Specificaties Soundbar met subwoofer en 3x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sony HT-RTZ7 Review

Toon-VA 5 november 2016, 503 views

Sony HT-RTZ7

Goede klank voor Film en Muziek maar voor alledaags TV kijken niet voldoende. Volledig wireless systeem is met een korrel zout te nemen afhankelijk van de opstelling.

Pluspunten

• Goed voor Films / Muziek

Minpunten

• Bluetooth is ronduit slecht
  • Niet volledig draadloos
  • Geluidskwaliteit bij TV kijken

Geluidskwaliteit Score: 3
Het is ondertussen een dikke 3 weken dat ik deze soundbar met bijhorende speakers in huis heb dus is het tijd om even mijn bevindingen uit te schrijven voor jullie.

Toen ik de dozen aan het uitpakken was, overviel het gewicht me een beetje. De soundbar is licht maar fors van formaat waar je met de subwoofer toch stevig je twee handen mag gebruiken om hem te plaatsen. Ook de 2 losse speakers wegen meer dan de soundbar waardoor ik al wat “schrik” kreeg over de kwaliteit.

Ik ben begonnen met alles mooi uit te stallen en de snelle installatie door te nemen. Alles wat je nodig hebt wordt meegeleverd in de doos zoals stroom, batterijen en optische kabel maar helaas geen extra HDMI-kabel (kom ik nog op terug). Persoonlijk vind ik dit een gemiste kans aangezien je voor dit geld toch een compleet starterspakket mag verwachten. Gelukkig heb ik als ICT’er altijd wel wat extra kabels op reserve.

Het aansluiten verliep op zich vrij vlot. De subwoofer moet enkel worden voorzien van stroom waar de soundbar de koppeling naar je tv verzorgt via HDMI. Hier komt dan het probleem van de niet meegeleverde HDMI-kabel kijken. Je moet namelijk op je tv de HDMI ARC aansluiting koppelen met de soundbar en daarna je apparaten zoals digicorder, spelconsole, mediaspeler, … terugkoppelen met de soundbar via HDMI. Helaas is deze kabel niet meegeleverd en kan je dus in het slechtste geval terug naar de winkel (gelukkig niet in mijn geval). De soundbar kan tot 3 apparaten aansturen via HDMI wat handig is mocht je tv maar 2 aansluitingen hebben om zo toch makkelijk uit te breiden. Na de koppeling met de kabels was het aan de software in de soundbar om de subwoofer te koppelen. Dit verliep met een wizard op het tv-scherm en was om minder dan 2 minuten gebeurd.

Het koppelen van de 2 losse speakers verliep veel stroever. Hoewel ik voldoende kennis heb van deze zaken lukt het me toch niet om deze binnen de 10 minuten werkende te krijgen. Via Wifi zouden deze volgens de handleiding snel gekoppeld moeten raken maar dit was niet het geval. Ik ben dan overgaan tot de configuratie via de Songpal applicatie op de smartphone. Via bluetooth/NFC/Wifi kan je de verschillende apparaten zien en koppelen in groepen voor surround of Multi-room opstelling. Ik heb de surround modus gecreŽerd maar van zodra ik een van de losse speakers koppelde wou de andere niet meer verbinden en vice-versa. Uiteindelijk na veel proberen was me dit toch gelukt en had ik een surround opstelling.

Ik kreeg dan meteen de melding dat er een nieuwere firmwareversie beschikbaar was en heb deze meermaals proberen te installeren over Wifi maar zonder resultaat. Elke keer mislukte de update waardoor de interface 5 minuten bleef hangen en ik niets anders kon doen dan wachten. Uiteindelijk heb ik via de website van Sony een procedure gevonden (zonder uitleg) over het installeren van firmware met een USB-stick. Hier komt het erop neer de bestanden op de rootstructuur van de USB-stick te zetten en ze niet in de zip of folderstructuur van de zip te laten staan. Eens de firmware update was gebeurd kon ik beginnen instellen, finetunen en muziek beluisteren.

Ik heb het aanmaken van de surround groep meermaals moeten uitvoeren omdat ik simpelweg geen geluid kreeg uit de speakers. Enkel als ik het volume op het hardst zette en de virtuele afstond op 10m kon ik iets waarnemen terwijl mijn digicorder reeds was ingesteld op “home cinema” en de werkelijke afstand maar 1m was. Uiteindelijk is alles na veel proberen toch goed ingesteld geraakt en werkt het systeem nu zonder problemen.

De opstelling geeft een mooi geluid bij het bekijken van een film of het beluisteren van muziek. Je voelt ook de bas echt trillen tegen je lichaam wat de beleving nog beter maakt. Alleen moet ik erbij zeggen dat ik lichte vertraging (asynchroon) opmerk bij de 2 losse speakers wat soms voor vreemde effecten zorgt bij het kijken van een film. Dit vind ik zeer jammer van Sony aangezien het toch geen goedkoop systeem is. Verder mochten de klank uit de 2 speakers iets harder zijn, je kan dit wel aanpassen in de interface maar ik had dit standaard luider ingesteld.

Wat ik dan ook nog minder vind aan dit systeem is dat bij talkshows het geluid heel schel of flets klinkt. Dit viel me op wanneer mijn vriendin tv aan het kijken was en ik niet in de juiste positie voor de speakers zat. Ik heb me dan verplaatst maar kon er echt niet naar blijven luisteren. Door het volume dan op te krikken was dit al beter maar stond het eigenlijk te hard om gewoon te genieten van een gezellige tv-avond. Ik heb dan nog de spraakmodus geprobeerd maar dit gaf geen verbetering in de klank.

Verder heb ik ook de bluetooth optie geprobeerd maar dit was gewoonweg slecht! Mijn smartphone (Nexus 6P) bevond zich op 1,5m afstand van de soundbar en er stonden geen objecten in de directe lijn tussen de smartphone en de soundbar. Ik heb dan enkele YouTube filmpjes afgespeeld terwijl ik op 5Ghz wifiverbinding zat en vol bereik had maar toch stokte de audio of kwam er veel gekraak mee uit de speakers. Ik heb ook een losse bluetooth speaker en deze vertoond deze problemen niet wanneer ik hier YouTube filmpjes mee afspeel. Alweer een gemiste kans van Sony.

Omdat de bluetooth optie niet echt werkte heb ik geprobeerd om audio af te spelen via mijn Synology Audiostation. Aangezien er ondersteuning is voor “Netwerk” moest dit dus geen probleem zijn maar helaas is dit het dus wel. Van zodra je dus een Wireless Group maakt met de speakers, verlies je de mogelijkheid om “Netwerk” media af te spelen. De enige optie die je dan hebt is een UTP-kabel te koppelen aan de soundbar die dan op zijn beurt kan dienen voor de connectie naar je netwerk. Hierdoor vervalt natuurlijk het hele “Wireless” concept van Sony en wordt ook nergens vermeld op het moment van aankoop e.d. Zodra de netwerkkabel was aangesloten was het kinderspel om via Audiostation muziek door de speakers te krijgen, het geluid hier was zoals eerder aangehaald goed omdat het muziek is.

Als laatste wil ik het toch nog even hebben over het gebruiksgemak als je tv wil kijken. De soundbar zou normaal gezien automatisch moeten aangaan en de juiste bron kiezen wanneer je tv of digicorder wordt opgestart. Helaas heeft hij dit 3 keer goed gedaan en daarna werd het een ergernis. Elke keer moet ik manueel de soundbar nog extra aanzetten alvorens ik klank heb op mijn TV. Op die moment is er ondertussen wel al beeld maar van zodra de soundbar dan opstart wordt het beeld opnieuw zwart en loopt hij al zijn bronnen af. Om een of andere reden kiest hij elke keer opnieuw voor de USB-bron terwijl hier niets op gekoppeld is. Ik moet dan door de logge menustructuur opnieuw kiezen voor mijn HDMI 1 ingang en dan kan ik pas tv kijken.

Ik zou dit systeem dan ook aanraden aan mensen die veel muziek of films kijken want voor algemeen tv kijken vind ik de klank niet wauw. Als laatst heb ik ook nog even de soundbar alleen met de subwoofer gebruikt en vind de klank hier goed maar niet top. Je hebt echt de surround opstelling nodig met de juiste (of overdreven) instellingen om toch deftige klank te hebben.

Heb jij ook een Sony HT-RTZ7?