Asus Triton 75 Review

PhoeniX1992 5 oktober 2009, 665 views

Asus Triton 75

Pluspunten

• Groot oppervlak en hoog, maar niet te groot
  • Volgens de handleiding moet je de heatpipes naar het RAM geheugen richten, zo worden deze meegekoeld!
  • Stil (icm een goede koeler)
  • Prima prestaties!

Minpunten

• Koelt NIET zonder fan, om beschadiging te voorkomen zou ik dit ook niet proberen!
  • Geen koelpasta meegeleverd

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Algemene beoordeling
Ik heb dit koelertje gekocht, ten eerste omdat ik een stillere pc wilde (ik nam aan dat deze volledig passief koelde, maar hier kom ik later op terug) en omdat hij er optisch gewoon beter uitziet dan de standaard koeler die je bij Intel processoren krijgt.
In eerste instantie ging ik er zoals gezegd van uit dat deze koeler prima zonder aangesloten fan zou werken, maar na installatie ben ik ter controle meteen de bios ingegaan om de CPU temperatuur in de gaten te houden, en na 20 minuten zat deze al op een kamerverwarmende 70 graden Celsius. Hierna heb ik dus toch maar een doorzichtige 120mm fan met blauwe leds van Revoltec besteld en aangesloten op de koeler, de aansluiting van deze fan ging ook moeiteloos op het moederbord (voorkwam de "CPU FAN NOT FOUND!" error bij het booten).
Na het aansluiten van deze fan bleef de temperatuur van de CPU koel en stabiel, deze kwam namelijk zelfs onder een behoorlijke workload (gamen) nauwelijks meer boven de 40 graden Celsius uit (in combinatie met een Core2Quad Q6600 (socket 775)), beter dan de standaard koeler van Intel.

Features
  • Vier mooie koperkleurige heatpipes (pasten mooi bij de standaard koeler van mijn Club3D NVIDIA GeForce 9800GTX+)
  • Groot koeloppervlak met genoeg ribben
  • Perfecte ondersteuning voor vrijwel iedere 120mm fan (genoeg leuke combinaties!)
  • Makkelijk te monteren (zowel op het moederbord als de fan op de koeler)
  • Niet te groot, en ook niet te klein (past dus in de meeste gevallen prima onder de voeding, en in de meeste cases met het juiste moederbord is er zelfs nog plaats voor een fan tegen de achterwand
  • Kan op de volgende sockets gemonteerd worden: Socket 754, Socket 940, Socket 775, Socket 939, Socket AM2

Heb jij ook een Asus Triton 75?

Tja, ik heb 'm ook. Ik vind het een leuke review die je schreef, alleen ik heb een totaal andere ervaring. Ook ik ging voor het 'stille', zeg maar. Mijn systeem:

Amd Athlon II X4 620 2.6 Ghz 10% over/doorgeklokt op een
Asus M4A785D-M PRO moederbord voorzien van 8Gb Kingston DDR2 800 (4 strips)
Ik gebruik de Radeon HD4200 on-board graphics en draai met Windows 7, 64-bit
in dual-boot met Linux Mythbuntu v10.04, ook 64 bit.

PSU is een Xilence XP600, 600 watt met een kleine fan die alleen aanslaat bij extreme warmte ontwikkeling. (bij mijn systeem is hij maar één keer aangeslagen)

Bij beide configuraties komt de processortemperatuur niet boven de 50 graden.
Ook niet bij extreme belasting. Alleen krijg ik bij het booten steeds de melding dat er geen CPU Fan is aangesloten en ik kan in het bios niet vinden of en hoe ik het kan uitschakelen. Op zoek naar een 4-pins 120mm casefan om maar van dat gepiep af te zijn, kwam ik hier terecht.

Grappig dat er zo'n verschil in ervaringen zit bij dit soort producten. Jij hebt die fan nodig omdat het systeem anders te warm loopt en ik omdat ik die piep niet uit kan zetten. :-) (tips zijn welkom)

Het is heerlijk om een doodstille pc te hebben, op één piepje na dan. Daar is op zich best mee te leven alleen moet je erbij blijven om de F1-toets in te drukken anders boot het systeem niet door en da's lastig.