Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS409+ Review

aramdin 23 oktober 2009, laatste update op 17 november 2015, 17.870 views

Synology DiskStation DS409+

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Snel (70MB/s read / 35MB/s Write in RAID5)
  • Stil
  • Veel mogelijkheden

Minpunten

• Prijs (voor sommigen)
  • Plastic trays voor HDD's

Kwaliteit voeding Score: 4
Na lange tijd waag ik mij weer aan een review, door drukte en het niet kunnen investeren in apparatuur is dit achterwege gebleven.

Inmiddels heb ik weer wat nieuwe apparatuur, waaronder deze nieuwe Synology DS409+. Ik miste helaas een (nederlandse) productreview van dit product toen ik een keuze moest gaan maken en hoop dat ik met deze review potentiŽle kopers kan helpen.

Waarom een NAS?
Ik heb altijd een vaste pc gehad en ben sinds kort overgestapt naar een laptop (Macbook Pro 15" Unibody Late 2008). Tot voor kort bestonden er nog geen 2.5" HDD's met hoge capaciteit, gelukkig begint de HDD capaciteit steeds meer te groeien. Maar dan zit je nog met een backupmogelijkheid, hoe los je dat het beste op? Als je laptop HDD crashed ben je immers je data kwijt door het gemis aan redundantie. Een NAS kan dat oplossen, vooral als je kiest voor een model waarin meer dan 1 harde schijf past.

Dit is dan ook de primaire reden geweest om een NAS te kopen, backup mogelijkheid met een zekere hoge mate van zekerheid. Daarnaast zijn de extraatjes mooi meegenomen. Ik heb tijdens mijn onderzoek naar een passende oplossing een aantal merken + modellen overwogen. Naast mijn bestaan als fotograaf werk ik nog steeds als systeembeheerder. Ik heb te maken met foto's a +-10MB per stuk (RAW bestanden) en PSD (Photoshop) bestanden die beginnen rond de 70MB en wel kunnen uitlopen tot 1GB per stuk. Je kunt dan wel begrijpen dat een Terabyte schijf niet voldoende zal zijn.
Door mijn werk als systeembeheerder zijnde ben ik in aanraking gekomen met verschillende Synology modellen zoals de DS109(j) en de DS209. Het viel me op dat de apparaatjes goed in elkaar staken en een mooie AJAX interface gebruikten. De modellen die ik voor ogen had waren:

-Synology Cube Station CS407e
-Synology DS409
-Synology DS409+
-Qnap TS-419p
-Qnap TS-439 Pro

De CS407e viel af vanwege zijn traagheid, de Qnap TS-419p was iets duurder dan de Synology en bood weinig extra's en de TS-439 Pro vond ik ook veels te prijzig. De DS409 en DS409+ bleven over. De DS409 zou op zich moeten voldoen, maar heeft een tragere CPU (16bits vs 64bits CPU) en minder geheugen (256MB DDR800 vs 512Mb DDR2-533) dan de DS409+.

Het prijsverschil tussen beide modellen is ongeveer §100,-, wat je zo een harde schijf kan opleveren. Toch heb ik voor het laatste model gekozen, op het moment kon ik het extra geld missen en ik had heel sterk het idee dat ik spijt zou krijgen als ik voor de DS409 zou kiezen, vooral omdat ik van plan ben om de NAS voor een geruime tijd te gebruiken.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm2YAqe451K.jpegDe Synology DS409+ in al zijn glorie

Harde schijf keuze
Ten tijde van mijn bestelling heb ik gekozen om voor 4x Samsung F2 Ecogreen 1.5TB HD154UI te gaan. Ik heb overwogen om 4x 1TB schijven te kopen, maar heb hiervan afgezien omdat de meerprijs mij best meeviel.

De hardeschijf die tegenover de HD154UI stond was de 1.5TB Green serie van Western Digital. Ik heb op het forum van Synology verschillende verhalen gelezen van problemen met de Green serie van WD (zogenaamde LCC issue), waardoor ik van deze serie heb afgezien.

Behuizing
Eenmaal in huis was het tijd voor een uitpakparty. Ik denk dat elke Geek blij wordt van nieuwe hardware en de geur die daaraan vastzit (ruik maar een keer aan nieuwe hardware ;) ).

Wat opvalt is dat de DS409+ een lekker strak uiterlijk heeft, zonder enige poespas. Een kijkje op de Synology site geeft aan dat de DS409+ hoort in "Offices & Corporate Data Centers". Waar de CS407e een geheel wit uiterlijk had, heeft de DS409+ een mat zwarte behuizing met wat goudkleurige accentjes. De voorkant is van stevig plastic en de rest van de behuizing is van een staal, waarbij er in de zijkanten "Synology" is gestampt.

Het openen van de behuizing gaat kinderlijk eenvoudig, 4 thumbscrews losdraaien volstaat om de achterklep te laten zakken, waarna je direct bij de harde schijven kan. De metalen behuizing kan eventueel nog worden verwijderd. Wat mij opviel is dat er vier plastic trays in de behuizing zaten. Ik was in de veronderstelling dat deze voor de sier waren, de review op Smallnetbuilder liet namelijk zien dat de schijven in de behuizing moesten worden geschroefd. Daarnaast miste ik dus de SATA kabels...

Het blijkt dus dat ik waarschijnlijk een nieuwere revisie heb gekregen, waarbij er met een backplane wordt gewerkt. De harde schijven moeten dus in de plastic (!) trays worden geschroefd, waarna ze eenvoudig in de behuizing worden geschoven. Geen gedoe met SATA + powerkabels dus. Alleen werd ik niet zo blij van de plastic trays, een harde schijf raakt immers zijn warmte kwijt via de zijkanten. Naja, we zullen zien.

Aan de achterkant vinden we verder een DC in (de DS409+ werkt met een losse adapter), een gigabit aansluiting, twee USB2.0 poorten, een reset knop en een eSATA aansluiting. De DS409+ ondersteunt momenteel maximaal 8TB (4x 2TB), maar je kan dit nog uitbreiden door de USB2.0 en eSATA aansluitingen.

De koeling wordt verzorgd door een tweetal 80mm Sunon fans met 3 pins aansluiting.

Aan de voorkant vinden we in het midden de aan/uit knop (blauw verlicht), aan de linkerkant een Status en LAN LED en aan de rechterkant de status lampjes voor de 4 harde schijven (allen groene LEDs).

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm3J0ixVEp6.jpegCloseup voorkant

Installatie
De behuizing zelf is niet super zwaar, maar na het toevoegen van 4 harde schijven is het een heel ander verhaal! Er zit een installatie CD bij, maar deze heb ik niet gebruikt, wie de meuktracker een beetje in de gaten houdt weet dat er updates zijn uitgebracht. In de meuktracker vond ik het volgende: Synology Disk Station Manager 2.2-0942.

Je kan echter niet zomaar de firmware erop zetten, hiervoor heb je de Synology assistant nodig, ik heb de DS409+ vanaf mijn Macbook (Snow Leopard) geÔnstalleerd, wat zonder enige problemen ging. Tijdens de installatie was het tijd om een RAID modus te kiezen.

Ik heb gekozen voor een RAID5 opstelling met alle aanwezige harde schijven. Wikipedia laat het volgende zien:

RAID 5 (striped disks with distributed parity) combines three or more disks in a way that protects data against the loss of any one disk. The storage capacity of the array is a function of the number of drives minus the space needed to store parity. The maximum number of drives that can fail in any RAID 5 configuration without losing data is only one. Losing two drives in a RAID 5 array is referred to as a "double fault" and results in data loss.

Ik heb hiervoor gekozen zodat je nog enige zekerheid hebt, zonder dat je teveel effectieve ruimte kwijtraakt. Na het kiezen van de configuratie werd er gevraagd voor een Quick (lees: Simple, met dank aan kmf!) of Full initialisation. Ik heb voor de zekerheid gekozen voor de Full optie, waarna het wachten kon beginnen.

Als je kiest voor de RAID5 optie met 4x 1.5TB, dan houd je effectief 4117.2GB over, waar ik wel een tijdje mee vooruit kan.

Een uurtje of 8 later...
Ongeveer 8 uur later was hij dan eingelijk klaar voor de rest van de configuratie. Eenmaal in de webinterface beland zie je pas echt wat de NAS eigenlijk allemaal kan...En dat is veel kan ik je vertellen!

Het menu ziet er gelikt uit en is powered door AJAX, je loopt er vloeiend doorheen en de opties spreken voor zich. De laadtijden van de gekozen optie is ook te verwaarlozen. Ik zal niet elk puntje uit het menu (AJAX) behandelen, maar de belangrijkste (in mijn oogpunt) behandelen. Onderaan deze review vind je een link naar de Disk Station Manager op de Synology site, die daar puntsgewijs wordt doorlopen (aanrader!).

-Status
Laat verschillende informatie zien, zoals hostnaam, serial nummer, hoe vol je volume(s) zitten, IP configuratie, HDD temperaturen etc.

-Resource monitor
Grafisch overzicht van CPU / Memory / Network / Volume verbruik

-Power
Geeft je de mogelijkheid om de NAS automatisch te laten herstarten na een power failure. Daarnaast kan je de NAS automatisch laten starten (Daily / Weekend / Weekdays, met increments van minuten) en laten afsluiten. De timeout voor HDD hibernation voor zowel de interne als USB/eSATA harde schijven kan ook hier worden ingesteld.

-Package management
De DS409+ is een platform, wat je zelf kan uitbreiden met packages. De meest bekende zijn SABnzbd en Squeezecenter, later meer over SABnzbd.

-Notification
De DS409+ is in staat om emails en sms berichten te versturen indien er een probleem optreedt met de NAS. Erg handig!

-Win/Mac OS
De NAS is compatible met o.a. Windows File Service en Appletalk. Daarnaast wordt Time Machine (automatische backups voor MAC OS) ook ondersteund.

User Management
User management is gewoon goed geregeld, bij het aanmaken van een nieuwe user kan je ook een email adres opgeven, zodat o.a. de account details worden doorgemaild. Daarnaast kan je instellen dat een gebruiker zelf zijn wachtwoord niet kan veranderen of dat een account na een bepaalde datum moet worden gedisabled. Uiteraard kan je een gebruiker ook een quota toewijzen.

Via de Application setting kan je accounts toegang geven tot de functies die de NAS biedt, waarover hieronder meer. Qua rechtenstructuur kan je change of read rechten toewijzen aan zowel ingebouwde users, aangemaakte users of zelfgemaakte groepen.

Ingebouwde Applicaties
-Media Server
Hiermee kan je instellen dat de NAS ook tevens een media server is, die gedeeld wordt via het uPnP protocol. Daarnaast "spreekt" de NAS DLNA, zodat bijvoorbeeld nieuwere tv's ook gebruik kunnen maken van de NAS.

-iTunes
Uiteraard kan iTunes support niet ontbreken al gebruik ik dit niet, omdat je namelijk geen ratings aan je nummers meer kan hangen. Je kan liever al je muziek in een shared folder zetten, zodat je wel ratings kan toevoegen. Als je geen ratings gebruikt, dan werkt dit prima!

-FTP
Ik gebruik het niet, maar spreekt voor zich.

-File Station
Werkt als een soort Windows Explorer vanuit een browser. Kan handig zijn om hele directories snel te verplaatsen.

-Audio Station
Luister naar je muziek vanuit je browser!

-Photo Station
Gebruik je NAS als "foto deel station". Foto's die je op de NAS plaatst in de daarvoor bestemde "photo" folder, kunnen makkelijk worden gedeeld via Photo Station. Foto's worden automatisch ge-thumbnailed en in albums geplaatst. Leuke feature, al gebruik ik deze niet.

-Download Station
Download automatisch bestanden vanaf Rapidshare / Bittorrent / eMule / Usenet. Handige feature al geef ik de voorkeur aan SABnzbd. SABnzbd kan namelijk naast automatisch downloaden, ook parren en unrarren. SABnzbd kan nog veel meer,

Om SABnzbd voor Synology's te downloaden : Merty's Synology Diskstation packages for synology disk stations
Meer info over SABnzbd zelf : SABnzbd.org

Op verzoek nog een tweetal testjes uitgevoerd met SABnzbd v0.4.11.

The.Taking.of.Pelham.1.2.3.2009.1080p.BluRay.DTS.x264-WiKi.nl (10.57GB)

[Time-Taken]: 1 hour 27 minutes 33 seconds
[Avg-Speed]: 2062kB/s

Stage Par2
[PAR-INFO] The.Taking.of.Pelham.1.2.3.2009.1080p.BluRay.DTS.x264-WiKi.nl: => Verified in 1766.9s, all files correct
[DEL-INFO] The.Taking.of.Pelham.1.2.3.2009.1080p.BluRay.DTS.x264-WiKi.nl: => Deleted 2 file(s)

Stage Unrar
[RAR-INFO] The.Taking.of.Pelham.1.2.3.2009.1080p.BluRay.DTS.x264-WiKi.nl: => Unpacked 4 files/folders in 538.4s
[DEL-INFO] The.Taking.of.Pelham.1.2.3.2009.1080p.BluRay.DTS.x264-WiKi.nl: => Deleted 108 file(s)

XN69N-MJ3ZC-2N53Q-NT5SV-DM9B3-NVQPW (4.55GB)

[Time-Taken]: 31 minutes 33 seconds
[Avg-Speed]: 2286kB/s

Stage Par2
[PAR-INFO] XN69N-MJ3ZC-2N53Q-NT5SV-DM9B3-NVQPW: => Verified in 213.3s, all files correct
[DEL-INFO] XN69N-MJ3ZC-2N53Q-NT5SV-DM9B3-NVQPW: => Deleted 2 file(s)

Stage Unrar
[RAR-INFO] XN69N-MJ3ZC-2N53Q-NT5SV-DM9B3-NVQPW: => Unpacked 6 files/folders in 430.2s
[DEL-INFO] XN69N-MJ3ZC-2N53Q-NT5SV-DM9B3-NVQPW: => Deleted 82 file(s)

-Surveillance Station 3
Met surveillance station kan je video opnames van op IP gebaseerde camera's opslaan op de NAS.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1oco7KuRQ.jpeg2 80mm fans domineren de achterkant

Doorvoersnelheid
Inmiddels beschik ik thuis over een gigabit netwerk (Linksys WRT5610n), wat mooi aansluit op de NAS. De DS409+ heeft ondersteuning voor Jumbo frames (max 9000), maar mijn switch heeft dat helaas niet. Ik vermoedt dat de transfersnelheden nog een stukje hoger hadden kunnen liggen.

In de praktijk haal ik ongeveer de volgende snelheden:
Windows 7 Professional (SMB, geen antivirus) / nVidia onboard NIC
Read : 50-55MB/s
Write : 30-33MB/s

Mac OSX SL (AFP, geen antivirus) nVidia onboard NIC (MCP79-1)
Read : 50-55MB/s
Write : 30-35MB/s

Ik heb net nog een test gedaan mbt het wegschrijven (en lezen) van een groot bestand (4.5GB ISO) en kreeg de volgende waardes (gemiddeld)

Windows 7 Professional (SMB, geen antivirus) / nVidia onboard NIC
Read : 70MB/s
Write : 33MB/s

Mac OSX SL (AFP, geen antivirus) nVidia onboard NIC (MCP79-1)
Read : 50MB/s
Write : 30MB/s

Vreemd om te zien dat bij dit bestand de Read speed een stuk lager ligt bij gebruik van Snow Leopard, al is dit maar een test met 1 bestand. Het ligt er denk ik maar net aan wat voor bestanden (bestandsgroottes) je gebruikt. Sowieso verlies je performance door het gebruik van RAID5, maar dat neem ik voor lief.

Modbaarheid
De Synology DS409+ is niet geheel onmodbaar, al kan je niet al teveel dingen aanpassen. Zo kan je bijvoorbeeld Arctic Silver op de CPU smeren, al heb ik dat niet gedaan. Je zou zelfs een kleine (ik vermoed 40mm) fan kunnen monteren op de heatsink voor actieve koeling van de CPU (gebruikmakend van een simpele fan splitter kabel).

De aanwezige fans kan je vervangen door een tweetal fans naar keuze. Ga je voor high profile, monteer dan LED fans, voor stilte kies je bijvoorbeeld voor Papst of Noctua fans, op het moederbord zitten 2 3-pins fan aansluitingen. Je zou de fan grills aan de achterkant kunnen wegdremelen als je echt extreem wilt gaan ;)

Er zit een "standaard" reepje 512MB DDR2 SODIMM geheugen in die vervangen kan worden voor bijvoorbeeld een 1GB module. OP het Synology forum zijn er al mensen die dat hebben gedaan en merkbaar resultaat hebben geboekt (ik kan me voorstellen dat je burstspeed er bijvoorbeeld op vooruit kan gaan), al blijven harde cijfers uit. Nadeel is dat je 3 jarige garantie verloopt als je het geheugen eruit haalt (zit een beveiligingssticker op), of je moet als een chirurg te werk gaan om die sticker er clean af (en weer erop!) te krijgen. Lees meer hier.

De hardcore tweaker zou misschien nog de status leds kunnen veranderen, maar daarmee houdt het een beetje op.

Koelingsmogelijkheden
Zoals eerder vermeldt moeten 2 80mm fans de boel koel houden en dat lukt ook aardig moet ik eerlijk bekennen. Ik denk dat Synology ook een enkele 120mm had kunnen inbouwen, maar er zal een reden zijn geweest dat ze toch voor 2x 80mm zijn gegaan.

De CPU komt bij mij niet boven de 42 C uit, wat me best netjes lijkt met 1.06GHz processor.

Ik was in het begin sceptisch over de plastic trays, maar de hardeschijven worden aardig koel gehouden, zonder dat er veel aan te pas komt (door fans die hard moeten draaien). Ik heb de DS409+ in een kast staan waar geen actieve airflow aanwezig is. Momenteel krijg ik de volgende waardes door:

Disk 1 / 27 C
Disk 2 / 29 C
Disk 3 / 30 C
Disk 4 / 33 C

Ik vind het wel vreemd dat er zoveel verschil zit tussen de 1ste en vierde schijf, in hoeverre dit de performance en stabiliteit van de harde schijven aantast over langere duur moet nog worden bezien, al is 33 graden een normale bedrijfstemperatuur. In mijn vaste pc hebben de harde schijven ongeveer dezelfde temperatuur (Coolermaster Stacker / HDD's in 4-in-3 modules met 120mm fan). De voorkant van de Synology is deels open, waardoor er koelere lucht getrokken wordt over de harde schijven.

Ondanks dat hij bij mij in de kast staat kan ik opmerken dat de Synology zn werk echt stil doet. Het geluid van de 4 hardeschijven die in koor hun werk doen maken meer geluid dan het luchtgeruis van de 80mm fans.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm3KpFO0Ald.jpegEen naakte DS409+

Kwaliteit van de voeding
De DS409+ haalt zijn power uit een externe adapter, die ongeveer zo lang is als de DS409+ breed is (volgen jullie mij nog :)). Deze wordt met een 4 pins stekker aangesloten op de NAS. Bij mij is de adapter bij normaal gebruik niet extreem warm te noemen en kan zonder problemen worden aangesloten. Er zijn echter gevallen bekend waarbij de adapter extreem heet wordt, deze gevallen zijn terug te vinden op het Synology forum.

Time Machine
Op mijn Macbook Pro (MBP) heb ik Apple's nieuwe Snow Leopard geinstalleerd, er blijkt dus een bug te zijn, waardoor de NAS 2x te zien is in Finder. Snow Leopard (SL) maakt helaas ook niet altijd correct automatisch verbinding met de backup share, waardoor Time Machine soms even handmatig een slinger moet krijgen.

Gelukkig moet ik best vaak op de NAS zijn, waardoor het bij mij niet zo vaak voorkomt. Ik vermoedt dat je het kan oplossen door je Guest account te enablen, maar dat wil ik specificiek niet.

Om niet mijn hele NAS vol te schrijven met Time Machine backups, heb ik een aparte user ervoor aangemaakt die ik een quota heb gegeven van 500GB (even groot als mijn interne HDD van mijn MBP).

Playstation 3 compatibility
Sinds kort heb ik ook een Playstation 3 (PS3), die prima overweg kan met de DS409+. De NAS wordt meteen gezien als Media Server en wordt aangeduid met een mooi Synology icoontje. Blueray streams streamen werkt prima en worden probleemloos afgespeeld. Dat geldt verder ook voor gedeelde muziek en foto's.

Apple iPhone compatibility
Synology heeft een tweetal applicaties uitgegeven voor de iPhone, die gratis verkrijgbaar zijn in de App Store. De applicaties DS Photo en DS Audio kunnen gedeelde foto's respectievelijk muziek weergeven/afspelen van jouw NAS. Ik heb alleen ervaring met DS Audio. Je hoeft alleen je account gegevens in te vullen (als je op hetzelfde LAN zit) en voila (detectie van de NAS gaat dan automatisch).

Verbruik
Wat misschien opvalt is dat ik niets heb geschreven over het verbruik ervan, en ik moet eerlijk bekennen dat ik daar ook vrij weinig om geef. Ik heb een Power schedule ingesteld om het onnodig aan laten staan tegen te gaan en daarmee is dan ook alles gezegd bij mij :)

De specificaties op de Synology site geeft aan dat de DS409+ tijdens load ongeveer 56 Watt verbruikt. Tijdens hibernation moet de DS409+ rond de 20 Watt verbruiken. Er staat helaas niet bij vermeldt of dit inclusief harde schijven is.

Gebruiker GoT_Father meldt dat hij met een verbruiksmeter 50, respectievelijk 25 Watt heeft gemeten voor load/hibernation (waarvoor dank!).

Specificaties (klik hier voor alle specs)
-CPU: 1.06GHz, 64bit@DDR533, with floating point
-Memory: 512MB
-Internal HDD1: 3.5" SATA(II) X4 or 2.5" SATA/SSD X4 (with the Disk Holder)
-Max Internal Capacity: 8TB (4x 2TB hard drives)8 (See All Supported HDD)
-External HDD Interface: USB 2.0 port X2, eSATA port X1
-Size: 230mm X 168mm X 184mm
-Weight: 2.23kg
-LAN: Gigabit X1
-Fan: X2(80mmX80mm)
-Noise Level:2 23dB(A)
-Power Recovery
-AC Input Power Voltage: 100V to 240V
-Max Supported IP Camera: 127 (See All Supported IP Cameras)
-Storage Temperature: -10∞C to 70∞C (15∞F to 155∞F)
-Relative Humidity: 5% to 95%RH
-Maximum Operating Altitude: 10,000 feet

-DLNA Certified
-Sony PS3, Microsoft Xbox360
-Audio Format: AAC, FLAC, M4A, MP3, Ogg Vorbis, PCM, WAV, WMA, WMA VBR, WMA PRO, WMA Lossless
-Video Format: 3GP, 3G2, ASF, AVI, DAT, DivX, DVR-MS, ISO, M2T, M2TS, M4V, MKV, MP4, MPEG1, MPEG2, MPEG4, MTS, MOV, QT, SWF, TP, TRP, TS, VOB, WMV, XviD
-Image Format: BMP, JPG (jpe, jpeg), GIF, ICO, PNG, PSD, TIF (tiff), UFO
-Playlist Format: WPL, M3U

De Synology DS409+ heeft mij erg weten te verassen. Ik was in de veronderstelling dat ik alleen de backup mogelijkheid/file sharing functies zou gebruiken, maar dat was maar voor korte duur. Inmiddels is het voor mij een echt een mini pc geworden, die stil en snel zijn werk doet. Ik ben blij dat ik het extra geld heb uitgetrokken voor de DS409+, hoe meer je ervan gebruik gaat maken, hoe meer je de extra rekenkracht (en geheugen) op zijn prijs stelt.

De DS409+ is niet goedkoop, maar voor mij is zijn mijn foto's vele malen waardevoller. Een foto of serie foto's zal ik immers nooit meer op dezelfde manier kunnen schieten. Momenteel kost een Synology DS409+ rond de §460, wat een stevige prijs is, maar in mijn ogen dat ook waard is.

Ik hoop dat ik jullie met deze review heb kunnen helpen, reacties, commentaar en uiteraard vragen worden op prijs gesteld!

Links
-Synology DS409+ Pricewatch
-Synology DS409+ productpagina
-Synology Forum
-Het grote Synology topic deel 2 (GOT)
-Alles over de Synology Disk Station Manager (DSM)
-Synology DS409 & 409+ Review door Smallnetbuilder.com
-Synology Forum: Add more RAM
-Synology Forum: DS-409+ external power supply * very hot *

Fotografie door Andy Ramdin @ ND-Photo.nl / Ducked.nl

Heb jij ook een Synology DiskStation DS409+?

Mooie review!

Wat merk je in de praktijk van het verschil in snelheid tussen de b.v. CS407e,
DS409 en DS409+?
Ga je dat al zien in doorvoersnelheid of pas bij b.v. PAR2 reparatie en un-RAR met het gebruik van SABnzbd of het draaien van andere packages?

Ik ben ook op zoek naar een 4 disk NAS als deze en ik wil geen last hebben van PAR/RAR acties als ik net een 720p of 1080p mkv file aan het streamen ben naar mijn Popcorn Hour 110. Als je prioriteiten kan instellen zou dat aal voldoende zijn voor mij. Zolang de doorvoersnelheid maar voldoende is voor HD video streaming maak ik me verder niet zoveel druk om de (doorvoer)snelheid.
Ik kan je het snelheidsverschil tussen CS407e en DS409 vertellen. Het is enorm!

Als de CS407e bezig is met downloaden, dan heeft dit sterke invloed op de performance van de NAS. Alleen de admin-panel benaderen is al moeilijk. Als het enkel wordt gebruikt als NAS, dan is het geschikt.
Wil je nog dat de extra functionaliteit (downloaden) dan is een sterkere DS wel het geld waard.

De CS407e is ook heel lang bezig met het aanmaken van een raid-set.
Dit wetende ben ik zo blij dat ik voor de DS409+ heb gekozen.
Beste Aramdin,

Bedankt voor de goede review. Ik ben ook fotograaf (en designer) en werk inmiddels niet meer alleen maar met 3 man. Daarom ben ik op zoek naar een fileserver waar we allemaal op kunnen werken. De Synology is snel zat voor backup's. Maar is 'ie ook snel genoeg om live op te werken met een aantal mensen? Dus dat de previews van je RAW bestanden een beetje snel opbouwen in Adobe Bridge of dat Photoshop in een batch redelijk snel door bijvoorbeeld 500 foto's heen gaat (RGB naar CMYK omzetting bijvoorbeeld).

M.a.w. gebruik jij 'm puur voor backup of ook als externe HD om op te werken?
Dank voor de complimenten! Denk dat ik hier moeilijk antwoord op kan geven, omdat ik niet weet hoe de DS409+ zich staande houdt in een multi user environment. Ik gebruik de DS409+ als backupmedium en soms ook om een filmpje van te streamen (via AcRyan POHD).

Ik denk dat je deze vraag beter kan stellen in:
- [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic
- Het grote Synology topic deel 2
Hallo,

Ik ga tevens een NAS aanschaffen. Ik weet helemaal niks van Linux en heb tevens geen ervaring met een NAS.

Ik waardeer het erg als iemand mij kan vertellen of de volgende combinatie goed werkt:

- Synology DS 409+
- 4x Samsum Eco Green F2 EG HD154UI
- Netgear WNDR 3700 300 Mbps 1 Gbps Router
- Asus O!Play HDP-R1 Mediaplayer
- Opnieuw Utp-kabel aanleggen cat. 5E

1. Is de bovenstaande combinatie goed op elkaar afgestemd?

2. Als ik de schijven in de kast plaats, conform de beschijving op Synology forum, dan staat er bij step 8 het volgende : "Please make sure that you are installing the "straight-end" to the motherboard, and not the "Right-Angle" of the SATA data cable.". Wat bedoelen ze hier precies mee?

3. Vervolgens komt synology met de power up procedure. Gaat de Synlology NAS vervolgens de 4 interne harde schijven uitzichzelf formateren of gebeurt dit op een later stadium?

4. Mijn laptop en pc draaien onder windows XP. Op de Synology NAS wil ik ook grote bestanden als Blueray films opslaan, wanwege de gekoppelde mediaspeler. In wat voor formaat moet ik de 4 HD's dan formateren (als dit aldan niet vanzelf gaat tijdens de power up procedure, zie vraag 3?)?

Ik lees op het forum dat er twee keuzes zijn namelijk EXT3 of FAT32. Volgens mij kan een bestand bij FAT32 maximaal 4 gigabyte zijn. Dit is te beperkt voor veel Blueray films. Als de schijven ingesteld worden met EXT3, dan lees ik op het forum dat de op de windows pc EXT3 software nodig hebt om de NAS te kunnen benaderen. Hiervoor kun je meerdere software downloaden, namelijk bij ext2fsd.com , bij sourceforge.net en bij fs-driver.org. Kan ik vervolgens vanaf mijn windows pc's bij alle software op de NAS alsof het gewoon een windows pc zou zijn? Dus bijvoorbeeld met software vanaf de NAS een installatie uitvoeren op een andere windows pc?

5a. Begrijp ik het goed dat de HD's dus als zijn geinstalleerd als je begint met de volgende stap, namelijk met het installeren van de Sygnology Assistant ?
5b. Moet je, voordat je de software van Synology Assistant kunt installeren, eerst de EXT3 software op de windows pc geinstalleerd hebben om dit te kunnen doen?

6. Vervolgens krijg je de procedure, installing de Sygnology Server. Bij puntje drie schrijven ze dit: "Enter the Network Settings to be used by the Synology Disk Station, the default network setting is DHCP". Als ik de Netgear WNDR 3700 300 Mbps 1 Gbps aansluit (als dit tenminste een goede combi is met deze NAS?), moet ik dan ook als network settings DHCP handhaven of heeft dit niks te maken met deze Router?

7. Vervolgens kan ik RAID instellen. Ik aarzel tussen RAID1 of RAID 6. Ik heb ergens gelezen dat als je kiest voor RAID 6 en mocht de NAS zelf stuk gaan, je niet meer je HD's kan benaderen. Je bent dan alsnog alles kwijt. Zou je voor RAID1 hebben gekozen, dan kun je altijd nog bij de HD's komen nadat je ze in een nieuwe kast hebt geplaatst. Weet iemand hier meer over te vertellen? Voor mij is het meest belangrijke dat ik altijd mijn bestanden blijf houden omdat dit veelal foto's en films zijn van de kinderen.

8. Als ik de Synology DS 409+ via FTP of File Server wil bereiken, moet ik dan de poorten van de Netgear WNDR3700 Router openzetten via Port Forwarding of regelt de NAS dat zelf? Hier lees ik dat ik een externe of interne IP kan hebben. Wat heb ik, omdat ik de Sygnology aansluit op de Netgear? Een interne of externe IP?
Hier kun je vervolgens voor overige applicaties de uitleg zien voor het forwarden van de poorten voor de Netgear WNDR3700

9. Ik gebruik op mijn windows pc nu Newsleecher in combinatie met FTD 3.8. Kan ik Newsleecher ook installeren op de Synology DS 409+ (omdat dit misschien windows software is)? Zo niet, welk vergelijkbaar programma kun je dan installeren op de NAS wat tevens kan controleren, repareren en uitpakken?

10. Als mediaplayer wil ik de Asus O!Play HDP R1 aanschaffen een aansluiten. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben in combinatie met een NAS? Werkt deze mediaplayer prettig en overzichtelijk. Op internet lees ik dat deze mediaplayer de meeste formaten kan lezen in vergelijking met andere mediaplayers?

Kortom een hele lijst met vragen met tevens veel handige links. Ik denk dat als iemand mijn vragen kan beantwoorden, het voor iedere beginner/leek duidelijk moet zijn hoe je de Sygnology aansluit, installeerd een gereed krijgt.

Alvast bedankt
Niels

P.S. mijn websites schijnen er ook op te kunnen draaien ;-))
ibiza-holiday.org en 1001campings.nl en uwvakantieboeken.nl

[Reactie gewijzigd door Niels Picard op 8 januari 2010 22:00]

Ik ga een poging wagen :)

1. Ja, ik gebruik bijna hetzelfde, afgezien van de Asus mediaplayer
2. Je moet de schijven met de achterkant (waar de sata connector zit) in de kast schuiven. Er wordt gebruik gemaakt van een backplane, waar de connectors opzitten, je hoeft zelf geen kabels aan te sluiten.
3. Formatteren gebeurd pas als jij de startup procedure (via software) gaat starten
4. Gebruik het EXT3 bestandsformaat. Er is ondersteuning voor Win/Mac/Linux, je iet de NAS als een "pc met shares" in het netwerk. Je kan ook installaties starten vanaf de NAS, dat moet geen probleem zijn.
5a. Ja
5b nee
6. De Netgear (heb ik zelf ook & erg tevreden over) kan je instellen als DHCP server, de Syno krijgt dan netjes een IP uitgedeeld van de Netgear. Nog beter is om in de Netgear een zogenaamde reservation te maken, zodat de Syno altijd hetzelfde IP krijgt.
7. Dit is een vraag apart, ik heb zelf voor RAID5 gekozen
8. Als ik het goed heb zal je idd de poort moeten forwarden, extreem handig als je dus een reservation aanmaakt (zie punt 6). Betreft een intern IP, extern IP zie: http://www.watismijnip.nl
9. Hiervoor gebruik je SABnzbd, click: http://www.mertymade.com/syno/#sabnzbd
10. Ben ik ook wel benieuwd naar :)
Grappig, ik heb precies dezelfde setup. Ds409+ met 4x ecogreen 1.5 tb raid 5.

Anyway, downloaden met sabnzb is echt super. Een mkv bv van 10.91 GB deed het volgende:

[Time-Taken]: 1 hour 47 seconds
[Avg-Speed]: 3056kB/s
[PAR-INFO] tropic.thunder.dts.nlsubs.maupzilla: => Repaired in 3762.5s
[DEL-INFO] tropic.thunder.dts.nlsubs.maupzilla: => Deleted 15 file(s)
Stage Unrar
[RAR-INFO] tropic.thunder.dts.nlsubs.maupzilla: => Unpacked 1 files/folders in 976.5s
[DEL-INFO] tropic.thunder.dts.nlsubs.maupzilla: => Deleted 52 file(s)

Ik sleep hem vervolgens mijn mijn movie folder en klaar. Makkelijker kan echt niet. Ik heb ook een `drop box` gemaakt op mijn mac. Daar gooi ik alle nzbtjes in die hij moet oppakken.
Als je nou direct laat uitpakken in een movies folder, dan is het natuurlijk nog makkelijker. En als je toch bezig bent, ook even instellen dat je voor series zo'n structuur wilt hebben [SERIESNAME]/season#/ep#.*
Voor mij even: selecteer je nou via je mac de te downloaden file op een site en neemt je nas het dan over?
Zeer volledige review! Ik ben toch wel erg benieuwd naar het verbruik.
Ik vind hem zelf wel iets aan de prijzige kant, voor hetzelfde geld bouw je zelf een NAS met HDD's inbegrepen. Maar daar kunnen wij nog uren over discussiŽren. ;)
Thx! Check ook de reactie van GoT_Father hieronder:
Ik heb verbruiks meter aangesloten en ook het stroom verbruik is netjes
in standby trekt hij ongeveer 25 watt en bij normaal gebruik zit hij bijna op 50 watt.
En inderdaad, je kan ook zelf een mini pc bouwen, al had ik geen zin in die "hassle" om het zelf te gaan bouwen.
Goeie review, vind het alleen vreemd dat je het bij modbaarheid alleen over de hardware hebt. De modbaarheid van de software van een Synology NAS vind ik namelijk fantastisch: de onboard linux distro kan je vanalles op installeren, zolang het maar voor ppc gecompiled is.
Goed punt, ik moet eerlijk bekennen dat ik mij daar niet in heb verdiept. Als ik dat wek had gedaan was de rating voor de modbaarheid hoger uitgevallen.

Thx!
Heb hem zelf ook maar dan met 4 maal een 1 TB WD eco harddisk erin en ben zeer te spreken over dit NASje, performance is goed, 40 MB/s schrijven en 70 MB/s lezen, alleen bij het uploaden van heel veel foto's zakte dit even in naar 25 a 30 MB omdat hij tumbnails moest gaan maken maar verder is de performance goed, hij ondersteund ook iSCSI volumes en ik heb dit nog getest met ESX 3.5 en ESX 4(vSphere) en dit werkt snel genoeg om een VM op te laten draaien :*)

Ik heb verbruiks meter aangesloten en ook het stroom verbruik is netjes

temperatuur die ik nu meet is (disk 1 t/m 4) resp. 26, 28, 30 en 32 graden en 38 graden voor de proc
Ik heb de 209 en daarbij werkt iSCSI in elk geval goed. Ik gebruik het om mijn HTPC te booten via iSCSI, zodat mijn HTPC zelf geen harddisk heeft en dus iets stiller is.
Dank voor je waardevolle toevoeging!

[edit]
Heb jij geen last van de LLC issues met je HDD's? Ik neem aan dat jij 4x een WD10EADS hebt gehaald.

[Reactie gewijzigd door aramdin op 23 oktober 2009 11:12]

Heb net even gechecked in ik zit nu bij op 8000 LCC's dus denk wel dat ik er last van heb

even kijken of er misschien nieuwe firmware voor is

De harddisk stond wel op de lijst bij Synology dus daar ligt het niet aan
Super review,
Zelf heb ik een DS109 in gebruik, minder prijzig, maar later toch aan het twijfelen gegaan om hem te verruilen met een 209( +) ivm schijfruimte en snelheden.

De 409 serie is helemaal mooi, maar idd <te> prijzig voor thuis gebruik.
P-M zijn opmerking over een losse PC als NAS kan ik gebruiken kan ik inkomen bij 400+ euro
( een relatief net zo zuinige ATOM330 met 4 HD's heeft net zoveel of misschien iets meer verbruik. )

Maar de out of the box performance van de DS'en is geweldig
Even een sidenote: je kan ook kiezen voor "simple" raid aanmaken. Dan hoef je niet 8+ uurtjes te wachten tot de raid aangemaakt totdat je gebruik kan maken van je nas.

Met simple is het binnen een paar minuten klaar voor gebruik, en op de achtergrond gaat de NAS alsnog de RAID checken. Deze duurt natuurlijk wel veel langer dan "normaal" checken.
Inmiddels aangepast in mn review, thx!
@misensis: gebruikje geen categories? die zetten de bestanden automatisch in de desbetreffende mappen.

sorry voor de OT...