Philips Hue Motion Sensor Review

Fabianintveld 6 oktober 2016, laatste update op 6 oktober 2016, 3.859 views

Philips Hue Motion Sensor

Een goede toevoeging aan het Philips Hue ecosysteem en ideaal op plekken in het huis waar je vaak maar even bent en je niet voortdurend de lamp wil hebben branden.

Pluspunten

• Goede toevoeging aan Hue ecosysteem
  • Goed configurabel(lichtsterkte/gevoeligheid)
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• rechte montage of onder een hoek van ongeveer 15*
  • geen plakstip meegeleverd

Kwaliteit Score: 5
-De Philips Hue motion sensor, een geweldige toevoeging aan het Hue ecosysteem-
Mijn woning heeft een keuken waar het licht niet altijd geweldig is. de binnenkomst van licht in de keuken is altijd naar mijn idee vaak net niet genoeg, omdat ik ook vaak maar kort in de keuken te vinden ben ;) leek het mij een goed idee om het automatisch te laten schakelen met een Hue motion sensor, ook vanwege de omgevingslicht-instelling

De Hue motion sensor biedt een andere schakelmethode anders dan smartphone,Hue tap of Hue dimmer. dit mistte tot dusver in de Hue line-up en is naar mijn idee een welkome toevoeging

Het instellen van de Hue motion sensor was kinderlijk eenvoudig, je voegt het accesoire toe via de Hue en je krijgt stap per stap instructies.

nadat je de Hue motion sensor hebt toegevoegd en een goede locatie hebt gevonden om hem op te hangen met behulp van de magneetbevestiging of met een muurplug:
Dan is het tijd om de sensor in te stellen, hij wordt standaard geconfigureerd met default instellingen. maar uiteraard kan je dat later nog aanpassen.

Er zitten testmodi op om de gevoeligheid voor beweging in te stellen, en de gevoeligheid voor omgevingslicht
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BS8El367Dixcdi.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BS8El28Z1r2d6y.png

naar wat experimenteren ben ik tot prettige settings gekomen.
De tijd zal moeten leren of de settings nog lichtelijk aangepast moeten worden.
--Conclusie--
Ik ben in ieder geval tot dusver erg tevreden met de Hue motion sensor en ik denk dat dit accesoire voor velen een goede toevoeging zal zijn

Heb jij ook een Philips Hue Motion Sensor?

Is de sensor dominant over ander schakel materiaal?
Bijvoorbeeld: de motion sensor setting is dat bij beweging na 22:00 uur gedimd licht weergegeven moet worden in de keuken. Maar als ik nu om 22:05 mijn keukenlampen vol aanzet met de reguliere knop omdat ik een boterham sta te smeren, en ik loop langs de sensor, gaan de lampen dan terug naar de gedimde stand?
Dagobert, dat is inderdaad een hele goede vraag.

Zojuist even een klein experimentje gedaan,

1 met de hue dimmer switch alle lampen op vol aangezet
2 omdat het na 23:00 uur is zou hij in de nachtmodus moeten zitten
3 ik loop de keuken binnen en voila! de keukenlamp dimt naar een lage stand.
sensor is dominant:

indien ik de lampen volluit zet met de dimmer switch en ik wacht ~2 min dan gaan wel de lampen volledig uit in de keuken()
sensor is dominant:

probeer ik dit direct te herhalen
1 met de hue dimmer switch alle lampen op vol aangezet
2 omdat het na 23:00 uur is zou hij in de nachtmodus moeten zitten
3 ik loop de keuken binnen en de keukenverlicht blijft volluit branden.
|:( vreemd

indien ik met de dimmer switch in de hand terwijl ik voor de motion sensor sta het licht op vol zet, en uit het beeld van de sensor loop en gelijk weer terugloop dan blijft het licht vol aan, dus het lijkt er enigsinds op dat de switch dominant is behalve kort nadat je zelf een "eigen" ander commando hebt gegeven of terwijl je in het sensorveld staat als je de lamp aanzet/verhoogd.

het is dus niet eenzijdig te bepalen of de switch dominant werkt of niet, :/

ik heb het gevoel dat er mischien een grens ligt op hoevaak er getriggerd wordt richting de bridge of dat er een filter tussen zit om false positives uit te sluiten o.i.d.

[Reactie gewijzigd door Fabianintveld op 6 oktober 2016 23:44]

De motion sensor n de dimmer switch zijn beide triggers en gedragen zich niet als f dit f dat. Met een meer geavanceerd systeem, is dit overigens wl in te regelen door met variabelen te werken en deze zo in te stellen dat de n of de ander de lampen niet aanstuurt als die variabel waar/onwaar is.

Voor simpel aan/uit is deze motion sensor, mijn inziens, prima. Maar (veel) te duur, niet flexibel! Philips heeft hier dan ook een incompleet product op de markt gezet. Het gevaar is dat mensen uit onwetendheid deze sensor aanschaffen er dan achterkomen dat deze niet in alle situaties goed toepasbaar is (zie vraag @Dagobert) en dan de aanname doen dat Domotica ongeschikt is voor thuis.
Fijne review. De minpunten die je in de review noemt komt op mij over alsof omdat het 'hoort' bij een review. De reden dat er een magneet bevestiging ipv plakstrip bij zit is juist omdat je dan flexibeler kan ophangen en de hoeken kan bepalen.

Verder zie ik de (bijgeleverde !!!) AAA-batterijen ook als pluspunt t.o.v.andere z-wave sensors die 12volt batterijen eisen. De tijd zal het leren hoe lang de batterijen meegaan maar AAA-batterijen zijn in NL makkelijk verkrijgbaar.
klopt, de minpunten die ik heb benoemd zijn "kleinigheden" maar een product is nooit perfect.
Ik heb nu het e.e.a. moeten improviseren om een goede montageplek te vinden.
lang niet alle plekken zijn magnetisch ;) er is ook een muurplug meegeleverd waarmee je de magneet aan de muur kan bevestigen. echter is het in mijn woning een lastdragende gewapende betonnen muur,(&huurwoning) zonder boorhamer kom je er erg lastig doorheen, dat was mij een brug te ver qua montageopties, en daardoor had ik toch behoefte aan een plakstrip 8)7
Bij de Action verkopen ze een metalen plaatje met dubbelzijdig tape en een magneet plaatje.
Dit had ik gekocht voor mijn koolmonoxide melders maar kan je ook gebruiken voor de Hue.
Voor het geld hoef je het niet te laten.....1,99 euro.
Haha, bedankt voor de tip, hij hangt nu prima aan mijn koelkast :)
Ik overweeg deze ook aan te schaffen. Alleen zit ik er wel mee dat ik de poezen in huis heb lopen en om hun nu steeds het licht aan te laten doen. 8)7 Dus ik denk er nog even over. Ook waar ik 'm dan kan ophangen zonder dat de poezen in beeld komen.

Op welke manier werkte deze motion sensor? Moet er echt wat bewegen in de kamer of gaat die ook al reageren op bijvoorbeeld een televisie?
Het is een PIR (Passive InfraRed) detector, dus hij detecteert je infrarood warmte die je lichaam uitstraald. dus hij zou waarschijnlijk wel reageren op huisdieren, wellicht is er met de gevoeligheid van de sensor nog het e.e.a. in te stellen zodat hij katten negeert.(ik heb zelf geen katten/honden) :)
Zelf heb ik een goedkope klik-aan-klik-uit motion senser en een wat duurdere fibaro motion sensor met PIR. Als ik op de bank zit te laptoppen, 3 meter recht voor de sensor wordt ik niet opgemerkt. Ik overweeg de Philips sensor er bij te nemen om ze echt goed te kunnen vergelijken.

Katten zijn altijd een probleem. Misschien dat het instellen van de gevoeligheid kan helpen. Gebaseerd op wat ik op het internet lees denk ik dat Philips een prima product heeft.

[Reactie gewijzigd door AJediIAm op 25 oktober 2016 09:21]

Zelfs op laagste sensitivity en terwijl de sensor hoog aan het plafond hangt worden mijn katten herkent :(
Ik heb er een besteld voor de badkamer (hoop dat die me achter het douchegordijn ziet bewegen) en voor de hal. In die laatste loopt ook een kat. Mijn beveiliging moest ik op de kop hangen (sensor van onder naar boven). Wil dat in mijn hal ook proberen om te zien of die dan mijn kat niet ziet
Heeft iemand betere ervaring met deze sensor en katten?
Geen ervaring, maar jij hebt 'm top down. Als je 'm verticaal hangt kun je er misschien voor zorgen dat de vloer +20 cm niet gezien wordt. Desnoods met een stukje niet-transparant tape onderaan de sensor. Soort piraat :+
Bedankt voor je reactie. Was al begonnen met testen door hem lager te hangen en meer naar boven de richten.
Maar zowel de katten als wijzelf zitten vaak op de bank, dus eigenlijk wil hem op de bank ook richten, maar dat zal dus niet lukken.
Maar is de sensor ook niet meer bedoeld voor ruimtes waar je korter verblijft? Je wilt ook niet dat het licht uitgaat als je stilletjes een film zit te kijken, of een boek leest.
Ik heb 'm in de gang. De keuken en de badkamer lijken mij ook geschikt, al heb ik daar zelf geen Hue.
Maar gang en keuken zijn over het algemeen ook niet katvrij, dus dat lost je probeem niet op. Al kun je daar wel hoger mikken, je staat daar meestal :)
Goede review.
Wat ik me afvraag: zou de sensor in combinatie met de Hue lampen ook bruikbaar zijn als inbraakalarm? Kun je bijvoorbeeld alle lampen in huis rood laten knipperen als er beweging gedetecteerd wordt?