Specificaties GF GTX 1060 (1152c) (1,544GHz), 3GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 3G OCV1 Review

peter123 23 september 2016, laatste update op 9 november 2016, 2.333 views

MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 3G OCV1

Snel, redelijk stil en zuinig. De kleurinstelling moest ik aanpassen voor een fatsoelijk beeld via HDMI. De fansnelheid is standaard niet optimaal. Andere merken hebben gewoon standaard 3 heatpipes in de koeler, waar deze er maar 2 heeft.

Pluspunten

• Stil na aanpassingen
  • MSI Afterburner
  • Verbuikt weinig stroom
  • Veel FPS
  • Adaptieve vertikale synchronisatie
  • nVidia bug report team

Minpunten

• 3Gb geheugen zou te weinig kunnen zijn bij 2160p en ultra settings in enkele spellen
  • Standaard slecht beeld via HDMI
  • Slechts 2 heatpipes in de koeler.

Drivers en compatibiliteit Score: 5

De ATI HD4770 was de eerste videokaart gebakken op 28nm schaal. Deze was zuiniger dan zijn voorgangers met betere prestaties. productreview: XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDLC review door peter123 Let wel, dit was het jaar 2008! Men heeft dus 8 jaar lang op 28nm schaal GPU-chips gebakken. Het werd dus wel tijd voor een schaalverkleining. nVidia zit op 16nm nu.
2 jaar geleden ging ik weer wat modernere spelletjes spelen en heb allerlei videokaarten gehad. HD7850, HD7870, GTX770, R9 270 en nu heb ik een MSI R9 270x met de bekende Twin Frozr koeler.

Keuze
Ik speel af en toe nog een spelletje en vaak wat oudere. Vooral gameplay is belangrijk en grafisch het onderste uit de kan is niet nodig. Ik zie niet echt verschil tussen de settings insane en high en er hangt een 1080p monitor aan de PC. Eigenlijk voldoet de R9 270x nog wel, maar ik wil weer wat anders.
De koeler van MSI was erg stil en dat wilde ik wel weer. De keuze tussen AMD en nVidia was wat lastig. In eerste instantie ging ik voor een AMD RX 470, maar de reviews leerden dat nVidia zuiniger en sneller was. Een kaart van 300 euro is niet aan mij besteed, maar toen nVidia deze GTX 1060 3Gb introduceerde vond ik dit een betere oplossing dan de RX470.
De reden dat nVidia sneller is dan AMD is omdat ze een extra alogeritme gebruiken en zo 30-40% meer fps weten neer te zetten. Verder is de CPU overhead kleiner. https://nl.hardware.info/...ad-test-amd-versus-nvidia
MSI heeft 5 varianten van de GTX1060 3GB. De Armor versie en 3GT hebben ongeveer dezelfde prijs, maar de MSI met Twin Frozr koeler is 25 euro duurder. Dat vond ik veel en heb daarom de Armor versie gekocht in de hoop dat deze ook stil zou zijn. Volgens MSI in ieder geval wel en dat zou komen door de ventilator. Lijkt mij sterk, maar we gaan het zien.

Conclusie uit reviews
De prestaties van de GTX1060 3GB liggen gemiddeld tussen de RX470 en RX480. Een overgeklokte versie zit bij de RX480 maar verbruikt maar 10W minder energie. Een versie op stock snelheden verbruikt zo'n 40W minder en dan zitten de prestaties bij de RX470.
Is 3 Gb genoeg? Als je geen insane settings gebruikt op een hoog resolutie scherm wel. https://youtu.be/y1RWItff0eQ

Features
Van een moderne videokaart mag je vele features verwachten. Volgens MSI is de TORX fan zeer stil en onder de 60C draaien ze niet.
De kaart heeft 2 HDMI 2.0 aansluitingen en 2 Displayports. Ik zie weinig Armor op de kaart. De GTX1060 TinFrozr heeft een backplate. Dat heeft deze niet.
https://tweakers.net/ext/f/xgMBInprTFkCwwLSCZvjsiJg/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/jLfSckfZfScbKUPXP2dQXBbN/medium.jpg

Full RBG via HDMI
nVidia vind het kennelijk nog steeds nodig om niet alle kleuren via HDMI te sturen naar het beeldscherm, met gevolg dat kleuren flets zijn.
Lichte waas over beeld bij nVidia en Intel GPU's
Met een aanpassing in het register is dit op te lossen:

Software en drivers
In de settings van nVidia zitten een paar leuke opties:
Omdat ik vaak wat oudere spelletjes speel, is deze GTX 1060 3GB vaak overkill. Met adaptieve vertikale synchronisatie worden de fps beperkt tot 60. Onder de 60 schakelt dit systeem zichzelf uit om tearing te voorkomen. Dit scheelt 40W. vermogen en lawaai van de ventilator.
Andere leuke features zijn:
Ik gebruik geen Gforce Experience, maar hier kun je er meer over lezen:

Bomen
https://tweakers.net/ext/f/VuIRaIMuiDASVTntYMOCTgvP/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/e5ut3mPZJBaUbLwjAa4UZeUM/medium.jpg
De bomen in mijn spelletje zijn alleen zichtbaar als je stekt inzoomt. Uitgezoomt zie je alleen de schaduw. Links is onder directX11 en rechts directX9. Ik heb dit probleem voorgelegd aan nVidia en de customerservice reageerde direct. Ze hebben het probleem gefixt in een nieuwe driver update. (372.90) Netjes.

Prestaties
Hier kun je de prestaties vergelijken en veel beter dan ik ooit zal kunnen:
Ik heb wel even gecontroleerd of ik ongeveer dezelfde resultaten kreeg:
Het klopt aardig met wat anderen vinden. Deze MSI is iets overgeklokt, dus presteert iets beter dan een standaard GTX1060.

Verbruik
Opgenomen vermogen van de hele configuratie:
- i5 6600k - SSD - 1 laptop HD - 2x4GB DDR4 geheugen - DVD - 430W voeding 80+
Uit: 2W
Idle: 25-50W
Game met adaptive vert. synch: 81W
Game full load GPU: 177W

Geluid en temperatuur
Standaard staan de ventilatoren stil tot 60C. Dat heeft als nadeel dat als je een spelletje speelt de snelheid van de ventilator nogal op en neer gaat. Soms heel hard en soms weer zacht. Met MSI afterburner kun je dit aanpassen. Ik heb er voor gekozen om dit wat geleidelijker in te stellen.
Eerste heb ik gezocht wat de grens is waarbij de ventilator nog draait. Dat is 22% (500rpm). Bij 20% gaat de ventilator continue aan en uit. Bij 40% draait de fan 920rpm en dat is nog steeds niet hoorbaar.

Tijdens een game met adaptieve vertikale synchronisatie is de load 71% en daarbij wordt de GPU 48C bij 734rpm van de ventilator.

Gebruik je de GPU 100% dan draait de ventilator op 56% (1290rpm) en dan is de temperatuur 68C. Dan is deze hoorbaar, maar zeker niet storend.

https://tweakers.net/ext/f/QPOlhopHrkS9JSS8nfQPQNxQ/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/rP8bNUK2KUzBwcHUO1soKIVc/medium.jpg
De MSI Armor heeft 2 heatpipes waar de TwinFrozr koeler er 3 heeft. De pricewatch: Gainward GeForce GTX 1060 3GB heeft ook 3 heatpipes en misschien wel een betere koeler.

De doorgevoerde SOI verkleining werp zijn vruchten af. Deze generatie is zuiniger en geeft meer fps. Met de features als HDMI 2.0, adaptieve vertikale synchronisatie en ondersteuning van directX12 gaat het ook de goede kant op. Voor zijn geld een goede koop lijkt mij, hoewel ik misschien toch een Gainward oid had moeten kopen, want die heeft 3 heatpipes en alle ventilatoren zijn tegenwoordig wel aan te passen.

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 3G OCV1?

Ik snap die aanpassing in het register niet helemaal voor volledig RGB.
In het control panel van Nvidia kan je namelijk gewoon instellen of je beperkt of volledig bereik wil.
Je bedoelt onder videokleurinstellingen wijzigen? Is dat niet alleen voor het kijken van video?
Zelf inmiddels hetzelfde kaartje aangeschaft voor mijn vriendin maar toch ontzettend tevreden met de prestaties op 1080p. Buiten dat is het ook nog eens een prima overklokker :)

Loopt nu op +169MHz op de Core en +700 op het geheugen in afterburner. Met mijn custom fan profiel komt de kaart niet boven de 62c op 60% fan speed en blijft in ons kastje lekker stil.

Deze run is nog gedaan op +143/+600:
Firestrike 10436

[Reactie gewijzigd door ECP0WERS op 10 oktober 2016 08:22]

Bedankt voor je aanvulling. Maakt de ventilator niet veel herrie bij 60 procent?
Nee, vind het persoonlijk ontzettend meevallen :)
Deze kaart heb ik ook, en toen ik er Gelid gc-extreme koelpasta op gedaan had, daalde de temperatuur met 7 graden
Het is maar een tip :-)

pricewatch: Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound

[Reactie gewijzigd door Likje op 18 oktober 2016 11:26]

Dank je goede tip. Ik heb nog een andere liggen en ga het eens proberen.
Heb je wel een adapter gekregen van molex naar 8-pin?
verbruikt je hele systeem maar 177W onder load met deze kaart? in welk spel? wat is dan de cpu load?
Dat klopt. CPU en GPU load is 100% en spel maakt niet uit.