Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-N16 Review

wootah 9 december 2009, laatste update op 9 december 2009, 5.983 views

Asus RT-N16

Pluspunten

• Gigabit lan
  • 300mbit wireless
  • Snelle mipsel cpu
  • 128mb ram
  • Usb aansluiting
  • Beginners-proof
  • Dokter Surf werkt eigenlijk best goed

Minpunten

• Waar is de dualband?
  • Firmware moet nog wat geoptimaliseerd worden

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Ik heb al een WL-500W router, waar oleg firmware op loopt.
Toen ik hoorde dat de RT-N16 er kwam met 533Mhz cpu en 128ram, en toen wist ik gewoon dat ik die moest hebben :+

Verpakking
Verpakking is zoals gewoonlijk bij Asus erg goed: stevige doos en alles past netjes in elkaar dus er word geen ruimte verspilt.

de inhoud
  • Asus router
  • Adapter
  • UTP kabeltje
  • 3 antennes
  • quick start guides en cd-rom
Features
Zoals in de specs: samba server, ftp server, download master, media speler en printer server.
Ik heb alleen de samba en ftp server getest samen met de download master.
De samba en ftp server zijn beide vrij geavanceerd in te stellen met verschillende mappen, en bij ftp ook gebruikers.
De download master is niet veel veranderd als bij de voorgaande asus routers. Echter download hij deze keer wel wat sneller, ik denk dankzij het grotere ram en de krachtigere cpu :)

De media server is vrij simpel... als het goed is zou hij automatisch naar media moeten scannen in de automatisch aangemaakte mappen. Ik heb het nog niet getest, maar ik verwacht er ook niet al te veel van, het is gewoon een rechttoe rechtaan servertje.

De printer server van asus is vrij goed moet ik zeggen, het is alleen wel lastig als je een multifunctionele printer hebt, want scannen en faxen gaat dan dus niet meer :P

Prestaties
Ik moet zeggen dat ik nog niet echt benchmarks heb gedaan waarvan ik kan zeggen dat ze ook echt kloppen...
het probleem is dat de 1e firmware 1.0.0.6 nog niet al te stabiel is qua performance.
Een groot probleem dat ik ontdekt heb is dat de QoS wel werkt... maar ook echt je verbinding opdeelt in hokjes en niet dynamisch om gaat met de load. Bovendien regeld hij ook de load in de LAN... wat er dus voor zorgt dat je usb disc qua snelheid word dicht geknepen.

usb: Gaat over het algemeen wel snel, al denk ik dat in toekomstige/alternatieve firmware de snelheid nog omhoog kan. Volgens een aantal metingen die ik heb gedaan met windows 7 heb je zo'n 3 a 6 mb/s aan doorvoersnelheid afhankelijk van het formaat van je disk. Zie bijgevoegde grafiek. :9

lan: super snel allemaal. Ik heb dit ook niet 100% kunnen testen wat nou echt het maximum is helaas, aangezien ik een vrij goedkope gigabit adapter heb aan een kant, de andere is een goede nvidia :P
Ik had echter geen problemen om snelheden te bereiken van 70mb/s! Wat ik best indrukwekkend vind.
De snelheid stelt mij dus niet teleur

wlan: Ook hier zit het wel goed qua de snelheid.
De hoop dat dit misschien toch een dual band router zou zijn is inmiddels al vervlogen dankzij de foto's uit de fcc documenten. Er zit namelijk een versterker in die alleen tussen de 2,4 en 2,5 GHz werkt. Echter zou de chip het wel voor elkaar kunnen boksen... een beetje vreemd van asus :?
Terug op de snelheid... Ik heb enkel een eee pc 1000H met een intel AGN kaartje, dus alweer niet echt zekerheid van de benchmarks. Ongeveer heb ik zo'n 25mb/s... veel verder kom ik niet aangezien mijn atom processor dan een beetje volstroomt, helaas :/
Bereik zal in de bebouwde kom ongeveer 30-40 meter zijn. Ik kan nog prima bij de buren internetten met vol signaal, dus dat zit wel goed :)

Verbindings gemak
Voor mij was het gewoon aansluiten en gaan. Hij detecteerd ook automatisch wat voor internet verbinding je hebt, tenminste, dat doet dokter surf :+
Op de begin pagina kun je ook meteen je wep/wpa/wpa2 key in vullen en het knopje van WPS indrukken. Omdat ik een vrij lange key heb, vond ik het WPS knopje erg handig, je hebt gewoon verbinding in enkele seconden!
Je kan ook WPS pin code mode gebruiken in het geavanceerde gedeelte van de web interface.
Kortom, ik had snel alles aangesloten, maar dat kan ook aan mij liggen :)

Web interface
De web interface is uiterst verbeterd voor mensen die niet zo ervaren zijn. Het is overzichtelijk en alle belangrijke informatie zie je in het hoofdscherm.
Dokter Surf geeft regelmatig een kreet met een spreek ballon als er iets is gebeurd, bijvoorbeeld als er een draadloze client verbinding heeft gemaakt.
Echter zal voor de die-hard netwerk beheerder al deze fancy technieken misschien de functionaliteit in de weg staan. Zo moet je voor alle echte instellingen continu in het geavanceerde gedeelte zijn... Bovendien zijn er een aantal functies zoals QoS niet uit te schakelen, die zoals eerder vermeld erg vervelend is.
Ik verwacht wel dat er heel wat verbeteringen doorgevoerd zullen worden bij de nieuwe firmware, al ga ik toch voor de alternatieve Oleg firmware wanneer deze klaar is, wat ongeveer nog een maand of 2 gaat duren.

Eindconclusie
Een zeer complete router die bovendien erg snel is! :D
Ik kan niet wachten totdat ik mijn webserver kan draaien op de RT-N16.
De functionaliteit is gewoon geweldig, en met de juiste firmware kun je er nog meer uit halen, het is eigenlijk gewoon een computer voor 110 euro :)

UPDATE DD-WRT
Even een benchmark met een beta firmware van DD-WRT. De SD kaart is geformatteerd in EXT2 en je kan duidelijke verbetering zien in de overdrachts snelheid. Ik weet niet of het standaard is dd-wrt, maar het ziet er naar uit dat de memory managing niet helemaal op orde is, (bijv filetransfers dumpen het geheugen vol) maar de router crasht daar over het algemeen niet door.
De CPU is in DD-WRT op 480MHz geklokt en daarmee dus geonderklokt!
Mode Upload Download load
FTP 10.3MB/s 6.25MB/s ~90%
SMB 7.36MB/s 5.67MB/s ~80%
lighttpd 3.7MB/s ~25%

Heb jij ook een Asus RT-N16?

Dit moet volgens de eigenschappen wel mogelijk zijn, welke printer heb je?
Ik heb net de printer utility geinstalleerd, en hij geeft inderdaad aan dat de printer is aangesloten nu. Helaas kan ik nog steeds niet scannen...
Ik heb een lexmark x1150
printen lukt wel gewoon, en zeker beter/sneller dan op de WL-500 series

Ik vind het niet zo erg, want ik gebruik toch een USBoIP printer server van conceptronic die het prima doet :)

Overigens zou scannen wel prima moeten gaan zodra de oleg firmware klaar is, dan kun je namelijk Xsane gebruiken :+
als je er DDWRT of OpenWRT oid op zet kun je sane op zetten en vervolgens een sane2twain driver installeren onder windows of een scanner app onder linux...
het werkt wel, - maar is niet super-snel al denk ik dat de 128mb ram in dit ding, best nog welk eens een groot verschil kan maken... om het TOCH goed te laten werken...

op basis van je revieuw ga ik deze in ieder geval eens overwegen...
ben namelijk al een tijd je op zoek naar een gbit lan, routertje
Misschien dat de nieuwe versie van de printer setup utility een oplossing geeft. Version 4.0.3.5 is te downloaden van de asus site.
Die heb ik ge´nstalleerd...
Iemand zij ook al dat ik de nieuwe firmware moest uploaden, maar ik heb alle laatste software :+
Bedankt voor je review, ik zat zelf ook te kijken of ik wilde upgraden naar deze router vanaf mijn WL500W, met name om de mogelijk hogere doorvoersnelheid naar USB.

[zeur-modus]
Ik wil niet zeuren, maar je gebruik van mb/s is niet correct volgens mij, wat een beetje verwarrend is bij deze benchmarcks:
Gebruik sowieso een M, en al naar gelang je het over bits of bytes hebt een b of B.
[/zeur-modus]

Die draadloze snelheid van 25mb/s is waarschijnlijk 25MB/s, want met 25Mb/s zou ik erg teleurgesteld zijn, dat zou nog niet eens mijn max internetsnelheid zijn.

Die schrijfsnelheid van bijna 4MB/s naar de USB schijf vind ik erg teleurstellend aangezien de processor ~2 zo snel is als die in de WL500W en 4x zoveel ram heeft. Mijn WL500W schijft nl. met ongeveer 3MB/s (ddwrt geinstalleerd).

Ik vind de prestaties van het USB gedeelte niet zo denderend, het Lan gedeelte ziet er daarentegen wel super uit. Wifi is denk ik niet zo betrouwbaar gemeten, maar dat is altijd lastig natuurlijk.

Zou de doorvoersnelheid van USB hoger zijn als je een hd-tje gebruikt, of is dit sd-kaartje niet de limiterende factor hier? (ben niet zo thuis in sd kaart snelheden)

[Reactie gewijzigd door bas-r op 24 oktober 2009 12:06]

De doorvoer snelheden van USB zijn opzicht vrij goed, alleen is de prestatie erg wisselend... waarom dat zo is weet ik nog niet, ik geef voorlopig QoS de schuld aangezien die gewoon niet echt uit te schakelen is.

qua snelheden... ik spreek met mb/s over megaBYTE per seconden :P
dat had je zo te zien al in de gaten ;)

Ik heb ook mijn western digital mybook van 1TB er bij gepakt, maar dat leverde precies dezelfde (gemiddelde) meet resultaten op. de mybook is overigens in EXT3 geformatteerd.

Van te voren heb ik mijn SD kaart gebenchmarkt in windows, met een lees snelheid van 22MB/s en een schrijfsnelheid van 15MB/s
Random acces time was 1ms... dus volgens mij moet dat niet echt een limitatie op leveren :)

Maargoed, zoals ik al zei zullen er wel snel meer geoptimaliseerde firmwares uitkomen, vooral van de alternatieve kant ;)

lly en theMIROn hebben al een RT-N branch: http://wl500g.googlecode.com/svn/branches/rt-n/
schijnbaar gaan ze de wl-500 series met 8mb flash ook uitbreiden met linux kernel 2.6 aangezien de wireless drivers schijnbaar ook voor oudere routers werken :)
Ik ben inderdaad ook benieuwd of alternatieve firmwares de doorvoersnelheid zouden kunnen verbeteren, hoewel ik dat betwijfel: er wordt vaak gebruik gemaakt van een vergelijkbare kernel, met vergelijkbare (vaak binary blob-)drivers, als in de stock-firmwares zitten.

Maar we zullen zien, ik houd het in de gaten! In ieder geval leuk dat je deze al zo snel hebt gekocht en gereviewed.
ik heb de review ge-updated met benchmarks van de eerste DD-WRT beta firmware voor de RT-N16, en er zijn zichtbaar verbeteringen in de disk speed. :)
de ASUS N-16 is maar 480 mhz geen 533...
Is wel degelijk 533MHz, dat laat de chip toe namelijk.
Standaard staat hij idd op 480MHz
ik heb anders stabiliteit problemen als ie op 533 draait(met tomato usb)

It has been known for some time that most RT-N16's and other routers using the same SOC chipset were unstable at 532/533 MHz. This was obviously also known by the router manufacturers and even by Broadcom, who downgraded their data sheet. All routers have therefore been released by the manufacturers using a lower clock frequency - usually 480MHz. Most routers "overclocked" by users to 532 MHz usually crashed after several minutes, and did some rather strange things in the meantime. A very few people say they obtained stable operation for long periods, but none of mine ever did (I have 5 RT-N16's in service). Note that it has nothing to do with "overheating" or "inadequate power supplies" - no evidence has ever been produced to support these claims.

[Reactie gewijzigd door Gijs007 op 27 juni 2011 14:18]

Goede review. Gemiste kans; geen dual band. Anders had dit zeker m'n nieuwe router geweest.