Specificaties 27" @ 2560x1440 (AH-IPS, 4ms) - Bekijk alle specificaties

AOC Q2781PQ Zwart Review

pclinde 2 november 2016, 1.016 views

AOC Q2781PQ Zwart

De AOC Q2781PQ ziet er strak en ruimtelijk uit dankzij het slanke design. Het 1440p scherm laat mooie kleuren en waardes zien direct uit de verpakking. Na een kalibratieronde oogt het scherm nog beter.

Pluspunten

• Ziet er geweldig uit. (ruimtelijk design)
  • Direct uit de verpakking (niet gekalibreerd) nette waardes.
  • Mooie kleuren (nette verhoudingen).
  • Fysieke knoppen om het OSD-menu aan te sturen.
  • Goede kijkhoeken.
  • Redelijke prijs. (prijs- kwaliteitsverhouding zit in orde)

Minpunten

• Alleen een kantelfunctie die vrij beperkt is met (-2/16).
  • Backlight bleeding.
  • Niet echt geschikt voor gaming door de responsetijden. Nu is gaming niet de gewenste productpositionering van dit scherm.

Review: AOC Q2781PQ

- Resultaten
- Kijkhoeken
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
AOC Q2781PQ productpagina

De Q2781PQ van AOC is vrij recentelijk op de markt gekomen. Qua vormgeving is het een scherm dat zeker opvalt, met een dun profiel en zijn ‘design’ statement voet. Het dunne profiel maakt het scherm nog compacter voor het oog, wat een mooie samenwerking lijkt te zijn met de minimalistische voet.

AOC heeft anno 2016 een vrij uitgebreide line-up variërend van schermen voor gaming, professionals en voor de gemiddelde thuisgebruiker. Kortgeleden lanceerde AOC ook zijn nieuwe merk AGON, wat zich puur gaat richten op gaming doeleinden. Onze welbekende vriend Foritain schreef eerder een review over de AOC AGON AG271QX, een gaming scherm uit de AGON serie.

Om verwarring te voorkomen: de AOC Q2781PQ is geen AGON / gaming scherm. Het scherm richt zich meer op multimedia en entertainment en algemeen gebruik. Of het voor gaming of professioneel gebruik een goed scherm is gaan we verder ondervinden in deze review. Op het moment van schrijven heeft de AOC Q2781PQ een adviesprijs van circa 400 euro. Je leest hieronder meer over de specificaties en gebruikte beeldtechniek.

Een overzicht van de belangrijkste features:

De AOC Q2781PQ maakt gebruik van een AH-IPS beeldtechniek. Nu denk je misschien wel; wat is het verschil tussen IPS en AH-IPS? De beeldtechniek IPS is alweer even op de markt, voorheen kwamen er veel IPS schermen op de markt. Ondertussen zijn we al weer wat jaren verder en heeft IPS ook niet stilgestaan. AH-IPS is een nieuwere vorm die veelal toegepast wordt in hoger segment schermen, anders gezegd de professionele schermen. De verschillen tussen IPS en AH-IPS zijn voor de rest vrij minimaal. Ben je als grafisch vormgever specifiek opzoek naar een IPS schermen, dan is een AH-IPS scherm wellicht interessanter, zeker na het moment van kalibreren, wat op dat moment wel een pré is. AH-IPS kenmerkt zich ook in hogere resoluties en meer PPI t.o.v. oudere IPS-schermen.

Consistentie kleuren is één van de kenmerken van IPS, het weergeven van accurate kleuren niet alleen recht voor het scherm, maar ook vanaf verschillende kijkhoeken. Het is niet alleen rozengeur en maneschijn, de responsetijd van een TN scherm is namelijk een stuk beter dan IPS. Om die reden zou ik vooraf kunnen stellen dat de AOC Q2781PQ minder interessant is voor gaming. Of dit echt zo is moeten we eerst in de praktijk ondervinden.

De AOC Q2781PQ heeft een scherm van 27 inch met een resolutie van 2560x1440 op 60Hz. We zien weinig flexibiliteit om het scherm te verstellen, puur kantelen is mogelijk. Op de achterzijde vinden we de aansluitingen, waar ook een Kensington slotje kan bevestigd worden. Nog een belangrijk ontbrekend kenmerk om te noemen is het ontbreken van speakers. Laten we doorgaan naar het strakke design van de AOC Q2781PQ!

Gesproken over Foritain in mijn inleiding… Het wordt toch weer een hele opgaaf om mijn buitenfoto’s mogelijk te maken met het aankomende seizoen. Een strenge winter zal wellicht mooie plaatjes opleveren, en extra maatregelen om alles zo voorzichtig mogelijk te fotograferen. Deze keer verlaat ik de achtertuin en zoek ik de polder op, alvast een voorproefje van de gekozen locatie:

Houtenkrukje in de auto, camera klaar en schieten maar. Met op de achtergrond nog eens wat voorbijkomend publiek die je scheef aankijken. We moeten er wat voor overhebben. De AOC Q2781PQ komt in degelijke verpakking. Binnenin vinden we verpakkingsschuim en accessoires. Je hoeft niet te sleutelen met een voet of steun, het scherm is namelijk al direct compleet uit de verpakking. Wel mag je een hoop folie verwijderen van de randen.

Naast de boekjes komen we één power adapter tegen, een HDMI en DisplayPort kabel.

We hoeven niks op te bouwen, dus we kunnen direct door naar het scherm. Ik presenteer je de AOC Q2781PQ! Minimalistisch is dan ook zeker niet gelogen, strak en duidelijke randen die aangenaam aanwezig zijn. Zeker als je het scherm uit verschillende hoeken bekijkt is het plezierig om te zien. De voet maakt het uiteindelijk helemaal af. Hier voel je de nadruk van ‘een statement’ maken op het gebied van design. Menig professional, vormgever of gewoon lekker thuis; je tovert een knap scherm op tafel. Laten we eerst eens wat verschillende hoeken pakken.

We vestigen wat extra aandacht op de voet van het beeldscherm. Vervaardigd uit metaal siert deze het volledige design. Er ontstaat een zweverig gevoel, omdat er vrijwel geen voet- verlengstuk te vinden is, mede door de smalle vormgeving. Alsnog staat de AOC Q2781PQ als een huis op de ondergrond.

Jammer genoeg is het verlengde niet zo functioneel. Het scherm is puur te kantelen en niet in hoogte verstelbaar. Nu is de kantelfunctie vrij beperkt en is het aantal graden vrij minimaal met (-2/16). Vooralsnog valt er mee te leven, maar even naar het gemak of het moment verstellen is er niet bij.

De achterzijde is voorzien van zwarte glossy. Hier kun je na veel slepen met het scherm goed je identiteit op terugvinden als het om vingers gaat. Gewoon neerzetten en oppoetsen. Hier komen we ook de aansluitingen tegen, waaronder twee HDMI-aansluitingen, één DisplayPort aansluiting, een D-SUB aansluiting, poweringang en een 3.5mm hoofdtelefoon ingang. Jammer genoeg komen we geen USB-poorten tegen voor het opladen van apparatuur.

De kantelfunctie is op de achterzijde in zijn werking te zien. Dit ziet er ook prima uit in samenwerking met de voet, wel is hier uit op te merken dat de totale kanteling beperkt is.

Gelukkig heeft de AOC Q2781PQ geen tiptoetsen, maar fysieke toetsen. Hoera! Zelf vind ik de feedback van tiptoetsen eigenaardig, een fysieke klik werkt zoveel meer bevestigend. Daarmee sluiten we het uitpak avontuur in de polder ook af. Nog wat laatste foto’s voordat we doorgaan naar de praktijk.

Voordat we naar de testresultaten gaan bespreken we eerst hoe de AOC Q2781PQ in de praktijk aanvoelt. Tijdens sessies van Photoshop, foto’s selecteren voor deze review en het schrijven van de review voldoet het scherm prima. De resolutie van 1440p geeft je genoeg ruimte om lekker te kunnen werken met meerdere vensters. Voor de fanatieke programmeurs zouden twee van deze schermen niet misstaan, hoewel het vaak een genot is om twee schermen te hebben tijdens dit soort werkzaamheden. Toch heb ik deze review heerlijk kunnen typen met 50 procent bedekt van het scherm door Word en de overige 50 procent met overige applicaties.

Nu mijn GTX770 eindelijk met pensioen is kan ik volop genieten van mijn GTX1080. Op een resolutie van 1440p neem je alle moderne game titels mee. Voorbeelden hiervan zijn Battlefield 1 en Mafia 3. De games zien er qua kleuren geweldig uit, vooral Battlefield 1 tijdens grauwe momenten in de mist. Jammer genoeg is de AOC Q2781PQ niet primair bedoeld voor gamen. De responsetijd van 4 ms is te traag en zal voor de oplettende of fanatieke gamer snel opvallen. Soms zie je een blur / ghosting, wat vertragend oogt en zeker nadelig kan zijn in FPS games. Met games als Starcraft II of Ashes of the Singularity lijkt het mij ook erg onprettig, met veel units in het beeldscherm en verschillende effecten.

Daarmee durf ik te stellen dat de AOC Q2781PQ geen ‘all-round’ scherm is. Nu zijn veel IPS-schermen dit niet, mede door de langzamere responsetijden van deze beeldtechniek. Fanatiek gamen zal het dus niet worden, zo af en toe een spelletje; geen probleem.

Om schermen te testen heb ik de X-Rite iDisplay Pro in huis gehaald. Op deze manier wil ik wat meer diepgang creëren, zodat het niet alleen bij kijken en ervaren blijft. Belangrijk is dat het een praktisch verhaal blijft. Hieronder een overzicht van de testopstelling:

• Alle waardes zijn gereset (fabrieksinstellingen)
  • Kleurtemperatuur 6500k
  • Gamma 2.2
  • Het beeldscherm staat vooraf aan de testen al langere tijd aan
  • Testen op ‘hoge kwaliteit’ afgenomen in DisplayCAL
Laten we beginnen met de resultaten van de AOC Q2781PQ direct uit de verpakking, op dit moment heeft er nog geen kalibratie plaatsgevonden. De witwaarde / helderheid zit op 322.48.50 cd/m2 wat niet ver afwijkt van de gewenste norm van 300 cd/m2. Tevens zit de gamma met 2.28 een klein beetje hoger dan de gewenste 2.2, waar de overige temperaturen waaronder kleur net wat aan de hoge kant zit. Direct uit de verpakking zijn deze resultaten goed te noemen. Wat wil zeggen dat vanuit de fabriek best een nette kalibratie is afgeleverd.

Zodra het scherm gekalibreerd is zien we gelukkig betere waardes. Zo zien we het nu van kalibreren nog! De helderheid komt nog dichterbij bij de gewenste 300 cd/m2 met 315.50 cd/m2, de gamma verschuift dichter naar de 2.2 met 2.25 en de kleurtemperatuur is gelukkig een stuk gezakt.

Bij schermen wil de kwaliteit nog wel eens verschillen, dan heb ik het niet puur over IPS-panelen alleen, maar ook bijvoorbeeld TN. Je zult bij het ene IPS-paneel meer backlight bleeding zien dan bij de ander. De bovenstaande waardes zijn puur een algemene richtlijn van wat je mag verwachten, mogelijk presteert een ander AOC Q2781PQ beter of slechter. Hieronder de resultaten van de kleuren, ook hier zien we de niet gekalibreerde en gekalibreerde resultaten.

Wat betreft de kleuren zit de AOC Q2781PQ op het juiste spoor. Hier kan ik ook alleen maar zeggen dat het IPS-paneel zeer netjes uit de fabriek komt. Na de kalibratie springt de kleur rood naar een betere waarde. Vergelijken we de overige instellingen van niet gekalibreerd en wel gekalibreerd, dan zien we duidelijk verschillen. Hier zien we dan ook dat de kleurtemperatuur terugkeert als zwakte punt bij het niet gekalibreerde scherm.

En als laatste de Gamut diagram waar we gekalibreerd een betere balans zien van de kleuren. Nogmaals zijn de niet gekalibreerde resultaten hier ook erg positief, rekening houdend dat een IPS-paneel hier altijd wat beter scoort t.o.v. TN.

In dit hoofdstuk zien we de kracht terug van het AH-IPS paneel; geweldige kijkhoeken. We zien weinig tot geen kleurverschuivingen. Vanaf de hoeken zien we soms dat de zwartwaardes wat donkerder kunnen worden, terwijl de kleuren vrij consistent blijven.

Met een kleurrijke achtergrond zien we het in stand houden van de kleuren nog beter. Waar we ook met verschillende hoeken heldere en volle kleuren behouden. In sommige gevallen ogen de foto’s wat flets, dit heeft ook te maken met mijn camera / foto.

Wat mij betreft een goed resultaat. Jammer genoeg kan ik niet hetzelfde zeggen over backlight bleeding, deze is met een zwarte achtergrond erg duidelijk aanwezig. Veelal valt het minder op tijdens actief gebruik, alsnog een aandachtspunt.

AOC laat met de Q2781PQ een prachtscherm zien, bestaande uit subtiele lijnen en een deftige voet. De bezels rondom het scherm zijn totaal verdwenen, wat het scherm in zijn totaliteit een beetje doet laten zweven in de positieve zin. In het scherm zelf zit een zwart randje richting de niet aanwezige bezels, toch valt dit een stuk minder op dan dikke bezels langs het beeld.

Zelf ben ik erg te spreken over het scherm met zijn duidelijke plus- en minpunten. Wat het voor de lezer juist heel aangenaam maakt om een weloverwogen keuze te maken. Waar de AOC Q2781PQ zijn kracht laat zien is het beeldscherm en design. Ik raad je dan ook zeker aan om nog eens de foto’s te bekijken. Vooral de voet is erg aantrekkelijk met zijn haakse vorm, die functioneel ook nog eens goed zijn werk doet. De AOC Q2781PQ staat lekker stabiel.

De beeldkwaliteit van het AH-IPS scherm mag er ook zijn. Met een resolutie van 2560x1440 (1440p) heb je genoeg bewegingsruimte. Zelf heb ik een UltraWide monitor staan (3440x1440 / 21:9) waar de bewegingsruimte nog eens wat groter is, maar kan ik ook zeggen dat dit aangenamer is dan 1440p op 16:9 net als de AOC Q2781PQ? Nee, in veel software niet. UltraWide is veelal nog een afwijkende resolutie voor software en games, waardoor je wel eens in aanraking komt met balken of zwarte vlakken, niet altijd fijn. Bij de Q2781PQ is hier geen sprake van en zal je software en games altijd in zijn glorieuze 1440p vorm zien.

Het AH-IPS scherm laat zijn pluspunten zien als het om de kijkenhoeken en kleuren gaat. Deze zijn in-game en tijdens applicaties of het bekijken van afbeeldingen erg accuraat. Er is een mooie consistentie in kleuren, en deze komen goed tot zijn recht. Voor professioneel gebruik is de AOC Q2781PQ dan ook een mooi beeldscherm, tevens zal menig fotograaf ook kunnen genieten van de volle kleuren. Dit zijn dan ook punten waar de AOC Q2781PQ uitermate geschikt is.

Waar de AOC Q2781PQ minder scoort is gaming. Met een mooi klassiek wapen in Battlefield 1 is de responsetijd van 4 ms gewoon te traag. Een FPS zoals Battlefield 1 is dan ook een perfect praktijkvoorbeeld om te kunnen concluderen dat gamen niet bedoeld is voor de AOC Q2781PQ. Uiteraard kun je wel gamen met dit beeldscherm en zal de één sneller gevoelig zijn voor de responsetijd dan de ander. De zogenoemde blur / ghosting (vertraging) valt mij dan ook zeker op. Als je dit scherm naast een sneller TN-paneel zou zetten zou dit nog sneller opvallen. Wel moet ik opmerken dat langzamere responsetijden een kenmerk is van IPS, dus weet wat je koopt.

Nog twee aandachtspunten zijn het verstellen van het beeldschermen en de backlight bleeding. Je kunt het scherm alleen maar kantelen, in hoogte verstellen is dus niet mogelijk. Het aantal graden met -2/16 is vrij minimaal, hier heeft de AOC Q2781PQ toch wat moeten opofferen om het design intact te houden. Ook backlight bleeding is aan de linkerzijde zowel boven als beneden duidelijk aanwezig.

De AOC Q2781PQ laat een duidelijke indruk achter; geschikt voor professioneel gebruik mits je het scherm niet wilt verstellen. Ook op het gemiddelde bureau misstaat dit beeldscherm zeker niet, het maakt het bureau in zijn volledigheid alleen maar mooier. Voor gaming doeleinden raad ik je dit beeldscherm niet aan, het is er gewoon niet voor gemaakt. Voor consistente en heldere kleuren heb je voor de prijs van circa 400 euro een top beeldscherm.

https://tweakers.net/ext/f/6EYi9Jxe21YtYmcvbSUUyWtB/full.jpg https://tweakers.net/ext/f/D2AJPPZgU91HskwH3PyPCATB/full.jpg https://tweakers.net/ext/f/RQPegPk5I2Dc7m0dmum6FSD8/full.jpg https://tweakers.net/ext/f/Vw3dZENg2QOwkhdsF1r7BO6v/full.jpg

Heb jij ook een AOC Q2781PQ Zwart?

Die voorbijgangers hebben wel raar staan kijken denk ik, of valt het mee? :D

Verder natuurlijk: Netje review! :D
Alsof ze water zagen branden. Er zijn tegenwoordig meerdere reviewer(s) met buitenfoto's, dus soms moet ik met nieuwe locaties komen. :P
Op zich een mooi beeldschermpje, maar met de opkomst van 4K schermen weet ik niet of het beestje nog een plek op de markt heeft. Of dergelijke schermen kwalitatief gezien op kunnen tegen deze AOC kan ik logischerwijs niet zeggen, maar de periode van schermen met een resolutie van 2560x1440 begint naar mijn mening wel te eindigen. Hoe dan ook weer een fantastische review met leuke foto's! :*)
Ik denk dat het inderdaad snel gaat. Zeker gezien dat videokaarten hogere resoluties zoals 4k gaan ondersteunen. Ik vraag mij dan ook af wat de levensduur nog is van 1080p schermpjes. :) Wat gaat de standaard worden. Thanks!
Lekkere review! Mooi ding ook trouwens. Heel stijlvol.

Weet je te vertellen of dat je deze ook kan bevestigen op een monitorarm? Als ik de foto's van de achterkant bekijk, dan lijkt dit niet mogelijk.
(totale random monitorarm ter illustratie: pricewatch: Arctic Z2 Pro)

PS Is jouw mening dat het verschil tussen 1ms en 4ms relevant is voor gaming? Ik heb zelf al grootste moeite om het verschil tussen 8ms en 4ms te zien, dat ik twijfel of 99% van de mensen überhaupt wel een verschil onder de 4ms kan waarnemen. Maar dat is puur een gevoel van mij. :)
Hi, dankjewel. :D

Nee, monitorarm gaat hem niet worden. :( Mwha, ik ben erg wellicht erg kritisch over geweest. Gevalletje input lag / responsetijd, meer de combinatie. :D