Specificaties HTPC, 2 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooltek G3 Review

Snowwie 28 september 2016, laatste update op 28 september 2016, 404 views

Cooltek G3

Voor het geld heb je een htpc kast die erg lijkt op een chique, dure Harman Kardon receiver.

Pluspunten

• Mooie afwerking
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Voldoende USB aansluitingen
  • Kan een grote videokaart bevatten, tot 315mm

Minpunten

• HDD kan enkel op z'n kop gemonteerd worden
  • Geen kabelmanagement
  • Schroefgaatjes bracket te groot en niet op maat

Bij mijn zoektocht naar een mooie, maar vooral niet te dure htpc behuizing sprong de Cooltek G3 er direct uit. Het kastje biedt voor nog geen 75 euro de uitstraling van een dure (Harman Kardon achtige) receiver en biedt tevens meer dan voldoende ruimte voor het inbouwen van een relatief grote ATX moederbord en videokaart. De videokaart kan maximaal 31,5cm lang zijn.

Het inbouwen ging relatief eenvoudig. Er zitten twee brackets in de kast die losgeschroefd kunnen worden. Ook de stang in het midden kan losgehaald worden. Dit om de montage van het moederbord te vergemakkelijken. In de rechter bracket (van voren bekeken) past een 5,25" optische drive en aan de onderkant een 2,5" hdd of ssd. Deze laatste hangt dan wel op z'n kop. Dit zorgt ervoor bij het aansluiten dat een enkele stroomkabel in een vreemde kronkel kan komen te liggen.

In de linker bracket passen twee 3,5" hdd's. Ook deze twee hdd's hangen dan op de kop. Waarom Jonsbo dit zo gedaan heeft is me niet duidelijk, want gezien de vormgeving van de brackets hadden de hdd's ook prima rechtop kunnen liggen. De schroefgaatjes in de linker bracket zijn opvallend groot. De rubbertjes die in deze gaatjes zitten houden met pijn en moeite 3,5 x 6mm schroefjes vast. Aanbevolen wordt om hier duimschroefjes voor te gebruiken. Sluitringen zijn niet mogelijk omdat de gaatjes vlakbij de rand zitten.

Verder is het verstandig om te onthouden welke bracket je als eerste er uit hebt gehaald. Mocht je ze namelijk in de verkeerde volgorde terugplaatsen dan zal een optische drive, als deze open gaat, het klepje dat er voor zit gaan klemmen.

De kast biedt meer dan voldoende koelingsmogelijkheden. Er kunnen drie 120mm fans links en rechts gemonteerd worden en twee 80mm fans aan de achterkant. Maar het is de vraag of dit wenselijk is. Niemand zit immers te wachten op een dorsmachine in de woonkamer. Mocht je wel de koeling nodig zijn investeer dan een paar centen extra in goede, maar vooral stille ventilatoren.

De volumeknop is leuk, maar in de praktijk gebruik je deze niet snel. Het kabeltje van deze knop sluit je aan op een usb header op het moederbord.

De display is statisch en toont enkel dezelfde tekst, "Home Theater PC by Jonsbo". Ik persoonlijk stoor me er niet aan en voor mij hoeft er geen display te zitten die constant voor m'n ogen flikkert en aangeeft wat er afgespeeld word. Dat wat ik afspeel zie ik wel op het scherm.

De kast heeft helaas geen kabelmanagement, maar een beetje tweaker prutst het één en het ander wel redelijk weg. En met tie-ripjes kom je een heel eind.

De algehele bouwkwaliteit vindt ik uitstekend. De kast is degelijk, netjes en de kleurencombinatie van zwart en grijs geeft een chique uitstraling. De vormgeving van de kast is ook goed. Simplistisch maar werkzaam. Alhoewel de powerknop en de optische drive knop hadden wel iets beter onderscheidbaar mogen zijn.

Al met al ben ik een tevreden gebruiker van de Cooltek G3. Hij staat nu in mijn woonkamer en is aangesloten op m'n tv.

Voor wie het interessant vind ik heb ook een how-to filmpje gemaakt, deze is te vinden op YouTube op : https://www.youtube.com/watch?v=aPkhiJ5mg9c

Heb jij ook een Cooltek G3?