Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 8x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC88U Review

tzeunis 25 oktober 2016, laatste update op 25 oktober 2016, 775 views

Asus RT-AC88U

De bouwkwaliteit is subliem en de dekking/snelheid fenomenaal. Tel daarbij de regelmatige firmware updates en eventueel de custom firmwares op en ik kan alleen maar concluderen dat deze router zijn geld waard is.

Pluspunten

• Super kwaliteit
  • Eenvoudige, maar uitgebreide webinterface
  • Snelle router
  • Zeer goede wifi dekking

Minpunten

• Prijs (om er een te noemen)

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Inleiding:
Een verhuizing, nieuwe spullen en.... een nieuw netwerk aanleggen voor ons 1200+m2 perceel. Ik heb in een keer een AC88U, AC87U en een RP68U aangeschaft om dit te regelen. Deze review gaat over de 88U omdat dit de hoofdrouter is en de zwaarste taken te verstouwen krijgt. De 88U wordt in de woonkamer geplaatst om de ene helft van het huis van wifi te voorzien. Tevens regelt deze router de bedrade aansluitingen naar de "gameroom" boven. De AC87U hangt in de keuken en voorziet deze en de tuin van wifi. De repeater staat op de acceptabele grens van het signaal in de bijkeuken om de schuur/hobbyruimte van internet te voorzien.

Specs:
Wi-Fi standards 802.11a/b/g/n/ac with MU-MIMO
Wi-Fi bandwidth 2,167 Mbps (5Ghz) and 1,000Mbps (2.4Ghz)
Chipset Broadcom BCM47094, BCM4366 and BCM4366
Flash memory 128 MB of NAND
System memory (RAM) 512MB of DDR3
WAN 1 Gigabit WAN (Internet) port
LAN 8 Gigabit LAN ports
Antenna Four detachable dual-band antennas
USB 01 USB 3.0 port and 01 USB 2.0 port
Features ASUS WRT firmware, AiCloud, AiProtection, High-power mode, Download master application, Dual-WAN, Port Aggregation, VPN server, Guest network, DLNA server, Automatic IP, Static IP, PPPoE (MPPE support), PPTP, L2TP, IPv4, IPv6.

De keuze:
De prijs is niet misselijk, maar ik ben een groot fan van de ROG series van Asus. Mijn hele PC setup is van Asus ROG en mijn ervaring met de vorige generatie routers (AC68U) was zo goed dat ik niet lang hoefde na te denken. Daarnaast heeft deze router 8x gigabit LAN en kun je poort 1 en 2 als link aggregation gebruiken voor een supersnelle (NAS) verbinding.

Design:
De router ziet er futuristisch, maar naar mijn mening chique uit. Smaak blijft altijd discutabel, maar ik vind geen enkele router mooi en ze hangen allemaal uit het zicht bij ons. Asus streeft er wel naar om de ROG series qua kleur uniform te houden. Dit zie je bij de 88U en de RP68U aan de rode accenten.

Er bevinden zich 4 antennes op het apparaat om de wifi dekking te optimaliseren. De stand van de antennes is aan te passen.
Aan de voorkant zien we een aantal witte status LED's. Deze geven aan of de router aan staat, wifi actief is, bekabelde apparaten zijn aangesloten, USB devices gekoppeld zijn, internet verbinding en of WPS actief is. De LED's kunnen uitgeschakeld worden met een knop aan de voorkant.
Naast de LED knop zien we een wifi knop om deze vlot aan of uit te kunnen schakelen indien gewenst. Met de alternatieve Merlin firmware kunnen aan deze knoppen andere acties worden gekoppeld. In de Asus firmware is dit niet mogelijk.

Aan de linkerkant zit een klep waar achter een USB 3.0 aansluiting is. Ik heb geen snelheid getest aangezien ik alles via de NAS stream. Indien gewenst kan dit, maar er zijn zat benchmarks online te vinden.

De achterkant was voor mijn het spannends omdat daar 8 gigabit aansluitingen aanwezig zijn. Dit scheelt weer een extra switch in mijn netwerk. Zoals bovenin reeds gemeld zijn poort 1 en 2 te gebruiken als links aggregation om een supersnelle verbinding te maken. Hierop is mijn NAS aangesloten waarbij ik binnen het bedrade netwerk 150 MB lees/schrijfsnelheden haal over CAT6 kabels. Lengte is dan ongeveer 30 meter.
Verder zien we naast een USB 2.0 aansluiting een reset, WPS en powerknop. Redelijk standaad voor een router dus.

De onderkant is voorzien van ruime ventilatie, want warm wordt de router zeker. De mogelijkheid tot muurbevestiging is aanwezig.

De setup:
Zeer eenvoudig en het kan zelfs via de router app voor Android of Apple. De router detecteert zelf de verbinding na enkele simpele vragen. Indien succesvol wordt er direct gevraagd om de wifi te beveiligen waarna het uitgebreide, maar zeer duidelijke menu verschijnt.

Bereik:
Ik heb geen professionele wifi metingen gedaan, maar ten opzichte van mijn oude 68U is dit fenomenaal groot en snel! In combinatie met het middelste Ziggo pakket haal ik eenvoudig 150mbit downstream door het gehele huis. Let op: het is een jaren 30 huis met houten vloeren. De zolder is iets minder, maar komt niet onder de 100mbit.
Bedraad merk ik weinig verschil ten opzichte van mijn 68U. De snelheden zijn iets sneller dan de CAT5e snelheden die ik in ons oude appartement behaalde. De NAS verbinding daarentegen is wel veel sneller.

Conclusie:
Het is een rib uit je lijft (en vooral wanneer je een 88U, 78U en een RP68U aanschaft), maar de komende jaren zit ik weer gebakken met mijn netwerk. De bouwkwaliteit is subliem en de dekking fenomenaal en snel. Tel daarbij de regelmatige firmware update en eventueel de custom firmwares op en ik kan alleen maar concluderen dat deze router zijn geld waard is.

Heb jij ook een Asus RT-AC88U?

Ik overweeg een gelijkaardige uitbreiding te doen in mijn bestaande netwerk. Had wel tof geweest moest je enkele metingen gedaan hebben op de oude router (68U, die ik ook heb) en de nieuwe.

Meting:
- Wifi op 1, 5, 10m
- Snelheid winst met je Synology NAS

Alvast bedankt voor de leuke review (& nauwkeurige documentatie ;) !
Had ik inderdaad kunnen doen... kostte me echter rondom de verhuizing teveel tijd die ik niet had. Dank voor je compliment.