Saitek Pro Flight Throttle Quadrant Zwart Review

ocf81 23 september 2016, laatste update op 23 september 2016, 172 views

Saitek Pro Flight Throttle Quadrant Zwart

Deze TQ is qua features goed uitgerust. Echter laat de bouwkwaliteit het afweten. Daarom is dit geen aanrader wat mij betreft.

Pluspunten

• kan modulair worden uitgebreid
  • cutoff functie op de hendels

Minpunten

• Sensoren voor hendels slijten héél snel
  • bevestigingsklem had steviger gekund
  • TQ's kunnen niet uit elkaar worden gehouden

Ik heb een paar van deze Throttle Quadrants (TQ's) nu al een jaar of 4. Ik gebruikte ze voor multi engine vliegtuigen in combat flight sims. (Il-2 CloD, DCS, etc.)
Momenteel liggen ze stof te happen. Deze review is meer een waarschuwing: Koop deze dingen niet!

Functies

De TQ beschikt over 3 tuimelschakelaars met 2 posities. Verder zijn er 3 analoge assen met aan het eind van de as een detent. Wanneer de hendel voorbij de detent wordt via de firmware een joystickknop geactiveerd. Dit kan handig zijn voor bijvoorbeeld een cutoff, maar omdat het gebonden is aan de aspositie van de hendel is de functionaliteit beperkt. Ook is de werking afhankelijk van de nauwkeurigheid van de sensor voor de as, en daar loopt het spaak.

Ergonomie

De handels zijn ver genoeg uit elkaar geplaatst om makkelijk individueel gebruikt te worden. De benodigde kracht om de handels te bedienen is ok. Helaas is het niet mogelijk mo de weerstand aan te passen. Dat is een misser, maar anderzijds is dat voor een product in deze prijsklasse niet zo heel verbazend.

Bouwkwaliteit

Helaas moet ik zeggen dat deze TQ's al binnen een jaar enorm begonnen te spiken
Zelfs reviceren/schoonmaken lijkt alleen maar tijdelijk een oplossing te bieden.
Zoals te lezen in het gelinkte topic, zijn de sensoren van slechte kwaliteit. Ik heb het sterkte vermoeden dat dit inherent aan het gebruikte onderdeel is, aangezien het een veelvoorkomend probleem is dat bij mij bij beide exemplaren ook aanwezig is. Er is een tijdelijke oplossing voor: 15 à 20 keer op en neer met het handeltje geeft je een paar uur minder spiking, maar het probleem gaat nooit echt weg en wordt met de tijd altijd weer heviger.
Naast de problemen met de kwaliteit van de gebruikte sensoren heb ik ook zo mijn bedenkingen over de bevestigingsklem die wordt meegeleverd. De bevestigingsklem is een beetje aan de slappe kant en vervormt makkelijk als je de TQ's stevig aan de tafel vast wil maken. Een metalen klem was hier zeker op zijn plaats geweest.

Software

De software die windows standaard installeert refereert naar een site die tegenwoordig niet meer bestaat. Hoewel de driver wel de mogelijkheid biedt om de deadzone in te stellen is het niet mogelijk een device ID in te stellen. Dit kan bijvoorbeeld bij de TM Cougar MFD panelen wel. Hierdoor kan je bij het configureren van je controls in flightsims de verschillende fysieke TQ's niet goed uit elkaar houden. Ook het opnieuw aansluiten wordt hierdoor lastiger, omdat je om dezelfde USB ID's te houden alles precies zo moet aansluiten zoals het eerst ook was.

Heb jij ook een Saitek Pro Flight Throttle Quadrant Zwart?