Sony Xperia XZ Zwart Review

Cammeliac 20 oktober 2016, laatste update op 21 oktober 2016, 1.500 views

Sony Xperia XZ Zwart

Een Sony flagship in 2016. Kan Sony de concurrentie bijbenen?

Pluspunten

• Design
  • Camera
  • Snelheid

Minpunten

• Bloatware

In deze review ga ik het vooral hebben over de hardware en mijn gebruikerservaringen met de telefoon. Er komt binnenkort een Android Nougat update voor deze telefoon, als deze uit is ga ik wat uitgebreider op de software in.

In oktober had ik weer de mogelijkheid om mijn abonnement te verlengen, wat altijd weer een leuk moment om alle tips en tops op een rijtje te zetten van alle high-end telefoons. Na een jaar tevreden gebruik gemaakt te hebben van de Huawei Nexus 6P had ik een paar doelen bij het opzoeken van een nieuwe telefoon.

Ik was op zoek naar een wat kleinere telefoon met een vergelijkbaar/betere camera. Het moest een Android zijn met zo min mogelijk bloatware en wat anders dan een standaard Samsung.

De keuze ging eerst voor de Google Pixel, maar omdat deze niet via de officiŽle kanalen te koop is, kwam ik uit bij deze Sony.

Een Sony flagship in 2016
Ik moet eerlijk zijn dat ik Sony een lange tijd niet erg serieus genomen heb in het high end segment. Vooral het design was (en is) niet vernieuwend en ze komen voor mijn gevoel iets te snel met een nieuwer model met weinig echte verbeteringen.

Als iemand me een half jaar geleden gezegd had dat ik een Sony smartphone zou hebben, dan had ik ze voor gek verklaard. Enfin, tijd om dit mooie toestel eens onder de loep te nemen.

Het uitpakken
De Sony komt in een sober en minimalistisch wit doosje dat vol met kleuren zit als je hem openmaakt. De telefoon is gelijk in zijn volle glorie te zien. Als deze eruit gehaald wordt komt het papierwerk, headset en de oplader.

De headset klinkt verrassend goed (Sony MH410C) voor een meegeleverd setje en de oplader heeft jammer genoeg niet evenveel vermogen als wat de Quick Charge 3.0 ondersteund. Dat is wel jammer voor een telefoon in deze prijsklasse.

Het design en handgevoel
Ik vind het persoonlijk een mooi toestel en doet me erg denken aan mijn Nokia Lumia 800 qua gevoel in de hand. De randen zijn mooi rond en hij is niet te dun (8.1 mm). De gebruikte materialen zijn mooi met het het glimmende plastic aan de zijkant en het matte plastic aan de boven en onderkant. Het Gorilla Glass 4 loopt aan de zijkanten af en het ALKALEIDO aluminium aan de achterkant ziet er prachtig uit.

Dat aluminium veranderd door een coating van kleur als er licht op valt, wat zorgt voor een mooi effect. Het voelt voor mij alleen niet aan als aluminium, het is niet echt “cool to the touch” zoals andere apparaten. Het lijkt alsof de coating daar voor zorgt, wat ook als voordeel heeft dat het toestel niet zo glad voelt in de handen.

De knoppen zijn een beetje apart geplaatst voor het normale gebruik en zijn meer gericht op het gebruik met de camera. De knoppen zijn allemaal van plastic inclusief de aan/uit knop met vingerafdrukscanner. Het voelt allemaal degelijk en stevig aan, zonder te veel speling. Het hebben van een aparte cameraknop vind ik zelf wel een fijne functie.

Het geheel loopt allemaal lekker in elkaar over en de randen rond het scherm zijn voor mijn gevoel niet de groot. Vooral niet als je een landscape filmpje kijkt met de stereo speakers.

Prestaties en software
De telefoon werkt erg vloeiend en zonder haperingen. Dit komt door het gebruik van het Full HD scherm samen met de kale software en de snelle Snapdragon 820. Dit was ook al een gouden combi bij bijvoorbeeld de Oneplus 3. Het werkgeheugen is beperkt tot 3GB maar voldoet.

De vingerafdrukscanner is erg snel en het openen van de camera gaat ook redelijk vlug via de cameraknop.

De software is kaal met in de launcher niet veel uitspringende features in vergelijking met een Google Now Launcher. De uitspringende features zijn er meer in de apps te vinden met een uitstekende Camera app met manual mode. Verder zijn er jammer genoeg heel wat appjes meegeleverd die niet te verwijderen zijn. Denk aan een AVG Antivirus, Facebook en Amazon Kindle. Gelukkig zijn deze uit te schakelen.

Ik ga de software meer in detail behandelen als Android Nougat uit is voor deze telefoon.

Scherm
Het gaat dus om een wat kleiner scherm van 5,2” dat voor mij perfect is qua gebruik. Het toestel is voor mij met 1 hand te bedienen, was een verademing is in tegenstelling tot alle phablets van tegenwoordig.

Het gaat hier om een IPS paneel met een resolutie van 1920x1080. De resolutie is voor dit formaat goed genoeg. Mensen die VR-ambities hebben moeten jammer genoeg verder gaan kijken.

Het scherm is out-of-the-box iets te warm en iets te gesatureerd voor mijn gevoel, maar “popt” niet zo erg als de amoled panelen van Samsung. Zwart is voor een LCD erg zwart en backlight bleeding is niet van toepassing.

Vanuit de software zijn de RGB waardes aan te passen zodat je het scherm de tint kunt geven die je zelf fijn vindt, daarnaast zitten er nog meerdere standaard modi die er voor zorgen dat het scherm wat warmer zijn kleuren weergeeft.

Het scherm is erg goed leesbaar overdag, ook bij fel daglicht. Als de helderheid op zijn laagst gezet wordt vind ik hem persoonlijk nog een klein beetje te fel. Ik kom van een AMOLED scherm af, dus ik weet niet of daar het grote verschil in zit.

Ik ben blij dat Sony niet meedoet aan de spec-race met dit toestel en gekozen heeft voor een solide en uitstekend schermpje waar je je media goed op kunt bekijken.

Geluid
Front-facing speakers vind ik een absolute must in een telefoon, jammer genoeg is dat niet iets wat door elke fabrikant opgepakt wordt. Deze Sony heeft het gelukkig wel, waardoor media luisteren op dit toestel wel heerlijk is. De speakers zijn niet het luidste die je op dit moment op de markt kunt vinden, maar klinken wel gebalanceerd en kraken niet. De weergave van de midden en hoge tonen zijn goed waarbij de lage tonen het jammer genoeg een klein beetje af laten weten. Ze zijn wel aanwezig maar niet prominent.

In tegenstelling tot de Nexus 6P klinkt alle muziek een stuk voller en gedetailleerder. Het maakt niet uit of ik het nou via Bluetooth, koptelefoon aansluiting of de speakers beluister. Ik denk dat dit komt door de optimalisaties die Sony in de software heeft ingebouwd. Daar is namelijk te kiezen voor het zogenaamde ClearAudio+ en DSEE. Ook is er een mogelijkheid om zelf met een equalizer het geluid system-wide naar smaak in te richten.

Het was niet iets dat ik verwacht had bij de aanschaf van deze telefoon, dus dat heeft me erg verrast dat daar nog zoveel winst op te behalen viel.

Camera - foto’s
De camera kenmerkt zich vooral door het snelle scherpstellen. Omdat foto’s meer zeggen dan woorden, hieronder een voorbeeld overdag en in de avond.

Hier is goed te zien dat er bij voldoende daglicht er hele nette foto's afgeleverd worden. Maar bij schemering komt er toch wat ruis bij kijken.

Camera - video
Waar het toestel wel in uitblinkt is video. Met een geweldige stabilisatie schiet je hier bijzonder mooie filmpjes mee. In het donker krijgt de camera het hier wederom moeilijk. Hieronder een voorbeeld van de videokwaliteit overdag en in de avond.`

Batterij
De accuduur is niet speciaal te noemen. Ik noem mezelf wel als een heavy user met zware taken zoals bijvoorbeeld navigatie.

Screen-on time

Ik haal gemiddeld het einde van de dag met een volle lading, maar ik denk dat er niet meer uit te knijpen is als je de telefoon veel gebruikt.

Er is een technologie aanwezig wat er voor moet zorgen dat de batterij een langere levensduur zou hebben. Dit is op dit moment natuurlijk niet te testen. Verder zijn er ook nog de zogenaamde STAMINA modes waarbij je bepaalde functionaliteit automatisch uit kunt laten zetten als de batterij bijna leeg is.

Overige merkwaardigheden
NFC zit aan linksboven het scherm van de telefoon, wat ik een beetje een rare plek vindt. Bij het koppelen van apparaten of betalingen kun je namelijk niet zien wat er op je scherm gebeurd.

Al met al heeft Sony toch een solide telefoon afgeleverd die op alle punten gemiddeld presteert. Een telefoon met een net design, goed scherm, middelmatige batterijduur en erg goede prestaties. Uitspringende features zijn de video opname met buitengewoon goede stabilisatie en de front facing speakers.

Minpunten zijn dan toch echt de software met bloatware, wat toch echt niet meer mag op dit prijspunt.

Heb jij ook een Sony Xperia XZ Zwart?

Goede degelijke review. Goede keuze om met software te wachten tot update. Als je bijvoorbeeld nog een paar screenshots toevoegt van batterijgebruik is het helemaal een fantastische review.

Overigens had je een klein taalfoutje: Afin moet enfin zijn ;)

Veel plezier met je telefoon!
Bedankt voor het lezen en je feedback! Taalfoutje is aangepast. Ik zal de screenshots binnenkort toevoegen. :)
Of 'afijn' :9

Maar ik ben het met je eens, goede review, weinig opsmuk en lekker rustig om te lezen. Vind de reviews van bijvoorbeeld Foritain altijd fantastisch maar het is ook wel eens een verademing om er eentje te lezen die niet zo volgepropt zit met honderden foto's, headers en andere visuele opsmuk.

Good job! :Y)
Mooie review en er wordt goed ingegaan op de plus en minpunten van dit toestel.

Ik heb ook een taalfout ontdekt, "natuurlijk niet uit te testen". Het woord "uit" moet weg. Je probeert iets uit, of je test iets. :+

Ook ik wens je veel plezier met de telefoon, ik denk dat je een topper in je handen hebt!
Bedankt voor de feedback! Taalfoutje is aangepast.
Je kan overigens zo goed als alle bloatware uitzetten zonder root.
Klopt, maar dat het er Łberhaupt moet op een toestel van 700 euro is een beetje jammer.
Bij screen on times wordt er nooit gezegd wat de helderheid is/was en iets meer data graag. Verder goede review
Goede review! Fijn dat je vooral praktijk gebruik dingen vermeld.
zelf vind ik accu duur redelijk belangrijk..
ik red nu met de Z5 met licht gebruik 48 uur op een lading. en als ik dit zo zie zou je dat met de XZ moeten kunnen halen toch?

Zelf was ik ook in de markt voor een nieuwe mobiel maar ik wachte op de X performance.. uiteindelijk toch maar de Z5 gekocht omdat de XP tegenviel qua performance en prijs..
niet veel later kwam de XZ uit waar ik niks van had gelezen en volgens mij wel meer mensen wisten van niks.. :'(
nu zit ik toch wel te twijfelen om de XZ te halen en de Z5 te verkopen.
nog even wachten tot hij iets zakt in prijs ;)
Goede en dergelijke review! :)

Wel wat verbeterpuntjes:
* Kan je wellicht de foto's ook 'doorklikbaar' maken naar de full res versies? En ook eentje in echt helemaal donker, op een plek met veel verlichting (bv. een mooi verlicht gebouw ofzo). In mijn ervaring met mijn Z1-compact (uit begin 2014) kan je op de "M" stand toch nog best heel leuke resultaten bereiken (met een beetje geduld ;) )

* Bij de videovoorbeelden zou je, naast de snellere bewegingen, ook wat rustige bewegingen kunnen doen en misschien ook wat meer beelden met verticale lijnen erin (gebouwen bv.). Dat geeft een wat beter idee van de stabilisatie en of er nog een "wobble effect" is bij snelle bewegingen.

* Qua accuduur: Hoe vaak is de batterij al een keer ontladen en weer geladen geweest? Mijn ervaring is dat bij de eerste laadcycli de accu nog flink wat aan capaciteit kan winnen.

* Accuduur bij licht verbruik (als dat lukt :+ ) zou ik ook erg interessant vinden. Dus voornamelijk standby,, wel alle synchronisaties en zo gewoon aan en ong. 1 uur schermtijd per dag.
Ik heb grote problemen met opladen van xperia xz. Dit toestel is my geadviseerd omdat ik mijn gsm ook voor games online doe. Ik kan net 4 uur spelen en is batterij leeg. Opladen is een lijdensweg. Slimme batterij opladen al uitgeschakeld maar laden is echt traag zo traag dat ik geen 100% meer haal die dag. Ik weet niet of hier een oplossing voor is. Dacht toch echt dat Sony wel rekening hield met gamers. Gezien hun apps. Maar nee dus.