Devolo dLAN 200 AVplus Starter Kit Review

roelbb 11 oktober 2009, laatste update op 2 augustus 2010, 36.794 views

Devolo dLAN 200 AVplus Starter Kit

Pluspunten

• Degelijke constructie
  • Ingebouwd stopcontact
  • mac en linux support

Minpunten

• Groot formaat
  • software spartaans

Beheerbaarheid Score: 3
Inleiding:
Laat ik beginnen met dat ik de KPN uitvoering van deze set heb geïnstalleerd. Deze zijn voor 99% gelijk aan de devolo sets.
Ik heb deze geïnstalleerd bij vrienden die ook KPN glasvezel in hun huis hebben laten aanleggen. Het huis is totaal niet geschikt om fatsoenlijk kabels te kunnen leggen voor internet en iptv (welke twee gescheiden netwerken zijn).
De monteur stelde toen voor om devolo's in te gaan zetten. Ik was er in het begin nogal huiverig voor gezien de 'verhalen' die ik vernomen had uit fora en van bekenden die met eerste generatie homeplug werken.

De sets bied KPN glasvezel aan voor € 85 per set (hun inkoopprijs zeggen ze.....)

De setup.
in totaal zijn er 3 sets geleverd, 2 sets voor 3 iptv boxen en 1 set om de internet verbinding naar de andere kant van het huis te brengen om daar het bestaande netwerk van 4 computers aan te sluiten.

In de verpakking.
In de doos bevind zich twee devolo's en een poster die d.m.v plaatjes aangeeft hoe je het moet installeren.

De 1% verschil.
Het verschil tussen de originele devolo en de KPN uitvoering naast het KPN logo op de behuizing is: het ontbreken van software. Gelukkig kun je de software makkelijk downloaden van de devolo site. KPN levert de devolo's altijd als paartje. Door het ontbreken van de software kun je er ook geen netwerk mee opzetten. Met behulp van de software kan dit dus wel. Dit houd dus in: De KPN monteur kan dus niets veranderen in deze sets.

De installatie.
KPN heeft het als volgt opgeleverd:
1 set vanaf de experia box voor internet verkeer naar de andere kant van het huis. 2 sets via een switch aan de experia box voor de iptv ontvangers in het huis. Aangezien het glas in de woonkamer was opgeleverd stond er een gigantische zooi aan kabels en apparatuur in het zicht. (glas modem, experia box, 3 devolo's en een swtich.)

Aangezien deze allemaal een stopcontact erin hebben zitten, zou je ze dus graag op elkaar willen door prikken zodat je 1 stapel hebt. Dit wordt te zeerste afgeraden. De performance stort compleet in. (als je al een verbinding krijgt.)

Om het een en ander toch nog wat fatsoenlijk weg te werken heb ik met behulp van de software 3 devolo's in een netwerk gezet wat nu het IPTV verkeer afhandeld. Dit spaart me een switch en 1 devolo uit wat gezien de afmetingen van beide weer wat ruimte oplevert en minder kabel zooi.

Een van de adapters had nogal eens de neiging om weg te vallen van het netwerk. Als je er met je handen tegen duwde dan kwam hij weer tot leven, maar dat kon daarna ook weer zo weg vallen. Leek wel een "los contact" Deze heb ik open gemaakt en de pinnen die tegen het printje aan liggen en van spanning voorzien, weer recht gebogen zodat het los contact weer verholpen is.

Performance & verbruik.
De informer software geeft waardes in de twee netwerken tussen de 120 en 170 Mbps. Echt testen kan ik het niet. Maar de meting van de 30/3 Mbps internet gaf aan dat we een mooie 25 Mbps downstream hadden.

ze verbruiken 5 watt / stuk, niet gecontroleerd.

Tot slot.
Na verhalen zoals "slechte performance" en "het moet wel allemaal in dezelfde groep zitten" ben ik zeer te spreken over het totaal van doorvoer snelheid als mede ook het gemak waarmee je e.e.a. kunt instellen.
Problemen met verschillende elektra groepen heb ik niet gehad (in de woning hebben ze 9 verschillende groepen.) dit werkte allemaal zonder problemen.
Wat een mooie uitbreiding zou zijn als ze ook een devolo maken metingebouwde switch. (zyxel heeft o.a. eentje met 4 ethernet poorten) Dit zou me nog een switch kunnen uitsparen in het netwerk.
De software tot slot is niet echt top. Deze zou sowieso gecombineerd kunnen worden tot 1 programma en mag wel wat duidelijker in elkaar gezet worden, minder spartaans. Het lijkt een beetje op een zondag middag programmeer klus. Wel een plus, ze hebben mac en linux versies.

Heb jij ook een Devolo dLAN 200 AVplus Starter Kit?

Eventjes een opmerking betreffende het laatste kolom "Performance & Verbruik".

Om je review meer "bite" te geven kan je het beste hier ook een grafiekje plaatsen met de doorvoorsnelheden die je behaald hebt binnen het LAN met deze apparaten, want als ik het nu zal willen aanschaffen moet ik alsnog opzoek gaan.

Verder valt er weinig te vertellen, maar neem bijvoorbeeld ook grote mee in je review. Niet iedereen heeft genoeg ruimte of houdt ervan om een enorm kastje op zijn wandcontactdoos te hebben. Een foto zal verduidelijken wat je bedoeld met "Groot formaat".

Verder wel een goede review, maar hou de verbeterpunten in je achterhoofd, zodat je review nog meer "inhoud" heeft.

[Reactie gewijzigd door Vorkie op 12 oktober 2009 06:37]

De 1% verschil.

De meeste monteurs hebben de software al op hun laptop staan en stellen daarmee de devolo`s in. Ik spreek uit ervaring.

[Reactie gewijzigd door Mexel op 10 juni 2010 11:45]

Op 17-1-2013 heb ik het bericht ontvangen dat KPN de Firmware versie 4.4.0.5 aanbiedt op haar website.

P.S.:
De eerder door mij opgegeven Torrent heb ik verwijderd (werkte om onbekende reden niet).

[Reactie gewijzigd door Hendrik Bos op 22 januari 2013 10:29]

Bij de KPN uitvoering kun je de firmware niet updaten naar de meest actuele stand. De Devolo software geeft dan aan dat de unit niet herkend wordt.

KPN geeft op hun website aan, dat een update van de firmware niet nodig is. (?) Kennelijk doet KPN hierbij niet aan productverbetering.

Devolo geeft aan, dat indien men bij een (Devolo) unit de firmware update, het verstandig is dan alle units naar dezelfde firmware versie te brengen. Dit om mogelijke problemen te voorkomen.
De goede werking van een setup van KPN en Devolo uitvoeringen, is na een firmware update van de huidige versie (4.4) dus onzeker.

Welke firmware versie heeft de KPN uitvoering in deze test?
Misschien een rare vraag, maar begrijp ik het goed dat je zowel het TV signaal als een internetsignaal via dLAN op het stroomnet hebt gezet? En dat het via de software mogelijk is deze twee signalen te 'scheiden'?

Ik stel deze vraag omdat op dit moment in de meterkast de experiabox heb staan, en vandaar uit een tv signaal naar de setupbox in de woonkamer wil versturen en een internetsignaal naar zolder. Ik kan me haast niet voorstellen dat je twee signalen via het stroomnet kunt versturen, zonder dat die elkaar gaan storen?
Anoniem: 423142
22 september 2011 12:27
Na installatie van glas door monteur, werkt mijn devolo's (3) niet zoals het moet. Ook geprobeerd met verschillende groepen in de meterkast, lukt niet, lampjes blijven rood.
Nu maar besloten met bedraad, met goed resultaat.

Nu zit ik met de devolo's. monteur zegt tegen mij; breng het naar primafoon en je krijgt je geld terug. Niks dus, primafoon neemt het niet aan. De prijzen bij de primafoon zijn duurder dan via de post. Op advies van primafoon, gebeld met helpdesk kpn. Antwoord van kpn: verkoop het via marktplaats, krijg je misschien nog iets meer voor terug.
Wat een zooitje.

(Inpassing van een KPN uitvoering (met firmware v. 4.1) in een bestaande Devolo setup (met firmware v. 4.4) gaat bij mij zonder problemen.)
Hoe doe je dat de firmware updaten naar 4.4, stapsgewijs.
Wellicht kan ik het toch nog verkopen op internet.
Firmware (4.4.0.5.) actualisering KPN Stroomnet Netwerkadapters (KPN draadloze verbindingsset)Veel mensen maken gebruik van de door KPN aangeboden KPN Stroomnet Netwerkadapterset (nu genoemd door KPN: KPN Draadloze verbindingsset) als verbindingsweg tussen de KPN Experia Box (Modem) en Computer en/of KPN TV-ontvanger.
Ondanks het feit, dat de KPN Stroomnet Netwerkadapter bij Devolo geproduceerd wordt (OEM-product) en als twee druppels water lijkt op de Devolo dLAN 200 AVplus (het waarschijnlijk ook is, maar nu met KPN erop) is de KPN-versie toch niet te updaten met de firmware die Devolo voor zijn Devolo dLAN 200 AVplus heeft uitgebracht.
Daarom is zo verheugend, dat sinds kort een officiële KPN Firmware-upgrade (versie 4.4.0.5) beschikbaar is voor de KPN Stroomnet Netwerkadapter (KPN Draadloze verbindingsset). Maar helaas niet aangeboden wordt op de website van KPN.
Om deze KPN Firmware upgrade (versie 4.4.0.5) voor iedere gebruiker van de KPN Stroomnet Netwerkadapter beschikbaar te maken; is deze nu als Torrent beschikbaar onder deze Link: http://1337x.org/torrent/455882/0/.
In de Torrent is ook een Word-tekstbestand aanwezig die verklaard hoe de Firmware upgrade moet worden uitgevoerd.

Het resultaat van deze Firmware upgrade bij de KPN Stroomnet Netwerkadapterset, is een iets hogere streamsnelheid.

Succes!

Met vriendelijke groet.
Hendrik
Anoniem: 214406
9 februari 2013 15:34
Bedankt voor deze post. Ik heb de boel geupdate naar 4.4.0.5 en had 2 sets (4 stuks) met 4.1 en 4.4.
Er draait nu een set IPTV op 140 mbps.
Even het normale Internetsignaal er overheen gegooid en dan haal ik 35 mbs van de max 50 mbs.
Dat klop het nu helemaal 70% van 200=140 mbps en 70% van 50=35Mbps.
Voor de update waren de fluctuaties erg groot moet ik zeggen. Nu ziet het er gezond uit.
Als ik de oplader van de HTC Sensation XE in de woonkamer er in stop, blijft de performance flink terugvallen. Dan kom ik uit op 105 mbps.

Na de update ligt de performance in de woonkamer gelijk aan die in de meterkast. Er is een winst tussen de 30-40 mbps gehaald.

Bedankt voor de post.

Clemens
Anoniem: 214406
11 februari 2013 23:47
Ik heb dmv 4 devolo's 2 gescheiden netwerken naast elkaar geïnstalleerd. De update van de firmware naar 4.4.0.4 (van 4.1) heeft een substantiële verbetering te zien gegeven.

Het kopiëren van een film van 4 gb gaat in 14 tot 15 minuten. De snelheid ligt zo rond de 35 mbps.
Vergelijkbaar met de snelheid van Wifi in de nabijheid van de router gemeten. Mijn woning is voor wat Internet kabelvrij . Van hoge snelheden kan ik niet profiteren om bestanden over en weer te kopiëren. In het ergste geval, zou ik een losse kabel kunnen gebruiken.

Al met al valt zo'n Devolo netwerk mij helemaal niet tegen. Een keer ben ik op voor mij onverklaarbare 2 dagen met rood knipperende lampjes op de Devolo's blijven zitten. KPN (Ik heb de KPN uitvoering) en Devolo hadden het over nieuwe storingsbronnen bij mij thuis of de buren. Advies kabel trekken. Ben flink aan het stoeien geweest en las wel, dat als er een storing is opgetreden, een devolo na een stand kan terugschieten, waarbinnen het aparaar normaal kan functioneren.
Dit kan hij vast houden. Door de stroom er af te halen voor een periode van 20 minuten, laat de Devolo de instellingen weer vrij. Router ZTE H220N, Devolo's en Setopbox naar fabriekinstellingen gezet en probleem is al weer voor 7 maanden opgelost.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.