Devolo dLAN 200 AVplus Starter Kit Review

HansKeesom 8 november 2009, 6.273 views

Devolo dLAN 200 AVplus Starter Kit

Pluspunten

• Eenvoudige installatie, stabieler, veilige, gezonder en sneller dan draadloos en voorkomt aanleg kabels.

Minpunten

• Verbruiken toch weer wat stroom. Snelheid daalt met afstand.

Beheerbaarheid Score: 5
Ervaring
Sinds begin 2005 ervaring met Devolo adapters als manier om geen kabels in mijn nieuwe huis te moeten aanleggen. Sindsdien draait een webserver vrolijk via een 14 Mbps verbinding die volgens devolo's eigen software gewoon 6 Mbps doet. Geen probleem verder, de upload van mijn ADSL is 1 Mbps.

Reden tot aanschaf
Door mijn werkkamer-PC (een i7 met 6 GB RAM) als mediacenter in te zetten en een linksys DMA2100 aan mijn lcd-tv te koppelen heb ik TV-kijken vrij gemaakt wat betreft het wanneer.
Omdat mijn TV op een verrijdbaar meubeltje staat kon ik al draadloos door het hele huis tv-kijken.
In de woonkamer is het al heel prettig om
Echter, ondanks een 2 watt booster was dat niet voldoende om HD-content in de verste kamer te kunnen bekijken. Tevens ben ik niet zo gek op draadloos vanwege de straling.
Daarnaast heb ik een home-cinema set onder de tv die een ethernet aansluiting heeft, dus die heeft niets aan draadloos.

Alternatieven
Belkin komt met een 1GB Powerline adapter, hoe goed zou die werkelijk zijn. Ik geloof het eigenlijk niet zo erg dat ze werkelijk die snelheid kunnen halen en de eerste tests bevestigen dat. Ik heb het trouwens ook niet echt nodig.
Devolo heeft ook een versie zonder doorvoer van de 220V, die zijn een stuk goedkoper. De doorvoer vind ik echter erg handig.

Installeren
Tsja, plug in, wacht even en het werkt. Handleiding heb ik niet nodig gehad. De beveiliging heb ik nog niet aangezet. Lijkt me binnen m'n eigen huis niet zo hard nodig.

Software
Op mijn werkkamer-pc anex mediacenter PC heb ik de bijgeleverde software geinstalleerd. Deze software is niet direkt nodig voor de werking maar is wel handig. De informer toont alle adapters in het netwerk. Heel leuk was het om direkt de oudere adapters ook te zien. Ik heb nog niet getest of de oude adapters kunnen meeliften met de nieuwe adapters. Voorlopig heb ik bij de ADSL-router een oude en een nieuwe adapter. Ze storen elkaar in ieder geval niet.

Werking
Fantastisch. Via de mediacenter extenter kan ik het netwerk testen om te zien hoe goed het netwerk uit. Waar ook in huis ik het probeer, het is steeds hetzelfde. De grafiek toont een lijntje flink bovenin, meer dan geschikt voor HD-video.
De informer software geeft upstream 170 en downstream 180 Mbps. Als de tv in de verste kamer staat daalt dit tot 109/143 Mbps, meer dan genoeg voor het bekijken van HD-video.

Warm zijn ze bij mij nog niet geworden.

Storingsgevoeligheid
Tijdens een weekendje flink tv kijken heb ik toch een paar keer een "netwerkstoring" gehad, tenminste, dat gaf de extender aan. Lang duurde het niet en de extender ging gewoon door. Ik heb de instelling veranderd van de extender zodat ie die melding niet meer geeft. Resultaat is dat ik de meldingen niet meer krijg en het zelden zie dat de beeldkwaliteit minder wordt oftewel blokkerig. Maar dat gebeurt zo zelden en meestal blijkt na even terugspringen dat heet ontvangen tv-signaal al een storing had en het dus niet aan het netwerk ligt.
Verhuizen naar een ander stopcontact ging steeds erg soepel, binnen een seconde of 5 was het netwerk er gewoon weer.

Gevoel
Via een extender TV-kijken en dan vooral achter opgenomen programma's is een feest voor me. Dat feest werd tot dusver wel eens verstoord door technische problemen die optraden nadat de extender een netwerkstoring aangaf. Met de Devolo adapters wordt het feest nauwelijks nog verstoord en is het gewoon erg relaxed allemaal. Heerlijk als iets zo goed werkt en dat zonder kabels.

Conclusie.
Als er nog geen kabels in je huis liggen dan raad ik je aan die ook niet aan te leggen maar het met deze adapters te proberen. Dat scheelt je veel gedoe en het ziet er een stuk beter uit.
Kabels zijn goedkoper maar vele malen lelijker en moeilijker weg te werken. Je betaalt dus voor netheid en dat is ook wat waard.

• extender
  • Linux

Heb jij ook een Devolo dLAN 200 AVplus Starter Kit?

Misschien een tip om de titels (Ervaring, Reden tot aanschaf, Alternatieven, etc.) vetgedrukt te maken.

[Reactie gewijzigd door Steeger op 11 oktober 2009 21:15]

Koppen gemaakt en nog wat wijzigingen vanwege voortschrijdende ervaringen
Hans,

Worden ze erg warm? Ik overweeg ze aan te schaffen zodat ik geen kabel door de kamer hoef te leggen, maar er zou er 1 in een kast komen bij de PS3 en mijn NMT. Ik meen wel eens in een andere review gelezen te hebben dat ze best warm kunnen worden, maar vond hiervan nergens bevestiging of meer ervaringen.
Nee warm worden ze niet. Wel hebben ze veel koelgleuven in hun behuizing, dus ik denk dat je ze wel een beetje de ruimte moet geven.
Eehm.. ik kan je review niet volgen.. Zinnen zijn niet afgemaakt, of kloppen gewoon niet..
ze worden behoorlijk wam, beetje heet zelfs.
performance is prima.
review is prima te lezen trouwens....