Arctic Freezer 7 Pro Review

dikkevingers 10 januari 2010, 1.115 views

Arctic Freezer 7 Pro

Pluspunten

• geluidsproductie (min)
  • koelvermogen

Minpunten

• geluidsproductie (max)
  • korte voedingskabel

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Algemene beoordeling
De Arctic Cooling Freezer 7 Pro heb ik inmiddels bijna twee jaar (sinds 12-2007) in gebruik en ik ben er nog altijd heel tevreden over. Met een goed ingestelde, temperatuur-gestuurde fancontroller blijft mijn CPU gemiddeld 50 graden max.

Koelvermogen
Het koelvermogen is prima in combinatie met Abit AW9D-MAX (moederbord) en Intel Core 2 Duo E6600 (CPU). Het systeem (CPU) wordt vrij geregeld zwaar belast, maar de koeler kan het prima aan. Meestal slaat de koeler voor een korte tijd (5 sec) hevig aan (hinderlijk geluidsniveau) en zakt de temperatuur vrij snel. De systeemtemperatuur is gemiddeld 35*C in een kamer van 20*C.

Geluidsproductie (max)
Als de koeler maximaal (2500 rpm) draait dan is het geluidsniveau vergelijkbaar met de laagste stand van een afzuigkap. Het geluid is in gebruik bij muziek of een game behoorlijk storend. Bij een redelijke belasting schiet de rpm behoorlijk snel omhoog en is 2200 rpm geen uitzondering.

Geluidsproductie (min)
Als de koeler minimaal draait (in mijn geval ongeveer 1200 rpm) dan is het geluidsniveau nauwelijks hoorbaar. Volgens de de specificaties van de fabrikant zou de Arctic Freezer 7 Pro minimaal 900 rpm draaien, maar dat gebeurt bij mij zelden.

Installatie- gemak
Het installeren is zeer eenvoudig. Het systeem van de standaardkoeler is bij Arctic ook gebruikt. Met wat Arctic Silver 5 plaats je de koeler op de CPU en vervolgens hoef je enkel de vier contactpunten vast te zetten op het moederbord.

Compatibiliteit
De compatibiliteit is voor Abit AW9D-MAX prima. De koelblokken rondom de CPU geven net voldoende ruimte om de koeler te plaatsen. Ik kan me voorstellen dat moederborden die koelblokken rondom de processor hebben niet voldoende ruimte over laten voor grote koelers zoals deze.
Tevens is de voedingskabel te kort voor mijn moederbord. Door de typische luchtstroom van de koeler en de plaatsing van de voedingsaansluiting op het moederbord moet de kabel uit de geleider van de koeler gehaald worden om een maximale lengte te krijgen. Hierdoor is de kabel minder mooi weggewerkt.

Modbaarheid
Niet van toepassing voor mij. Gewoon standaard ge´nstalleerd met de fan naar achteren gericht. De koele lucht wordt op deze manier door het koelblok gezogen en de warme lucht wordt afgevoerd naar de casefan (120mm / 800rpm). De fan blaast zoals Pjerry zegt door de ribben heen. Mijn afvoer is naar achteren, dus de koeler stond in eerste instantie verkeerd om op de CPU. De luchtstroom is nu naar achteren gericht.

In 2007 heb ik er 19,60 voor betaald. Dat is een zeer goede prijs voor de kwaliteit.

voetnoot
Doordat de koeler 180 graden gedraaid op de CPU gemonteerd was, blies de fan de warme lucht in de kast. Inmiddels is dit veranderd. De resultaten van deze verandering volgen nog.

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 Pro?

Bedankt voor je review over de ACF-7 Pro. Er komen toch wel wat prangende vraagjes bij mij op als ik jouw verhaal lees.

Maar eerst even een geintje: Wat moet ik me voor stellen bij "gemiddeld 50 graden max. " :)....

Qua geluidsproductie vind ik de koeler zeer acceptabel tot 2200 rpm. Daarboven - en zeker op max. - komen er bij mij eerder associaties met vliegtuigen op dan met afzuigkappen. Zie voor mijn bevindingen: productreview: Arctic Cooling Freezer 7 Pro review door Pjerry .

De 900 toeren worden bij mij wel gehaald, maar het maakt niets uit, want zoals je al zegt is het ding bij 1200 rpm ook niet/nauwelijks te horen. Ik ben dan in mijn kast wel gezegend met een 90 mm inputfan aan de zijkant die sowieso alles overstemd.
Wat bedoel je hier precies? Standaard zit de fan aan de voorkant en blaast de lucht door de ribben heen. Zie ook deze foto's van Arctic Cooling himself. Door de gebogen ribben gaat het ook helemaal niet werken om de lucht er door heen te zuigen. De koeler is nl. zo gemaakt dat hij ook voor nog wat koeling zorgt voor een eventuele koelblok of heatpipe die er achter langs loopt.
Dit zou wel eens kunnen verklaren dat hij nooit op 900 rpm komt en toch ook geregeld naar max. uitslaat, hetgeen bij mij absoluut een uitzondering is (P5B met E 6600). (Of misschien moet je hem schoon maken, er komt hoopjes stof tussen de ribben in de loop der tijd).

De push-pins vind ik overigens een crime, wat mij betreft het enige minpunt van dit ding, want voor dit geld is er zelfs op dit ogenblik (na jaren) nog maar nauwelijks een evenknie te vinden.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 21 oktober 2009 23:06]

Ik heb m'n kast eens open getrokken... en je hebt inderdaad gelijk. Ik heb echt niet goed opgelet en de cooler 180 graden gedraaid op de CPU gemonteerd. De warmte wordt vol de kast ingeblazen. |:(
Dat wordt ff knutselen. Bedankt voor de tip :).

P.S. Gemiddeld 50 max... tsja, 'k had de tekst nog eens moeten doorlezen. Ik ben waarschijnlijk midden in de zin gestopt en heb er daarna wat anders van gemaakt. Maar het is 50 max.