Apple iPhone SE 64GB Goud Review

Henry_01 1 oktober 2016, laatste update op 29 oktober 2016, 2.187 views

Apple iPhone SE 64GB Goud

Ideale instapper naar de iOS wereld of voor mensen die graag hun toestel met 1 hand bedienen. Sinds de lancering van de iPhone 7 is de 64 GB goedkoper geworden, dus zeker die versie nemen.

Pluspunten

• Perfecte integratie met macOS
  • Zeer goede batterijduur
  • Compact en premium uiterlijk

Minpunten

• Metaal voelt nogal kil en glibberig
  • Lightning is niet universeel t.o.v. micro USB

Flashback naar 2010, juist de lancering van de iPhone 4, en ik stond in de plaatselijke winkel. Tijd om mijn eerste smartphone te kopen, en wat zou ik graag zo'n iPhone hebben. Helaas als student nog veel te duur. Dacht nog even om de 3gs mee te nemen, maar dan toch voor een HTC Wildfire S gegaan.

Vele jaren later en meerdere Android's versleten is het eindelijk tijd om de iOS wereld in te stappen, nadat ik het os eerder op een iPod touch had uitgeprobeerd.

Aankoop en unboxing

Zo rond september wou ik toch echt wil overstappen van mijn Moto G die ondertussen 2 jaar is geworden. De batterij ging maar een dag mee. Na advies van anderen besloten om te wachten tot na de iPhone 7 keynote en dan een tweedehandsje van coolbue meegepikt. Voor §501 kun je geen betere koop vinden. Bovendien waren alle accessoires nog als nieuw. Even later kwam ook mijn nanosim binnen en een leder blauw hoesje.

Fysieke kenmerken

Tegenover de Moto G moet ik zeggen dat het toestel minder fijn in de hand licht. Dit komt voornamelijk door de metalen behuizing die minder grip biedt. Ik heb dan ook een Apple hoesje aangeschaft en dit voelt perfect. Enkel de aan-uit knop is nu iets stroever om in te duwen. Qua grootte zijn beide toestellen gelijkaardig. Groot voordeel vind ik dat alle poorten nu onderaan zitten. Geen kabel van je oortjes die in de weg licht, eindelijk :)

Eerste installatie

Het viel mij direct op dat de opstartwizard zeer lang duurt i.v.m. Android. Ook zijn sommige functies anders beschreven en dit vond ik verwarrend. Al bij al (dankzij move to iOS app) ging de overstap vlot en had ik mijn berichten etc op mijn nieuw toestel. Ook de google account zat er direct goed op.

iCloud

Bij de wizard valt het al op, Apple wil je echt volledig in hun ecosysteem duwen met iMessage, Siri, Photo Sync etc. Ik ben hier niet zo voor en had dan ook een hele boterham om de boel dicht te timmeren. Zoals reeds aangegeven gebruik ik al de google diensten (mail, kalender en contacten) dus heb ik iCloud hier niet voor nodig.

Een ander iets is notities. Ik gebruikte tot hiervoor Google Keep, na Wunderlist me te gecompliceerd werd. Ik was nooit echt een fan van Google Keep, te omslachtig en inconsistent. Met notities en iCloud sync is dit helemaal van de baan, en werken notities eindelijk zoals het hoort.

Siri

In het begin was ik wat terughoudend, maar uiteindelijk heb ik mij toch gewaagd om Siri in te stellen en het te proberen. Groot voordeel van de SE is dat "He Siri" altijd werkt. Ook qua beveiliging zit het wel snor. Zo kan je enkel de vliegtuigmodus aanzetten of wifi uitzetten na bevestiging via Touch ID of je paswoord. Soms verstaat Siri me nog niet helemaal, maar dit is meestal sporadisch. Ook moet je toch wel zeer specifiek de boodschap meegeven (zoals een specifieke wekker aanzetten) of er worden dingen gedaan die je niet wilt. Al bij al een feature die soms wel van pas kan komen.

iOS 10

Nu iOS 10.1 uit is werd het voor mij tijd om deze nieuwe versie te installeren. Het eerste dat direct opvalt is het nieuwe lockscreen. Groot voordeel aan de SE is dat deze de nieuwere A9 chip bevat, en deze ondersteund "raise to wake". Het scherm gaat hierbij enkel aan als je specifiek je scherm opheft naar jou gericht. Bij andere beweging gebeurt er niets, wat wel zo prettig is voor de batterijduur. Een ander groot voordeel aan de update is de ondersteuning voor RAW. Dit is enkel bij externe camera apps, zoals ProCam 4 (aanradertje).

Algemeen gebruik

Ze zeggen dat iOS veel gemakkelijker is in gebruik t.o.v. Android en op sommige vlakken is dit misschien wel zo. Feit is dat er een aanpassingsperiode nodig is en ik na enkele dagen er wel vlot mee om kan. Toch is iOS ook niet perfect. Hieronder geef ik enkele persoonlijke plus en minpunten t.o.v. Android.

• touch ID eenmaal ingesteld werkt gemakkelijk
  • geen hamburgermenu met verborgen opties, alles direct zichtbaar
  • stereo's met usb herkennen de iPhone als audiobron
  • bedieningspaneel werkt gemakkelijk
  • Airdrop
min
  • alle bestanden zitten in de apps, dus als je iets wil zien moet je weten waar het zit
  • bij touch ID ingeschakeld wordt het toestel direct met paswoord vergrendeld
  • geen snelle wissel tussen 2g en 4g mogelijk
  • dubbele instellingen van apps: in de instellingen app en in de app zelf
  • deel menu in apps bevat een allegaartje aan functies, bij Android veel logischer

Al bij al ben ik vrij tevreden en hoop dit toestel enkele jaren te gebruiken. Grote voordelen zijn een betere camera en touch ID. Als Mac-gebruiker merk ik nu ook de voordelen van Apple-integratie, zoals Airdrop. De prijs is voor mij net haalbaar, indien duurder had ik waarschijnlijk toch naar een Android alternatief gezocht.

Heb jij ook een Apple iPhone SE 64GB Goud?

"Geen snelle wissel tussen 2G en 4G mogelijk"
De reden dat dit voor mij een punt van kritiek zou zijn, heeft te maken met batterijduur.
Als ik mijn telefoon instel op 4G, kan ik uiteraard snellere internetten, maar vliegt mijn accu ook leeg. Puur voor whatsapp heb ik die extra snelheid niet nodig, maar voor Internetten is het wel handig.
Aangezien ik meestal toch alleen maar whatsapp berichtjes of emails lees, heb ik die extra snelheid niet nodig.

Qua batterij scheelt het in mijn geval 50% in het voordeel van 2G.
Het zelf kunnen schakelen tussen 2G en 4G is voor mij dan ook wel handig, voor een snelle internetervaring schakel ik even over op 4G indien gewenst en wanneer ik juist een een lange batterijduur wil, schakel ik over op 2G.
Wat bedoel je daar precies mee?
bij touch ID ingeschakeld wordt het toestel direct met paswoord vergrendeld
Puur anti diefstal maatregel - plus het ontgrendelen met je vingers gaat bijna automatisch - vandaar ook de redesign met IOS 10 (dat je wat langer op je homescreen blijft)
geen snelle wissel tussen 2g en 4g mogelijk
Waarom zou je dit willen? Het toestel schakelt zelf automatisch om zo stabiel mogelijk te blijven.
dubbele instellingen van apps: in de instellingen app en in de app zelf
Klopt - vanuit vroeger was dit een handigheidje omdat je de app bij IOS eerst niet kon force quiten - dus eenmaal geopend kon je nooit meer bij de settings komen als je app raar deed. Mede hierom vind je het in de settings + ik vind het wel fijn dat ik daar centraal alles kan terugvinden, zeker als men met software problemen zit.
Dat kan je zelf beheren wat je daar precies in wilt (selecteer meer en dan kan je slepen wat je voorop zou willen zien - al word die lijst wel langer naarmate je meer apps hebt waarin je kan delen)

Klein voordeel op mijn afdeling @ work en bij mij thuis hangt er aan zo goed als elke HDMI bron een apple tv2 (zo'n domme) geweldig systeem en zo handig om bijv. in elke ruimte sync Spotify af te spelen of bijv met Netflix vanuit de woonkamer al streaming naar de slaapkamer te lopen of mijn werkruimte waar ik nu zit en springt poef zo over van mijn 5S dan naar de TV.

Enige reden waarom ik destijds voor Apple gekozen heb was omdat Apple eerder was en ik mijn apps niet kan overzetten (lees zonder opnieuw te kopen)

edit: leuke review trouwens :) ben benieuwd hoe het over een tijdje bevalt...

[Reactie gewijzigd door logix147 op 2 oktober 2016 21:27]

Gabriel_Knight verwoord precies waarom snelle 2g-4g wissel zo handig kan zijn.
Over je eerste vraag een voorbeeld. Als je een pdf op je telefoon hebt en je gebruikt bijvoorbeeld iBooks en Documents (Readdle) moet je weten in welke app je de pdf hebt zitten. Bij Android open je gewoon een File Manager en gebruik je nadien je app van voorkeur om het document te bekijken.