Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Omen 15-ax010nd Review

Thipje 18 september 2016, laatste update op 18 september 2016, 1.216 views

HP Omen 15-ax010nd

Prima laptop voor bijvoorbeeld school of casual gaming. De accu gaat ongeveer 6 uur mee wanneer hij voor lichte taken wordt gebruikt, en ongeveer 1 tot 2 uur wanneer hij wordt gebruikt voor games.

Pluspunten

• Heldere kleuren
  • Toetsen voelen goed en licht
  • Laptop heeft een mooie carbon fibre texture (print)
  • Weegt (maar) 2,2 kilogram

Minpunten

• Klikken op het touchpad voelt zwaar en lomp
  • Verlichting in het toetsenbord niet helemaal gelijk verdeeld
  • (Aansluiting snoer aan de rechterkant)

HP Omen 15-ax010d

Aangezien het voor een ICT opleiding verplicht is om een laptop te hebben, en mijn vorige zijn beste jaren wel had gehad, besloot ik om een nieuwe laptop te kopen met een budget van rond de 1000 euro. In principe wilde ik een snelle lichte laptop die ook in staat zou zijn om mee te kunnen nemen naar vrienden om een avondje te kunnen gamen.

Na een tijdje gezocht te hebben viel mijn oog op deze, waarvan het design mij meteen aansprak. Lees hieronder mijn volledige review.
Het uiterlijk

Aan de bovenkant van deze HP laptop worden we begroet door het logo van de HP Omen lijn (in een andere review wordt verwezen naar het logo van VooDoo PC, dat door HP is overgenomen). Op deze foto zien we ook meteen het carbon fibre texture, wat helaas alleen een print is, je kunt het niet voelen. Het rode Omen logo is in een metallic rode kleur aangebracht wat voor enige reflectie zorgt op het anders zo matte oppervlak.

Aan de linkerkant van de computer zit een 3,5mm audio jack. Op deze poort kun je zowel een koptelefoon aansluiten als een microfoon, mits die een 3,5mm jack aansluiting heeft. Voor de rest zien we nog twee USB poorten, één van het type 2.0 en één van het type 3.0, en daarnaast nog een aansluiting voor een slot om uw laptop te verzekeren tegen diefstal wanneer u deze op een tafel of bureau laat staan.

Aan de rechterzijde van de laptop bevinden zich een harde schijf indicator (hierover later meer), nog een USB 3.0 poort, een HDMI poort (zendt alleen signaal uit en kan geen data ontvangen, dus je kunt hem niet in combinatie met bijvoorbeeld een desktop gebruiken), een ethernet (LAN) poort met status indicatoren en als laatste een aansluiting voor de voeding, gevolgd door nog een batterij status indicator.

Aan de onderzijde bevinden zich een aantal grote ventilatie gaten om de laptop koel te houden. Hier kunt u ook meteen zien dat de laptop echt een vingerafdruk magneet is dus af en toe een doekje kan geen kwaad. Ook kunt u zien dat er geen optie bestaat om de batterij te verwijderen of te vervangen (iets dat wel handig kan zijn wanneer u van plan bent om uw computer voor langere tijd aan de netstroom te hangen).
Het interieur
Wanneer de laptop wordt opengeklapt, worden we begroet door een helder 15,6 inch scherm, met bijna perfecte kleuren weergave. Het scherm kent diepe, donkere kleuren maar ook felle, scherpe en heldere kleuren. Dit zorgt ervoor dat het kijken naar foto's een plezierige bezigheid is. Ook de binnenkant is voorzien van het carbon fibre uiterlijk.

Het toetsenbord heeft een QWERTY indeling en heeft rode belichting, die niet overal op het toetsenbord even helder is. Persoonlijk ben ik daar niet zo van maar er is een optie om de verlichting uit te zetten. Het toetsenbord typt licht en elke toets voelt even kwalitatief aan. Er is een numeriek toetsenbord aanwezig, een welkome verassing op een laptop van dit formaat. Helaas heeft de Num Lock toets geen status indicator, dus het is altijd even proberen of de toetsen wel werken. De Caps Lock key is wel uitgerust met een statusindicator, maar die is dan weer wit (de kleur neigt naar roze door de rode achtergrond verlichting) en niet zoals de rest rood.

Het touchpad reageert goed op bewegingen van de vingers en ook de Windows gebaren waarvoor twee of drie vingers nodig zijn, werken goed. Klikken voelt zwaar en geeft een goedkoop gevoel. Al na een aantal dagen begint de matte laag op het touchpad te verdwijnen en begint deze te glanzen.

De speakers, geleverd door Bang & Olufsen. Het geluid is inderdaad beter dan dat van een gemiddelde andere laptop, maar het is zeker niet fantastisch. Voor spraak zijn ze erg goed gebalanceerd maar voor muziek missen de lage tonen nog meer dan op een smartphone. Het is een leuke feature van HP maar het is zeker niet premium.
Prestaties
De HP Omen 15-ax010nd beschikt over een Intel Core i5 6300HQ processor @ 2.3 gHz, een nVidia Geforce GTX 960m en 8GB DDR4 RAM geheugen, gecombineerd met een 128 GB ssd en een 1 terabyte 7200 rpm harde schijf.

Opstarten gebeurt snel dankzij de 128 gigabyte M.2 SSD en er is genoeg ruimte voor programma's en games op de tweede harde schijf van 1 terabyte.

Als we alleen naar de prestaties kijken op het gebied van games dan valt het me toch een beetje tegen. De 960m lijkt in de verste verte niet op zijn grotere desktop broer (de GTX 960). Games draaien voldoende op een lage instelling. Lichte games als Counter Strike: Global Offensive en Rocket League draaien wel op een stabiele 60 frames per seconde wanneer V sync is ingeschakeld.

Voor zware programma's is met name de processor een bottleneck. Zonder hypertreading duurt het opslaan van een video bestand uit bijvoorbeeld Sony Vegas uren en uren.

De koeling op deze laptop is matig en hij wordt onder zware load erg warm. Gelukkig zit de lucht uitlaat aan de achterkant dus zul er zelf niet teveel last van hebben.

De batterij kan zoals eerder al genoemd niet worden verwijderd wat kan leiden tot verlies van prestaties wanneer de laptop voor langere tijd is aangesloten op netstroom.

Side note: HP heeft geen voorgeïnstalleerde bloatware meegeleverd op een enkel programma na waarmee u de garantie kunt activeren.
Conclusie/TL DR
HP heeft met haar Omen lijn een krachtige serie game laptops neergezet die anders dan andere game laptops niet wordt gekenmerkt door RGB lichtjes. De carbon fibre look heeft een strakke uitstraling. Het scherm en toetsenbord presteren erg goed maar het touchpad laat wat steekjes vallen. De rode achtergrond verlichting is leuk maar niet overal even helder.

De laptop presteert goed voor de 999 euro die deze laptop koste toen hij uitkwam. De combinatie van de i5 en een 960m zorgt ervoor dat gamen vrij soepel verloopt en tijdens licht gebruik is deze laptop razendsnel dankzij de M.2 SSD schijf.

Heb jij ook een HP Omen 15-ax010nd?

Nette, beknopte review! Mooie foto's, duidelijke informatie! Paar 'opmerkingen' als dat mag:
Tsja, dat is natuurlijk wel iets wat echt algemeen bekend is van laptop GPU's. Zie ook mijn review, de GPU staat gelijk aan een desktop GTX480/GTX560Ti/GTX950. Games draaien verder grotendeels prima en op medium/high bij 1080p op een fatsoenlijke framerate, heb je de stekker wel ingestoken tijdens gamen? Het is geen super performance, maar 'voldoende op een lage instelling' kan ik me niet in vinden.
Hier kan ik me ook totaal niet in vinden, hyperthreading is leuk, maar de CPU draait gewoon met 4 cores op 3Ghz onder full load en dat doet niet héél erg veel onder voor de mainstream desktop i5's. De CPU heeft dan ook een TDP van 45W, dat is niet weinig. Een normale WMV 1080P 60FPS project uitrenderen duurt ongeveer 2x zo lang als bij mijn desktop (i7 6700K) op puur de CPU, je kunt ook nog gebruik maken van CUDA. Het is en blijft een laptop, en voor een laptop produceert de i5 6300HQ en zijn 20% snellere broer i7 6700HQ heel aardige resultaten.
Kan ik me grappig genoeg wederom niet in vinden, onder load blijft de laptop qua CPU netjes onder de 75 graden, net als de GPU die ik dan nog een 135Mhz op de core sneller heb lopen. Dat is 120W aan warmte wat je moet wegvoeren over laptop die ex scherm 2cm dik is, dat is echt geen kattepis en laptops van MSI (die een centimeter dikker zijn) kunnen zich op dat gebied een voorbeeld aan deze HP laptop nemen. De koeling is m.i. prachtig ontworpen, 2 fans die samenwerken, 1 airvent aan de achterkant, 1 rooster aan de onderkant waar lucht wordt aangezogen en dan 120W wegkrijgen zonder de rest van de laptop heel warm te laten worden, ze mogen zich van mij wel in hun handen wrijven hoor :P

Maar goed, daarom is het een review, en daarin ervaart iedereen een product anders. Ik wil gewoon even een 'andere' kijk geven, misschien dat je door mijn ervaringen ook anders naar bepaalde dingen gaat kijken. Dat heb ik nu ook bij het lezen van jou review gedaan, en die is verder top hoor!
[...]
Ik wilde in mijn review aangeven dat games niet soepel draaien als men een desktop ervaring gewend is. Daarnaast snap ik dat de GPU op zijn best werkt wanneer de voeding is aangesloten op netstroom maar daar koopt men geen laptop voor. Gaming on the go is dus in ieder geval minder dan verwacht naar mijn mening, maar daar schrijven we natuurlijk allemaal reviews voor; meningen kunnen verschillen.
Zoals je al hebt kunnen lezen heb ik een programma als Sony Vegas als voorbeeld gegeven omdat ik dat bijna elke dag gebruik als hobbyist. Met zulke programma's zul je wel degelijk een performance boost zien wanneer er gebruik wordt gemaakt van virtuele kernen in plaats van de aanwezige fysieke kernen. Ik heb nergens gesproken over het feit dat de processor dermate slecht is dat men hem niet zou moeten overwegen om te kopen. Daarnaast twijfel ik over je resultaten van je normale WMV project aangezien mijn desktop i5 4460 (geen overclock) al minstens 2x zo snel is en dat in combinatie met 8 GB DDR3 werkgeheugen.
Persoonlijk vind ik dat 75 graden best warm is als dat zo op mijn schoot staat, en vooral als ik op school met vrienden nog even ga gamen wordt er aan de overkant van de tafel geklaagd over de warmte productie van de laptop. Inderdaad, het toetsenbord wordt niet warm (iets dat op mijn vorige laptop wel gebeurde). Over de koeling kan ik niet positief spreken. Als ik deze blower koeler moet vergelijken met het type blower wat je op een desktop kan tegenkomen (bijvoorbeeld op de reference cards van zowel nVidia als AMD), dan klinkt de desktop variant als een Boeing 747-8I en deze laptop als een JSF.
Haha de laptop wordt gelimiteerd op 30FPS als je op de accu werkt, logisch dat het dan niet super soepel loopt :+ Dit is overigens op veruit de meeste laptops met dergelijke hardware het geval, dat is niet iets wat HP alleen doet bij deze laptop. Net als de warmte: 120W is 120W, of deze nu via de achterkant of zijkant weggaat. Weg moet het toch en dat doet de laptop perfect. Een Dell 7559 of MSI met dezelfde hardware moet ook 120W wegkrijgen en die doen dat naar eigen vergelijking niet zo goed als de HP Omen dat kan. Daarnaast is 75 graden warm ja, probeer maar eens water van 75 graden over je hand te laten lopen, dat is ook niet te doen. Met andere woorden, het is normaal dat die lucht zo ontzettend heet is, en eigenlijk zelfs een goed teken! Ik ben het met je eens dat de koeling alles behalve stil is onder full load, maar goed, dat is wederom normaal.

En over het renderen, misschien ben ik iets te optimistisch geweest, ik stel het bij naar 2,5x zo snel. De architectuur is hetzelfde, dus 'mag' je een beetje clock met clock vergelijken. Hyperthreading schaalt echt niet zoals de echte cores en dat gecombineerd met het verschil in clockspeed (1.2Ghz) is de 2,5x realitisch.
Werk zelf met een i5-4200U en een GT750M (4GB GDDR3) met een adapter tot max 90W en die wordt toch warmer dan 80*C - mooi juist dat deze onder de 75 blijft met meer vermogen. Ook ik zou dan zeggen: de koeling doet het goed!

En inderdaad, gamen op accu is een no-go wat beperkingen betreft.
Ik vond dit een vreemde opmerking en heb de OMEN by HP Laptop PC Maintenance and Service Guide opgezocht.

Op pagina's 27, en 28 staat uitgelegd hoe de base enclosure te verwijderen. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar het kan wel door de 11(!) schroeven te verwijderen:
Remove the plastic plug and screw (1), and then remove the 2 Phillips M2x5.0 screws (2) and the 8 M2.5x6.0 screws (3).
Op de volgende 3 pagina's staat vermeld hoe daarna de batterij te verwijderen.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 19 september 2016 21:31]

[...]

Op de volgende 3 pagina's staat vermeld hoe daarna de batterij te verwijderen.
Mocht het u niet duidelijk zijn, ik bedoelde natuurlijk dat de batterij niet even snel verwijderd kan worden. Ik ga niet de backplate van mijn laptop verwijderen en een hele tutorial volgen om mijn batterij te verwijderen puur omdat ik een paar uur wil gamen.

Mocht het dan nog niet duidelijk zijn, ik bedoel iets als dit:
Je kunt beter opschrijven wat je bedoelt. Je schrijft letterlijk dat de batterij niet te verwijderen is en dat is pertinent niet waar.
11? dat valt nog mee. Bij mijn Asus zijn het er maar liefst 14.

@Thipje: Goedee review, niet te lang, niet te kort en informatief genoeg.
Zit nog een beetje te twijfelen tussen deze en de Medion Erazer X6601
Er zijn maar weinig andere betaalbare 4 core Skylake laptops.

Geluid is voor mij wel een ding, is het geluid echt zo slecht bij de HP?
(Mijn Asus heeft ook zo'n B&O ICE systeem en klinkt ronduit slecht, ongeveer even slecht als de support van Asus laptop divisie)

[Reactie gewijzigd door slb op 23 september 2016 01:32]

Het geluid klinkt overduidelijk helderder dan dat van menig standaard laptop speaker, maar als ik mijn eigen muzieksmaak er bij moet halen waar base toch wel belangrijk is dan is dit zeker geen prettige ervaring. Voor podcasts en wat meer klassiek gerelateerde muziekstijlen komt hij wat beter uit de verf.

Nog even over de Medion. Ik heb geen positieve ervaringen met dat merk (al is dat wel uit de tijd dat Medion nog bij de Aldi te koop was). Er wordt veel bloatware meegeleverd die hier, op de HP niet aanwezig zijn op een garantie en backup service na.

Veel succes met de verdere zoektocht!
Bedankt voor je reactie, standaard draai ik op een nieuwe laptop sowieso altijd even de decrapifier om overbodige meuk te verwijderen.

Bij Medion heb ik een dubbel gevoel, heb er of heel goede of heel slechte ervaringen mee, maar dat geldt eigenlijk ook voor Asus, Gigabyte en MSI. De beste laptops die ik gehad heb waren van Toshiba, maar die zijn weer gestopt met laptops voor de consumentenmarkt.

Nu Kaby lake in de markt gezet wordt, komen de Skylakes in de aanbieding, dus ik kijk nog even rond. Ik woon vlakbij een Alternate vestiging, dus misschien dat ik daar eerst nog even verder snuffel.

Nu zag ik bij HP dat de ax010nd niet meer leverbaar is en vervangen door de ax080nd, hardware lijkt helemaal gelijk, is er misschien een (klein) manko in de 010?

Als het geluid iets minder is, is dat niet zo'n probleem, ik heb bij iBood een paar Edifier RT1700BT speakers gekocht en die klinken fantastisch. Maar als ik het zo hoor, valt het geluid dus wel mee. THANX!
Ook ik heb het niet zo op Medion. MSI net zo - slechte service uit ervaring.

Asus is een prima merk overigens. Verkoop dit al jaren met veel plezier en weinig uitval. Valt er toch wat uit, dan wordt dit altijd netjes en snel opgelost.
Je kunt met deze software in je taakbalk indicatie-icoontjes krijgen voor numlock/capslock en meer:
Bedankt voor de tip. Dat haalt het feit niet weg dat er niet aan is gedacht om gewoon een klein led lampje achter de toetsen te plaatsen als indicatie, maar het lost het probleem wel op.
Je ziet zo'n notificatie lampje bijna niet meer. Bij sommige laptops is bijv. nog enkel de numlock waar een lampje in zit, maar capslock komt zelden voor.