetsen dan toetsenborden in zijn prijsklasse (al zijn dat dan vaak wel membraam toetsenborden)

Minpunten

• Ontbreken van een numpad en F-toetsen
  • Shift-toets die (heel af en toe) niet reageert. EDIT: was een specifiek 'defect' aan n exemplaar
  • LED achter de Caps Lock toets

De een zweert erbij, de ander kent het niet eens: mechanische toetsenborden. Een product dat in het gebruik ervan al tientallen jaren hetzelfde is klinkt natuurlijk niet erg veelbelovend. Toch kan dat het wel zijn, bewijst de Qisan MagicForce 68. Het is mijn eerste mechanische toetsenbord, die ik heb gekocht vanwege de zachte prijs en het (naar eigen mening) strakke design. Hiervoor heb ik meerdere toetsenborden gehad, waarvan geen enkele een mechanische (dus een goed referentiepunt ontbreekt, misschien dat dat ooit nog komt), maar was eindelijk klaar voor de stap naar een mechanisch toetsenbord. Wat mij hiervoor tegenhield? Heel simpel: de prijs. Vandaar dat ik ben gegaan voor dit relatief goedkope mechanische toetsenbord.
De Qisan MagicForce 68 is naar mijn weten niet te bestellen op Nederlandstalige sites, maar wel via sites als Amazon.de (waar ik die van mij ook besteld heb, hier de link). De prijs is erg laag, een kleine 40,-. Dan heb je daarnaast nog de gratis verzending van Amazon, dus veel goedkoper ga je het niet krijgen.

De Qisan MagicForce 68 is een merendeels wit mechanisch toetsenbord met een 60% formaat, dus met in totaal 68 toetsen (h, vandaar de naam). Dit betekent dus dat er geen aparte F-toetsen zijn en het toetsenbord een numpad ontbreekt. Dit zorgt echter wel voor een lekker compact design en een slank uiterlijk.

Het toetsenbord heeft een metalen backplate met OUTEMU switches (die overeen zouden moeten komen met Cherry MX switches) en is verkrijgbaar in een zilver- of goudtint. De OUTEMU switches zijn verkrijgbaar in brown (mijn variant), black en blue. De variant die ik gebruik heeft geen verlichting (op de Caps Lock toets na, die krijgt een groene LED wanneer die geactiveerd is), maar het toetsenbord is ook beschikbaar met LED-verlichting achter de toetsen (al is dat wel tegen een meerprijs, namelijk 70,-). De keycaps van het toetsenbord zijn vervangbaar met elke Cherry MX compatible keycap, zolang hij maar dezelfde kleur switch heeft (dit kan ik echter niet persoonlijk bevestigen).

De afmetingen van het toetsenbord zijn 105x335mm en hij is opmerkelijk zwaar voor zo’n klein toetsenbordje, bijna 550 gram.

Om te beginnen met de verpakking van het toetsenbord wordt de Qisan MagicForce 68 geleverd in een neutrale doos met een simpel covertje (?) eromheen. Het is eenvoudig, dus niets om op- of aan te merken. In de doos zit een mini-usb kabel van 180cm (om het toetsenbord aan te sluiten), een adapter van usb naar micro-USB, een keycap-puller (dank Jezus en zijn zeven apostelen) en het toesenbord zelf. Voor mij zeker een pluspunt dat er een (simpele) keycap-puller meegeleverd wordt, buiten dat is er niet zo veel bijzonders.

Mijn indruk van de Qisan MagicForce 68 is vrijwel eenduidig positief: premium looks, goed gewicht, lekker compact en erg goedkoop. Echter zijn er natuurlijk altijd wat negatieve punten te benoemen. Hierbij dus alle positieve (en enkele negatieve) indrukken:

Looks: Het toetsenbord voelt erg premium aan door de (echte) metalen backplate en de witte keycaps. Ik zou persoonlijk het verschil tussen dit en een 100 duurder toetsenbord niet kunnen zien, al kan dat per persoon natuurlijk verschillen. Een minpuntje hier is de Caps Lock toets, of beter gezegd de groene LED achter de knop. Ik noem hem ‘de Hulk’ want hij is lelijk en lijkt alleen maar groter te worden als ik hem probeer te slopen. Waarom Qisan hiervoor gekozen heeft is me een raadsel.

Gemak: Het toetsenbord is over het algemeen niet te zwaar en eigenlijk gewoon erg goed, zeker vergeleken met membraam toetsenborden (zelfs de CM Devastator II, een van de betere membraam toetsenborden in de prijsklasse van de MagicForce 68). Een klein addertje onder het gras; de SHIFT-knop. Dit is de enige knop die niet 100% van de aanslagen goed reageert en ook anders klinkt dan alle andere toetsen (meer als de spatiebalk). Ligt het aan mijn specifieke toetsenbord? Geen idee. Als ik Amazon zou vragen het toetsenbord te vervangen zou ik naar alle waarschijnlijkheid gewoon een nieuwe krijgen, maar het probleem ergert me (nog) niet erg genoeg om hier de moeite voor te nemen.

EDIT: Ik heb besloten om deze kleine ergernis toch maar aan te pakken, en de seller via Amazon gecontacteerd. Heb moeiteloos het toetsenbord terug kunnen sturen, en een nieuwe gekregen. Hierbij had ik niet het 'probleem' met de SHIFT-toets, dus het lag inderdaad aan dat specifieke exemplaar. Geen addertjes onder het gras meer!

Functionaliteit: Tja, wat kun je hier nou over zeggen. Het typt, dat kan je zelfs op dit moment lezen, maar dat was te verwachten. Ik mis soms de numpad een beetje, maar na drie dagen ben ik eigenlijk al volledig gewend aan het gebruik van de nummertoetsen bovenaan. Voor gamen is het toetsenbord fijn en voor lange tijden te gebruiken, voor typen is het ergonomisch en ook nog eens goed voor je polsen (hoog design, dus moet je je handen van de tafel af tillen, wat vermoedelijk beter voor je is).

Geluid: Dat het harder klinkt dan een membraam toetsenbord moge duidelijk zijn. Is het ontzettend hard? Nee. Kan je moeder het horen als jij op je zolderkamertje weer eens een reaguursel aan het typen bent? Nee. Maar toch merk je wel dat het wat harder is, al denk ik dat iedereen hier wel snel genoeg aan went en dat het niet irriteert. Hier ook een klein filmpje dat een indruk geeft van het geluid dat geproduceerd wordt bij gebruik van het toetsenbord.

Een mechanisch toetsenbord met een metalen backplate, goede switches en een compact design. Dat klinkt als muziek in mijn oren, maar niet in die van iedereen. Voor wie is dit dus een goede aankoop en voor wie niet?

Wel kopen als je:
- geen numpad nodig hebt of gebruikt
- je een klein toetsenbord zoekt of een kleiner toetsenbord niet erg vindt
- je een mechanisch toetsenbord wilt proberen voor een kleine prijs

Niet kopen als je:
- een numpad nodig hebt
- handen ten grote van satellietschotels hebt
- genoeg geld hebt (ga dan gewoon voor een toetsenbord met chte Cherry MX switches)

Overall dus een goed toetsenbordje die voor de juiste klant (bijna) perfect is. Ben jij een klant die aansluit op de doelgroep van dit toetsenbord, dan kan je waar voor je geld verwachten. Voor het geld dus een solide toetsenbord, met nog wel wat kleine verbeterpunten hier en daar.

Bedankt voor het lezen van deze review, mijn aller eerste hier op Tweakers. Laat even achter wat de verbeterpunten zijn of wat je juist sterke punten vond. Doet deze review het goed dan zullen jullie nog meer van mij zien (of lezen, wijsneus.)

Heb jij ook een Qisan MagicForce 68?

Nette review.

Kleine opmerking: de plaatjes van de captions hoef je niet in de gallerij aan het eind van de review mee te nemen. ;)
Bedankt voor de tip, heb nu ook een inhoudsopgave erbij!
bung macht den Meister, h :)
Trouwens, voor de mensen die dit lezen, als je een berichtje achter laat met daarin wat tips hoe ik mijn reviews kan verbeteren, zou ik dat ontzettend waarderen!
Goede, informatieve review ondanks de geringe ervaring met mechanische keyboards.

Zou je dit toetsenbord gemakkelijk meenemen om ergens anders te werken? Is hij daar compact/draagbaar/stevig genoeg voor? Is het geluid te hard om ermee in een bibliotheek te zitten, bijvoorbeeld? Zit er een hoesje o.i.d. bij?
Er zit geen hoesje bij, wel is hij compact (en zeker stevig) genoeg om mee te nemen. Het geluid is niet te hard om er mee in de bibliotheek te zitten, al vind ik het zelf al irritant als iemand op zijn laptop (met van die mushy-toetsen) zit te typen, dus de meningen kunnen daarover verschillen. Je zou altijd silicone ringetjes tussen het membraan en de toets kunnen plaatsen, om het geluid wat te dempen.
Thanks voor de review. Zojuist de nieuwere versie met meer knoppen besteld via massdrop
Vet! Wist niet dat er een nieuwere versie van was, maar hij ziet er ook goed uit en heeft dus ook de f-knoppen. Voor de mensen die hem willen bekijken: https://www.massdrop.com/...2-key-mechanical-keyboard
Hij is mooi he :D
Moet alleen vet lang wachten :-(. Ik ben superbenieuwd naar de gateron brown switches.
Leuke review! Echter 1 conclusie ben ik het niet geheel mee eens. Op internet lees je juist veel vaker dat er een voorkeur wordt gegeven aan Gateron Browns over die van Cherry MX omdat ze minder krasserig aanvoelen en minder wobbelen in hun casing.
Dat zou goed kunnen, om eerlijk te zijn heb ik geen ervaring met Gateron switches, maar de Cherry MX's (die ik wel eens geprobeerd heb) voelen in ieder geval wel iets beter aan dan de switches van de MagicForce :). Ik sluit Gateron zeker niet uit hoor, dus misschien ook een prima alternatief.
Ah wacht, dan is deze versie degene met de Outemu's, dan heb ik niks gezegd. Ik type hier op Outemu blues en ze voelen inderdaad wat goedkoper aan. Nog steeds beter dan menig toetsenbord, zelfs de leek merkt het verschil (en vinden die click toch ook wel errug lekker :P)