Specificaties 55" Full HD 3D OLED TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55EG910V Zwart Review

van der Berg 16 oktober 2016, laatste update op 17 januari 2017, 1.324 views

LG 55EG910V Zwart

het bezit van deze fantastische 55 inch OLED televisie van LG de 55EG910V. OLED is de nieuwste techniek en die je wilt hebben en is de toekomstig techniek. De zwartwaarde en het contrast en de kleuren zijn verbluffend, misschien heb ik iets teveel gezegd maar toch ook weer niet!

Pluspunten

• OLED
  • Perfecte kijkhoeken
  • Prachtige echt zwart waarde en kleuren
  • Het oneindige contrast
  • Het oneidige Hz
  • Ci+ 1.3 Ziggo
  • Passief 3D
  • Haar scherp beeld

Minpunten

• Netsnoer kan aan de korte kant zijn
  • Geen USB 3.0 poorten
  • Hoge stroomverbruik vergeleken met andere 55 inch
  • Ietsjes traag in overschakeling andere zenders Ietsjes traag in overschakeling andere zenders

Na 6 lange jaren met mijn huidige top televisie gedaan te hebben een 42 inch LG 42LE5300 series met Full-HD 3.000.000:1 en 100Hz vind ik het nu weer tijd voor een nieuwe televisie. De afgelopen jaren hadden wij het steeds met vrienden over de OLED en zijn prachtige kleuren en zwartwaarde en het oneindige contrast, daarom kon ik nauwelijks meer wachten totdat het zover was en zelf de overstap te maken naar OLED. De prijzen waren heel hoog begin 2012/2013 een prijskaartje van rond de ¤8.000 voor een 55 inch OLED TV. OLED wilde ik al altijd hebben, daarom heb ik nu mijn slag geslagen bij de actie van LG met ¤200 voordeel op de OLED en daarnaast kreeg ik nog eens ¤300 extra voordeel bovenop de normale actieprijs en de prijs werd ¤1499! De prijs van de LG 55EG910V was oorspronkelijk ¤1999,- de speciale actie van LG ¤200,- direct verrekend op de prijs werd het ¤1799,- en de prijs ging zelfs nog naar ¤1499,-! Deze speciale actie was alleen voor een weekje geldig tussen 21 mei en 28 mei 2016 dit was dan ook het moment voor mij om de overstap te maken en het was hoogtijd om naar OLED te gaan en te gaan genieten van de techniek. Inmiddels is mijn oude 42 inch televisie verkocht en ik kreeg er ¤200 voor via Marktplaats! Ik heb altijd tegen mijn vrienden gezegd als OLED ¤1500 of lager word dan maak ik de overstap.

Mijn oude 42 inch LED televisie. De LG 42LE5300 series. 2010/2016

De doos vind ik erg prachtig van de OLED

De LG 55 inch OLED (LG 55EG910V)

Mijn OLED televisie van Van der Berg. De LG 55EG910V. Family Guy via Netflix

De beeldkwaliteit is de beste bij OLED en momenteel is er dan geen betere paneel mogelijk dan OLED. Mijn ervaring leert me dat de kleuren erg kleurrijk is bij OLED en dat het beeld erg helder is i.c.m. het oneindige contrast. Het beeld is erg realistisch dat je soms niet in de gaten heb dat je naar televisie kijkt. Ik sta er daarom helemaal versteld van OLED!! Het beeld is nog eens haar scherp en zelfs als je dicht op het scherm staat is de OLED nog steeds haar scherp en je ziet helemaal geen pixels in het beeld. Beter kan je meteen een OLED paneel kiezen dan een vergelijkbare LED-paneel in 4K. Het belangrijkste vind ik tijdens het opstarten van de OLED televisie omdat ik zag zwart echt prachtig zwart zag. De OLED televisie schakeld de TV helemaal uit waar zwart nodig is. Bij LED komt er nog steeds licht doorheen en wordt het donkergrijs!

Mijn neef en een vriend en de monteur en de verkoper wilde hun televisie met mij zelfs ruilen. De verkoper die mij 42 inch kocht wou graag mijn OLED i.p.v. mijn 42 inch meenemen terwijl in de tussentijd de monteur bezig was met het uitpakken van de OLED televisie. Tussendoor mijn neef heeft een Sony 55 inch LED 800Hz Full HD. De monteur vertelde me dat ik nu de beste televisie heb van het moment en de toekomst.

65 inch en 4K Voordat ik de OLED televisie kocht heb ik al een lange tijd voorbereidingen getroffen om een nieuwe televisie te kopen. Ik heb heel veel winkels bezocht en steeds naar verschillende modellen gekeken en wilde bijna een Philips 55 inch 4K UHD model LED voor ¤1200 kopen voorzien van Ambi-light en verder heb ik ook gekeken naar een 65 inch televisie wat mij heel gaaf leek en erg groot! Dat is wat mijn neef mij heeft aangeraden een 65 inch 800Hz 4K UHD koste mij ¤1999,-. Het grote voordeel is dat 65 inch enorm groot is maar toch kom je niet om OLED heen ondanks dat het om een 55 inch gaat i.c.m. Full-HD. Ik vind OLED nog mooiere kleuren hebben waarbij zwart echt zwart is en een scherpere beeld heeft.

4K UHD OLED was al beschikbaar met de LG 55EG920V maar moest ik opeens ¤1200 bijtellen en dat vond ik een beetje te veel omdat: Er nog altijd geen 4K UHD content beschikbaar is behalve dan op YouTube en Netflix 4K en niet alle films en je iets koopt waarvan je misschien niet echt gebruik gaat maken. Mocht 4K UHD echt door komen en tot de standaard behoren verkoop ik mijn FULL-HD OLED door maar op dit moment heb je meteen iets aan die kwaliteit van OLED Full-HD.

Ik heb een foto gemaakt in het donker van mijn OLED televisie en het is heel scherp en prachtige kleuren.

Het is juist nu een totaal andere kijkervaring dan voorheen en ik ben er 13 inch op vooruit ben gegaan vanuit 42 inch naar een 55 inch. Het is juist nu veel prettiger geworden om naar televisie te kijken via de OLED dan voorheen en ik vind het erg leuk om op zo'n grote televisie te kijken. Wat me direct al opviel tijdens het kijken waren die prachtige kleuren en de scherpte en het oneindige contrast en de zwartwaarde!

Voetbal Mijn ervaring om voetbal te kijken op een OLED televisie is met een woord geweldig met deze nieuwe televisie en het is erg aan te raden. Op mijn OLED televisie ziet het er enorm prachtig uit vind ik en het beeld is haar scherp daarnaast zijn de kleuren prachtig de helderheid van het beeld is erg groot, daarom heb ik steeds het gevoel dat ik tijdens de westrijd aanwezig ben in het stadion het is enorm realistisch! De grasmat is echt groen en de spelers zijn haar scherp! Als vergelijking heb ik via de Samsung 55 inch SUHD TV Quantum dot-technologie gekeken naar voetbal bij een vriend (niet dat het een slechte televisie is) daarbij is het mij opgevallen dat als je van dichtbij bekeek dat de televisie er pixels op te zien waren en van dichtbij werd het onscherp en dat dit bij OLED haar scherp blijft en niet blokkerig wordt. Dit is in 1080i, laat staan hoe het op een OLED gaat zijn als straks de uitzendingen in 1080p worden uitgezonden.

Vanaf mijn televisie een voorbeeld van het begin van een voetbalwedstrijd, tijdens het EK voetbal 2016

Netflix Mijn ervaring leert dat het erg prachtig is om films te zien op de OLED televisie in Full HD. Ik gebruik daarom Netflix HD versie voor ¤9,99,- per maand. Wat ik nu vooral merk tijdens het kijken is dat zwart nu echt zwart is en het oneindige contrast maken de kleuren realistisch en haar scherp. Ik kijk nu veel prettiger naar een film dan via mijn oude 42 inch televisie wat niet slecht was, maar OLED toch heel andere kijkervaring heeft. Netflix vind ik erg groot en alles is netjes te vinden, veel films kende ik niet, maar het heeft veel mogelijkheden binnenin Netflix. Met Netflix breng je jouw eigen thuisbioscoop in huis.

Ik ben lid op Netflix sinds juni 2016 en heb al heel veel films gezien. Ik heb er totaal geen spijt van omdat Ziggo mijn hun Horizon-box aanbod voir ¤10 per maand en ik dacht van dat bedrag neem ik liever Netflix en zo heb ik mijn eigen thuisbioscoop op een groot formaat.

TV zenders Helaas is de meeste TV zenders nog altijd in 1080i (upscaling) en zelfs nog in 576. Ik kijk via Ziggo Digitaal-pakket het Ci+ kaartje en het ziet er ongelofelijk scherp der uit en de kleuren zijn heel erg mooi dat i.c.m. het oneindige contrast en dat nu zwart echt zwart is. Maar nog steeds wordt mijn 55 inch OLED niet op de volle 100% benut. Als straks eenmaal de TV zenders over gaan op Full HD formaat kan dit ervoor zorgen dat het nog veel mooier gaat worden en komt mijn OLED televisie pas echt tot zijn recht. TV zenders zijn nu juist veel prettiger om te bekijken dan op mijn oude 42 inch.

Hier een voorbeeld vanaf mijn OLED televisie met een TV zender.

We spreken allemaal over 4K TV zenders, maar er is nog steeds geen Full HD zenders beschikbaar in 1080p!!

LG maakt gebruik van 4 subpixels terwijl Samsungs OLED nog 3 subpixels wordt gebruikt. LG heeft ook nog een witte pixel met kleurfilter. Nog steeds worden 30 tot 40% van de OLED panelen weggegooid met dode pixels. Het is nog steeds lastig om een goed werkende paneel te maken. Ik verwacht daarom dat de prijzen niet snel naar beneden gaan van OLED.

Kijkhoeken Vanavond 1 juli 2016 kwamen een paar van mijn vrienden bij mij thuis langs om de voetbal wedstrijd België tegen Wales in de kwart-finale van het EK-2016 te bekijken via mijn nieuwe 55 inch OLED televisie. Uit mijn eigen ervaring leertme dat de kijkhoeken bij deze OLED fantastisch is! Maar ook mijn vrienden stonden er allemaal versteld van dat de kijkhoeken zo goed is bij een OLED televisie en dat vind ik zelf ook. Ik heb zelfs een paar keer mijn plek gewisseld om via een andere kijkhoek te bekijken en nog steeds is het haar scherp via de hoeken waarbij de kleuren niet veranderen en dat het nog steeds erg kleurrijk blijft zoals je er recht voor zit als je televisie kijkt. Bij een vergelijkbaar LED-paneel wordt het meestal toch iets minder scherp en neemt het contrast/kleuren af via de kijkhoeken. Mijn vrienden vinden het allemaal een leuke televisie de OLED.

Aan de muur Een curved-tv kan je laten ophangen aan de muur. Ik heb mijn OLED televisie laten ophangen aan de muur en de beugels dat ik hiervoor gebruik is van Vogel's THIN 215 beugel. De THIN 215 heeft me ¤98 gekost. De beugel is met waterpasfunctie zodat dit mooi waterpas kom te hangen de beugel komt 2 cm van de muur vandaan. De aansluitingen van de televisie zitten aan de onderkant en de zijkanten, dus daarom kan je kiezen om jouw LG 55EG910V ook echt plat tegen de muur te laten hangen maar dan heb je wel een andere beugel nodig een Vogel's THIN 205 voor plat tegen de muur. Bekijk de foto's. Mijn oude beugels van Vogel's heb ik door verkocht bij de 42 inch televisie.

Zoals je kan zien hangt mijn 55 inch OLED televisie aan de muur. Ik vind het zelf veel beter als hij is opgehangen aan de muur dat bespaard enorm aan ruimte!

Je kan de OLED ook plat tegen de muur laten hangen met de Vogel's THIN 205. Volgens de monteur had ik beter deze kunnen kiezen dan THIN 215. Dit is meer voor in de woonkamer.

Dit is de beugel die ik gebruik Vogel's THIN 215 voor de OLED. Zoals je kan zien draait hij naar beneden en alleen of recht. Deze komt ook 2cm van de muur af. Mijn keuze viel op deze beugel omdat mijn kabels en de goot anders niet zouden passen.

De voet De voet van de televisie voor op de Tv-meubel of tafel is nog als nieuw in de verpakking en deze heb ik ongeopend in de kelder gelegd en deze bewaar ik voor als ik ooit de OLED televisie ga door verkopen.

kalibreren Vooraf wilde ik ISF apart laten kalibreren vanaf ¤150! Maar dit heb ik door de monteur laten uitvoeren die de TV kwam brengen en installeren. Het scherm is al goed en prachtige uit de doos. De monteur had een notebook bijzig met een sensor die aan de TV hing daarmee stelde hij alles netjes af en nam de instellingen door. Voordit heb ik wel ¤36,- extra betaald aan de Media Markt. Ik heb mijn afspraak om apart ISF te laten kalibreren afgezegd.

HDR Ik hoor dat de OLED LG 55EG910V HDR Ready is. Model 2015. Maar ik lees dat LG bezig is met een firmware dat modellen van 2015 HDR volledig kan laten ondersteunen. Het blijft voor mij ook grote vraagtekens, wat nu precies klopt.

Lekker zuinig met Label A en dat voor zo'n beeldkwaliteit

Stroomverbruik OLED Ik heb het stroomverbruik met een metertje het stroom opgemeten en getest bij de OLED.

Het resultaat:
Als het scherm uit staat in stand-by: 0.0 watt
Als het scherm aanstaat op NPO1 HD en RTL7 HD: tussen 30 watt t/m 160 watt. Het is mij opgevallen dat het steeds varieert qua wattages.

Bij mijn OLED televisie maak ik geen gebruik van spaarstanden en het is zonde om bij een OLED televisie spaarstand te gebruiken. Het kan nog zuiniger, maar dat wil je toch niet bij een scherm als OLED?

Mijn oude Core i7-860 met een R9 290 was zelfs zonder monitor al tegen de 200 watt

Gamen Voor de eerste keer heb ik op mijn 55 inch OLED een paar games gedaan. Wel diende ik vooraf het een en ander te veranderen in mijn woonkamer om het mogelijk te maken om te kunnen gamen ik moest eerst de eettafel recht voor de 55 inch OLED positioneren om te kunnen gamen en dat ik er dicht op zou zitten. Het is uit mijn eigen ervaring een totaal andere ervaring dan wanneer ik zou spelen via mijn 27 inch computermonitor gamed. Het is ten eerste op een 55 inch veel meer overzichtelijker dan op mijn 27 inch monitor en je voelt je meer in de game dan wanneer op een 27 inch monitor aan het gamen bent. Het viel me verder op dat de reactietijden tijdens het gamen met een OLED televisie veel sneller is dan op een IPS computermonitor en de vijanden sneller te zien zijn. Nu ik een 55 inch OLED televisie heb wil ik nog in de toekomst 3 monitoren naast elkaar? Eigenlijk niet met een 55 inch televisie heb ik bijna zelfde ervaring als met 3 monitoren bij naast elkaar. Wat heb ik opgemerkt tijdens het gamen van de curved-TV? Ik heb er totaal niets van gemerkt en het lijkt net alsof ik naar een platte OLED aan het kijk was tijdens het gamen. Hier een paar foto's van mijn eerste paar games:

Windows 10 Home 64bits via de 55 inch, net opgestart

Net opgestart in de game: Call of Duty Modern Warfare 3 - Multiplayer

Tijdens het gamen in Call of Duty Modern Warfare 3 - Multiplayer. Uit mijn ervaring heb ik gemerkt dat het totaal een andere ervaring is dan wanneer ik normaal via mijn 27 inch altijd speel.

Hier ging ik gamen in het spel: Call of Duty Black Ops III - Multiplayer

Tijdens het spel Call of Duty Black Ops III - Multiplayer. Het zag er heel scherp en mooi der uit en de kleuren waren mooier vind ik, dan op een traditioneel monitor.

De winnaars binnen Black Ops III. Het is mij trouwens opgevallen dat ik opeens een betere score had dan als ik via de 27 inch zou hebben gespeeld.

OLED als computer monitor Ik ervaar het heel erg prettiger om via mijn 55 inch te werken dan op mijn 27 inch monitor. Ik kan vertellen dat alles goed werkt. Alles is gewoon leesbaar en browsen gaat ook goed en je hebt zee van ruimte en mogelijkheden. Uit mijn eigen ervaring kan ik vertellen dat een OLED televisie goed te gebruiken is als computermonitor en dat je in principe geen losse computermonitor meer nodig hebt. Mijn 55 inch OLED televisie heb aangesloten via een HDMI 1.4 kabel dat 3m lang is. Voor de computer gebruik ik ook HDMI naar HDMI via een HDMI 1.4 kabel. Ik durf niet met zekerheid te melden of het hier om een HDMI 2.0 gaat of niet.

Tijdens het browsen op Hardware.info via mijn Skylake computer.

Achterkant van de LG OLED 55EG910V

Vanaf de bovenkant van de LG OLED 55EG910V. Opvallend dat de gebogenheid mee valt!!

Curved TV In de eerste instantie was ik heel erg bang dat hij te curved zou zijn. Eenmaal aan de slag met mijn nieuwe televisie viel het mij direct op dat de curve-TV niet erg curved is. Als ik er echt recht voor ga zitten dan lijkt het net alsof ik een platte OLED televisie heb gekocht en via de zijkanten merk ik er totaal niets van. Het is alleen maar bij gedachten dat je even bij nadenkt van oh ja, ik heb een curved-TV. Het is totaal niet vervelend moet ik uit mijn eigen ervaring erbij vertellen. Ik merk er totaal niets van bij het gebruik van de televisie en daarom wil ik graag die mensen die wachten op een platte versie van de OLED's daarom willen adviseren om niet nog langer te wachten en vooral te gaan genieten van deze techniek. Een platte OLED kost namelijk op het moment van schrijven ¤2999,- en een curve OLED kost op het moment van schrijven ¤1799,- Je kan al ¤1200 besparen en is niet echt merkbaar. Zo'n OLED wil je toch niet in de winkel laten staan? Met alle prachtige zwartwaarde en het oneindige contrast en kleurrijk scherm. Curved-tv valt heel erg mee en niets om zorgen over te maken.

Je ziet het zelf dat het lijkt op een platte OLED. Ik heb nooit het gevoel dat ik een curve televisie heb.

Aansluitmogelijkheden Er is genoeg om hem aan te sluiten. De belangrijkste aansluitingen zijn 3x HDMI 1.4 (3D) en 3x USB poorten en LAN poort en Coax voor TV signaal en Coax Digitaal. Geen scart meer.

De aansluitingen. Deze zitten gelukkig aan de zijkanten en onderkant van de televisie, waardoor het nu wel mogelijk is om de televisie helemaal plat tegen de muur te hangen.

Wi-Fi De LG OLED televisie heeft een ingebouwde 802.11ac Wi-Fi wat ik heel handig vind. De televisie heeft ondersteunt voor zowel 2.4GHz als de 5Ghz band Dualband en het werk heel goed. Ik heb de televisie draadloos verbonden op 5GHz met mijn Linksys EA6400 router. Het werkt allemaal zeer goed en snel.

Wat ik heel handig vind, is dat je tegenwoordig jouw smartphone draadloos kan verbinden met de televisie. Ik kan alles draadloos weergeven via mijn Galaxy S6 Edge Plus op de 55 inch OLED televisie.

Opnemen Je hebt de mogelijkheid om via een harde schijf op te nemen. Via de USB poort van de televisie. Je kan elk programma opnemen en de grote van de schijf ben je vrij om te kiezen. Ik maak geen gebruik meer van Humax 5300c maar rechtstreeks via een Cam module. Het grote voordeel daarvan blijft dat alles via een afstandsbediening werkt. Ik maak gebruik van Smit CAM module via Ziggo.

Zoals je kan zien, heb ik een externe harde schijf erop aangesloten een 1TB 2.5 inch WD Element USB 3.0

Als je kiest om gebruik te maken van een CAM module, dan ben je verplicht gebruik te maken van CAM module versie 1.3! Ziggo. Digitene van KPN wordt ook ondersteunt. CAM modules 1.2 en ouder worden niet ondersteunt op deze OLED-televisie

TV-signaal Ik maak gebruik van "Profigold" coax kabel. Deze hoogwaardig tv kabels moeten zorgen voor een nog betere ervaring. Kabels maakt niets uit maar toch krijg je een beter kwaliteit. Zo heeft deze een techniek dat storingen probeert te voorkomen en bestaat uit dubbele omhulsel van de kabel. 100Hz ready kabels en uiteinde voorzien van een dikke koppen en 24K goudige koppen. Tegenwoordig maakt kabels minder uit.

Smart-TV LG maakt gebruik van de nieuwste smart-TV Web-OS 2.0. Daarbij heeft LG gekozen voor een Quad Core Processor, waarbij je snel kan schakelen in het menu's. Om welke soort Quad Core Processor het gaat is mij helaas niet bekend en heb daar niets over terug kunnen vinden. Mijn ervaring met smart-TV en heb er in gebladerd door het menu. YouTube en Netflix werken uitstekend en in de store van LG vindt je nog veel meer app's en games terug die je kan installeren. Er is dus genoeg applicaties beschikbaar. Ik dacht eerst dat ik een nVidia Shield TV nodig zou hebben om mijn app te kunnen installeren. In de store van LG vond ik de app die ik in Android ook gebruikt, dus heeft het mij weer ¤200 bespaard. Er zijn zo veel apps en games mogelijk in Web-OS2.0. Er is ook een volledige webbrowser is aanwezig.

Een voorbeeld van LG's WebOs 2.0 Smart-TV

3D passief LG ondersteunt 3D passief. Je krijgt standaard 2 brillen erbij. Ik heb helaas weinig kunnen testen op 3D. Hij converteert 2D naar 3D zelfs in TV zenders kan je in 3D bekijken, maar het is niet veel mooier. Het mooiste is als je een 3D Blu-Ray schijfje erbij gebruikt dan is 3D het mooiste.

Update: Ik heb gisteren NOS Journaal in 3D bekeken, hij converteert 2D naar 3D met een druk op de knop. Het is wel merkbaar maar het mooiste blijft een film dat in 3D gemaakt is.

Dit wordt er standaard geleverd bij de OLED LG 55EG910V. De 2 brillen zit in een mooi doosje! Met daarbij schoonmaak doekje

Camera Tot mijn grote verbazing kan je zelfs een webcam op aansluiten voor o.a. Skype en bovendien kan je ook foto's bewerken op de OLED. Grappig lijkt net een computer geworden. Zie de foto's.

Zoals je kan zien zijn er mogelijkheden voor een camera en foto's te bewerken.

Het geluid bij mij gaat via de Logitech Z-5500. Deze heb ik in een 5.1 opstelling laten ophangen aan het plafon in de woonkamer. Het geluid komt via Digitaal Coax en klinkt uitstekend als ik TV kijk. De speakers in de LG OLED 55EG910V zijn standaard uitgeschakeld en heb dat helaas niet kunnen testen. Maar Logitech klinkt uiteraard beter.

Update: Het geluid is redelijk via de LG 55EG910V, ik raad aan via een soundbar of externe speaker set aan te sluiten op de TV.

In de toekomst overweeg ik de overstap te gaan maken naar 4K of misschien 8K OLED (eventueel QLED of iets anders opvolger van OLED) Mijn volgende stap is 65 inch. De volgende stap is weer 10 inch groter en is hopelijk tegen die tijd wat betaalbaarder geworden. Op het moment van schrijven, zien we een zeer groot verschil van ¤4.000, als we dit vergelijken met een 55 inch OLED Full-HD editie. Hopelijk is er dan ook echt content beschikbaar in 4K of 8K tegen die tijd.

Vergeet vooral niet om mijn foto's te bekijken en reacties zijn altijd welkom! Vergeet niet op de knopje nuttig te klikken als je deze review leuk heb gevonden.

Het was weer een leuke voordeel door LG en alvast genieten van de beste kwaliteiten die OLED biedt. Daar heb ik mijn voordeel mee gedaan tot ¤300 extra!! omdat de OLED voor een weekje van ¤1799 naar ¤1499 ging!!

Opgenomen door Van der Berg 1080p 60fps met de Galaxy S6 Edge Plus. Hier een filmpje van de nieuwe LG 55EG910V in de praktijk. Ik keek naar Netflix Battle: Los Angeles 2011

Tweakers.net over de LG 55EG910V:

LG 55EG910V

Eigen ervaring Ik vind het een zeer goede televisie. Mijn ervaring met OLED is sinds een paar dagen en ik merk op dat je met meer plezier naar TV kijkt. Met het prachtige beeld en het haar scherp beeld en vooral dat zwart echt zwart is en de waanzinnige kleuren!! en het oneindige contrast. Ik heb een zeer leuke kijk ervaring en een rustige beeld. Als ik een advies mag geven raad ik iedereen zo'n OLED paneel aan. Mijn ervaring heeft me geleerd dat curve eigenlijk helemaal niet curve is, waar ik de hele tijd bang voor was, het lijkt net alsof ik een platte OLED heb gekocht.

Muis & Microfoon De afstandsbediening kan je makkelijk gebruiken is klein en compact en lekker in de hand te houden. Het werkt net als een muis en op de televisie verschijnt er een cursor wat makkelijker maakt om iets in te voeren en aan te klikken, er is ook een wiel in gebouwd zoals bij een muis en dat maakt het scrollen weer makkelijk. Er is ook een microfoon ingebouwd in de afstandsbediening en dat maakt het vooral makkelijk voor o.a. tijdens het Skypen.

De afstandsbediening bij de LG OLED 55EG910V. Ik hou het plastiek om de afstandsbediening heen, om hem als nieuw te houden. Mijn oude televisie bij de 42 inch deed ik dat ook al en de verkoper was blij met nieuwe afstandsbediening.

Inmiddels heb ik ook extra foto's aan toegevoegd.

Kritische punten/minpunten Sommige van jullie hebben verteld in de reacties dat ik niet kritisch zou zijn of niet de minpunten zou hebben vertelt van deze televisie. Ik heb de televisie niet zo erg lang in mijn bezit en op het moment is dit maar 2 maanden. Het blijft daarom lastig om een oordeel hierover te geven omdat de televisie uitstekend is. Toch kent de LG 55EG910V een paar minpunten. Dat is het stroomverbruik dat veel hoger is dan bij een reguliere 55 inch model en de kabel voor de netsnoer aan de kortkant is en dit kan soms voor problemen zorgen bij ophangen aan de muur of installeren van de televisie. Een andere kritische punt wat ik merk (ik twijfel of het wel of geen minpuntje is) van zender veranderen duurt ook wel iets langer merk ik en waar dit aan zou liggen is mij een raadsel. Het is ook erg jammer dat er geen USB 3.0 aanwezig is vooral een televisie van ¤1500+ verwacht je toch gauw 1 of 2 USB 3.0 poorten. In hoeverre USB 3.0 niet aanwezig is, ik mis het niet alleen zou het voor het lezen van bestanden sneller/openen gaan met USB 3.0. Het is ook jammer als een klein minpunt dat Wi-Fi verbinding niet beveiligd is en dat daar niets tegen gedaan wordt door LG een kabel trekken is geen optie hiervoor want dat is voor mij een afstand van 10m tot mijn router. De geluid kan wat mij betreft beter die standaard is ingebouwd in de LG 55EG910V van ruim ¤1500+ met matige redelijk speakers. Waarom lukt het LG bij model 2016 nu wel opeens om goede speakers in te bouwen? Zoals Harman Kardon!

Zoek je een nieuwe TV, dan is OLED wat je op je verlanglijstje moet hebben staan! De indruk die OLED op mij heeft achtergelaten, is erg positief. De kleuren zijn prachtig, en zwart is ook écht zwart. Bovendien zijn het contrast en de helderheid van het scherm erg groot. Als je twijfelt tussen een 4K LED paneel en een Full-HD OLED kun je het beste een OLED Full-HD kiezen. OLED is momenteel namelijk het beste wat er mogelijk is, en beter dan welk paneel dan ook. Een curved TV kan je laten ophangen aan de muur. Daarnaast is een curved televisie bij deze OLED licht gebogen, maar het lijkt net alsof je een platte OLED hebt. Ik heb van de monteur gehoord dat het netsnoer van de LG OLED te kort is, en vast/ingebouwd is in de televisie. Maar ik heb gelukkig een stekkerdoos met een lang snoer; die kwam goed van pas.

Persoonlijk adviseer ik dus een OLED Full-HD, waarom?
Ik heb gekozen voor een Full-HD OLED omdat er nog niet genoeg content op 4K beschikbaar is, behalve dan op YouTube en Netflix, en natuurlijk de door jouzelf opgenomen 4K beelden. Ik vind het eerlijk gezegd een enorm hoog bedrag dat je moet neerleggen voor een 4K OLED: ruim ¤900 extra voor een 4K OLED 55 inch LG 920. Voor mij was het verschil ¤1200, omdat ik de 55 inch kocht voor ¤1499 en de 4K OLED was ¤2699. Het kan nog wel 5 jaar gaan duren voordat alle content standaard in 4K is. Daarom houd ik liever dat geld in mijn zak, en tegen de tijd dat 4K standaard is, verkoop ik mijn huidige OLED televisie. Dan zijn naar mijn verwachting de prijzen van 4K televisies ook al enorm gedaald. Ik geniet tot die tijd van mijn Full HD OLED.

Van der Berg,
19 juni 2016

Heb jij ook een LG 55EG910V Zwart?

Ik heb de review op Hardware.info en Tweakers.net aangepast 17/10/2016

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 17 oktober 2016 00:24]

Mooi review vdB. Ik geef je 2 :) .
Scherpe prijs ook. Zelfs lager dan met Black Friday.
Mooie review! Kun je Plex installeren op deze tv?
Ik ga dat even uitzoeken voor jou en is dat via WebOS?
Ja via de store alszijnde app! Alvast bedankt.
Ik heb PLEX gevonde en je kan hem gewoon installeren via WebOS

PLEX versie 2.1.0