Specificaties Draad(loze) buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

Foscam FI9900P Review

StraightOn.NL 21 oktober 2016, laatste update op 3 november 2016, 1.006 views

Foscam FI9900P

Erg tevreden met deze camera en de instelmogelijkheden. Werkt prima icm Synology NAS Surveillance Station. Beeldkwaliteit is gewoon erg goed, fullHD bij prima bitrates. Ook het nachtzicht (en bereik) is prima. Gevoeligheid van de bewegingsdetectie is m.i. goed in te stellen. Minputen: Gegoten aluminium behuizing en geen microfoon.

Pluspunten

• Goed nachtzicht
  • WiFi bereik
  • Beeldkwaliteit algemeen

Minpunten

• Verstelbaarheid / stevigheid behuizing
  • enorm lompe bekabeling
  • Geen geluid / microfoon

Kwaliteit Score: 4
Goede buiten camera in een gegoten aluminium behuizing.

Unboxing en installatie
Het instellen van de camera kost even tijd, maar de instelmogelijkheden zijn dusdanig dat je hem wel geheel naar believen kunt instellen. Wat enorm helpt is de herkenning vanuit Synology Surveillance Station en die 'ingang' om e.e.a. te configureren werkt dan ook heel prettig. Wat wel even vervelend was in mijn geval waren de 4 (of 5) firmware updates die ik achtereenvolgens moest toepassen voordat alles naar behoren werkte. Pas toen kon ik gebruiken maken van de mobiele app van Foscam die ook een aantal basis instellingen makkelijk configureerbaar maakt.

Verstelbaarheid
De camera zelf is van gegoten aluminium en ondanks dat de behuizing erg stevig is (en aanvoelt) is het niet ideaal. Er zit een instelbare knikarm en de camera zelf kan weer draaien op de arm in het verticale vlak. Dit geeft je in feite 180 graden instelmogelijkheid op de X en Y -as; ware het niet dat de antenne in sommige posities in de weg zit waardoor niet alle posities mogelijk zijn. Echter, als gezegd, de behuizing is van gegoten aluminium en de imbus boutjes zijn niet van de hoogste kwaliteit. Ik wilde de arm goed vastzetten waarbij ik (bijna) een van de imbusboutjes en het boutgat stuk draaide. De arm heeft geen goede klik-hold posities waardoor je eigenlijk elke positie kunt verstellen, no-matter hoe vast je de imbus boutjes draait, en dat is wel jammer. Een ongewenst persoon zal het dus lukken om de camera weg te draaien (maar hij kan hem natuurlijk ook stukslaan met een voorhamer...)

Het verloopstukje...
Aan de camera zit een kort kabeltje (te kort) die uitloopt in een verdeelblokje met verschillende in-en-uitgangen en de voeding. Dat blok is echter zo'n 26mm in doorsnee, te groot dus voor de meeste standaard SDS-boren, die tot net tot 22 of 24 mm gaan. Daarbij is het kabeltje ook te kort om door de muur gevoerd te worden (minder dan 30 cm) en in NL is buitenmuur-spauw-binnenmuur toch meestal een stuk meer. Dat was wel echt een 'bummer' toen ik heb uitpakte en heb het heeft me dan ook een paar uur gekost een passende oplossing te zoeken om het toch allemaal netjes aan te sluiten en weg te werken. Dit is echt het grootste nadeel aan de camera en (had ik het van te voren geweten) is eigenlijk een deal-breaker.

Beeldkwaliteit en bewegingsdetectie
Hier kan ik kort over zijn, die is gewoon prima. Zowel bij dag als bij nacht. De camera heeft ook een groot bereik voor wat betreft helderheid, contrast en lichtgevoeligheid, dus je kunt hem zo instellen dat je in elke situatie wel goed licht hebt. Bij goed weer overdag doet het FullHD beeld bij wijze van spreken weinig onder voor een Galaxy S6 of OP2/3. Ook het nachtzicht en het bereik van de IR leds is prima. Heb je echter veel 'groen' (planten) in beeld, dan kunnen de IR leds wel eens een probleem geven omdat platen nou eenmaal veel IR weerkaatsen.

Ook de bitrate en fps van de camera is prima. Ik heb hem zelf zonder problemen ingesteld op 25 FPS (die hij net niet haalt volgens mij) op FullHD met de beste kwaliteit. Maar ook hier geldt weer...meer dan voldoende instelmogelijkheden.

De bewegingsdetectie kan je instellen in verschillende (overlappende) zones als je wilt en werkt in mijn geval prima.

Geen microfoon
De cam heeft geen ingebouwde microfoon en dat is eigenlijk wel jammer. Je kan er wel (via het verloopblokje) wel een externe microfoon op aansluiten.

Final thoughts
Al met al ben ik er tevreden over, het is stand-alone wel echt een tweaker-device, je moet heel wat instellen om er het beste uit te halen en standaard is het niets. In combinatie met Surveillance Station kan je ook als non-tweaker waarschijnlijk wel prima uit de voeten.

Heb jij ook een Foscam FI9900P?

Hoe werkt de motion detection in combinatie met Surveillance station, bepaalt de camera dat of Synology? Kan je daar wat over zeggen?
Combinatie van eigenlijk.

Het is de camera die de detectie maakt, en op de camera kan je dan ook instellen wat de gevoeligheid is en welke zones je instelt.

Op Surveillance Center kan je dan weer instellen wat je wilt doen in het geval van een detectie, en de detectie planning als het ware; wanneer moet de NAS opnemen en wanneer niet (en onder welke condities)

Ik heb een screenshot van (een van de) instellingsschermen in Surv. Center toegevoegd.
Bedankt voor je antwoord!

Dankzij je review weet ik voldoende en ga ik er ook 1 nemen.
Kun je me uitleggen hoe je het probleem van de te korte aansluitkabels hebt opgelost?