Opera Review
Deze review werd oorspronkelijk geplaatst in oktober 2009 en sindsdien zijn wel al vele versies en functies rijker. Omdat ik nog steeds een Opera fan ben dacht ik om ook deze review te voorzien van een update, om ook andere mensen te overhalen over te stappen. Omdat ik deze review serieus zal wijzigen kunnen nostalgische lezers de oude review bekijken op Google Docs De versie die ik hier ga bespreken is Opera 10.53 en de aankomende 10.60. Opera Opera is een browser gemaakt door Opera Inc en is al sinds '96 beschikbaar voor het grote publiek. Alleen hing er aan de browser een prijskaartje wat veel mensen wel afschrikte...
Pluspunten
Zeer snel Aanpasbaar naar eigen wil (skins, widgets, knoppen, zoekbalken,...) Basis een zeer complete browser (spell check, dev tools, download manager,...) Speeddial Ontwikkelingssnelheid Synchronisatie
Minpunten
Soms wat websites die Opera niet ondersteunen Soms wat heimwee naar de zeer krachtige addons van Firefox
Eindoordeel
Omdat ik deze review serieus zal wijzigen kunnen nostalgische lezers de oude review bekijken op Google Docs
De versie die ik hier ga bespreken is Opera 10.53 en de aankomende 10.60.
Opera
Opera is een browser gemaakt door Opera Inc en is al sinds '96 beschikbaar voor het grote publiek. Alleen hing er aan de browser een prijskaartje wat veel mensen wel afschrikte (ik inclusief). Later kwam een versie met een advertentie en nadien werd de browser volledig gratis gemaakt. Naast de desktop browser heb je ook nog Opera Mobile en Opera Mini.
Opera op je GSM
Opera Mini is een mobiele browser dat op ongeveer elke GSM/Smartphone geïnstalleerd kan worden. Het bijzondere aan deze browser is dat hij websites die je bezoekt eerst door de servers van Opera zal laten passeren om te comprimeren. Deze dienst heeft de naam Opera Turbo gekregen en is niet uit te schakelen in Opera mini. Dit zorgt voor een veel lager dataverbruik en een websites die sneller laden, wat natuurlijk zeer handig is voor mobiele gebruikers en je dataabonnement.
Opera Mobile is (zoals de naam doet vermoeden) ook een mobiele browser en het grote broertje van de Mini versie. Het grote verschil tussen beide is dat Opera Mobile ook de mogelijkheid heeft om websites niet te laten comprimeren. Dit is bv noodzakelijk voor mensen die op hotspots moeten zijn waarvoor eerst ingelogd moet worden om internet toegang te hebben (je kan immers geen websites via Opera laten comprimeren als je eerst een inlogpagina te zien moet krijgen).
Beide mobiele browsers zien er eigenlijk hetzelfde uit, ondersteunen tabs, Opera Link voor synchronisatie met de desktop versie,...
Opera Mobile en Mini zijn beschikbaar op http://m.opera.com (te bezoeken met je standaard browser van je GSM of smartphone) of in de applicatiewinkel van je smartphone.
Uiterlijk
Het uiterlijk van Opera is een zeer belangrijk punt van de browser. Sinds versie 10.50 heeft hij (alweer) een serieuze makeover gekregen om mooi in de interface van Windows 7 te passen. Net als Google Chrome is er dus meer ruimte gemaakt voor de webpagina zelf en minder voor de menu's. De tabs zijn naar boven geschoven in de titelbalk en linksboven heb je een knop die toegang geeft tot het menu.
Mensen die Windows 7 gebruiken zullen dus ook gebruik kunnen maken van Aero Peek waarbij je de geopende tabs ziet als je met de muis op het logo in de startbalk staat. Ook zal dat logo (als je iets aan het downloaden bent) de vooruitgang weergeven.
Het concept van Speeddial dat in versie 9.20 het levenslicht zag is nog steeds aanwezig en vervangt nog steeds het nieuwe tab venster. Bij Speeddial krijg je een reeks van thumbnails te zien die je toegang geven tot je favoriete websites. Met de snelkoppeling CTRL + # kan je meteen naar je favoriete website surfen).

Standaard worden thumbnails van de website geladen, maar je kan relatief simpel die thumbnails vervangen door (in mijn geval dus) logo's van de websites. Diegene die hier geinteresseerd in zijn kunnen deze korte handleiding volgen.
Snel sneller snelst
Een ander belangrijk aspect van Opera is de snelheid. Aangezien elke browser beweert de snelste te zijn is volgens mij het snelste gevoel het belangrijkst en bij Opera zit dat goed! Ik laat dus aan de lezers over om zelf te oordelen welke browser ze het snelste vinden. In de onafhankelijke tests komt Opera wel meestal uit als (een van) de snelste.
Ook gebruikers die geen snelle internet verbinding hebben (zoals bv mensen op een Netbook met een 3G verbinding, smalband,...) kunnen serieus wat baat halen uit het gebruik van Opera. Het eerder uitgelegd concept van Opera turbo (waar pagina gecomprimeerd naar de surfer worden gestuurd) is ook beschikbaar op de desktop versie. Gebruikers die dus moeten letten op hun dataverbruik kunnen van deze dienst gebruikmaken om sneller te surfen. Mensen die al op een snel netwerk zitten hebben weinig baat bij deze dienst aangezien Opera zelf ook de sites moet downloaden om nadien gecomprimeerd naar je toe te sturen (wat dan gezien kan worden als een extra last).
Functionaliteiten
Basis is Opera ongetwijfeld de browser met het meeste aan boord. Out of the box krijg je muisgebaren, Opera Link (synchronisatie met andere Opera Browsers en mogelijkheid om online die gegeven te raadplegen), privacy surfen waarbij geen data bijgehouden wordt op de harde schijf, mailclient, developer tools, spellcheck, widgets, Unite,...
Van deze onderdelen zal ik er een paar bespreken, de rest spreekt voor zich.
Unite
Unite is een online dienst die je browser verandert is een webdienst voor andere mensen. Zo kan je bv Opera gebruiken als fileserver, basis webserver, steaming media server, webcam broadcast,... Basis komt Opera met een aantal standaard services, maar extra diensten kan je uitbreiden via de Unite website. Handig om te weten is dat Unite services weinig interactie hebben met de website van Opera. Op je Opera profiel zal wel verschijnen welke dienst aan staat maar bij bv het streamen van muziek zal je data niet eerst naar de servers van Opera gaan.
Persoonlijk vind ik de dienst een zeer handige toevoeging, maar heb het zelf nooit echt gebruikt. Enkel de fileserver heeft mij al een aantal keer geholpen voor mensen even onbeperkte rechten te geven tot een map op mijn computer.
Veel van deze diensten verplichten je overigens niet dat de andere persoon ook over Opera moet beschikken. Je kan dus perfect de fileserver functie gebruiken waarbij de andere persoon Firefox gebruikt om er dingen op te zetten.
Widgets
Widgets zitten al sinds jaar en dag in Opera en bieden kleine applicaties zoals het tonen van het weer, een pixel ruler, kleine RSS viewer,... Sinds versie 10.50 kan je widgets ook buiten de browser draaien waardoor de browser dus niet verplicht op moet staan.
Ik ben echter nooit echt fan geweest van widgets en aangezien ieder besturingssysteem tegenwoordig wel basis deze mogelijkheid biedt zie ik het nut er eigenlijk niet echt in.
Standaarden
Opera is altijd al een voorstander geweest voor standaarden, vooral omdat de browser maar weinig aanhangers heeft tov zijn grote concurrenten. Alle browsers die zich goed houden aan die standaarden zullen dan ook de websites even goed weergeven en is alleen maar een voordeel van Opera.
Ook op vlak van HTML5 zit Opera goed mee. Er is ondersteuning voor de inmiddels bekende video tag. Voor die tag beschikt Opera de OGG Theora codec, waardoor filmpjes van pakweg Wikipedia zonder plugins kan afgespeeld worden.
In versie 10.60 zit (door het grote debat tussen OGG Theora en h.264) ook het nieuwe WebM dat recent is opgekocht door Google en openbron is gemaakt. Van in het begin was immers het standpunt van Opera zeer duidelijk om geen h.264 te ondersteunen vanwege de licentiekost.
Algemeen
Natuurlijk bezit de browser over allerlei andere handig dingen die je verwacht in een hedendaagse browser. Zo zal de browser de hele geschiedenis doorzoeken als je in de adresbalk iets typt, kan je gesloten tabs terug openen met een soort van undo knop waar je dan een lijstje krijgt van de gesloten tab, respect voor XHTML standaarden (met soms zelfs een wedstrijd tussen de Opera engine (Presto) en Webkit).

Opera 10.60
Op moment van schrijven staat versie 10.60 al voor de deur. De veranderingen die deze versie met zich zullen meebrengen zijn lichte UI tweaks, een update van de Presto motor zodat hij nog sneller is dan zijn concurrenten, een synchronisatie tussen de Windows/Mac/Linux versie, positiebepaling (geolocation).
Waarom Opera?
Waarom zou je Opera nu gebruiken? Het is een prettige browser om te gebruiken met een mooi afgewerkte interface. De browser krijgt het laatste jaar enorm veel aandacht van zijn ontwikkelaar waardoor nieuwe versies je letterlijk rond de oren geslingerd worden, wat een ware Tweaker wel kan bekoren. Het is een van de meest vooruitstrevende browsers die zeer innovatie uit de hoek kan komen en zelfs een inspiratie is voor andere ontwikkelaars (speeddial waarvan je nu afgeleide versies in IE, Chrome, Safari en in extensies van Firefox kan terugvinden is daar het beste voorbeeld van).
Changelog:
9/10/09: review geplaatst
11/10/09: Unite toegevoegd
17/06/2010: review serieus onder handen genomen
Reacties (29)
Ik wil toch een minpunt noemen ten opzichte van Firefox: het overnemen van de UI van het besturingssysteem. Op Ubuntu worden grofweg de meeste programma's (met uitzondering van KDE programma's) met dezelfde stijl van UI weergegeven. Jammer genoeg behoort Opera niet tot dat rijtje. Hopelijk komt het wel bij een volgende release.
Ik ben het eens met de conclusie dat sommige websites in Opera niet of niet goed werken, echter kunnen veel van deze sites alsnog bezocht worden door Opera te laten identificeren als Firefox. (Mocht ik hier overheen hebben gelezen in je verhaal, excuses, maar liever dubbel dan helemaal niet toch?
Gebruik is vrij simpel, rechtsklik op een willekeurige locatie in een website, kies voor 'edit site preferences' en selecteer bij het tabje 'Network" voor de "Identify as.." keuze van je voorkeur. Over het algemeen zal identificeren als Firefox de beste resultaten opleveren.
Microsoft is een van de irriterende om bij hun diensten de gebruikers gewoon te weigeren. Ook iWatch (een TV herbekijk site) is zo stom om een platform onafhankelijke plugin als Flash te laten detecteren welke browser je gebruikt en nadien er nog bij te zetten 'Opera ondersteunt onze player momenteel nog niet', alsof dat Opera diegene is dat in fout is...
Wat ik nog als positief zie in Opera is de mogelijkheid om bij elke site afzonderlijke site voorkeuren te maken. Dit bezit Opera al zeer lang en andere browsers (zoals Firefox) hebben dit nu ook.
Sorry, ik begrijp even niet wat dat te maken heeft met sites die incompatibel zijn met Opera.Google geeft immers vaak de mogelijkheid om op 'eigen risico' de website de bezoeken.
Ik heb de optie zelf wel regelmatig nodig, met name om volledig gebruik te kunnen maken van het intranet van mijn hogeschool. Wat overigens een euvel is waar meerdere (hoge)scholen last van hebben, heb ik de afgelopen jaren gemerkt.
Bv bij Picasa web albums krijg je deze melding te zien:
Terwijl andere ontwikkelaars je gewoon een melding zouden geven van 'Je mag niet binnen' geeft Google vaak de optie om het toch te proberen 'op eigen risico'.You are using a browser that is not fully supported. Some features may not work too well, but you are welcome to have a look around.
Ook bij gmail heb je een link waar je de browser check afzet waardoor je 'op eigen risico' mag je browser mag gebruiken op de full versie.
Veel ontwikkelaars kiezen er immers voor om gewoon een browser te blokkeren terwijl ze hem nog eens niet getest hebben (terwijl de browser misschien wel volledig zal werken op de site).
[Reactie gewijzigd door SMGGM op 22 juli 2024 17:48]
Het is me in ieder geval duidelijk wat je precies bedoelde, thnx!
Microsoft en Opera hebben een verleden bork borkMicrosoft is een van de irriterende om bij hun diensten de gebruikers gewoon te weigeren.
Tijdje geleden kwam ik ook weer een pagina van MS tegen waarop Opera een scrollbar gaf, en als je vervolgens naar benden deed scrollen werd de scrollbar (lees pagina) maar langer, en langer, en langer, en langer (zonder dat er einde aan kwam), met Identificeren als FF deed ie het wel goed, dus dat was weer een "mooi" voorbeeld van browser sniffing en dat MS Opera nog steeds extra doet "pesten".
Alleen het enige nadeel (in mijn ogen) aan opera vindt ik dat 'ie sommige CSS styles niet ondersteund. Het beste voorbeeld hiervan is de '-webkit-border-radius' of '-moz-border-radius', oftewel ronde hoeken. Hieronder staat een linkje naar een voorbeeldje, als je goed kijkt naar de channelbuttons van T.net zie je dat ze vierkant zijn en niet rond.
http://api.browsershots.o...713a6159ae9627f5318f6.png
Terwijl Firefox, Chrome en wss. Safari dit wel mooi ondersteunen, zie de volgende screen. (Hier zijn ze rond)
http://api.browsershots.o...11385907c280348a13fe0.png
Volgens mij maakt Opera ook gebruik van de Webkit render modus waardoor het dus zou moeten reageren op '-webkit-border-radius'. (Correct me if I'm wrong)
Webkit en Mozilla hebben dit blijkbaar rapper willen ondersteunen.
De reden dat ik niet overstap naar Opera is dat de render engine geen volledige CSS3 ondersteuning heeft, het ondersteund geen border-radius, ikzelf ben een fan van die tag en ik wil dus van een browser dat ook die tag ondersteund wordt
Overigens vind ik het ook een beetje "flauw" om een browser af te keuren/niet te gebruiken omdat ie wat nieuw CSS spul, wat momenteel nog niet eens een standaard is, niet ondersteund. Tuurlijk, ik kan ook niet wachten op border-radius, de video tag en weet ik wat nog allemaal, maar om daarom een andere browser te gebruiken die het wel ondersteund? Nee. En bovendien zijn er toch nog niet veel sites die gebruik maken van dit nieuwe spul, dus op 99% van het web heb je er toch niks aan. Ik zie dan ook meer nut in de nieuwe input types die HTML5 gaat bieden (date, datetime, url, email etc) en die ondersteund Firefox dan weer niet en Opera ondersteund die al sinds versie 9.5. Ook haalt Opera de ACID3 test voor 100% wat FF ook niet doet, dus als je gaat kijken naar standaarden ondersteuning en nieuwigheden toevoegen, denk ik dat je toch weer beter bij Opera kan zijn.
Omdat de werking in mijn ogen belangrijker is dan de snelheid heeft Opera dus niet mijn steun.... Zodra dit is opgelost zal ik volledig naar Opera overstappen.
PS: Ik ben een beetje fan van die border-radius tags
*Ik heb nu gewoon Firefox genomen als voorbeeld, je zou ook Chrome of Safari er kunnen lezen.
Verder gebruik ik Opera al van versie 5, en nog steeds geen behoefte aan een ander.
Google Chrome keer geprobeerd, maar was al een pain in the ass dat het met een klik geinstalleerd was in mijn Program Files map, waar ik dat dus niet wil; en weg dus
Ik ken eigenlijk geen sites dat niet werken met Opera (site met kleine weergave foutjes niet meegerekend). Van tijd tot tijd kom ik wel eens op een website die het helemaal niet doet. Maar omdat de standaarden meer en meer beginnen door te dringen wordt het eerder een uitzondering.
Vroeger was Gmail ook een irritatie op Opera. Vaak werd je gewoon naar de simpel HTML view gegooid en soms mocht je wel naar de volledige versie. Ook Google Docs deed niet zo lang geleden nog moeilijk met Opera. Nu blijkt dat probleem opgelost te zijn (dus ikke content
[Reactie gewijzigd door SMGGM op 22 juli 2024 17:48]
Verder zijn er nog een paar sites die niet echt lekker werken met opera, maar daar zet ik mij wel overheen (en heb nog namoroka (FF 3.6) als backup)
Goede review, die goed beschrijft waarom Opera simpelweg de beste is
Ben trouwens verbaasd over de vele "negatieve" reacties @ mailclient. Ik gebruik hem wel met veel plezier, niet apart inloggen bij hotmail enzo, crappy interface daar en dergelijke. Meeste dingen kan de mail client ook.
Dat was toen ik met Opera begon (versie 5.12) wel een heel ander verhaal!
- Ga naar Tools, Preferences
- Klik op het tabblad Advanced
- Klik op de rechterkolom op Network
- Verhoog "Max connections to a server" en "Max total connections" beiden naar 16 of hoger. Nu staan ze vermoedelijk op 8.
Dat is niet langer nodig. Uit gewoonte gebruik ik voor telebankieren nog wel IE, maar da's 1x per maand. Verder alleen Opera.
De mailclient is niet grandioos, maar ik heb nog een gratis pop3 accountje (uit de tijd van gratis internet met modem-verbindingen), daar is het goed genoeg voor.
GMAIL draait inderdaad ook prima. Alleen met Hotmail verstuurd ie lege emails. Vreemd.
met deze truuk krijg je fortis internetbankieren ook aan de praat, zelfs de mensen van de fortis helpdesk weten dit. Ik ben zelf een rabo-gebruiker, maar dit is een pluspunt voor de fortis-helpdesk....
Gebruik is vrij simpel, rechtsklik op een willekeurige locatie in een website, kies voor 'edit site preferences' en selecteer bij het tabje 'Network" voor de "Identify as.." keuze van je voorkeur. Over het algemeen zal identificeren maskeren als Firefox de beste resultaten opleveren.
Zoals je heel terecht opmerkt zal de verstokte Firefox zichzelf wel voldoende tijd moeten gunnen bij het uitproberen, anders erger je je alleen maar aan de dingen die net iets anders werken. Als je de manier van werken gewend bent kun je een beter oordeel vellen.
Firefox begon gewoon keer op keer mij te irriteren met onvolkomenheden, zei het door firefox zelf, of zijn plugins. Toen heb ik Opera10 maar geprobeerd, vanwege zijn Turbo functie, en nu gebruik ik niets liever meer, en dan bedoel ik niet die turbo functie
Verder is nog niet genoemd dat m.b.v. de site
http://www.fanboy.co.nz/adblock/opera/
op effectieve wijze een filter op reclame uitingen toegepast kan worden!
Dat kun je dan nog aanvullen via het context menu "inhoud blokkeren"
En inderdaad de snelheid is ook naar mijn beleving geweldig verbeterd, ook op mijn oude huiskamercomputer.
MAAR:
-Java integratie is echt nog belabberd. Internetbankieren op Binck met streaming koersen is onmogelijk - de Java error console (erg gaaf dat ie er is) geeft tal van fouten achter elkaar-. Finance.yahoo.com heeft streaming koersen in IE, Opera niet.
-Silverlight doet soms Opera afsluiten, soms geeft Silverlight geen beeld.
IE is echter echt een backup-browser.
Overigens, leuke review, las makkelijk weg. Goede opbouw, en naar mijn mening heb je exact de juist punten geaccentueerd.
Alhoewel Safari 64-bit een supersnelle browser is, mist ik toch wat functionaliteiten die standaard in Opera 10 ingebakken zitten. Zoals Mouse Gestures, Opera Link (vooral Notes) & Fit to Width functie (handig bij forums).
En op werk maak ik gebruik van SRWare Iron, een afgeslankte versie van Google Chrome, voorzien met AdKiller extensie. Ik hou ervan om dat iedere tab een proces is. En als er dan iets mis gaat, ik niet alles kwijt ben (dit is ook het geval met Safari 4).
Ik ben hou nou eenmaal van een snelle browser, wat Opera voorheen het geval was. Maar dit is overtroffen door de boven opgenoemde programma's.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
