Arctic Alpine 64 Pro Review

Ultraman 7 oktober 2009, laatste update op 7 oktober 2009, 3.528 views

Arctic Alpine 64 Pro

Pluspunten

• Stil
  • Goedkoop
  • Lange garantie

Minpunten

• Geen performance monster
  • Armpje per ongeluk loshalen = even priegelen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
De keuze
Het was de bedoeling om een leuk bang/buck systeem te maken, geschikt voor huis-tuin-keuken (office, internet, simpele audio bewerking). Bij Intel had je op moment van schrijven de keuze uit Socket 775, welke geen upgradepath meer had, en Socket 1366, highend. Socket 1156 zat er aan te komen, was er nog niet, maar zelfs op dit moment is het hiervoor ook gewoon een prijsklasse hoger. Socket 775 zou voldoen, maar ik vond het zonde om bij het bestaan van het mooie socket AM3 platform gebruik te gaan maken van Socket 775. Socket AM3 beschikt over een upgradepath (nieuwe AMD processoren, DDR3), goede IGP (HD4200) en het platform is aantrekkelijk geprijsd.

Arctic Cooling levert al tijden goede producten voor een concurrerende prijs. Na mijn eerdere ervaringen met hun producten ben ik dus eens gaan kijken of ze ook voor dit doel een oplossing boden. En die boden ze inderdaad in verschillende vormen. Na het bekijken van wat reviews en vergelijkingen met andere koelers ben ik tot de conclusie gekomen dat dit product de beste optie was. Voor de prijs alleen al hoef je dit product niet te laten liggen.

Wat krijg je?
In het vierkantige doosje, welke maar iets groter is dan de koeler zelf, vind je:
- De koeler, met Arctic MX-2 al op de bodem
- Instructievel
- Brackets om de koeler te bevestigen zitten al aan de koeler zelf vast

Dus eigenlijk vind je enkel de koeler, met alles er al aan vast, een plastic support waar deze op rust en welke de MX2 TIM beschermd en de instructies.
Leuker kun je een koeler voor deze prijs immers niet maken, maar misschien dus wel makkelijker.

Specificaties
De Arctic Cooling Alpine 64 Pro is een stuk groter dan de AMD boxed cooler welke bij de Phenom II X2 545 geleverd wordt. Groter koeloppervlak om de warmte beter af te voeren en een grotere fan, welke zoals we gewend zijn van Arctic opgehangen is met rubbertjes, welke bij een rustiger toerental het blok van voldoende frisse lucht kan voorzien. Ook is de fan voorzien van een 4 polige stekker zodat deze door middel van PWM op gewenste snelheden gedraaid kan worden.
Een traditioneel top-down ontwerp van de hand van Arctic Cooling met hun visie en dat is prima.

Tijd voor wat exactere specificaties van productpagina zelf:

Ondersteunde sockets: AMD Socket 939, AM2, AM2+ en AM3
Afmetingen: 105.3 (L) x 113.4 (W) x 84 (H) mm
Fan diameter: 92mm
Fan speed: 500 -2000 RPM (Controlled by PWM)
Air flow: 36.7CFM / 62.2 m3/h
Koelcapaciteit: 90 Watt
Gewicht: 428g
Garantie periode: 6 jaar

Waarbij de koelcapaciteit volgens mij zelfs nog best strikt berekend is. Volgens mij moet een AMD processor met een 125W TDP het hier ook wel mee af kunnen. Kan best zijn dat Arctic rekening heeft gehouden met de geluidsproductie bij het opleggen van deze restrictie. bij een hoger TDP zul je namelijk wel de fanspeed moeten verhogen om de temperatuur netjes te houden.
Dat het product niet bedoeld is voor die-hard overclockers mag duidelijk zijn.
De door mij gebruikte Phenom II X2 545, Callisto core, heeft een TDP van 80W en ligt dan ook mooi binnen de eis van Arctic Cooling.

Installatie
Dit proces is een kwestie van het instructievel volgen. CPU in het moederbord laten glijden en locken. Koeler uitpakken en de schroeven welke de metalen armen van de koeler omhoog houden wat los draaien, maar niet geheel los! Want die armpjes terug monteren is wel even priegelen, die fout beging ik bij 1 van de armpjes toen ik het schroefje dus iets te los draaide. Vervolgens ontdoe je de koeler van haar plastic zetel zonder daarbij de vooraf aangebrachte MX-2 pasta aan te raken. Bij alle Socket AM3 moederborden zit er al een plastic retention bracket op het moederbord waar de koelers op passen, dus daar kun je hem gewoon op zetten. Waarbij je in de gaten houd dat je de twee metalen armen van de koeler, welke zich laten vastzetten aan de pinnen van het retention bracket op de juiste plaats zitten.
De openingen van deze metalen armpjes schuif je over de pinnen van het retention bracket, waarna je ze om en om rustig vast zet door de schroefjes om en om aan te draaien. Hierna zit de koeler prima op je CPU. Dan nog even het stekkertje van de fan in de CPUfan-header van je moederbord steken en klaar is Henkie.

Best een makkelijke installatie, zolang je in de gaten houdt dat je niet de armen van de koeler geheel los draait, want die er weer aanzetten is weliswar simpel, maar toch even priegelen omdat je niet kunt zien of het schroefje er nu in zakt of niet.

Wat mij wel opviel is dat de koeler erg dicht bij de geheugensloten komt. Zie daarvoor ook weer de foto. Het was gelukkig nog net mogelijk om een DDR3 module voorzien van een heatspreader in het eerste geheugenslot te steken en deze ook weer te verwijderen. Wel iets delicater dan anders mogelijk zou zijn, maar de koeler vormde geen directe belemmering, het ging allemaal nog precies.
Het socket zit bij dit moederbord tevens ook dicht op de geheugensloten, nog dichter bij de sloten zou wel een probleem kunnen worden als je niet vooraf het RAM in de sloten drukt. Echter zul je denk ik geen borden aantreffen waar het socket nˇg dichterbij zit.

Performance
Omdat het een systeem voor een klant betrof en ik de boxed koeler sowieso niet ging gebruiken heb tussen deze twee geen vergelijking gemaakt. Ik heb gewoon direct de Alpine 64 Pro ge´nstalleerd.
Echter is de Alpine 64 Pro, zie foto's, wel een stuk groter dan de boxed koeler en ook de fan een slag groter. Het koelblok zal door zijn grotere oppervlak dus efficiŰnter zijn warmte kwijt kunnen en de fan kan wegens zijn grotere diameter rustiger aandoen, wat de geluidsproductie naar beneden haalt.

Helaas heb ik het systeem al een maand niet meer hier, maar ik heb destijds wel metingen verricht en de Alpine 64 Pro hield de Phenom II X2 545 prima koel en was ten alle tijden lekker stil. In een rustige ruimte was het systeem zacht waarneembaar als hij voor je op tafel stond. Het overheersende geluid was echter de harddisk bij seeks.
Een goede, subjectieve, prestatie dus.

Om eens te kijken of ik de koeler wat meer kon pushen ben ik eens gaan spelen met de Phenom II X2. Deze ben ik gaan unlocken met de Hybrid ACC functionaliteit om het Gigabyte moederbord. Dit ging zonder problemen en na een reboot had ik een Phenom II X4 B45.
Dit systeem bootte stabiel en was nog steeds lekker stil. Pas toen ik ben gaan stressen kon ik een iets hoger toerental bij de CPUfan aflezen in de AMD OverDrive utility en ging het geluid van de koeler van "stil" naar "rustig"/"acceptabel". Ondanks de toegenomen warmte productie was de koeler dus nog best in staat om zijn werk goed te doen. De CPU temperatuur aflezen werd in quad-core modus echter wel onmogelijk om dat de temp diodes een temperatuur van -256 graden Celcius aangaven. Het systeem was echter volkomen stabiel.

De Arctic Cooling Alpine 64 Pro is een uitstekend product voor wie een goede bang/buck koeler welke tevens stil is. Als je echter wilt gaan overklokken zijn er betere producen op de markt, maar daar is deze koeler dan ook niet voor bedoeld. Ook is de prijs van de koeler uitstekend te noemen, voor 7 euro hoef je dit apparaatje absoluut niet te laten liggen. Ik zou het product zo weer gebruiken in een AMD systeem waar stilte, stabiliteit en kosten vooraan staan.

Heb jij ook een Arctic Alpine 64 Pro?

mooie review. goede uitleg en paar goede fotos ^^ zou je aleen miss nog wat temp verschillend kunnen posten tussen de stock en deze? als je die nog hebt of gemaakt hebt voor.
Thanks :)
Om het mooi te maken zijn temp metingen en de vergelijking met de boxed idd mooi. Helaas is dat niet meer mogelijk. Temps waren verder netjes, anders was mij dat zeker bijgebleven. Belangrijkste is dat de boel stil en stabiel is :)

Maar de kans bestaat dat ik over niet al te lange tijd weer een dergelijk setje bouw. Als dat zo is en ik gebruik weer deze koeler zal ik uiteraard deze review bijwerken.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 8 oktober 2009 11:56]

Oh en voor de wakkeren onder ons:
Het DDR3 RAM op de foto is daar in een single channel opstelling geinstalleerd, 4GB op 1 channel ipv 2GB over 2 channels. Ik test namelijk alle 4 de sloten uit voordat ik een systeem aflever aan een klant ;)
Wat kun je meer zeggen over een voordelige koeler? Mooie review, helaas geen vergelijking met stock, maar goed. Ik ga hem ook eens overwegen voor een reservesysteem met een Athlon II X2, waarvan ik vind dat de stockkoeler eigenlijk absurd veel lawaai maakt.

Ik geloof dat die stockkoeler van een Phenom II is, maar dan zou hij op een Athlon juist minder lawaai maken...