Sony Xperia M5 Goud Review

Gionimo 23 september 2016, laatste update op 23 maart 2017, 513 views

Sony Xperia M5 Goud

Een fijne en mooie telefoon in dagelijks gebruik met goede accuduur.

Pluspunten

• Design
  • Accuduur in stamina mode
  • 3GB werkgeheugen
  • Redelijke camera
  • Mooi scherp display

Minpunten

• Niet super snel in gebruik
  • Snelheid camera (opstarten & focussen)
  • Te weinig intern opslaggeheugen
  • Geluid speaker is niet zo super

Ben heel blij met deze telefoon. Hij heeft eigenlijk alles wat ik wil hebben: een redelijk goede camera, een goede accuduur en een prettige gebruikservaring door het ontwerp van de telefoon en de knoppen.

Het design van de Sony's wordt nogal een bekritiseerd als 'saai' en weinig 'vernieuwend' maar ik kan me niet vinden in de kritiek. Sony levert een mooie platte telefoon die goed in de hand ligt. Hij voelt lekker in je zak en mijn gouden editie met gouden cover is bijna een genot om naar te kijken. Het ziet er gewoon goed uit en je krijgt een goed gevoel van het kijken naar en werken met deze telefoon. Een puntje van kritiek is de plaatsing en de werking van de aan/uit-knop. Ontgrendelen voelt niet helemaal lekker door de plaatsing van de knop en hoe deze zich in laat drukken. Een kleinigheidje desalniettemin.

Intern krijg je ook redelijk wat moois. De telefoon is niet super snel maar zeker prettig in gebruik. Het enige wat aan de trage kant gaat is het opstarten van de camera app en het maken van foto's zelf. De autofocus is gewoon niet zo snel. Met 3GB werkgeheugen heb je lekker veel speelruimte voor het gebruiken van veel apps tegelijkertijd en ben je redelijk toekomstbestendig. Eigenlijk is dit een geheugengrootte voor high-end telefoons. Bij gebruik van wat zwaardere apps merk je wel dat de telefoon wat warm wordt. Dat voelt niet zo lekker in gebruik.

Laat je ook niet afschrikken door de verhalen over de matige accuduur van deze telefoon. In mijn ervaring kom ik makkelijk tot anderhalve dag bij normaal gebruik en activering van de stamina-modus. Echt super gewoon! Daar komt bij dat Android 6.0 hier misschien ook nog positief aan gaat bijdragen. update: de stamina-modus snoept wel van je prestaties af en de telefoon wordt merkbaar minder snel.

De foto's die de M5 maakt zijn redelijk maar niet meer dan dat. Met 16 megapixels ingesteld zouden de foto's voldoende scherp moeten zijn maar wanneer je ze op de computer bekijkt valt op dat de kiekjes wel erg 'zacht' gemaakt worden. De app biedt veel mogelijkheden dus misschien is hier door de gebruiker nog wel wat winst te boeken. De AR-effect app crasht helaas steeds.

Update 1-11-2016: Sinds vanmorgen Android 6.0 beschikbaar.

Heb jij ook een Sony Xperia M5 Goud?