Sweex LW050V2 Review

kegeltje26 16 oktober 2009, 1.678 views

Sweex LW050V2

Pluspunten

• Bereik
  • Overzichtelijk instelmenu, als je niet teveel poespas wil, met toch voldoende opties
  • Voor de luilakken Internetproviderprofielen ingebakken
  • Firewall met voldoende opties
  • Antenne is vervangbaar

Minpunten

• Maar 4 Lan poorten

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Prima ding geen problemen mee.

Met mn Copperjet 1616-2p modem in gebruik via een raar soort bridge constructie (wel ff voor moeten zoeken op internet). Dat houdt in dat de sweex een vast IP op de WAN-poort heeft, en de Copperjet alle inkomende poortaanvragen doorstuurt naar de Sweex. Verder UpnP aangedaan. Prima voor de torrents etc

Als router heeft hij genoeg functies. WPA/WPA2 en overige beveiligingsmodi. Portfowarden is mogelijk, evenals dat je kan forwarden naar bepaalde MAC-adressen, handig om bepaalde zaken tot 1 PC beperkt te houden. Je kan het ding ook een vast IP geven op de WAN poort, evenals dat er uitgebreide firewall functies op staan.

Het ding zelf kan goed in combi met je Internetmodem werken en heeft standaard profielen voor providers. Voor de eenvoudige en niet-tweakerigen onder ons een hele verademing.

Ook eerst getest als AP/switch door de modem op de lan-poort te gooien met dhcp server uit. Gaat prima.
Bereik is beter dan de losse Linksys AP die om de haverklap uitviel (type WAP54G). Bereik is ook beter dan de Linksys, terwijl hij wel maar gewoon de G-standaard voert dus 54 Mbps.

Switchen doet ie prima. Hij heeft standaard 4 LAN-poorten. Wil je meer dan moet je een extra switch eraanhangen, of voor een andere oplossing gaan.

Ik heb hem met windows XP systemen gebruikt, overige systeemcompatibiliteit is mij onbekend.

Ik ben geen netwerknerd dus dit werkt prima voor mij. Goedkoop dingetje dus uitstekend werk weer van sweex, evenals hun UTP-switchen en powerline-adapters die ik gebruik. (en nee ik verkoop geen sweex produkten).

Als eerste review wellicht wat rommelig, mochten er vragen zijn dan zal ik die later beantwoorden.

• Copperjet 1616-2p

Heb jij ook een Sweex LW050V2?

Hey, zou je misschien de website eens door kunnen sturen waar je info gevonden hebt over het bridgen van deze router?

bvd.
Dat is simpel, zet de DHCP-functie uit in de router en sluit je UTP-kabel vanaf de modem aan op een van de LAN-poorten (dus niet de WAN). Op deze manier bridged deze Sweex en werkt het super stabiel.

Ik zou geen gebruik maken van de DHCP- en NAT-functies van het apparaat. Hij loopt dan snel vol en wordt traag op hogere snelheden. 20mbit kan hij dan niet aan.
Prima router. Ik heb de LW050V2 zelf zo'n 4 jaar gebruikt tot ik eind 2011 ben overgestapt naar een sneller internetabonnement. Gezien ik uiterst tevreden was van deze router heb ik mij dan de sweex LW320 (300N -300Mbps) router aangeschaft.
Weeral zeer tevreden met een sweex router die erin slaagt om op de 2.4 GHz band constant op 40 MHz en twee kanalen te werken (itt Netgear wndr3700).
Enkel jammer dat de wan en lanpoorten 100Mbps zijn. Voorlopig heb ik daarmee nog steeds voldoende om aan mijn internetabonnement te voldoen.