Specificaties 13,3" (1920x1080), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook UX310UA-FC075T Review

True 20 oktober 2016, laatste update op 20 oktober 2016, 6.229 views

Asus ZenBook UX310UA-FC075T

Matige prijs/kwaliteit bij het nemen zoals die is. Maar ruime upgrade mogelijkheden zonder echte problemen. 25 extra voor 4GB DDR4 er bij, eventueel 2,5" SSD er in of de M.2 SSD vervangen voor een 250GB en het is een echte Ultrabook.

Pluspunten

• Gewicht
  • Afmetingen(dikte)
  • 2,5" caddy
  • 1 DDR4 slot leeg
  • 5 Ghz

Minpunten

• 4GB DDR4 (vast gesoldeerd?)
  • 128GB M.2 SSD
  • Maar 1 leeg slot RAM toegankelijk

Let op: deze review is gebaseerd op de technische uitbereidingsmogelijkheden en de specificaties, niet op gebruik.
Let op: torx 5 nodig voor openen laptop.

Mijn vriendin is al enige tijd opzoek naar een vervangende laptop voor haar huidige 270 15,6" crapbook met een Celeron die lager geklokt is dan mijn ECU in mijn Citron uit 2005. Ze kwam met deze laptop op de proppen, wat ik hier dan van vond. Ze heeft inmiddels keurig geleerd dat ze never-nooit-niet een IT product mag kopen zonder mijn toestemming.

Nadat ik al wat andere laptops constructief had afgekraakt kwam ze dus met deze ZenBook aan. Op zich een leuk dingetje, maar ik hoorde het n en ander over vast gesoldeerd geheugen bij ZenBooks en deed navraag bij een webwinkel die bekend staat om haar klantenservice.
Mijn eerste oordeel had ik natuurlijk hiervoor al klaar over deze laptop kijkend naar de specificaties:
  • 700(huidige prijs)
  • i3-6100U, summier, maar prima voor haar school en office taken.
  • 4GB DDR4 geheugen
  • 128GB SSD
  • 13"
  • FullHD, op 13" nog niet zo verkeerd
  • Gewicht / dikte
Ze wilde voor school 'en zo' graag een lichte kleinere laptop 13" of 14". Ook moest die er natuurlijk een beetje fatsoenlijk uitzien. Mijn vroege conclusie over de laptop: de 6100U is voor haar prima, 4GB geheugen en 128GB SSD is echt waardeloos als je de prijs van 700 kijkt, maar het design(subjectief), afmetingen en gewicht is dan weer heel netjes.
Bij navraag was het mogelijk om een extra bankje geheugen te plaatsen, ook was er nog ruimte voor een 2,5" disk. De 128GB Sandisk SSD zit in het M.2 slot.

Als ik deze ZenBook zou willen en de ervaring zou willen hebben dat dit een Ultrabook is, zou ik er een 250GB+ SSD in drukken en minimaal 8GB RAM totaal willen hebben. Wil zij dit? Heeft ze dit nodig? Mwah, 4GB is nog steeds te krap Chrome, Spotify, Word, Excel en je bent al gemakkelijk met een paar tabbladen over de 4GB heen. Maar ze kan met haar school 'en zo' prima uit de voeten met 128GB SSD, althans voor nu.

Uiteindelijk mijn goedkeuring gegeven mits ik er gelijk 4GB DDR4 bij in mocht zetten, dit vond zij helemaal leuk. Voor 725 kwam die dus binnen de ZenBook en 4GB DDR4 extra. Zoals we allemaal weten natuurlijk vol met onnodige toolkits en fancy programmaatjes die niemand wil, maar iedereen er 'gratis' bij krijgt. Overigens niet zoals ik HP ken van ~6 jaar terug, binnen 10 minuutjes was alle troep weg. Volledig herinstalleren wilde ze dan weer niet omdat ze 'm al ingesteld had, begrijpelijk.

Asus heeft weer wat nieuws bedacht en gebruik heerlijke torx 5 schroefjes en twee kruiskop(onder de rubber voetjes). Zonde van ieder z'n tijd, maar goed ik heb deze video gebruikt om even te verkennen: https://www.youtube.com/watch?v=cIme9CT8f3I vrij simpel, alle torx los, twee voetjes los, twee kruiskop los en achterkant kan er af met een pasje of dergelijk plastic tooltje. Zie hier mijn exemplaar:

Op klik = high res.

Hierin vielen mij gelijk een aantal dingen behoorlijk op:
  • Ik zie een caddy(!).
  • Ik zie een RAM slot.
  • Ik zie een WiFi module.
  • Ik zie een M.2 SanDisk SSD.
  • Ik zie geen tweede RAM slot.
Voor zo ver ik uit de YouTube tutorial kan halen en uit mijn eigen zicht kan ik denk ik stellen dat 4GB DDR4 RAM gesoldeerd is op het moederbord, daarnaast is er 1 slot vrij voor uitbreiding. Er kan dus niet 1x leeg + 1x 4GB vervangen worden 2x 8GB.
De WiFi module is eventueel te vervangen als de BIOS dit toelaat, maar in ieder geval voor hetzelfde type bij mogelijke defecten buiten garantie.
De M.2 SSD is gemakkelijk te vervangen.

Er zit een prachtige 2,5" caddy in. Ik heb hier even snel een bijdehand liggende 2,5" MX300 SSD in geprobeerd, fits snugly. Er kunnen zelfs wat schroefjes vast gedraaid worden. Ik heb de MX300 overigens niet live getest.

Op klik = high res.

Ik heb de laptop niet uitvoerig getest maar even kort nagelopen, het scherm is degelijk en vergelijkbaar met concurrenten in de zelfde prijsklasse. Het toetsenbord is ook standaard, veert niet mee wat sommige budget merken nog wel eens hebben. Touchpad voelt ook degelijk aan. Bouwkwaliteit lijkt me ook prima en het design is ook zeer netjes hoewel ik over de kleur persoonlijk wat minder te spreken ben.
Ik kan niet eerlijk over deze punten oordelen gezien ik 'm alleen technisch bekeken heb zonder de laptop langer dan 30 minuten te gebruiken.

Al met al op technisch gebied een prima prijs/kwaliteit laptop als je 'm gebruikt voor office taken en het niet erg vind eventueel 25 te besteden voor 4GB DDR4 extra en indien gewenst een uitbreiding van de opslag met bijvoorbeeld een MX300 voor 70.

Het is niet mijn laptop maar voor 725 kan ik zeker de charme er wel inzien voor mijn vriendin en ik ben van mening dat ze nu tijden voorzien is van een degelijke laptop.

Heb jij ook een Asus ZenBook UX310UA-FC075T?

En hoe zat het met de fan? Herrie? Altijd aan?
Beide niet, maar wel af en toe merkbaar. Had verwacht dat die wat minder zou draaien maar hij koelt nogal agressief.
Okay, thanks, snelle reactie, haha. :)
Bedankt voor de review. Is de aansluiting van de 2.5 inch sata 300 of 600? Kan het niet zo snel vinden. Prijs is gezakt naar 599 dus nog interessanter geworden deze laptop.
Waar vind jij hem voor 599? Ik zie hem alleen vanaf 649..
Was inderdaad een actie, zie prijshistorie.
Deze instap 310 heeft een TN-paneel toch?
Deze niet, maar het goedkopere model dacht ik wel.
Dank dat is dan een RX310 denk ik ipv de UX310 (al die types..).
Ik ga hem deze week nog bestellen. Ik vind jouw review echt top. Begrijp ik goed dat je naast de bestaande harde schijf een extra harde schijf kan monteren? En wat voor type/formaat is dat dan exact?

Bedankt!
Thnx :)

Ja je hebt met dit type een m2 SSD. Daarnaast heb je ruimte voor een extra SSD/HDD:
categorie: Solid state drives
categorie: Interne harde schijven

2,5" SATA moet je hebben, die past hier in. De bracket zelf is al bijgevoegd je hebt eventueel alleen een paar kleine schroefjes nodig om de SSD/HDD in de bracket te bevestigen. Let op dat je wel de juiste torx(5) hebt voor de behuizing.

Succes.
Ok bedankt voor de uitleg! Is dat een bepaald formaat schroef? Dan moet ik die even ergens zien te bestellen..
Volgens mij moet je M2 x L 3mm hebben: https://www.rvspaleis.nl/bouten/kruisgleuf/din-966/din-966-[-]-a2-[-]-per-stuk/966-2-2x3_1

[Reactie gewijzigd door True op 24 november 2016 18:14]

Heerlijk geschreven en zeer to the point. Thx.
Bedankt voor jouw review!
Ik heb een vraag;
Kan de laptop Solidworks goed draaien? Ik hoef niet de top presentatie maar het is wel belangrijk dat Solidworks en Lightroom gedraaid kan worden. Of raad jij mij de nieuwe Dell XPS 13 aan (voor het dubbele van het bedrag :? )? Ik ben van plan om ongeveer 4 jaar met mijn laptop te gaan doen, maar ik twijfel heel erg of ik er zoveel geld aan wil uitgeven. Ik ben van plan om de extra ram er in te bouwen maar ik twijfel of de processor goed mee kan met wat ik doe en zeker over 4 jaar.

Dank!
Het is een 2 cores 4 threads U(zuinig) processor, ik zal er niet te veel van verwachten, wat zegt Solidworks zelf over hun producten?
Ideale review, bedankt. Is er iets soortgelijks op de markt van bijvoorbeeld Lenovo?
Bedankt voor de review. Wat raad je aan deze kopen en 4gb erbij pluggen of de lenovo ideapad 710s voor 50 euro meer met 8gb ram?
Kan ik niet zeggen, ik heb alleen ervaring met de zakelijk lijn van Lenovo / IBM, de Ideapad ken ik niet.
Thanks voor deze review, ook o.a. een waarop ik mijn keuze heb gebaseerd om deze laptop aan te schaffen (alleen met i5 ipv i3). Ik heb hem na aanschaf meteen voorzien van een extra 256gb SSD (samsung evo - dualboot met Ubuntu, ik gebruik Windows nauwelijks) en 4GB extra RAM. Met een i5 7200 heb ik niks te klagen.

Aantal positieve dingen die ik na een aantal maanden dagelijks gebruik ondervind:
- Lichtgewicht, erg fijn in het meenemen naar vergaderingen.
- Lange accuduur, onder Windows gaat ie volgens mij langer mee dan onder Ubuntu, maar met een batterysaver zoals TLP kun je dit wel aanzienlijk verlengen (ik merk het verschil echt)
- Fijn toetsenbord typgedrag en travel (ik heb al eerder laptops van Asus gehad, hier heb ik bij alle eerdere modellen nooit een probleem mee ervaren).
- Scherm, met een FullHD IPS mat paneel is het toch erg prettig om naar dit scherm te kijken. Vooral als ik bezig ben met werk heb ik geen problemen ermee om uren ernaar te kijken.
- Ambient light sensor onder Windows, een erg fijne feature. Niet echt een must, maar wel een nice-to-have. Er zijn ook plugins voor Ubuntu beschikbaar, maar deze heb ik nog niet getest (ik vind het niet erg om de brightness met de hand aan te passen).

De iets meer vervelende dingen:
- Touchpad. God, wat kan dit soms slecht reageren. Ik gebruik ook niet altijd een muis met mijn laptop, dus een goed touchpad is toch eigenlijk wel een must. Over het algemeen is het een vrij accuraat touchpad, maar soms als mijn handen bijv. net iets te vettig zijn, merk ik dat het toch stukken slechter begint te reageren (met vorige modellen nooit last van gehad).

Neutrale zaken:
- Audiokwaliteit. Er zitten speakers van harman / kardon in, maar het geluid is eigenlijk gewoon wat ik verwacht van een ultrabook (ik stamp audio vaak door naar headphones, sonos of chromecast via spotify of youtube).
- Geen aparte home/end/pgup/pgdown knoppen op het toetsenbord, dit gaat middels de FN-functie en de pijltjestoetsen. Eigenlijk is dit iets waar ik me vaak (in het dagelijks gebruik) het meest aan kan storen. Ik noem het niet meteen negatief, maar het zou wel fijn zijn als het er was.

In het algemeen ben ik zeer tevreden met de aanschaf van deze ultrabook. Het viel mij op dat ultrabooks sowieso al in een iets hogere prijsklasse liggen (vooral als je het eigenlijk gaat vergelijken met een mainstream laptop, die heb je vaak al met iets betere hardware en bijv. een dedicated graphics card voor dezelfde prijs, maar waar vaak de accuduur niet te vergelijken is met die van een ultrabook).