Specificaties 25" @ 2560x1440 (AH-IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart Review

keslr 22 oktober 2016, laatste update op 22 oktober 2016, 2.498 views

Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart

Fraaie monitor om foto's mee te bekijken. Ik heb hem nu ruim een week, en ik ben zeer tevreden. Ik vind het verbazingwekkend dat deze monitor goedkoper is dan de U2515H. Zie ook de uitgebreide review. Voor de goede orde: mijn scherm is zwart met antraciet.

Pluspunten

• Kleuren zijn out of de box uitstekend (Adobe RGB).
  • USB Hub
  • Displayport en HDMI
  • Scherp en Mat
  • Mooie hoeveelheid pixels voor deze grootte

Minpunten

• Lichte glow in de hoeken (miniem minpuntje)
  • Oppassen dat je 'm niet uit tip-toetst als je drives aan de monitor hebt hangen.
  • Je hebt een Windows bak nodig om de firmware te updaten (zucht).
  • De tiptoetsen zijn moeilijk te zien.

Fraaie monitor. Ik heb hem nu ruim een week. Gekocht om te gebruiken in combinatie met een Macbook Air ter vervanging van een oude iMac 24” met een 1900 x 1200 scherm. Aanzienlijk meer pixels dus, maar een fractie kleiner vanwege de andere verhoudingen. Dit scherm is tenminste netjes in hoogte verstelbaar (en op alle manieren te draaien en te kantelen).

De Air kan maximaal 2560 x 1600 aan, dus een 4K scherm was geen optie. Dit scherm heeft bijna dezelfde pixeldichtheid als de Air, dus in principe prima samen te gebruiken, ondanks dat ik de Air er meestal dichtgeklapt naast zet. Ik vind de letters niet te klein, en je hebt genoeg screen real estate. Omdat mijn Air meestal dicht is heb ik er een bijpassende soundbar van Dell bij gekocht. Die krijgt zijn geluid niet via de displaypoort, maar via de usb aansluiting. Jammer genoeg zit er een nogal lange USB kabel aan de soundbar. Geen idee wat de gedachte daarvan is als als je het ding toch aan je scherm hangt en in de USB port van de monitor plugt (welke monitor heeft tegenwoordig geen usb ports?). Het geluid is ok, maar minder vol dan de iMac. Voor echt goed geluid heb je natuurlijk wat anders nodig dan zo’n balkje van 30 Euro.

Ik heb een bloedhekel aan glanzende schermen. Ik hoeft mezelf niet te zien. Gelukkig is dit scherm mat genoeg. Qua effect vergelijkbaar met het matte iMac scherm dat ik had, maar minder grofkorrelig, waardoor alles net wat scherper oogt. Ik vind het plastic van het scherm degelijk genoeg overigens. En het oogt best sjiek. Ook omdat de glasplaat doorloopt buiten de randen van het scherm waardoor je boven en aan de zijkant nauwelijks randen ziet als het scherm uitstaat. Alleen trok ik er een ‘L’ af toen ik de beschermfolie van het logo aftrok op de achterkant. Toen had ik een “DEL”. Het zijn plakletters (in een verdieping). Ik heb ‘m naar terug geplakt. Voorlopig. Misschien maak ik een uitroepteken van die laatste ‘L’. Het nut van de beschermfolie is dus twijfelachtig.

Ik heb vergelijkingen gezien op youtube waar dit scherm een roze zweem heeft vergeleken met de U2515H. Bij mijn Macbook Air is dat in ieder geval niet zo. D.w.z ik heb geen U2515H, maar wel andere schermen en ik zie geen roze verkleuring t.o.v. die schermen. Ik heb het scherm ook nog even aan een Lenovo laptop gehad, en daar ook geen verkleuring gezien. De kleuren zien er out of the box uitstekend uit. OSX kiest automatisch het juiste kleurenprofiel. Ik heb er niks meer aan gedaan. Zeer fraai om foto’s mee te bekijken. De kleuren op websites zijn soms wel feller dan op andere monitoren, en dat is wel een beetje wennen, maar hey…. ik vind het steeds mooier. Je hebt niet voor niks Adobe RGB.

In een niet al te verlichte ruimte zie je bij een zwarte (of zeer donkere) achtergrond in de hoeken wel een lichte glow, maar dat is heel beperkt. Overdag zie je eerder de (matte) weerspiegeling van objecten. Ik heb de achtergrondverlichting meestal op 30% staan omdat ik het scherm anders te fel vind. Bij fel zonlicht zet ik ‘m 60% (maar hij staat niet op een plek waar de zon er direct op kan schijnen). Het scherm wordt nauwelijks warm, maar dat is misschien anders indien je wel 100% brightness gebruikt. Ik heb eerder heel even een laptop van Dell gehad waar ik hoofdpijn kreeg van het scherm, waarschijnlijk door de puls width modulatie van het gedimde scherm. Dat probleem heb ik niet bij deze monitor. Ik heb ook geen flikkering gezien via de zoeker van mijn camera. Zeer prettig beeld.

Over gaming kan ik niks zeggen. Dat doe ik niet op de Air.

De tiptoetsen zijn een beetje wennen. Als je ze aanraakt gaan er lampjes aan, maar het is het moeilijk te zien waar ze zitten als de lampjes uit zijn. Ze werken prima als je op de plek van zo’n lampje klikt. Een lichte druk is voldoende, maar als je ernaast klikt, dan gebeurt er niks. En je voelt het niet, ook niet wanneer ze ‘klikken’. Maar goed, ik gebruik ze bijna nooit. Het is wel een beetje opletten dat je het scherm niet per ongeluk uitzet als je ‘m rechtsonder aanraakt. Met name als je drives aan de USB poorten hebt hangen… want die worden er dan ook meteen uit gegooid…

Dat probleem heb ik inmiddels niet meer, want ik heb er nu een Thunderbolt dock bij van CalDigit zodat ik alles via 1 kabel kan aansluiten op de Air: de drives (een mix van USB/Firewire/eSate) hangen nu allemaal aan het dock. Dat werkt uitstekend. Ik heb de monitor aan de HDMI port van het dock gehangen. Op die manier heb ik nog een thunderbolt port ‘vrij’ en daar heb ik weer een firewire adapter aan hangen. De monitor kan nu gewoon uit, terwijl de Air doorstampt.

Het CalDigit dock heeft ongeveer dezelfde kleur als het antraciet van de monitor, en kan ook rechtop onder de monitor staan. Dat ziet er netjes uit.

Ik kan op dit moment gaan klagen over het gebrek aan kabelmanagement, maar met zo’n dock heb je hetzelfde probleem. Daar hangt het ook maar allemaal aan en uit. Kabels zijn gewoon een fact of life. Een kwestie van netjes samenbinden.

Er schijnen firmware updates te zijn voor de monitor, maar die kun je natuurlijk niet via OSX installeren. Pfff. Waarom kan dat tegenwoordig niet gewoon via een usb stick direct op de monitor of zo? Het is 2016 weetjewel.

En tenslotte: ik heb ‘m besteld bij CD-ROM-land. Echt zo’n niks-aan-de-hand-levering. Maandag besteld, aangegeven dat ik ‘m niet dinsdag maar woensdag geleverd wilde hebben. En… voor een fijne prijs. Ik vind het verbazingwekkend dat deze monitor goedkoper is dan de U2515H.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart?

Je geeft aan dat je het verbazingwekkend vind dat deze monitor goedkoper is dan de U2515H.
Wat zijn de wezenlijke verschillend tussen deze twee monitoren?
Grotere kleurenruimte (Adobe RGB versus sRGB voor de U2515H geloof ik), wat normaal gesproken meer geld kost. Vandaar. Er zit een fabrieks-calibratierapportje bij de monitor, maar wellicht is dat voor de U2515H ook zo.

Als je hier bij tweakers bij de specs kijkt dan zie je bij de UP2516D ook: USB Hub 3.0 x 4 (2x zijkant en 2x achterkant), USB 3.0 upstream x 2 (KVM functie). Je kunt er dus 2 systemen aan hangen en 1 toetsenbord en muis, en switchen tussen de twee. Maar ik weet niet wat dat nu precies waard is, qua prijs.
Bedankt voor je uitleg. 1,5Jr geleden heb ik zelf de U2515h gekocht. Hier zat idd ook een calibratierapport bij.

Was van plan nog een tweede bij te kopen op den duur, vandaar mijn vraag. Dan kan ik tzt beter voor de UP versie gaan.

Bedankt voor je info!