Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 7 Plus 128GB Zwart Review

Mschrijver88 28 september 2016, laatste update op 7 oktober 2016, 7.183 views

Apple iPhone 7 Plus 128GB Zwart

Mijn persoonlijke gebruikerservaring met het nieuwste vlaggenschip van Apple.

Pluspunten

• Werkt erg snel, geen enkele hapering tot nog toe
  • Goede accuduur
  • ''Waterdicht''
  • Prima camera's
  • Home button werkt fijn
  • ''Stereo Speakers''

Minpunten

• Geen mini-jack ingang
  • Duur voor een telefoon
  • Vrij groot in vergelijking met het scherm formaat
  • Geen Oled Scherm
  • ''Camera bump''

Intro/Disclaimer
Even een kleine intro/disclaimer, ik ben GEEN fanboy van welk merk dan ook. Mijn smartphone history is best wel wisselend, iPhone 3g > iPhone 4 > Galaxy s3 > HTC One M8 en nu dus een iPhone 7 Plus. Daarbij voor mijn werk diverse Samsung telefoons in gebruik gehad.
Na 4 jaar android weer een iPhone
Een korte tijd geleden was mijn telefoonabonnement verlopen en was ik opzoek naar iets nieuws, als eerste viel mijn oog op de Note 7, een prachtig toestel met handige features en een Stylus. Echter was mijn HTC in zo'n slechte staat dat ik snel een nieuw toestel nodig had en was de levertijd voor mij dan ook een belangrijk argument voor de keuze voor een vervolg toestel. De Iphone 7 was het eerst leverbaar, goed het kostte wat moeite maar ik heb hem inmiddels alweer 7 dagen in bezit.
The unboxing expierence
Eindelijk thuis aangekomen na een korte wachtrij in de winkel mocht ik mijn nieuwe speeltje uitpakken. Wauw, hij ziet er wel erg mooi uit zeg, die kleur is echt prachtig. Hij is ook lekker dun, wel jammer dat de camera lens iets uitsteekt. Er had dus een grotere batterij in gepast als de telefoon in zijn geheel iets dikker had geweest, maar goed het is niet anders, Het is niet de enige telefoon op de markt die dit ''euvel'' heeft
Ik vind de telefoon ook niet glad, daar moet ik echter bij zeggen dat ik altijd iets klamme handen heb waardoor de telefoon prima blijft ''plakken''
Ik kan mij herinneren dat ik de HTC One M8 destijds veel gladder vond.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BPvkB12mXmn2CD.jpeg

Daarna de telefoon even voor het eerst aangezet, dat ging uiteraard zonder problemen. Meteen geprobeerd om mijn data over te zetten met de app ''move to ios'' dat werkte voor geen meter ( app heeft ook een erg lage score in de store ) goed, dan maar een fresh install en later proberen ( ik gebruik het woord ''proberen'' omdat ik altijd ruzie heb met Itunes ) om mijn foto's over te zetten.
De bijgeleverde oordopjes ook meteen even getest maar die zijn eigenlijk iets te klein en vallen daardoor makkelijk uit. Jammer ook van de ''korte'' oplaadkabel maar gelukkig heb ik een lange originele kabel die ik veel vaker ga gebruiken.
Handig ook dat er een verloopje bijgesloten zit van lightning naar mini-jack.
De eerste uurtjes
Inmiddels is de telefoon ingelogd op mijn Wifi en kan ik een berg apps gaan downloaden, eindelijk kan dat weer eens, geheugen van mijn HTC zat altijd vol waardoor ik keuzes moest maken.
Eerste punt waar ik mij echt aan erger is het standaard toestenbord, waarom moet ik naar het 2e tabblad toe als ik nummers of leestekens wil typen, dat ging toch echt een stuk sneller met Swiftkey op Android.
Maar wacht eens, wat zie ik daar? Swiftkey bestaat tegenwoordig ook op IOS, Swiftkey meteen vol goede hoop gedownload, maar helaas ook dit nieuwe toetsenbord verhelpt mijn first world problem niet.

Inmiddels begin ik mij aan iets anders te ergeren, in veel apps is de ''terug'' knop verstopt in de linkerbovenhoek. En daar kan ik niet bij zonder gekke handelingen te doen, apple dacht dat op te lossen door ''reachability'' te releasen maar dat is een oplossing voor een probleem dat in mijn ogen onnodig is.

Op dit moment valt mij wel op hoe snel het toestel reageert en dat ik nog geen enkele horten of stoten heb meegemaakt. Dat was mijn vorige toestel wel anders, en zeker als je meerdere apps tegelijk aan het installeren bent.
Het scherm
Her en der wat gelezen over een gele waas over het scherm op de nieuwe iPhones. Gelukkig heb ik daar geen last van.
Het scherm ziet er ook prima uit, de kleuren ogen behoorlijk natuurgetrouw, losse pixels kan ik niet zien zonder het toestel letterlijk tegen m'n gezicht aan te duwen en het formaat is perfect.
Echter snap ik wel dat mensen vinden dat een Amoled scherm er meer uitspringt maar goed, met dit scherm ga ik het wel volhouden de komende 2 jaar!
De homebutton
Dit is een grote stap voor mij, eindelijk een vingerafdruk scanner. HEERLIJK! De HTC unlocken is een gedoe, eerst dubbel tap of de knop indrukken, daarna omhoog vegen en daarna nog eens m'n code invoeren. Dan werkt een vingerafdruk toch wel een heel stuk makkelijker.
Goed, ik kan niet heel goed de vergelijking maken met de knop van de vorige iPhones maar ik vind de Homebutton in de 7 lekker werken, ik heb hem ingesteld op stand 1 ( lichtste trilling ) en je krijgt een kleine bevestiging dat je de knop indrukt. De knop is echter geluidsloos, handig in bed als je partner ligt te slapen, en wat nog een klein voordeeltjes is, omdat de taptic engine van rechts naar links beweegt maakt hij geen klik geluid als de telefoon plat op tafel ligt waardoor je tijdens een vergadering geluidsloos stiekem op je telefoon van kijken.
Ja, misschien is het even wennen als je van een eerdere iPhone afkomt, maar ik vind de huidige knop erg fijn.
Camera
De nieuwe camera heb ik aan een aantal tests onderworpen en ik moet zeggen dat hij voor wat ik gewend ben toch wel hele mooie plaatjes schiet. Ik heb hem niet 1 op 1 kunnen vergelijken met de Samsung 7 serie maar ik heb weinig te klagen over de geschoten foto's. De 2e lens is een erg leuke toevoeging die ook prima werkt en zeer makkelijk te gebruiken is.
Afgelopen weekend in het donker ( uitgaansgelegenheid ) wat filmpjes gemaakt en die zien er goed uit, gezien hoe donker het was in de betreffende ruimte.
Er is ook best leuk met scherpte diepte te spelen met de standaard app als je op een object dichtbij inzoemd ( ja ik weet dat de officiele update daarvoor nog moet komen ) maar dat effect had ik met onderstaande foto ook al.
Hieronder een aantal test foto's, gewoon in 1x uit de losse hand geschoten, precies zoals 95% van de foto's met een telefoon gemaakt worden.
Eerste foto buiten met mijn 7https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BPeQ43lYOFKCUb.jpeg
Gewone lenshttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BPeQ43Jow5T0m5.jpeg
Tele lenshttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BPeQ43WbhvwUBH.jpeg
Foto van mijn racewagen^^https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BPeQ43KMVmKsLC.jpeg
Sloop van het oude Hilton te Schipholhttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BPvkB2vb2FPsyV.jpeg
Geluid
De 7 heeft eindelijk een soort van stereo speakers. Echter ben ik de HTC One m8 gewend dus was ik erg benieuwd naar wat Apple hier heeft gepresteerd.
De speakers zijn van hetzelfde niveau als mijn HTC op dit moment, ( daarvan zijn ongeveer een jaar geleden alle speakertjes vervangen i.v.m. dat er geen geluid meer uitkwam door stof of iets dergelijks ), de equalizer is alleen iets anders afgesteld en de iPhone kan beduidend harder kwa volume.
De speakers in de 7 zijn echter wel waterdicht, iets dat vaak niet ten goede komt van geluidskwaliteit, maar de speakers zijn voor een telefoon gewoon best goed, echter zijn ze niet perfect maar leuk voor af en toe.
Ze kunnen wel lekker hard, of je dat altijd moet doen als er andere mensen in de buurt zijn heb ik mijn twijfels over maar je kan goed een filmpje met meerdere mensen bekijken of even een liedje laten horen. De geluidskwaliteit van het bellen is heel goed, ik hoor iedereen die zelf een beetje een knappe telefoon heeft zeer duidelijk.

Ja, en toen wou ik mijn koptelefoons testen. En dat ging niet, want de mini-jack aansluiting is weg. Daar is genoeg over geschreven, ik ben echter van mening dat het een stomme keuze is. En daar zijn zat redenen voor te bedenken. Het argument dat Apple alles draadloos wilt is een slecht argument, want draadloos opladen is nog niet mogelijk, en dat lijkt mij logischer om te pushen dan het weglaten van een ingang waar vrijwel iedereen ter wereld die de afgelopen 5 jaar een telefoon heeft gekocht wel een accessoire voor heeft.
Neemt niet weg dat ik graag wil dat kabels verdwijnen, ik ben echter van mening dat Apple beter eerst een aantal goede accessoires op de markt zou kunnen brengen en pas daarna, als men deels is overgestapt de oude aansluiting weglaten en de nieuwe verder pushen.
Momenteel zijn de draadloze Airpods nog niet eens te koop, wat toch wel een gemis is. Als Apple echt ballen had gehad, hadden ze zo'n setje bij de iPhone 7 gegeven, dan had het voor een hoop mensen een stuk minder erg argument geweest.
Of je echter blij van moet worden van Apples eigen Airpods weet ik niet, geen knoppen om het volume aan te passen of een song te skippen zijn toch wel erg vreemd. En in een volle bus de hele tijd stemcommandos geven als, ''Siri, volume harder'' lijkt mij niet echt de beste oplossing.
Zo, daarover ook weer mijn zegje gedaan.

Uiteindelijk toch maar even mijn Bowers & Wilkins c5 serie 2 aangesloten ( grappig detail, eindelijk werken de volume knoppen, wat helaas niet werkt op een android ) en die klinken prima, ik hoor geen verschil tussen beide telefoons ( gebruikmakend van Deezer hoogste kwaliteit ) Goed, ik ben geen audiofiel en in 99,5% van de gevallen luister ik toch muziek op plekken waar omgevingsgeluid is ( windruis tijdens fietsen en herrie in de bus ) waardoor je het verschil tussen zeer goede en uitstekende kwaliteit niet kan horen.
Batterij
Hier kunnen we kort over zijn, bij ''normaal'' gebruik ga je het makkelijk een dag redden, ik heb moeite om de batterij onder de 50% te krijgen aan het einde van de dag terwijl ik mijn vorige toestel vaak einde middag of begin van de avond even moest aankoppelen. Ik heb echter nog niet getest hoe snel het gaat met de batterij als je de bijvoorbeeld navigatie gebruikt.
App store
Misschien een beetje gek om de App store te bespreken in deze review. Maar goed, aangezien ik deze review toch al op een aparte manier schrijf, kan dit hoofdstuk er ook nog wel bij.
Na jarenlang de play store gewend te zijn waar je makkelijk ook achter de pc apps op je telefoon kan installeren en waar de apps redelijk overzichtelijk te vinden zijn, vind ik de App store van Apple een beetje een rommeltje. Er is wel een hitlijst met de beste/ meest gedownloade 150 apps. Maar toch is het jammer dat als je op een categorie zoekt dat niet helemaal duidelijk is. Apps met 0 beoordelingen staan midden op de frontpage als je een categorie hebt aangeklikt en ik heb geen enkel idee of het iets is.
De nieuwe iPhone mag zich niet perfect noemen, maar dat mag momenteel geen enkele telefoon. Als je op zoek bent naar een nieuwe telefoon moet je helaas altijd keuzes maken.
Deze keer heb ik gekozen voor een iPhone, en daar heb ik de afgelopen dagen geen seconde spijt van gehad, neemt niet weg dat ik graag een oled scherm, een 4000mah batterij en een mini-jack aansluiting had gezien, ohh en als we toch bezig zijn, haal die camera bumb eens weg en maak de bezels wat dunner. Hopelijk kan ome Tim ons volgend jaar september daarmee verassen, voorlopig ben ik tevreden met mijn keuze en ik weet zeker dat ik de komende 2 jaar door ga komen!

Heb jij ook een Apple iPhone 7 Plus 128GB Zwart?

Meer advertenties

Goede review, echter vind ik niet dat het ontbreken van een Oled scherm een negatief punt is. Het is namelijk dat het scherm wat er nu in zit gewoon goed is en je kan moeilijk er van uit gaan dat nieuwe technologieën er zomaar even in verwerkt moeten worden. Dan had je ook kunnen stellen dat een 3d camera ontbreekt. E
en negatief punt voor mij is waar de telefoon aan ontbreekt zoals die audio jack en dat je er negatieve gevolgen van hebt door bijvoorbeeld niet overal je telefoon te kunnen inpluggen. Bij het scherm is dat niet het geval.
Hier ben ik het niet mee eens, Oled schermen zijn al meer dan 6 jaar beschikbaar voor smartphones en hebben behoorlijk wat voordelen ten opzichte van klassieke lcd schermen (betere kleurweergave, oneindig contrast, lager energieverbruik). Het is daarom echt vreemd dat het merk dat doorgaan de duurste toestellen op de markt brengt op dit vlak zo achter blijft en dat mag best worden meegenomen als minpunt gezien de prijs van het toestel.
Ik heb gelezen dat er ook nadelen aan Oled schermen zitten, zoals de levensduur van het scherm. Dat was hier ergens op het forum ook, heb er geen directe bron bij.
Dit was bij de allereerste oled schermpjes een probleem (galaxy s2/3) maar nu allang niet meer.
Er zijn nog steeds problemen met OLED schermen en verkleuren en inbranden. Maak je geen illusie. De levensduur is wel degelijk flink minder. Houd er ook rekening mee dat de praktijkervaring nu nog beperkt is. Alleen de meest intensieve gebruikers hebben op dit moment last van die beperkte levensduur, maar hoe langer OLED op de markt is, des te meer van die verhalen je gaat horen.

Bij LCD is dat probleem niet aan de orde - het scherm overleeft meestal langer dan de rest van het toestel. OLED draait dat principe in veel gevallen om.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 oktober 2016 13:00]

kan dat na 10 jaar gaat inbranden...
Er zijn wel steeds meer problemen met het gelige scherm van de iPhone 7 en veel mensen die klagen over "vlekken" en "strepen".
Diverse mensen zijn al aan hun derde iPhone 7 toe, zie het forum op tweakers maar in ervaringen met de iPhone 7...
Quote:

Er zit toch een verloopkabel van 3,5mm naar lightning bij?
Jazeker, dat staat ook in de review. Toch vind ik het even te vroeg om de betreffende aansluiting weg te laten, zeker aangezien de telefoon niet dunner o.i.d. Is geworden
Er is een trillend apparaatje voor in de plaats gekomen, dat trilt als je de hometoets indrukt.
Opofferen van de 3,5mm jack heeft plaats gemaakt voor andere hardware. Alhowel ik geen iPhone-gebruiker ben en dit in de eerste instantie een AirPod verkoopstunt vond, heb ik mijn mening enigszins bijgesteld. Ze leveren netjes een verloopje bij en als je deze aan je koptelefoonsnoer laat hangen, hoef je je ook geen zorgen te maken waar je dat ding moet opbergen enzo. Eigenlijk helemaal niet boeiend dus.
Nu moet je kiezen:

Of je luisterd s'avonds nog even naar wat muziek, youtube, man bijt hond, audioboek of whatever works for you tot je in slaap valt met het gevolg de volgende morgen een lege accu op pad moet.

Of je gebruikt de wireless dopjes terwijl je de telefoon oplaad, wees er dan wel zeker van dat ze beide (!) genoeg prik hebben. En dan, is er weer de kans dat die dan weer de volgende morgen leeg zijn...

Als je het mij vraagt, is de echte reden voor het ontbreken van de audiopoort dat deze iPhone de eerste is dit waterdicht is. Ze willen geen "water"gate.. Dus hoe minder openingen hoe veiliger.

Hier zie je bijvoorbeeld dat de Iphone (ondanks de lagere IP rating), waterdichter-der is dan de SG S7)

Als Apple echt geloofwaardig wilde overkomen met "wireless is van deze tijd" hadden ze beter draadloos laden kunnen implementeren. Als je dat één keer gehad hebt, zal je het daarna altijd missen. Geweldig!!

[Reactie gewijzigd door procyon op 4 oktober 2016 16:13]

Wel goede globale eerste indruk review, ook doordat je overstapt van en vergelijkt met Android.
Mijn 7+ is ook onderweg en ik kom ook van Android (HTC M8) dus spreekt me aan.

Je noemt verder de M8 als je het over stereo geluid hebt. M8 stond wel bekend om zijn geode speakers.
Misschien nuttig om nog een vergelijking te maken hoe de 7+ stereo speakers klinken tov de M8.
De speakers zijn van hetzelfde niveau als mijn HTC op dit moment, ( daarvan zijn ongeveer een jaar geleden alle speakertjes vervangen i.v.m. dat er geen geluid meer uitkwam ), de equalizer is alleen iets anders afgesteld en de iPhone kan beduidend harder kwa volume.
zo, das niet mis 1009 euro voor een telefoon?
Heb je hem wel extra verzekerd?

mooie en eerlijke review btw!
Nee, tot op heden wel altijd mijn telefoons verzekerd maar nooit geclaimed, heeft me verspreid over al die jaren aardig wat geld gekost dus nu besloten om de gok te nemen een besloten dat ik voor een scherm vervanging betaal mocht hij ooit kapot vallen.
Goede review :)

Met plezier gelezen, goede ondersteunende beelden en argumenten. Top!
Voor zijn prijs zouden er eigenlijk geen minpunten mogen aanwezig zijn, dan kan een aanschaf hier eens overwogen worden.
Goede review, leuk geschreven en de meeste punten zijn besproken.

Wel wat opmerkingen/tips:

- Je taalgebruik is soms wat vervelend: voornamelijk het 'me' in plaats van 'mijn' of 'm'n' en 'ik irriteer me' in plaats van 'ik erger me' (iets irriteert je of je ergert je ergens aan)
- Als minpunt beschrijf je dat hij duur is, maar ik zie daar niets over in de review.

Verder: ga zo door :)
1009 euro is veel geld, daar heb je ook een mooie TV voor.. maarja, waar kijk je dagelijks meer op/naar..
Total offtopic....

Ooit koop ik mij ook weer zo'n rc wagen...
Mijnes staat toevallig te koop^^
Niet leuk genoeg of wil je wat nieuws?
Ohh hij is zeker leuk hoor, maar wil weer eens wat anders, een dhrone of brandstof auto voor de verandering:)
Bijdrage voor de telefoon. ;)
Dacht al dat je dat bedoelde, maar nee ik heb diverse ''potjes'' en die houdt ik los van elkaar:P