Sweex PR001 Parallel Print Server Review

EXX 8 oktober 2009, 904 views

Sweex PR001 Parallel Print Server

Pluspunten

• Simpel aan te sluiten en te gebruiken.

Minpunten

• Magere handleiding, die wel geschreven lijkt voor Windows 98.

Features Score: 3
Deze printserver gekocht om een HP Laserjet 5L aan te sluiten op het netwerk, zodat ook vanaf de notebook geprint kan worden.

Het geheel was een kwestie van:

* het print servertje in te prikken op de parallel poort van de printer
* netwerk kabeltje erin en aansluiten op de switch
* voedingsadapter aansluiten
* software installeren op de PC's

De software creert een virtuele printerpoort die je moet gebruiken, dus het is peer-to-peer printing over het netwerk. Je moet de software dus op elke PC die de printer wil gebruiken installeren.

Oorspronkelijk op alle PC's Windows XP, maar in een later stadium ook onder Windows 7 geprobeerd en dat werkt ook.

• HP Laserjet 5L
  • Windows 7

Heb jij ook een Sweex PR001 Parallel Print Server?

Bij mij werkt hij niet op Windows 7 (32bit). Hij wordt wel gedetecteerd door de software maar printen lukt vervolgens niet. Volgens de supportdesk van Sweex is hij niet geschikt voor Windows 7, dit wordt niet ondersteund.

De printer (Brother HL-5150D) staat ook niet op de compatabiliteitslijst van Sweex voor deze printserver, maar hij werkt wel goed onder XP.
ook nog getest met linux icm CUPS of de mogelijkheid om dit te doen?
verder heb je natuurlijk een ietwat magere review geproduceerd, probeer eens wat foto's en (subjectieve) snelheid aan te geven. (dus vergelijken tussen direct printen via paralel en via dit bakje)
Nee, niet getest via Linux. Deze oplossing werkt ook niet bij host based printers, maar zover ik weet zijn die allen USB, dus dat is hier niet van toepassing.

Verschil in snelheid tussen parallel en via netwerk was niet waarneembaar, maar dat kan ook met de traagheid van de Laserjet 5L te maken te hebben.

Wat me wel opviel is dat er wel een fors verschil in snelheid is tussen Windows XP en Windows 7: de laatste is een stuk sneller. In beide gevallen geprint via netwerk. Via parallel kan ik niet meer testen, mijn huidige PC heeft geen parallele poort meer.