KlikAanKlikUit Sleutelhanger AKCT-510 Review

JanJeen 26 september 2016, laatste update op 28 september 2016, 1.588 views

KlikAanKlikUit Sleutelhanger AKCT-510

Handige compactere schakelaar, al hadden de knoppen meer verzonken mogen zitten - Getweakt, met een nieuwe behuizing veel fijner

Pluspunten

• Lamp bediening altijd op zak
  • Lange accuduur
  • Goedkoop

Minpunten

• sleutelbos aansluitring klein en fragiel
  • Lak slijt snel eraf
  • Relatief groot

Kwaliteit Score: 4
Met KlikAanKlikUit (KAKU) kun je draadloos een boel bedienen, en dat zonder dat je met het internet verbonden bent. Al een aantal jaar ben ik in het bezit van deze afstandsbediening en gebruik het erg veel. Ik schakelaar met deze afstandsbediening 6 lampen.

Door die jarenlange ervaring durf ik wel te zeggen dat de accuduur en überhaupt de levensduur erg goed is. Ik heb nog geen accu hoeven te vervangen.

Met name icm een beamer is het erg handig om vanaf de bank de lampen aan en uit te zetten. Maar ook bij het thuis komen hoef ik niet al die 6 individuele lampen bij langs te gaan.

Ontwerp
Wel heb ik veel lopen vloeken op het ontwerp. Dit is om te beginnen één van de weinige KAKU met een gelakte behuizing. Dat gaat natuurlijk niet goed in de buurt van sleutels. Na een jaar heb ik een schuurpapiertje gepakt en de resterende beetje lak eraf geschuurd. Daardoor bleef een antraciete behuizing over. De knoppen zijn wel het grootste punt van frustratie geweest. Tijdens bukken komt er druk op de broekzak en kwam het geregeld voor dat de verlichting zomaar uit of aan ging. Toen de kleine ring voor aan de sleutelbos het begaf en een vriend een 3D printer had staan ben ik dan ook aan het ontwerpen geslagen.

Ontwerp 2.0
Eerst ben ik gaan kijken of de behuizing nog kleiner kon. Door grote componenten op beide zijden was dunner niet echt een optie. De hoeken van de PCB heb ik gevijld, er liepen toch geen elektronicasporen, daardoor kon ik veel grotere radii kon toepassen zodat je de afstandsbediening kleiner aanvoelt. Daarnaast liggen de knoppen nu verdiept, zodat die minder snel per ongeluk ingedrukt worden. De knoppen zijn nog niet zo mooi doordat op support printen nog best een uitdaging is. Misschien dat ik ooit nog een nieuwe versie maak met los geprinte knoppen.

STL bestanden:
Mocht je het zelf ook willen printen dan kun je hier de bestanden downloaden:
Bovenkant.STL
Onderkant.STL
Parasolid bestanden:
PCB
Afstandsbediening

Aangepaste PCB in nieuwe onderkant:

Links origineel, rechts nieuw ontwerp

Voorbeeld van de onderkant:

Heb jij ook een KlikAanKlikUit Sleutelhanger AKCT-510?

Om te beginnen mijn oprechte bewondering voor de oplossing, maar om het helemaal te begrijpen, toch niet helemaal duidelijk
Voor de leken onder ons, en niet bezitters van een 3D printer,
Was het misschien wel handig geweest om enige uitleg te geven van de bijgevoegde STL bestanden:
Bovenkant.STL Onderkant.STL
ik heb dus geen idee wat een Parasolid bestand: inhoud,
ik neem aan dat je die met programma ****.*** kan openen?
en ook geen idee wat de extensie x_b // x-t inhoud
zoals de PCB.x_b //Afstandsbediening.x_t bestanden.
STL is een universeel formaat voor je 3D printer of voor printdiensten als Shapeways. Zeg maar de Pdf voor 3D printen.

Parasolid bestanden zijn ook universeel en kunnen geopend worden in 3D programma's als Solidworks of NX. Er zijn tich 3D bestandsformaten, mocht je een ander formaat zoeken kan ik die ook erbij zetten.
Gaaf!

Voor dit soort klusjes wil iedere tweaker toch een 3D-printer! :D
Ik lees een tamelijk negatieve review over de oorspronkelijke sleutelhanger en zie dan 4 sterren. Lijkt me niet helemaal consistent.

Ik lees "Wel heb ik veel lopen vloeken op het ontwerp.... Na een jaar heb ik een schuurpapiertje gepakt en de resterende beetje lak eraf geschuurd.... De knoppen zijn wel het grootste punt van frustratie geweest. Tijdens bukken komt er druk op de broekzak en kwam het geregeld voor dat de verlichting zomaar uit of aan ging. Toen de kleine ring voor aan de sleutelbos het begaf..."

Dat is meer een tekst die leidt tot 2 sterren...
Je hebt gelijk, de minpunten die ik noem mag ik zwaarder laten wegen in het eindoordeel. Toch hou ik het ivm de functionaliteit die het biedt, de prijs en de levensduur op 3 sterren. (ipv 4)
Die originele behuizing is dan ook niet echt ontworpen door KAKU zelf, maar gewoon ingekocht. Ik heb dit model al vaak zien passeren bij allerlei toepassingen (automatisatie poorten en rolluiken). Inderdaad een heel slecht ontwerp. Ook die printplaat is standaard :)
Heb deze sleutlhanger ook nog ergens liggen, maar zou hem niet aan mijn sleutelbos durven doen. Lijkt me dat ie dan heel snel kapot is vanwege het goedkope plastic.

Wel creatief idee om er een andere behuizing voor te maken. Al zal ik het ding denk ik niet meer gebruiken voor meeneem-doeleinden. Zit wel eens te kijken naar zo'n unit van klik-aan klik-uit die je op je netwerk aansluit en dan met een app je verlichting kunt bedienen. Maar ja, stukje duurder :P
Een fysieke knop op zak vind ik persoonlijk veel fijner. Voordat je de telefoon uit je zak hebt gehaalt staat mijn verlichting al aan, doordat ik de knoppen blind kan indrukken.
Precies! Die heb ik ook op de onderkant van een keukenkastje geplakt, zodat ik niet de enige ben die de lampen aan kan doen.