Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion x360 13-u002nd Review

Pushedspore 14 oktober 2016, laatste update op 30 oktober 2016, 3.315 views

HP Pavilion x360 13-u002nd

Goede laptop voor een aardige prijs. Convertible is soms handig en een leuke toevoeging. De grootte en het gewicht maken het geen tablet vervanger. De Pavilion heeft een mooi scherm en gaat zeker 6 tot bijna 9 uur mee op de accu.

Pluspunten

• IPS-Scherm
  • Convertible
  • Full-HD Scherm
  • 5 GHz
  • Lange accuduur

Minpunten

• Vrij zwaar voor tablet

HP Pavilion x360 13u-002nd

De HP Pavilion x360 13 is een 13,3" convertible laptop, uitgekomen in juni 2016. Deze laptop bevat een full-HD scherm, met IPS-paneel. Verder heeft de laptop een SSD met een capaciteit van 128 GB, 4GB werkgeheugen en 5ghz ondersteuning. De laptop komt in twee uitvoeringen; goud en zilverkleurig. Ik heb gekozen voor de zilverkleurige, al had de goude versie ook niet misstaan. Dit is mijn eerste laptop en ook mijn eerste review, maar ik zal mijn best doen om er wat van te maken.

Zoektocht naar geschikte laptop
Voor mijn vervolgopleiding werd door de school van de studenten het bezit van een laptop vereist. Gedurende de zomer begon ik mijn zoektocht naar een geschikte laptop, hiervoor gebruikte ik voornamelijk de pricewatch van Tweakers.net.

De laptop zou voornamelijk gebruikt worden voor mijn studie, daardoor telden eisen als mobiliteit en accuduur zwaarder mee. Er wordt dagelijks gereisd met de laptop, waaronder met de trein. Daardoor besloot ik om niet voor een 15 inch laptop maar voor een kleiner model te gaan. Een accuduur van minstens 6 uur is een pré, des te hoger des te beter.

Voor mijn nieuwe laptop keek ik naar de volgende eisen:
  • Prijsrange: ¤400,- tot ¤600,-
  • 13,3 of 14 inch
  • 4 gb ram
  • SSD 128 gb
  • i3-processor
  • Full-HD met IPS-Paneel
  • 5GHz ondersteuning (door school aangeraden)
Een merkvoorkeur had ik niet echt, al zou ik liever niet voor een Acer gaan.

Via de pricewatch kwam ik uit op de volgende laptops:
pricewatch: HP Pavilion 14-al011nd
pricewatch: HP Pavilion x360 13-u090nd
pricewatch: HP Pavilion x360 13-u002nd
pricewatch: Lenovo IdeaPad 510S-14ISK (80TK006GMH)

De HP-Pavilion x360 is de enige convertible in deze lijst, waardoor ik uiteindelijk voor deze laptop heb gekozen. De HP Pavilion 14-al011nd heeft met 240 gb een grotere ssd dan de x360, maar voor mij bied deze met zijn 128 gb genoeg ruimte.

Keuze webwinkel
Als student had ik de mogelijkheid om een laptop via campusshop of surfspot aan te schaffen. Daar heb ik geen gebruik van gemaakt, omdat ik daar niet een voor mij geschikte laptop kon vinden.
De HP-Store geeft ook studentenkorting op laptops, namelijk 10%. Zodoende heb ik mijn laptop bij deze webwinkel besteld.

Ervaringen HP-Store
HP geeft 10% korting aan studenten. Hiervoor moet je je registreren bij HP Student Store met je email-adres van je hoge school of universiteit. Registratie verloopt gemakkelijk, na registratie kan je inloggen en wordt het kortingspercentage aangegeven.
Op 20-08 werd de laptop besteld, samen met een draadloze muis en neop sleeve van HP. De draadloze muis en neop sleeve waren direct leverbaar, de laptop was binnen 3 tot 5 werkdagen leverbaar. Geen punt vond ik, aangezien ik de laptop nog niet direct nodig had. Na twee dagen (!) kreeg ik een bevestiging over de mail van mijn bestelling. De bestelling werd op een zaterdag gedaan, dus de bevestiging kreeg ik de eerst volgende werkdag.
Als je inlogt bij de HP-store kan je bij 'Mijn bestellingen' je bestelstatus volgen. Enkele dagen na de bestelling werd de verwachte leveringsdatum uitgesteld naar 22 oktober. Jawel, 2 maanden later. Ik nam contact op met HP-Store, dit kan alleen via een 020 nummer. De medewerker zou contact opnemen met de logistieke afdeling van HP om te kijken of de levering sneller kon. De nieuwe leveringsdatum werd 8 september. Ik heb getwijfeld of ik de levering zou annuleren of niet. Omdat ik de laptop nog niet meteen nodig had heb ik de levering door laten gaan. De bestelstatus bleef op 22 oktober staan, omdat ze dit niet konden aanpassen.
Op 8 september werd er niet geleverd. De bestelstatus bleef op 22 oktober en ik had nog geen mail van HP ontvangen, dus nam ik weer contact op met de klantenservice. Het bleek dat er weer iets fout wat gegaan met de levering. De laptop zou volgende week vrijdag, de 16e worden geleverd. Vrijdag de 16e, niet binnen gekregen. In het weekend is HP niet bereikbaar, dus de 18e weer gebeld. Het bleek dat de bijbestelde sleeve meer leverbaar was, waardoor de hele bestelling was blijven steken. De sleeve werd geannuleerd, het aankoopbedrag daarvan teruggestort, en de laptop is uiteindelijk de 22e geleverd door DHL.

Uiteindelijk was de levertijd dus 1 maand. Ik raad het af om bij de HP Store te bestellen, je wordt een beetje aan het lijntje gehouden.

Dagelijks gebruik
De laptop is door zijn formaat makkelijk mee te nemen 13,3", inclusief sleeve, past prima in een gewone Eastpak rugtas. De tablet modus vind ik vaak handig voor op de bank, als ik niet hoef te typen. De zogenoemde 'tent-modus' maak ik vrij weinig gebruik van, dit omdat deze stand vooral te gebruiken is op een tafel, terwijl ik, als ik aan een tafel zit, juist vaak wil typen. Deze laptop is met 1,58 kg vrij licht, maar dit is ook een vereiste als je hem als tablet wil gebruiken. De IPad heeft daardoor soms de voorkeur, terwijl de pavilion weer soms de voorkeur krijgt door zijn grotere scherm.

Scherm
Het scherm voldoet aan mijn verwachtingen. Ik vroeg mij eerst af of 13,3" niet te klein is, maar dat valt zeer mee. De kijkhoeken zijn goed en de kleuren komen goed tot uiting. Touchscreen vind ik zeer handig, ook in de normale laptop stand. Scrollen doe ik soms liever met de vinger dan met het touchpad. Een nadeel van het gebruik van touchscreen is dat er sneller vetvlekken op het scherm ontstaan, al valt dit nog mee.
Op een witte achtergrond (bv. op tweakers.net) kan je de vlekken als je goed kijkt wel zien.

Toetsenbord
Het toetsenbord typt beter dan ik van een laptop had verwacht. Je voelt best wat gravel en het formaat van de toetsen zijn goed. Tijdens het typen veert de behuizing niet mee. Het toetsenbord heeft geen numkey's, maar dat zou ik enkel zonde vinden van de ruimte. Het toetsenbord heeft 11 functiekey's aan de bovenkant van F1 t/m F12, met F5 uitgezonderd. F5 is gericht voor het aan en uitschakelen van de backlight van het toetsenbord. Aangezien deze laptop geen backlight heeft bestaat deze functieknop niet. De functieknoppen spreken vrij voor zich, al mis ik de knop om een rekenmachine te openen. Als de Caps-Lock wordt aangeschakeld gaat er een wit lampje branden op de rechterbovenkant van deze toets. Een handige toevoeging die niet elke toetsenbord heeft. Als het geluid is uitgeschakeld brandt er een roodlampje op de F6 knop.

Speakers
De speakers zijn van het merk Bang & Olufsen. Het is een smalle lange strook boven het toetsenbord. Er komt vrij veel geluid uit, meer dan je nodig hebt. De geluidskwaliteit is best oké. De bass is iets minder, maar naar verwachting voor een laptop.

Design
Over het design van de laptop ben ik zeer te spreken. De laptop is aan de buitenkant zilverkleurig. Op de bovenkant staat het ronde HP-logo, dat weerspiegelt. De behuizing is van metaal (aluminium). De behuizing aan de binnenkant rondom het toetsenbord is van kunststof. De scharnieren van de laptop zien er stevig uit, wat ook wel mag voor een convertible. De scharnieren zijn glanzend, wat past bij de rest van het design, maar nadeel is dat er snel vetvlekken op kunnen komen, die zichtbaar zijn.

Aansluitingen
Aan de linkerzijde van de laptop vind je de powerknop met een wit lampje, dat gaat knipperen als de laptop in slaapstand is. Verder is er een veiligheidsslot, een USB2.0 aansluiting, de volumeregelaar en een headphones aansluiting. Er is ook nog een wit lampje, kleiner dan die van de powerknop, die de werking van de harde schijf aangeeft.
Aan de rechterzijde is er een aansluiting voor de accu met bijbehorend lampje, HDMI aansluiting, 2 USB 3.0 aansluitingen en SD-kaart slot.

Koeling en geluid
Aan de onderkant bevindt zich een lange ventilator midden-bovenaan, en twee kleinere ventilators bovenin. Er vindt weinig warmte productie plaats. De laptop is vaak vrij stil, maar als je hem langere tijd of intensief gebruikt gaat de ventilator draaien en maakt het toch wat drukte. Niet heel storend maar wel merkbaar. Toch gebruik ik soms liever mijn laptop in plaats van mijn desktop, omdat die veel stiller is.

Accuduur
Een van de grootste voordelen van deze laptop vind ik de accu. HP claimt dat de accu tot 9 uur meegaat. Ik vind dat een aardige indicatie. Bij lange dagen waarbij ik onderweg ben hoef ik geen oplader te gebruiken. Met batterijbesparingstand aangeschakeld, helderheid 80% en wifi aan red ik de dag er gemakkelijk mee. Ik gebruik de laptop niet te intensief, vaak alleen met edge, Word en Adobe Reader aan, en als ik hem voor langere tijd niet gebruik zet ik hem op slaapstand.

Bloatware
Helaas is er bij de Pavilion genoeg bloatware aanwezig. Met het programma "PC decrapifier" en door handmatig te verwijderen heb ik het grootste deel kunnen verwijderen. Onedrive lijkt bijna onmogelijk om te verwijderen, maar je kan automatisch opstarten wel via taakbeheer uitschakelen, zodat je er bijna geen last meer van hebt. Sommige bloatware blijkt handig te zijn en hoef je niet te verwijderen.

Lijstje bloatware
B&O Play Audio Controls. Kan je de speakers/microfoon beetje mee aanpassen, wel handig.
Dropbox, gebruik ik altijd, je krijgt voor een jaar 25GB erbij, dus dat is zeker handig.
Get Office, ik kan als student gratis gebruik maken van microsoft office 2016, dus voor mij wel handig.
HP Help HP SupportAssistant en HP Recovery Manager, Recovery manager is handig voor backup.
Intel Rapid Storage Technologie, kan wel zonder maar laat ik er toch op zitten. Info ssd.
Microsoft Solitaire Edition, kaartspel.
Netflix
Skype
HP Coolsense, tool die ziet of je onderweg bent, waardoor de ventilatie langzamer gaat om energie te besparen.
CyberLink Power Media Player 14
CyberLink PowerDirector

Benchmarking accu
Via BatteryInfoView heb ik geprobeerd om de accu een beetje te testen. In 3,5 uur gebruik daalde de accu van 85% naar 49%, oftewel met 36%. Dat is ongeveer 10% daling per uur.

Benchmarking Novabench
Om de laptop een beetje te testen heb ik het programma Novabench gebruikt, met de volgende resultaten:
3985 MB System RAM (Score: 139)
- RAM Speed: 9372 MB/s

CPU Tests (Score: 388)
- Floating Point Operations/Second: 101721384
- Integer Operations/Second: 336695376
- MD5 Hashes Generated/Second: 824634

Graphics Tests (Score: 58)
- 3D Frames Per Second: 189

Hardware Tests (Score: 22)
- Primary Partition Capacity: 118 GB
- Drive Write Speed: 132 MB/s

Benchmark CrystalDiskMark

Benchmark Atto Disk Test

Reviews op het internet

Heb jij ook een HP Pavilion x360 13-u002nd?

Geen dank, ik heb trouwens nog 2 (professionele) reviews gevonden online, heb ze op het einde van de review geplaatst. Verder kan je ook gebruikerreviews vinden via coolblue, waar hij verkocht wordt.

In die twee reviews wordt verteld over bloatware, daar had ik ook wat last van. Voor het verwijderen ervan heb ik het programma "Pc Decrapifier" gebruikt. Helaas kon ik daarmee niet alles helemaal verwijderen. Onedrive lijkt bijna onmogelijk om te verwijderen, maar je kan automatisch opstarten wel via taakbeheer uitschakelen, zodat je er bijna geen last meer van hebt.

Lijstje bloatware
Microsoft Solitaire Edition, kaartspel.
Netflix
Skype
CyberLink Power Media Player 14
CyberLink PowerDirector
Hi,

Leuk dat je een review schrijft, laptop valt mij op omdat memory en SSD te vervangen zijn (als ik de specs van HP goed heb gelezen).

Kun je iets meer vertellen over:

- de kijkhoek van het scherm
- de accuduur (hoe lang houdt deze het vol bij jou gebruik)
- Het toetsenbord (typt fijn of niet, diepte aanslag, meebewegen behuizing bij typen)
- de touchpad (oppervlak (glas of niet), formaat, multi-touch (3 vingercommando's mogelijk?)
- de behuizing (onderkant, toetsenbordzijde, bovenkant)

Ik ben heel erg benieuwd naar je verdere ervaringen, thanks!

[Reactie gewijzigd door roelofz op 16 oktober 2016 11:21]

Hoi,

Volgens deze handleiding http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05147552 is het geheugen en de SSD inderdaad te vervangen. Ik was al van plan om de review later wat uit te breiden, ik zal het vandaag nog verder aanvullen.

-Ik vind de kijkhoek van het scherm prima. Het heeft een IPS-paneel, dus je zou een merkbaar betere kijkhoek moeten hebben. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ik ben er tevreden mee.
- Accuduur: HP beweert dat de accu tot 9 uur zou moeten kunnen volhouden. Ik vind dat een aardige indicatie. Zelfs als ik dagen van 9 tot 5 heb loop ik zonder oplader de deur uit. De accuduur vind ik dan ook een van de grootste pluspunten.
- Het toetsenbord typt fijn, ik vind het niet erg als ik daarop lange verslagen zou moet typen. De behuizing beweegt niet mee tijdens het typen.
- Touchpad: Niet van glas. multi-touch, 3 maar ook 4 vingers, is mogelijk.
- Behuizing: De onderkant van het toetsenbord en het scherm inclusief achterkant, is van metaal. De toetsenbordzijde is van kunststof.
Hoi,

Dank voor je bijwerken van de review, waardevolle info geef je hier.

Als ik het zo lees, valt er weinig tegen aan deze laptop, of zijn er toch dingen die je anders had verwacht?
Heb jij een link naar een repair guide btw, ik kom heel ingewikkelde dingen tegen als het op geheugen en ssd vervangen aan komt, wil daar wel op voorbereid zijn, of dat iinderdaad zo ingewikkeld is.

Thanks again!

[Reactie gewijzigd door roelofz op 16 oktober 2016 20:49]

Ik heb hier een repair guide, waarin stap voor stap staat uitgelegd hoe je die onderdelen kan vervangen : http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05147552.
Ik doe me best, maar ik kan niet echt iets negatiefs verzinnen over deze laptop :) , gelukkig maar. Goed, hij mist een usb C poort, als je dat nodig hebt. En in tablet modus zitten de speakers aan de onderkant, dus als je hem dan plat op tafel legt is het geluid wat "holler", maar daar heb ik geen last van.
Wat een nadeel is van elke convertible, is dat het toetsenbord bij tablet modus aan de onderkant zit. Het toetsenbord is wat kwetsbaarder, dus moet je daar op letten en wat voorzichtig zijn bij gebruik op tafel, dus rustig neerzetten en niet schuiven.

Ik gebruik de tablet modus voornamelijk als ik op de bank zit, met mijn voeten op de bank zodat hij kan rusten op je benen. Of mijn voeten op de salontafel, rust hij ook op je benen. Als ik op een stoel zit, met mijn benen op de grond, moet ik hem met een hand optillen om te gebruiken en dan is hij een beetje zwaar. Maar zo zit ik nooit.
Als je een vergelijkbare convertible zoekt kom ik uit op deze: https://tweakers.net/pric...-flip-ux360ca-c4017t.html. Lijkt qua specificaties heel veel op deze, alleen dan geen i3 maar m3 processor. Een m3 is vergelijkbaar met een i3 maar dan energiezuiniger. Verder heeft hij ook een accu met een iets hogere capaciteit, en weegt hij niet 1,58 kg maar 1,3 kg. Toch is dat nog steeds zwaar voor een tablet vergeleken met een ipad: 0,66 kg. En daar betaal je dan ¤100,- meer voor, dus ik kies nog steeds voor de pavilion.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag ;)

[Reactie gewijzigd door Pushedspore op 16 oktober 2016 21:30]

Geweldig wat je allemaal aan info aanvult, zeer bruikbaar!
De repair guide wordt ik niet vrolijk van, het is zeer letterlijk dat vervangen van onderdelen mogelijk is, niet makkelijk (alles moet eruit voor memory en ssd, geen aanbeveling). Maar het kan en bij de concurrentie kan het vaak niet...

De M3 zie ik eigenlijk minder zitten, zeker nu ik weet dat deze ook lang genoeg meegaat op een acculading.

Ik denk dat dit hem ook voor ons gaat worden, enorm bedankt voor je hulp in het geven van je ervaring!
Bedankt voor je uitgebreide info en je benchmarks.

Ik overweeg ook om deze te kopen.
Waar ik echter nog over twijfel is de werkbaarheid van de SSD.
Ze zetten wel SSD neer, maar het is qua write zie ik in ieder geval al niet vergelijkbaar met een hedendaagse SSD.
Heb je wellicht gegevens van een CrystalDiskMark of ATTO benchmark ?
Hoe ervaar je het dagelijks gebruik ?

Waar ik vanaf plaatjes ook geen beeld van krijgen is de duurzaamheid. Zijn de gebruikte materialen duurzaam bij langer gebruik ? maw gaan ze potentieel snel stuk.
Ik heb CrystalDiskMark en ATTO Benchmark gebruikt en deze geven wat andere resultaten dan novabench aangeeft. Ik heb de resultaten aan het einde van de review toegevoegd. Met dagelijks gebruik merk ik dat alles zeer snel gaat. Opstarten van windows duurt ongeveer 5 seconde en tijdens het gebruik merk ik geen haperingen o.i.d.

Over de bouw van de laptop ben ik zeer te spreken. De behuizing is stevig en het toetsenbord voelt solide aan. Aangezien het een convertible is zijn de scharnieren heel belangrijk. Voor mij lijken de scharnieren heel degelijk en ik ben dan ook niet bang dat deze snel stuk zullen gaan.
Vele malen dank.
Met jouw ervaring en de benchmarks ben ik overtuigd dat dit hem toch moet gaan worden.

Helaas kan ik je niet modereren, maar zowel voor je review als je reacties een +2