Specificaties Draad(loze) binnencamera + app - Bekijk alle specificaties

Elro WiFi IP-camera indoor PT Review

DigitalExcorcist 23 oktober 2016, 2.970 views

Elro WiFi IP-camera indoor PT

Prima webcam, beeldkwaliteit mag iets beter, meer functies dan op de doos staan!

Pluspunten

• Stevig gebouwd
  • Gemotoriseerd
  • Compatible met Synology Surveillance Station
  • Nachtzicht werkt uitstekend

Minpunten

• Beeldkwaliteit
  • Webinterface spartaans
  • ... via een kleine omweg
  • Setup verwarrend, handleiding onduideiljk

Kwaliteit Score: 4
Deze ELRO C704IP.2 ligt momenteel voor 35,- bij het Kruidvat (afgeprijsd van 70,-). Omdat ik veel thuis werk en aan de andere kant van het huis zit wil ik overdag nog wel eens kunnen zien wat er bij de voordeur gebeurd. Zodoende was ik op zoek naar een IP camera om ook 'remote' te kunnen bekijken wat er zoal gebeurd.

Gisteren kwam ik bij het Kruidvat deze camera tegen, afgeprijsd van ¤ 70,- voor ¤ 35,- en wat gelijk opviel is dat deze camera in het donker kan kijken (de LEDs verraden het wel). De camera heeft een stevig uiterlijk. Volgens de doos is deze compatible met iOS en Android, veel meer staat er niet direct op - wat icoontjes dat deze camera geschikt is voor binnen, in het donker tot 8 meter kan kijken, en er een alarm aangehangen kan worden en geluidsfuncties ondersteund.

Eenmaal thuis de camera aangesloten via een (meegeleverde) UTP kabel op de router. De ELRO Installer-app geďnstalleerd op m'n iPhone (IOS 10) en binnen 10 tellen had ik de camera gevonden.

Echter, het instellen van Wifi is niet zo eenvoudig. Ja, je kunt scannen op Wifi netwerken en die configureren, maar daarna kreeg ik geen verbinding.. of, wel verbinding, maar zodra ik de stroom eraf haalde om de camera te verplaatsen naar z'n uiteindelijke ophangpunt (goeie bracket + schroeven en pluggen meegeleverd!) kreeg ik dus géén wifi meer.

Na een halve middag puzzelen en klooien had ik 't voor elkaar; ik had de camera in eerste instantie op m'n Guest-netwerk aangesloten en die staat ingesteld op AP Isolation, dus stations zien elkáár niet ... Logisch, op zich - maar het instellen van een ander Wifi netwerk had géén effect. Da's erg onduidelijk en kost redelijk wat geduld voor iets dat naar mijn idee sneller en efficiënter had gekund.

De webinterface is erg spartaans, veel 'missende' plaatjes waar knoppen horen te staan (maar wel in wisselende samenstelling dus dat lijkt niet aan de camera zelf te liggen). De configuratie is vooral veel puzzelen en experimenteren tot je de juiste instellingen hebt. "PT speed" bijvoorbeeld, met een schaal van 1 tot 10, geeft aan hoe snel de camera beweegt.

Beweegt??

Ja, wat blijkt? Het staat niet op doos maar de camera is volledig gemotoriseerd. 270* bij 120* als ik het goed heb. Je kunt het aan het uiterlijk al zien maar het staat verder nergens genoemd. De camera kan dus 'patrollen'. PT Speed is de snelheid van de motor en hoe lager het cijfer, hoe sneller deze werkt. Ook weer: onduidelijk maar als je 't eenmaal weet en goed ingesteld hebt, heb je er geen omkijken meer naar.

Ik heb een Synology DS211j NAS staan en Surveillance Station is inderdaad compatible met deze camera. Wel moet je kiezen voor de FOSCOM FI8910W-camera, dán werkt ie prima, behalve dat audio dan niet opgenomen lijkt te worden.

Deze camera heeft namelijk óók een microfoon en hoofdtelefoon-annex-speaker uitgang. Je kunt dus ook geluid opnemen en live meeluisteren. De I/O uitgang kun je schijnbaar koppelen aan een sirene of andere apparatuur; daar maak ik geen gebruik van vooralsnog. Maar wie weet..

DSM 6 (het OS van Synology) kan dus overweg met de camera en kan de motor ook aansturen. Erg handig en absoluut een pluspunt!

Dan nog iets: in het boekje staat ook nergens iets over het nachtzicht. Wat blijkt: dat doet de camera automatisch. Als het donker genoeg wordt (en het moet best wel donker zijn voordat het actief wordt; de camera blijft goed beeld leveren in het schermerdonker dankzij de F/2 lens) gaat deze vanzelf aan. Heb nog geen configuratie hiervan gevonden, het werkt gewoon.

Voor iets meer dan 3 tientjes is het een super koopje. De beeldkwaliteit is niet geweldig maar voldoet voor wat het moet doen. De resolutie is 640x480 bij 20 of 30fps (afhankelijk of je Surveillance Station of de eigen webinterface pakt). Vooral de kleurreproductie is niet om over naar huis te schrijven maar voor het doel wat ik voor ogen heb, is het genoeg.

Overigens zag ik in een andere review hier op Tweakers dat iemand zich stoorde aan het witte LEDje: deze is wel degelijk uit te zetten! Bij "System" -> "Indicator Settings" in de webinterface kun je kiezen voor 'Always off', of knipperend bij wel- of geen netwerklink.

Heb jij ook een Elro WiFi IP-camera indoor PT?

Begrijp ik het goed: Je sluit hem aan op een UTP (voeding?), maar daarna gaat het beeld via WiFi?
Configuratie is via UTP, daarna kun je WiFi instellen. Logisch ook wel want de camera weet jouw WiFi wachtwoord niet totdat je dat instelt ;-). Je kan ervoor kiezen om de camera bedraad te houden, dan stel je WiFi gewoon niet in. Het beeld gaat gewoon over de netwerkverbinding die je kiest; ofwel WiFi, ofwel bekabeld (UTP).

Voeding is gewoon een standaard adaptertje dat je in t stopcontact steekt. Het is geen PoE (power over ethernet) geloof ik.

De UTP kabel zorgt dat ie gevonden kan worden zodra het apparaat een IP adres gekregen heeft van je router

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 23 oktober 2016 17:23]

Steeds meer devices maken bij de eerste setup een tijdelijke AP met een standaard wachtwoord (bijv. serialnumber) zodat je via wifi connect, dan het netwerk instelt en vervolgens wordt de AP uitgeschakeld. Erg handig, even instellen met de mobiele app en aan de muur schroeven.

Hoe is het nachtzicht in werkelijkheid? Is het ook echt 8 meter?

Tip: download de LiveCams Pro app, werkt net iets fijner dan via DS Cam en heeft wel twee-richting audio. Mogelijk moet je een Elro of Foscam profile kiezen.
Of het echt 8 meter is moet ik nog checken. Het gebied dat ik bestrijk is max 5 meter en dat haalt ie wel. ik denk dat het geen slechte inschatting is..
Had hem ook gekocht en hij heeft een hele tijd goed gewerkt. De laatste tijd crashed hij vaak en alleen nog te bereiken met de Elro installer.

Toen ik wat rondgooglede zag ik dat de camera ook makkelijk kan worden gehacked / backdoor account heeft http://seclists.org/fulldisclosure/2017/Mar/23 en https://pierrekim.github....-camera-goahead-0day.html

Ik heb verder voor deze camera geen poorten naar buiten toe openstaan, dus zal het risico wel meevallen
Iemand ervaring met alternatieve firmware voor deze modellen?
Hm, zal er naar gaan kijken, via de meegeleverde tool werkt ie prima, de webserver gebruik ik nooit/werkt amper, ik stuur 'm aan via m'n Synology NAS en dat gaat prima.
Even weer wat tijd over.
Ze worden schijnbaar gebruitk in een botnetwerk. Persirai ,nog niks over gelezen op tweakers...

Via de Elro installer kan ik ook nog steeds video zien en de camera bewegen op ipad enzo, maar alles is heel traag.

Via de telnet backdoor kun je zo inloggen, ps -A geeft me dan ~30 ipcamn processen, lijkt me niet goed. Als ik 1 kill wordt ik er uit gegooid. Het is sowieso niet vooruit te branden.
Ik heb geen poorten naar buiten open voor de camera en upnp staat ook uit, benieuwd hoe ze er dan op zijn gekomen.