Specificaties 27" @ 2560x1440 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

AOC AG271QX Zwart, Rood Review

Foritain 31 augustus 2016, laatste update op 25 mei 2017, 8.728 views

AOC AG271QX Zwart, Rood

De nieuwe AOC AGON AG271QX is niet het eerste 27"/1440p/144Hz scherm, maar wel één die verdomd goed is uitgevoerd. Stevige stalen poot, ruim instelbaar, vol features, presets en aansluitingen, snel, en zet ook keurige tot uitstekende testresultaten neer. Een knappe concurrent in de ~500 euro game monitor categorie.

Pluspunten

• Knap design, solide stalen constructie, keurige afwerking. Erg sterk ontwerp.
  • Ruim instelbaar, en handige (of leuke) markers zodat je je afstellingen kan onthouden.
  • Snel, sneller, snelst. Zeker met overdrive. Plus andere handige game 'dingen' zoals contrast-verhoging waar je snel tussen kunt switchen.
  • Flicker-free / PWM-vrije weergave. Komt ook met andere 'rustgevende' opties zoals een low-blue-light modus.
  • DP, 2x HDMI, DVI, VGA, USB Hub, audio/mic passthrough, headphone holder, afstandsbediening voor settings (bedraad). Oftewel tig aansluitingen en andere features
  • Standaard weergave scoort goed op gebied van kleurtemperatuur, uniformiteit, contrast, backlight bleeding, en de sRGB modus zet nette kleurresultaten neer. Met handmatige kalibratie helemaal top.
  • Goede Adaptive Sync / FreeSync implementatie: 30-144Hz
  • 27"/1440p/144Hz blijft m.i. een gouden combinatie voor gamers en all-round gebruik.

Minpunten

• Matige kijkhoeken
  • Een aantal presets zijn ogenschijnlijk onnodig dichtgetimmerd. Bijvoorbeeld de vaste 90% helderheid in de sRGB modus.
  • Afstandsbediening een leuke extra, maar is bedraad en oogt goedkoop.
  • Voor pro-level fotografie zal IPS koning blijven. Dit is en blijft primair een game-scherm met verder prima all-round capaciteiten, enkel voor het laatste zijn er goedkopere alternatieven.

Review: AOC AGON AG271QX

- Prestaties
- Kijkhoeken
- Conclusie

Productpagina @ AOC

AOC is uiteraard geen onbekende, maar wel nieuw is hun ‘AGON’ lijn gaming monitoren. Deze serie is nog maar enkele weken geleden aangekondigd, maar inmiddels zijn de eerste schermen al verkrijgbaar en zijn er in totaal meer dan een dozijn ‘AGON’ modelnummers bekend die allemaal nog dit jaar naar de markt gaan komen. Wij bezochten AOC op Gamescom en konden daar alvast een aantal van deze varianten ervaren. We zagen daar onder andere 24” 1440p schermen, een 27” 1440p 165Hz model met G-Sync en zelfs een scherm met een verversingssnelheid van maar liefst 240Hz. Het onderwerp van de review van vandaag maakt ook deel uit van deze nieuwe Agon serie, maar begeeft zich wat specificaties betreft op iets bekender terrein voor de fanatieke gamer die een beetje op de hoogte is van de markt: 27”, 2560x1440p, TN, FreeSync, 144Hz, uiteraard met een response snelheid van 1ms. Andere focuspunten zijn de ‘Flicker-free’ weergave, ‘no input lag’ modus, geheel verstelbare (stalen) constructie, en een afstandsbediening om het geheel goed te beheren.

De AOC AGON AG271QX kent een adviesprijs van 599 euro, maar is inmiddels al goed verkrijgbaar voor 529 euro. Waarschuwing: Het wordt geen korte review, maar ik verwacht dat iemand die dergelijke bedragen uit wil geven aan een scherm graag de tijd neemt om in elk geval twee a drie minuten uit te trekken om minimaal de conclusie tot zich te nemen.

Een deel van de specificaties hebben we uiteraard al genoemd, maar voor de compleetheid en met wat hulp van de database van Hardware.info:

Primair draait het hier om het gamen: 27” / 1440p is m.i. redelijk een sweet-spot wat betreft ‘indrukwekkend’ versus ‘kunnen moderne GPU’s ook daadwerkelijk goed aansturen’. 1ms response, 144Hz en FreeSync vanaf 30Hz wat uiteraard wel de voorkeur heeft boven implementaties die pas op hogere frequenties werken.

Toch is het ook wat features betreft geen klagen: tilt, draaibaar, kantelbaar, hoogte verstelbaar, afstandsbediening, kensington slotje, headset holder en USB hub zijn geen misselijk lijstje. Ook wat inputs betreft geen klagen: DisplayPort, twee HDMI ingangen, DVI en zelfs VGA is nog van de partij. Vergeet echter niet dat je voor 1440p/144Hz aansturing wel van de DisplayPort gebruik wilt maken, maar gamers die tevens hun console er op aan willen sluiten kunnen dus prima hun slag slaan. Dit laatste is zeker geen vanzelfsprekendheid gezien sommige andere modellen, primair G-Sync modellen, enkel DisplayPort aansluitingen hebben. Ophangen is ook geen probleem met de 100x100 VESA mount. Ook speakers zitten ingebouwd, al moet ik een monitor die echt goed geluid geeft nog leren kennen, maar wellicht is het soms handig.

Wat het unboxen betreft heeft AOC goed opgelet de laatste jaren. Verpakking is uitstekend in orde, korte maar duidelijke opbouwinstructies zitten reeds op het karton van de doos zodat je daar niet door een manual heen hoeft te spitten (en laten we eerlijk zijn, we willen zo snel mogelijk gamen), een CD met wat handige software en een mega adapter (die zou wat kleiner mogen mannen, voor die <50W max verbruik is dit toch niet nodig?). Genoeg kabels om mensen op straat nerveus te maken: DisplayPort, HDMI, DVI, USB 3.0, 3.5mm audio, 3,5mm mic, en ook zeker niet onaardig: de (bekabelde) remote om je vlot je instellingen mee te beheren (denk bijv. switchen tussen game-modus en foto-modus).

Bij de opbouw merk je al dat er wat fysieke bouw betreft echt niets te klagen valt. Stevige stalen onderdelen van het frame tot de poot en de voet zelf, al moeten die natuurlijk wel even vastgeschroefd worden. Voor VESA montage is een los bracket meegeleverd.

En daar is het scherm zelf. Ik denk dat je wel kan stellen dat er met Europese ogen naar het design is gekeken, want die is, pardon my french, rete strak. Strakke stalen poot, redelijk onopvallend zwarte bezels met het onderste randje voorzien van een ‘geborstelde’ afwerking, en enkel het rood in de letters ‘AGON’ wekt eigenlijk de suggestie dat we een beetje in de game hoek zitten. Als ‘volwassen gamer’ (al zal mijn vrouw de term ‘volwassen’ willen betwisten) hoor je mij in elk geval niet klagen. Meer praktisch: de bovengemiddelde bouw zorgt voor een uitstekende stabiliteit, dus wat dat betreft nul klagen. OSD bedien je met kleine fysieke knoppen net onder de rand, wat m.i. de voorkeur heeft boven ‘touch’ controls: minder met je vieze vingers aan je bezels zitten, en meer feedback.

(De foto's worden met flink licht genomen om detail te kunnen zien, de eerste foto lijkt als gevolg wat donker maar geeft m.i. het beste weer wat je in een 'meer typisch' verlichte kamer zal zien).

Speciale aandacht uiteraard aan de voet. Mocht je de review van de Samsung U25D590D herinneren dan staat je vast bij dat dat design het super deed op de foto’s, maar in de praktijk moest je vooral niet tegen je bureau aan duwen. Dat is hier een ander verhaal: Lekker op de foto –en- staat als een huis. Niks dan lof. Uiteraard is het idee dat de kabels door het midden weglopen, en we zien daar ook hoe het scherm op zijn voet kan draaien.

De achterzijde springt duidelijk meer in het oog, al biedt kleur wel het voordeel dat je op de foto beter kan zien hoe het materiaal in de praktijk oogt. Het diepte effect van de rode delen en het AOC logo zal het ongetwijfeld een gewild scherm maken voor evenementen. Voor de gebruiker thuis schat ik de kans groot dat je er zelden nog wat van zal zien. Ook hier springt de bouwkwaliteit er weer in positieve zin uit, en ook het handsvat verwerkt in de poot is een fijne extra; niet met je tengels aan de bezels hoeven zitten bij verplaatsen.

Aansluitingen komen in de vorm van een USB 3.0 poort (hub), evenveel inputs als een gemiddeld mens vingers heeft (of moet ik zeggen een modaal mens?), en direct daarnaast zien we de passthrough voor de audio en mic en de aansluiting voor de remote. Die headset aansluiting komt vervolgens bij de rechterkant van het scherm uit waar je van de USB poorten gebruik kan maken, en een leuke extra: je headset ook kan ophangen. De Kingston HyperX Cloud doet het wat kleur in elk geval goed naast dit AOC AGON model. Wel vraag ik mij af of de ophanging niet beter aan de andere kant had kunnen zitten, want bij gebruikers van twee schermen is de kans groter dat dat tweede scherm rechts van dit scherm komt te staan (en de feature dus wegwerkt), en menig headset-kabel komt toch echt uit de linker oorschelp.

De AOC AGON AG271QX is tevens zo verstelbaar als je kan wensen. Draaien hadden we reeds gezien, maar ook de hoogte is ruim instelbaar, tilten is geen punt, en ook op zijn zij zetten is mogelijk. Weer zien we aandacht voor details, met markers op alle instellingen zodat je kan onthouden wat je favoriete instelling is. Uiteraard bedacht voor mensen die hun scherm veel meenemen en minder spannend voor in huis (alhoewel, met twee gebruikers?), maar kosten technisch zal het niet de grootste zaak zijn en aandacht voor dergelijke details is doorgaans een goed teken voor andere elementen.

Alvorens we naar de drogere resultaten verder gaan krijgt een scherm eerst de kans een algemene indruk achter te laten. 27” 1440p 144Hz schermen zijn geen vreemden meer in ons huis; eerst een Asus ROG PG278Q, daarna de hoger gepositioneerde Eizo Foris FS2735 die naast eerdergenoemde specs ook nog eens een IPS paneel heeft (en Eizo hun fabriekscalibratie… en een prijskaartje met vier getallen voor de komma). Sowieso maak ik er geen geheim van dat ik de 27” 1440p combinatie, even los van het 144Hz verhaal, eigenlijk ideaal vind voor zowel gaming als ander gebruik, zeg maar voor ons als all-rounders die naast gamen ook veel met foto’s en productiviteit doen; je hebt tenslotte flink meer pixels (bijna 80%) dan FullHD en dus een stuk meer netto werkruimte. Hoewel ‘4K’ de marketing-hype mee heeft brengt die extreme scherpte in mijn ervaring weinig echte voordelen, maar af en toe wel echte nadelen mee op gebied van scaling, iets wat op bij schermen als dit geen probleem is. Nog relevanter voor gamers: 144Hz (of sneller) op die resolutie moeten we nog afwachten, en ook de grafische kaarten die daar echt goed gebruik van kunnen maken zijn nog niet ‘echt’ beschikbaar; een nieuwe Nvidia Titan X komt er met zijn 1300 euro bij in de buurt, maar ‘goed’ gamen op 1440p is prima te doen met een R9 290(X)/390(X), en RX 480, of uit het groene kamp een GTX 970 of 1060. Zit je nog wat hoger, met een GTX 1070 of 1080, dan is het helemaal genieten op 1440p terwijl je op 4K zelfs met die kaarten geregeld wat moet inleveren. Meer serieuze concurrentie komt m.i. uit de 1440p Ultrawide hoek, maar ook dat kent zijn afwegingen, niet in de minste plaats wat de prijs betreft.

Vanuit het oogpunt van de gamer en de all-rounder is er één specifiek onderdeel waar ik de nadruk op wil leggen, en dat betreft de keuze tussen een TN en een IPS paneel. Nu is de typische reactie ‘TN sucks! IPS rules’, maar ik vraag mij wel eens af of de gemiddelde reagluurder wat tijd heeft doorgebracht met de betere TN panelen. Één ding valt niet over te discussieren: wat kijkhoeken betreft doet TN het matig, en onder een flinke hoek meekijken geeft een zwaar vertekend beeld. De vraag daarbij echter: maak je dat mee in de praktijk, of is het scherm voor voor jouzelf en zit je er toch grotendeels recht achter? In dat geval wordt het echt een stuk lastiger. Zoals ik bij de Asus ROG PG278Q al vaststelde zijn er namelijk wel degelijk TN panelen die wat kleuren betreft een uitstekend beeld kunnen leveren, ook voor semi fanatiek fotowerk zoals onze reviews bleek dat echt geen enkel probleem, en het feit dat de budget markt is overspoeld met matige modellen weegt dan onterecht in het nadeel van de panelen die in dat scherm zitten, of die we in deze AOC AGON AG271QX terugvinden (sterker nog, volgens mij gebruikt AOC een iets nieuwere revisie van hetzelfde paneel? Die indruk krijg ik althans al ontbreken mij details). Zoals je straks zal zien is dit paneel meer dan prima in staat tot een nauwkeurige kleurweergave, terwijl TN een stuk goedkoper is en (echt zeer) marginaal sneller is. Laten we ook niet vergeten dat veel IPS game schermen ook te wensen overlaten wat betreft backlight bleeding, sommigen wat IPS glow betreft, terwijl TN dat meestal weer niet heeft. Kleurkalibratie of niet, toch oogt een TN scherm anders dan een IPS scherm, waarbij de laatste een wat warmer gevoel geeft, of het idee geeft dat het beeld wat dieper zit. Lastig om de woorden te vinden, maar ik zal er niet direct het label ‘beter’ of ‘slechter’ aan hangen.

Onderlinge snelheidsverschillen zijn eveneens een lastig onderwerp, iets wat ik al vaststelde in de review van de FS2735 (toen vergeleken met de PG278Q), en ook nu weer terug kwam in de vergelijking tussen dat model en deze AGON. Na uren, en dan ook echt uren 1:1 vergelijken denk je een fractie meer snelheid te merken in de TN variant. Niet op gebied van input, daar lukt het ondanks de no-input-lag modus, geenszins om verschil waar te nemen (vermoedelijk omdat deze betere schermen dat sowieso goed voor elkaar hebben), maar wellicht toch net die ene ms die we ook in de specs terug vinden? Die woorden neem ik met grote moeite in de mond, want de suggestie dat al deze schermen iets anders dan competitief snel zijn gaat nergens over. We spreken over vooral theoretische verschillen met een overtuigend verwaarloosbaar praktisch verschil, zelfs voor de meest fanatieke gamer, en mocht het niet duidelijk zijn: deze schermen zijn echt rete snel en je hardware zal niet de reden zijn dat je een schot mist, wel met Overdrive aan natuurlijk. Wanneer er tonnen op het spel staan voor je potje Counter Strike zal je er nog even over nadenken of dat ‘theoretische’ voordeel van TN toch niet de moeite waard is, al zal je dan toch in schermen worden voorzien, maar voor de rest is er eigenlijk geen ‘foute’ keuze. Wil je toch de kijkhoeken of ben je echt serieuzer bezig met fotografie dan mag IPS het hebben, maar vind je 500 euro al genoeg geld voor een scherm dan heb je een prima scherm waar je feitelijk alles prima op kan doen, niet enkel gamen.

De G-Sync vs Freesync discussie is wat complexer, warbij ik eveneens moet stellen dat er eigenlijk geen echt foute keuze is. Freesync zien we veel meer terug simpelweg omdat G-Sync een monitor een stuk duurder maakt, maar Nvidia domineert de markt voor high-end GPU’s en als je 500-1000 voor een scherm uitgeeft zal je vermoedelijk met een GPU in dezelfde klasse rondlopen. Nu is de meerwaarde van eender vorm van Sync op een 144Hz bescheiden, en als je toch al een GTX 1070 of 1080 hebt heb je er (Voorlopig althans) toch vrij weinig aan, maar dat het voordelen biedt wanneer je met een GPU zit die hard moet werken om de resolutie aan te kunnen mag duidelijk zijn. Dan nog rest de vraag: kan je niet beter 150-200 euro meer uitgeven aan een dikkere GPU dan aan een G-Sync implementatie, maar dan raken we van koers. Deze AOC AGON AG271QX heeft gezien het prijspunt Freesync aan boord, en ook over de volledige range van 30-144Hz, dus geen halfbakken implementatie. Voor zij met een R9 / Fury / RX 480 een fijne wetenschap, voor zij met een Nvidia kaart een weinig spannende feature die gelukkig niets extras heeft gekost. In een korte test met de AMD RX 460 en 1440p kunnen concluderen dat het naar behoren werkt, al valt er (los van het bereik) verder weinig aan te verprutsen. Uiteraard komen fabrikanten graag met het argument dat Intel iGPU’s ook Adaptive Sync / Freesync willen ondersteunen, maar een scherm als dit koop je niet om op een iGPU aan te sluiten.

In de test periode tot dusver zijn vanuit een praktisch oogpunt eigenlijk weinig zaken opgevallen. Het scherm staat als een huis maar laat zich toch soepel verstellen, en laat zich ook prima eenvoudig aanpassen wat instellingen betreft. De meegeleverde remote voelt wat eenvoudig, ik zou zeggen het had wat chiquer gemogen, maar met die paar grote knoppen werkt hij toch wel erg lekker. Omdat het primair een gamer scherm is heeft AOC er ook voor gezorgd dat de meest gebruikte game settings direct (dus niet ergens in een menutje) te benaderen zijn onder de fysieke knoppen op het scherm, zoals de speciale contrast instellingen. Deze game-contrast-modus zagen we bij Eizo ook en, zeker in de meest aggressieve instellingen voelt het bijna als cheaten, zeker in games als CS:GO waar die fractie van een seconde dat je iets sneller opmerkt toch echt verschil maakt. Vervolgens terug in de desktop omgeving ben je met twee drukken op de knop weer terug in je ‘normale’ modus, want die game modi lenen zich niet echt lekker voor zaken als browsen of films kijken. Het OSD is keurig uitgevoerd en ook als je gebruik maakt van de fysieke knoppen op de monitor is het een prettig pakket om in te werken. De mogelijkheid om sommige instellingen te previewen (zodat je de verschillen links- en rechts op het scherm kan zien) is niet uniek, maar wel een leuke toevoeging. Wat ik echter een vreemde keuze vind, vooral voor mensen die echt aandacht willen besteden aan hun persoonlijke instellingen, is dat sommige presets sommige opties bevriezen. Zo is het prettig dat er een sRGB modus op zit wanneer je met foto’s bezig bent, en zoals je straks ziet presteert die ook netjes op gebied van kleurweergave, maar die lockt je helderheid op 90%, grofweg 300 cd/m2, wat voor veel doeleinden, zeker in de late uurtjes toch echt een stap te helder is. Voelt als een knullige gemiste kans tussen zo veel positieve elementen.

Met behulp van de X-Rite iDisplay Pro heb ik dit scherm aan enkele tests onderworpen. Geen extreme lijsten met testresultaten, maar hopelijk een begrijpelijke samenvatting voor iedereen in een overzicht wat in korte tijd te begrijpen moet zijn en daarbij een duidelijk beeld te schetsen van de prestaties.

De AOC AGON AG271QX 'in test'

Normaliter doen we de eerste tests op 100% helderheid, echter met een maximale helderheid van ruim 370 cd/m2 doet dat gewoon pijn aan je ogen. Je zou het als voordeel kunnen ervaren dat hij zo helder kan wanneer je geregeld in een extreem overbelichte omgeving zit, maar er zijn maar weinig real-world scenario’s waar je meer dan 300 cd/m2 nodig zou hebben, zeker voor een game scherm. Oftewel helderheid op 80% (wat grofweg 300cd/m2 is in de witte delen), en testen maar. De eerste test is, los van de helderheid dus, verder op exact de instelling waarmee AOC dit scherm verstuurt: Kleurweergave op ‘warm’, en Gamma op ‘Gamma 1’.

(Fabrieksinstelling (warm) / 80% bright)

De maximale helderheid is dus bewust wat beperkt, maar dat die niets tekort schiet mocht duidelijk zijn. Zwartweergave bij die 80% helderheid komt op een keurige <0,30 cd/m2 wat in een nette contrastwaarde van 1050:1 vertaalt. Gamma is een tikkeltje te ver van de ideale 2,2 verwijderd, de kleurtemp is echter praktisch precies waar hij dient te zijn.

Zetten we het scherm op de preset ‘normal’ (wat dus niet de fabrieksinstelling is) zien we het scherm iets minder helder worden, en de kleurtemp ook een stuk meer afwijken. De standaard ‘warm’ lijkt dus de logische keuze voor de (in de theorie althans) betere weergave.

(Normal / 80% bright)

Omdat de gamma waarde net wat afweek van 2,2 een kleine check met Gamma 2 uitgevoerd (die zat er nog verder af, weet niet wat daar de doelgroep voor is), en ook met Gamma 3: deze kwam met 2,24 netjes in de buurt van waar we horen te zitten.

(Gamma 3)

Het is normaliter zo dat panelen binnen dezelfde batch zich veelal voor een groot deel gelijk gedragen, ondanks dat je van de resultaten van één scherm zeker geen garanties kan krijgen van elk ander scherm. Het zou dus kunnen zijn dat ‘Gamma 1’ bij een ander paneel toch nipt beter is. We moeten het ook niet te complex maken: Theoretisch correct en praktisch prettig zijn niet altijd synchroon, zeker niet voor gamers waar een slimme contrastmodus de voorkeur biedt boven preciezere getallen, en ik vermoed dat sommigen ook de voorkeur aan de iets koudere ‘normal’ setting geven boven ‘warm’. Laat je vooral niet te veel leiden door wat door de kleurfanaten als ‘correct’ wordt bestempeld. Gezien ‘Gamma 3’ echter ‘beter’ leek zijn we daar mee verder gegaan. In het volgende overzicht zie je de verschillen tussen de kleur die je zou moeten zien, en de daadwerkelijk weergegeven kleur.

Let niet te veel op de angstaanjagende rode grafieken, de kalibratie software legt de nadruk op hoger niveau fotografie en is dus zeer streng voor afwijkingen die ook maar op het randje van zichtbaar zitten. Scores onder de drie mag je normaliter zeer goed noemen, de paar ‘4tjes’ zijn ook niet dramatisch, en het gemiddelde van nipt boven de 3 is niet verkeerd. Enkel de rood weergave vertoont een opvallende afwijking, al is het in dat knal rood lastig om de onderlinge verschillen te zien (grote rode delen overheersen per definitie. We zien aan de grijswaardes dat de lichtste delen wel een beetje buiten hun boekje gaan. Toch is het echt geen slecht resultaat, en menig IPS paneel dat het direct uit de fabriek ook niet beter doet.

Maar goed, voor serieuzer foto’s wil je meer precisie, maar gezien AOC een sRGB modus ingebouwd heeft nemen we die ook even mee in de test. Kijken we naar die resultaten dan zien we een iets ander beeld.

Weergave van de kleuren is duidelijk beter in deze stand, met enkel die enkele tint oranje die het grotendeels correct bevonden feestje verstoort. Let wederom niet op de letters 'NOT OK', want een gemiddelde afwijking van 2,59 Delta E is keurig. In de grijswaarden zien we nog wel ruimte voor enige verbetering, en een verschuiven van de afwijking van de lichtste delen naar de mid-grijze delen. Contrast an sich is geen punt, maar de weergave van grijs wijkt ietsje af van ideaal. Met het oog op de praktijk: Iets om je zorgen over te maken voor casual fotografie of welke vorm van all-round gebruik dan ook? Ik denk het niet, maar dat dit geen 1000 euro+ Eizo FS2735 is met een praktisch perfecte fabrieksinstelling moet wel worden vermeld.

Door naar de kalibratie en het kleurbereik.

Een prima score wat het laatste betreft, en we zien ook dat we met een beetje kalibratie-liefde alle resultaten richting ‘perfect’ weten te krijgen. Conclusie: Het paneel kan het dus echt wel nauwkeurig kleurtjes weergeven. En nee, die laatste hoekjes uit het kleurspectrum welke ontbreken mogen eigenlijk geen naam hebben, zelfs met de FS2735 ernaast is dat vanuit de praktijk een lastige om goed te praten.

Uniformiteit : 89% op een volledig wit beeld, met enkel de hoek rechts-boven die ietsje achter blijft, maar deze prestatie mag gerust ‘zeer goed’ genoemd worden, zeker voor een game scherm, maar ook voor een foto scherm zou dat normaliter best netjes zijn. Gemiddelde uniformiteit in alle zones met grijs- en zwarttesten meegenomen komt op 97%, een getal wat beter weergeeft wat je er in de praktijk van merkt: zelden iets tot helemaal niets. Ook de uniformiteit van de kleurtemperatuur is uitstekend. Het zonnetje in het plaatje is de afwijking in de helderheid (op 100% helder-wit om de grootste afwijkingen in kaart te brengen), de T is de afwijking in kleurtemperatuur.

Backlight bleeding dan. Ik bedoel 'welke bleed? Ook hier kunnen we zeggen dat dit AGON scherm op dit vlak tot de betere presteerders behoort.

Je zou je bijna afvragen waarom je –geen- TN paneel zou willen als gamer, maar we komen nu toch echt aan in de test waar TN panelen per definitie door de mand vallen: de kijkhoeken. Eerst bekijken we een horizontale verschuiving:

De kijkhoeken zijn, zoals we konden verwachten, niet bijzonder. Overigens niet iets waar je als fabrikant veel aan kan doen, en een 27” paneel op typische werk afstand is niet groot genoeg dat je er als enkele gebruiker last van hebt als je er recht achter zit (hele grote schermen kan je issues mee ervaren als je bijvoorbeeld naar de hoeken kijkt), maar dat dit het soort scherm is waar je goed/recht achter wil zitten om ze te gebruiken mag duidelijk zijn. Bij kleine verschuivingen die je in de praktijk zal verwachten zien we weinig gebeuren, maar vergroten we de hoeken aanzienlijk (de derde foto zojuist) dan zien we de helderheid (fors) afnemen, en ook de kleurweergave verschuift.

Bij de vertikale beweging eigenlijk hetzelfde beeld. Eerst van beneden, daarna van boven, daarna diagonaal:

Bij een hoek van boven zien we vooral de kleur verschuiven maar het scherm nog altijd flink helderheid vasthouden, bij een hoek van onderen stort de helderheid echter volledig in; je kan zelfs nauwelijks zien vanuit welke hoek we de foto nemen. Ook in de diagonaal resteert weinig van de originele weergave.

Het mag duidelijk zijn dat dit onderdeel iets is waar je goed over na moet denken hoe jij je scherm gebruikt.

Als je de hele review hebt gelezen dan weet je dat de AOC AGON AG271QX hier positief is ontvangen. Met de eerste weekjes gamen, review-foto-werk, en all-round productiviteitsgeneuzel achter de rug is het een overwegend positieve, nee: uitstekende, ervaring met hooguit wat kleine puntjes en overwegingen. AOC zet weer een verdomd knap scherm neer, maar dat ze dat konden wisten we al. Wel zijn ze wat aan de late kant met hun gaming line, met de PG278Q inmiddels al weer twee jaar op de markt. Met dat in het achterhoofd dient gemeld te worden dat deze specifieke variant AGON dus geen enorme revolutie teweeg brengt wat gaming schermen betreft: 27” / 1440p / 144Hz is niet nieuw meer, al zitten er wel echt nieuwe ontwikkelingen in de AGON line-up welke we ongetwijfeld binnenkort zullen zien. Wat AOC echter wel weet te brengen met deze AG271QX is een uitstekend gebouwde, goed doordachte, en goed uitgevoerde variant wat 27” 1440p 144Hz schermen betreft, en wat mij betreft is dat nog altijd een gouden combinatie voor gamers, all-rounders, en gewoon tech fanaten zoals onszelf: Veel scherpte, geen scaling issues, veel werkruimte, en een beetje mid-high end GPU kan het prima aansturen. Belangrijker: De AOC AGON AG271QX is ook echt verdomd snel, dat merk je al direct uit de doos, maar met de game modi, overdrive, en de contrast opties tezamen kan je gerust spreken van ultiem gamen; toch wel –de- reden om een scherm als dit te overwegen.

We zien een aantrekkelijke, solide en vooral keurig afgewerkte stalen constructie terwijl kunststof, ook in dit segment, gangbaar is, en tevens een overdaad aan features en aansluitmogelijkheden: DisplayPort voor je dikke game-pc, maar ook twee HDMI aansluitingen voor je consoles of je laptop, en zelfs DVI en VGA zijn van de partij, daar hebben we FreeSync voor te danken gezien G-Sync schermen veelal enkel DP bieden. Verder krijg je een doorlus voor je headset (audio en mic), een schattig hangertje om je headset aan op te hangen, een USB hub, en een afstandsbediening om sneller/eenvoudiger je instellingen aan te passen (al is de OSD met fysieke knoppen ook echt prima), om zo bijvoorbeeld tussen de game- en werk stand te schakelen. De remote is wat eenvoudig, en zal vermoedelijk vaak in een bureaulade verdwijnen, maar net als de markeringen op de (eveneens extreem ruime) verstelopties van het scherm zelf is het een indicatie dat AOC met hun nieuwe AGON line-up wel echt all-out gaat om gamers naar hun toe te trekken; aandacht voor details spreekt hier in elk geval aan. Het enige wat ik vanuit het ontwerp standpunt niet kan begrijpen is de keuze om een aantal presets helemaal dicht te timmeren, zo kan je bijvoorbeeld de (m.i. erg hoge) helderheid van de sRGB modus niet aanpassen, terwijl die juist voor fotowerk de beste kleurweergave biedt. Een vreemde keuze. Positief is wel het aantal presets, met veel game opties, de reeds genoemde sRGB modus, maar ook de low-blue-light optie voor lezen in de avonduren. Dat en het flicker-vrije scherm (geen pwm aansturing dus) helpt de gevoelige oogjes een heel eind.

Het voornaamste minpunt, de matige kijkhoeken, is een gevolg van het paneelkeuze en absoluut een puntje als je veel onder een hoek naar je scherm kijkt (maar even eerlijk: doe je dat echt?). De standaard afstelling is zeer redelijk, goed zelfs voor TN en niet minder dan menig IPS direct vanuit de fabriek, maar zoals bij de meeste panelen het geval is is handmatige kalibratie vereist om aan te tonen dat het paneel wel degelijk in staat is tot zeer accurate kleurweergave. Voor meer casual fotografie kan je met de standaard kit prima uit de voeten en ook scoort het scherm uitstekend op gebied van uniformiteit en contrast, zaken die voor gamers een stuk relevanter zijn. Hoewel er absoluut meer dan genoeg te zeggen valt voor de duurdere IPS concurrenten voor mensen met een drang naar ultiem en weinig oog op budget kan ik mij voorstellen dat er genoeg gamers zijn die hun budget al aardig moeten rekken om tot deze benodigde 500-ish euro te komen, laat staan een nog duurder model kunnen overwegen. Zij hoeven zich echt geen zorgen te maken over matige all-round prestaties (vooral op gebied van kleur) waar game schermen in het lagere segment (de typische 250-300 euro kostende 144Hz 1080p schermen) bekend om staan, maar krijgen ook echt wat moois.

Onderaan de streep biedt de AOC AGON AG271QX een zeer mooie bouwkwaliteit, een overtuigende all-round- en vooral razendsnelle game weergave en een product om van te genieten, iets wat damelief ongetwijfeld de komende periode gaat doen met dit model. Met dit eerste AGON scherm haakt AOC, na lange tijd weinig ‘gamey’ uit te brengen, overtuigend aan bij zijn directe concurrenten, en dat belooft veel goeds wanneer de komende periode de rest van de AGON line-up de andere hoeken van game-monitoren land gaat bedienen.

Vind je deze review leuk? Een reactie of een nominatie in het 'review van de maand' topic (volg de banner hieronder) doe je ons een groot plezier mee! Liefdesverklaringen, vragen om weersvoorspellingen, alu-hoedjediscussies over spyware in deze monitor of opbouwende kritiek wat betreft de hoeveelheid foto's uiteraard ook zeer welkom!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 300 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een AOC AG271QX Zwart, Rood?

Mooie review! Leuk scherm, alleen die kleuren combinatie vind ik maar niks. Wederom een +3 ! :)
Dank je! Uit interesse, wat vind je er niet mooi aan? :) liever geheel zwart of zilver gezien?
Ik heb liever geheel zwart inderdaad, ik vind de kleuren combinatie wat kinderachtig. Terwijl het scherm wel alles heeft wat ik zoek.
Vind het staal/rood wel mooi. Aan de andere kant, zij heeft een wit/blauwe setup, dus het komt niet geheel verkeerd uit dat het scherm met de rug tegen de muur staat. Dan resteert enkel zwart/zilver :D
Het scherm past inderdaad wel mooi bij jouw headset. Mijn gehele build is zwart (behalve de GPU die is zwart met rood :P ), en daar heb je ook wel weer gelijk in. De achterkant zie je (als het goed is) toch niet meer na het plaatsen van het scherm.
Enkel op LAN parties / events etc, meeste setups hebben hem toch tegen de muur staan. Wellicht dat ze er daarom hebben gekozen? Werkte m.i. wel want op Gamescom zag ik overal en nergens AOC AGON schermen staan, herkenbaar met dat rood :D

OVerigens hadden ze naar mijn weten meer dan 600 schermen verspreid over GC :D
hier ook... alhoewel het wel zal afhangen van wie zoekt wat, kan me inbeelden dat sommigen (die graag met opvallende stickers op hun auto rondrijden :) ) deze kleurcombinatie nog wel zullen smaken...

of van hoe het scherm staat... zoals bij mij: monitor staat met rug ongeveer 20 CM van een muur... de enige die daar eigenlijk kijkt is onze poetsvrouw eens om de 2 weken... achterkant van scherm mocht nog roze zijn...

...alhoewel... :X
Volgens mij is die rug ook meer bedoeld voor show omgevingen. Uiteindelijk zien wij:

Heb helaas geen andere foto op dit moment. Gaan we binnenkort even regelen.
idd, had tijdens m'n reactie nog niet echt out-of-my-own-little-box gedacht. :)

persoonlijk zou ik het toch ook discreter gekleurd willen... maar da's weer een smaken en kleuren verhaal he...

puike review b.t.w. :)
Cheers :)

En tja, smaken verschillen, maar er is genoeg te kiezen. Ik denk zelf dat een stevige stalen voet best als voordeel mag gelden in een markt met gemiddeld genomen toch nog vooral veel plastic (en LEDs :D)
Uit de conclusie:
maar dat we dat konden wisten we al.
Een van de we's zal wel een ze moeten zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 1 september 2016 15:51]

Hah. De eerste inderdaad. Ik ben zelf gelukkig niet bezwaard met dergelijke kennis ;) Weet wel ongeveer wat er bij komt kijken, maar ik denk dat 'ons' eerste scherm er voorlopig niet in zit :D
Het idee alleen al. :+
En met dit weer ook nog eens. Neu, ik blijf wel lekker vanuit de stoel oordelen hoe anderen het doen ;)
Ach Foritain, uiteraard mooie review (en je lijkt me een relaxte kerel gewoon door je schrijfstijl/reacties :) ). Had eigenlijk nog nooit van dit scherm gehoord, maar met dank aan gebruikersreview van de maand overzicht kwam ik hier. Scherm ziet er interessant uit (twijfel nu tussen deze en de Asus MG279Q - IPS). Maar zou je me een gunst kunnen doen? Op de zij-aanzicht ziet de voet er eigenlijk best diep uit, zou je de afstand achterkant voet tot de voorkant/het schermoppervlakte kunnen meten? Voornamelijk omdat ik niet een heel diep bureau heb, beetje bang dat die 1440P een beetje té dichtbij komt. Evt zou een VESA mount nog een oplossing kunnen zijn natuurlijk... Wat is jouw kijkafstand?
Hah, dank voor de leuke reactie. Ik probeer inderdaad wel wat 'vrij' te schrijven, houdt het hier ook leuk :) Fijn dat het relaxt over komt in elk geval, al gaat het er hier soms serieus intens aan toe hoor ;)

MG279Q is een interessante inderdaad. Wel IPS, maar ook wel aardig wat glow meldingen? Het zou best een lastige keuze zijn, waarbij je moet gaan wegen wat de kijkhoeken je waard zijn vs de minimale snelheidsverschillen, en wat de verhouding foto vs games is e.d. Een slecht scherm zal je m.i. sowieso niet kunnen kopen.

De dame hier heeft ook een vrij ondiep bureau, 60cm, vroeger zou dat een issue geweest zijn maar tegenwoordig doen we bijna niets meer op papier en heb je niet meer nodig dan scherm->tobo->arm. Op die diepte is 27"/1440p m.i. prima geschikt. Het paneel zelf zit op 18cm van de muur, al helpt dit plaatje wellicht een beetje met de beeldvorming:

(en trots op onze kleine aap natuurlijk)

Er is in feite ruimte voor AG271QX, aansluitend de Corsair Strafe RGB met polssteun, en dan nog een centimeter of 18 voor de polsten/onderarm (gemeten tussen rand tafel en begin polssteun als je het bord net niet tegen het scherm zet). Toegegeven, het houdt niet over, en je moet zelf bepalen of dat genoeg voor jou is of niet. Voor haar wel, voor zij die geen armen rusten op tafel helemaal, maar voor mij als iemand die de hele elleboog ook op tafel rust is het ook te krap, maar goed, ik zit dan ook bewust in een hoek element.
Thanks voor je uitgebreide reactie! :) Ik geloof best dat het er intens aan toe gaat gezien de hoeveelheid uitgebreide reviews die geproduceerd worden.

Ja ik neig toch wel naar deze AOC voornamelijk door de backlight bleed die een stuk minder is.

Mijn bureau is ook 60 cm diep, maar dat is denk ik nog wel te doen als ik die foto zie... Ga het gewoon proberen en anders groter bureau of ophangen aan een VESA mount (hoewel ik de voet eigenlijk best mooi vind.) Leuke foto, beetje jammer dat WoW met de paplepel wordt ingegoten (geen WoW fan hier haha).
Beide schermen hebben zo inderdaad wel wat overwegingen. Wil je beide uitsluiten kom je een stuk duurder uit. VESA is inderdaad een optie, maar die voet he :D

enne, dit beter dan? :P

Denk dat wij best all-round gamers zijn, spelen eigenlijk van alles. Nou ja, wel #pcmasterrace uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 14 september 2016 00:34]

Super review (weer)!

Ik ben er dusdanig door geinterresseerd geraakt dat ik nu aan het overwegen ben om een dergelijke monitor aan te schaffen.

Echter vind ik dit exemplaar qua kleurstelling echt graf lelijk :|

Doet mij maar lekker neutraal zwart/zilver :+

Zijn er overigens vergelijkbare exemplaren die je aan kan raden? :*)
Dank je wel :D

Zwart/zilver weet ik zo 1-2-3 niet. Als je naar de PW gaat en zoekt op 27"/1440p/144Hz (en alles erboven), krijg je veel opties. Misschien even bekijken welke je daar wel mooi vindt? :)
Hmm ja, dat lijkt me wel een plannetje ja :)

Nee, JIJ BEDANKT!

Écht, jouw bijdragen aan deze website... onbetaalbaar (ofja, vast betaalbaar maargoed, de boodschap lijkt me duidelijk :p )

Nog een vraagje;

je zegt het volgende;

Denk je dat deze monitor door bovenstaande de komende tijd zal dalen in prijs?
Ik betwijfel het eigenlijk gezien deze net uit is en even goed onderdeel is van de totale planning als de modellen die meer 'andere' dingen gaan doen, er staat dus niet iets van een directe concurrent op de planning (tenzij je een duurder IPS alternatief dat wil noemen). Ik zou er zo 1-2-3 in elk geval niet vanuit gaan, maar echt inzicht heb ik uiteraard niet.
Leuk ding , mooie review +3 , hij oogt alleen zo transformer plastic fantastic :)
Dank je :D Kijk vooral ook even naar de vergrotingen, 'plastic fantastic' is eeeecht geen sprake van :D Fysiek zet hij echt af van wat gebruikelijk is in game monitoren :D
Vind je? Ik vind dit toch wel een hele strakke monitor. Die voet is prachtig. Overigens ook van mij een +3. Wordt saai zo, ik heb niks te klagen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 september 2016 10:16]

Dank je :D Moet inderdaad maar eens nadenken hoe we de routine een beetje kunnen doorbreken. Niet dat ik van +3tjes af wil natuurlijk ;)
Zolang je geen video reviews gaat doen vind ik alles best :P
Serieus? Ik zit er nml serieus over te denken toch -iets- met video te gaan overwegen.
Tja het is natuurlijk helemaal hot nu. Maar ik ben er zelf geen fan van, en vind meestal een video review ook veel minder informatief. Informatie terugzoeken is een ramp, bijvoorbeeld.

Ook het weergeven van informatie in video is eigenlijk niet geweldig handig. Tabelletjes en overzichten dwingen je om het op pauze te zetten om informatie te kunnen lezen.

Maar duidelijke en mooie video die het product zelf laat zien is niet verkeerd denk ik, als begeleiding bij een geschreven review.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 september 2016 11:01]

We hebben het er hier vaak over. Video of niet, zo ja, in welke vorm etc. De één leest graag hele lappen, maar ik denk de meerderheid skipt naar de conclusie en 'gelooft het wel'. Ik heb ook zeker niet de intentie om entertainer te worden, inhoud moet wel voorop staan, maar er zitten wel wat ideetjes in het achterhoofd waarbij video een toevoeging kan zijn op de (inhoudelijke) dingen die we doen.

Persoonlijk neig ik er vooral naar omdat als het aan mij zou liggen ik alles in het Engels zou doen. Niet vanwege een doelgroep o.i.d., maar schrijven in die taal bevalt mij gewoon beter :D (Engelstalige middelbare / uni gedaan, zit nog flink te stoeien met Nederlandse grammatica en spelling)
Herkenbaar :) Zelf denk ik ook vaak in het Engels, zeker mbt electronica. Maakt je doelgroep natuurlijk ook meteen veel groter.

Ik lees ook niet altijd alle reviews van begin tot eind. Als ik getriggerd word en een product me echt interessant lijkt gebeurt dat pas, en juist dan is het fijn als er tekst is ipv een video waar je doorheen moet skippen om de info op te halen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 september 2016 11:03]

Dat is het inderdaad. (Hopelijk) de conclusie en wat foto's voor mensen die reviews leuk vinden, en de rest van de tekst voor zij die serieus denken dit te kopen (of zij die gewoon echt alles leuk vinden :D w00t).

Video zou dan ook meer zijn om een extra groep toe te kunnen voegen, zeker niet de originele in de steek te laten. Maar goed, ik denk nog f ;)
Wow , wat een gave review wederom +3 _/-\o_ Mooi scherm trouwens.
Hele toffe review!! Wat een beest van een scherm :D +3
Van mij ook een +3. heerlijke review van een erg mooi scherm.
Mooie kleurstelling voor bij de Manta ook! Nice review, +3!
Hah, dat zou idd prima passen :D En dank!