MSI GP62 2QE-242NL Review

computeraap 27 oktober 2016, laatste update op 27 oktober 2016, 284 views

MSI GP62 2QE-242NL

Goedkope instap game laptop met redelijke power in een portable formaat. Helaas een TN scherm en de behuizing van het scherm is slap en buig je bij horizontaal open klappen. Gelukkig 2 jaar + 3 maanden garantie, daar vertrouw ik dan maar op.

Pluspunten

• GTX950M geschikt voor casual gamer
  • 7200 RPM ipv 5400 RPM laptop schijf

Minpunten

• TN Paneel met slappe behuizing van scherm
  • Onmogelijk zelf upgrades uitvoeren zonder vervallen van garantie

Vanwege een vervelende griep pas laat kunnen uitpakken en bekijken, maar genoeg indrukken verzameld de afgelopen uren om een review te schrijven.

Er zijn veel laptops van MSI op de markt onder hetzelfde model wat bij mij nogal voor verwarring zorgde. Dit is de GP62, de zogenaamde "Leopard Pro". Er zijn erg veel verschillende uitvoeringen van de Leopard Pro dus vergelijk de modellen goed. Ik review hier de GP62-2QE-242NL en volgens mij is dit officieel de GP62-2QE-001 variant volgens MSI, deze werd bij mij geleverd met:

Intel i5 4210H op 2.9 Ghz
8 GB DDR3L geheugen
1 TB 7200 RPM schijf
NVIDIA GTX950M GPU

Allereerst wat een bakbeest, maar dat komt omdat ik de laatste jaren vrijwel alleen 13" MacBooks heb gebruikt (13", 13" retina en 13" air). De afgelopen paar weken een 14.1" Medion S4219 om weer aan Windows te wennen en nu dus dit 15.6" 'beeldkanon'.

Wat me meteen opvalt is dat ik weer een DVD drive heb, maar die heb ik niet gemist de afgelopen jaren dus daar had ik liever een te benutten drive bay gezien zoals bij de m'n Medion S4219 van 255.-, dan had ik zelf een SSD kunnen plaatsen. En dat dilemma wil ik meteen met jullie delen. De laptop is nml. voorzien van 1 x 8 GB DDR3L en biedt plaats aan in totaal 2 ram modules. Daarnaast is de laptop voorzien van een PCI-e M2 slot voor het plaatsen van een SSD waarmee sommige types i.c.m de HDD worden geleverd. Er is echter geen onderhoudsklep aanwezig en hiervoor moet met een pallet mes de behuizing worden geopend waarbij de garantie vervalt door het verbreken van de sticker.

De standaard garantie is 2 jaar en je krijgt er na het invullen van een enquête bij MSI momenteel 3 maanden bij, dat weerhoud mij er toch van om het apparaat meteen open te kraken. Plus de in verhouding hoge prijzen van PCI-e M2 SSD's t.o.v regulier werk.

Aan de andere kant ben ik toch ook wel blij met de 1TB HDD, de afgelopen jaren heb ik het moeten stellen met karige 128 GB SSD's in mijn Macs zonder uitbreidingsmogelijkheden naast het SD kaartslot. Dan is een 1TB schijf toch luxe en op 7200 RPM ipv 5400 RPM is dat een aardig compromis tot ik de laptop zal openen.

Het scherm, dat tipt absoluut niet aan m'n MacBooks dan wel m'n budget Medion S4219 laptop met FullHD IPS scherm. Een wat grauw beeld en wat een karige inkijk op het TN scherm, gelukkig gebruik ik de laptop op een stand recht voor me op oog hoogte en vind ik dit 'mat' persoonlijk wel fijner dan de 'matte korrel' van een IPS scherm met matte afwerking.

De prestaties zijn, zelfs met een reguliere hardeschijf en een processor uit de 4e generatie, goed te noemen. Webbrowsen met diverse tabs gaat snappy, m'n netbeans gaat snappy en dan... games! Games heb ik jaren links laten liggen vanwege de IGP's op m'n MacBooks, maar de GTX950M doet zeker nog mee. Ik begin op dit vlak en heb goedkope steam key's gekocht van de vorige generatie games(COD Ghosts, GTA 4, Crysis 2 etc) en deze spelen perfect op 1920x1080. Hierbij laat ik overigens de tool van NVIDIA de settings voor mij bepalen en ik kan niets anders zeggen dan dat dit er perfect uit ziet. "Het lijkt wel een film" zou ik clichématig willen zeggen.

Het toetsenbord is goed. Ik geef toe dat ik liever het GE model, de "Apache Pro", had gehad met de lichtjes, maar voor deze prijs heb ik toch hetzelfde Steelseries toetsenbord. Al ben ik nog op zoek naar een compact draagbaar keyboard die ik i.c.m de laptop standaard makkelijk mee kan nemen. Het trackpad heeft 2 eigen muistoetsen en dat vind ik echt perfect, daar mogen meer fabrikanten een voorbeeld aan nemen.

Van de accu hoef je niet veel te verwachten, in energiebesparende modus kan ik 2-3 uur kunnen surfen met het backlight op 40%, maar eerlijk gezegd vind ik daar deze laptop ook niet voor bedoeld.

Al met al ben ik dus tevreden, voor mij is het een leuke laptop die ik ga gebruiken als werkstation en gemakkelijk meeneem naar mijn vriendin. Daarnaast kan ik er casual op gamen en dat is voor mij voorlopig genoeg.

Heb jij ook een MSI GP62 2QE-242NL?

Onmogelijk zelf upgrades uitvoeren zonder vervallen van garantie
Geheugen en HDD/SDD kun je toch gewoon vervangen? Heb ik zo'n beetje bij al m'n MSI notebooks vrij snel gedaan.
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat je garantie vervalt ivm het verbreken van de zegel en dat mij weerhoud om direct upgrades uit te voeren.
Die zegel kun je gewoon verbreken hoor, dat bepaalt echt niet of je garantie hebt of niet.
Ok, mag ik jou bellen als ik gelazer krijg? ;) Ik wil het graag van MSI horen en ben helaas niet terug gebeld door Mystar dus nog even wachten. Als dit zo is ga ik op den duur het geheugen bijplaatsen en de reguliere schijf vervangen voor een 2.5" SSD.