Ducky Shine 5 (Qwerty US, MX Blue) Review

Foritain 16 september 2016, laatste update op 25 mei 2017, 3.332 views

Ducky Shine 5 (Qwerty US, MX Blue)

Een prachtig mechanisch toetsenbord. Keurige bouwkwaliteit en afwerking, zelfs voor het toch pittige bedrag dat er tegenover staat. Ontwerp is duidelijk wat meer volwassen dan de typische gaming bordjes. Featureset is wel wat beperkt, en ook de RGB actie is wat minder extreem uitgebreid dan de gangbare gaming mechs.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en materiaal afwerking uitstekend
  • Strak design waarbij de verhoging doormiddel van de geintegreerde (maar verwijderbare) pootjes het ontwerp ten goede komt.
  • Cherry MX mech switches <3
  • RGB verlichting / effecten
  • Dedicated volume keys.
  • Software-vrij = ook niet-Windows compatible.
  • Zowel hippe Ducky als neutrale spatiebalk aanwezig.

Minpunten

• Blijft wat centjes voor een toetsenbord, zelfs een mechanische.
  • Feature-licht. Geen polssteun (optioneel losse ducky steunen te importeren), geen USB hub.
  • Gaming mechs bieden veelal wat meer LED effecten, en benadrukken de verlichting soms wat meer met bijvoorbeeld witte ondergronden. (Alhoewel, of eenvoud een nadeel is mag je zelf bepalen).

Review: Ducky Shine 5 MX Blue

- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Ducky

Ducky is een merknaam die niet bij iedereen direct een kwartje zal laten rollen, en als de naam je niets zegt is vermoedelijk het laatste wat in je op zou komen ‘een fabrikant van hele mooie toetsenborden’. Toch is dat laatste een correcte, en ietwat korte, samenvatting. Liefhebbers hoef ik uiteraard weinig te vertellen over deze Taiwanese fabrikant die inmiddels al vele jaren actief is en in AziŽ een gevestigde naam is. Toegegeven, de zichtbaarheid op de Nederlandse markt is niet te vergelijken met de ‘gaming’ merken, maar ik hoor Ducky liefhebbers in de verte al ‘ja, maar!’ roepen als ik die opmerking maak. Niet onterecht overigens, want als je ooit een Ducky bordje in je handen gehad hebt weet je dat zij wel iets degelijks kunnen maken.

Gelukkig heeft een recent Eendje zijn weg weten te vinden naar ons huis, en kunnen we vandaag gaan kijken naar de Ducky Shine 5. Een toetsenbord die ‘echt Ducky’ wil combineren met een onvermijdelijke eis vanuit de gebruikers anno 2016: RGB verlichting. Opvallend aan Ducky is dat zij vaak meer exclusieve Cherry MX switches weten te leveren, terwijl de gaming merken zich vooral op de grote vraag richten. Sterker nog je hebt op dit moment sneller een Shine 5 MX Nature White of MX Black in huis dan een MX Red of Brown. Nog aparter wellicht: De MX Blue variant die ik hier in handen heb lijkt helemaal niet meer leverbaar, mogelijk als gevolg van (als ik de roddels mag geloven) een productiestop van MX Blue RGB switches bij Cherry.

De Ducky Shine 5 kost je normaliter 159 tot 169 euro, met Alternate als de officiŽle distributeur en enige shop met voorraad. Beschikbaarheid is dus een kleine kanttekening.

De specificaties en features van de Ducky website:

Met de afwerking van de productpagina’s verdient Ducky weinig punten, echter wat inhoud betreft zijn ze vrij uitgebreid. We zien de specificaties van een stevig bord; 1.3kg is niet mis, en verder een vrij typische breedte van 460mm. Intern uiteraard enkel gebruik gemaakt van Cherry MX switches, en het wordt duidelijk dat het een software-vrij product is, dus OS independent.

Ducky staat ook bekend om hun bordjes met PBT keycaps, maar in het geval van een RGB LED model is de keuze voor ABS bijna vanzelfsprekend. Het zijn double shot ABS caps, oftewel twee lagen wat ze duurzamer maakt, met een laser engraving. Voor gamers niet onbelangrijk: 1000Hz/1ms polling, en N-key rollover.

Wat verpakking betreft is er weinig high-end aan de Ducky Shine 5; Kleurrijk maar eenvoudig karton. Intern zit het bordje prima stevig maar niet anders dan een instap bordje verpakt zou zijn. We krijgen een handleiding die in redelijk Engels is geschreven, een leuke Ducky keycap puller, en uiteraard een extra eenvoudige spatiebalk voor wie de iconische ‘Chinees Jaar’ spatiebalk die er standaard op zit te veel van het goede is. De kabel is standaard rubber, en gezien het een Mini USB stekker is (Geen micro!) prima te vervangen.

Mocht de productpagina of de merknaam de suggestie gewekt hebben dat Ducky iets anders is dan een kwaliteitsproduct dan gaan we daar nu verandering in brengen. De Ducky Shine 5 is namelijk een pracht van een toetsenbord. Keurige bouwkwaliteit en afwerking van zowel het frame als de caps. Noem het gerust, in de uit-stand althans, een stereotype mech waar je precies krijgt wat je ervan zou verwachten. Wat vooral ‘anders’ is is de manier waarop het bordje wordt verhoogd. Hoewel de rubberen uiteindes afneembaar zijn om het bord plat te leggen is mijn ervaring dat de meeste gebruikers het toetsenbord wel wat schuiner willen. Met deze constructie kijk je niet tegen simpele zwarte plastic klepjes aan, maar heb je net even wat nettere pootjes onder je bord. Het ontwerp lijkt ook bijna uit te gaan van gebruikers die die pootjes aan willen houden, want het past mooi bij de lijnen van het bord.

We treffen een typische US International layout aan waar de meesten ongetwijfeld de voorkeur aan zullen geven, en als full size ontbreekt de numpad zone niet. De standaard spatie met het geit icoon (2015, Year of the Goat) kan vervangen worden al vind ik het zelf wel wat unieks hebben. Onder de spatie komt de dubbel laags constructie goed in beeld, met een stalen plaat boven het pcb wat het bordje lekker stevig maakt. De Cherry manier van stabiliseren mag van mij ook op complimenten rekenen, zo ook de Cherry switches natuurlijk, in dit geval de transparante constructie van de MX Blue RGB switch.

Mocht je af en toe tegen de onderkant aankijken zit er een leuk print in, en daar zien we tevens dat het bord een aantal keurige antislip strips heeft, een stevige manier van de kabel vast zetten, en dat de rubberen eindes van de voetjes los te draaien zijn. Oh, en iets van schakelaars. Don’t know, don’t care :D (Ok, hier kan je 6KRO ipv NKRO activeren en heb je wat andere compatibility opties ter beschikking)

Ducky pakt het concept RGB verlichting anders op dan wat we veelal in Europa gewend zijn. Leuk voor een reviewer natuurlijk, maar met voor- en nadelen voor de gebruiker. De software-vrije implementatie, oftewel alles werkt via de ingebouwde chips, zorgt ervoor dat functioneren van het bord niet OS-gebonden is, iets waar Linux gebruikers vast gelukkig van worden. Nadeel uiteraard dat echt complexe instellingen op deze manier wel verdomd lastig te implementeren zijn. Met fn-fkey combinaties kan je echter redelijk los. Vooral de optie om elke toets in een andere shade te verlichten, waarbij je door de gewenste kleur aan te kiezen het hele bord in die kleur krijgt is een leuke extra voor zij op zoek naar de perfecte kleur zonder aan slidertjes te prutsen. Tevens zijn er een aantal instellingen voorgeprogrammeerd, zoals seperate verlichting van WASD of pijltjes toetsen en wat andere flashy effecten zoals de rondwandelende slang, maar daarbij valt wel op dat de voor de hand liggende effecten die we hier gewend zijn zoals de horizontale wave ontbreken.

Helderheid is gemiddeld. De LEDs zijn op zich typisch Cherry, maar het gekozen font is wat strakker en dunner, wat vermoedelijk in combinatie met het double-shot ABS wat minder licht doorlaat. Verlichting rondom de switches wordt juist weer een beetje geholpen door de lichte metalen plaat eronder, maar deze is aardig verzonken waardoor het niet overheerst. Al met al een RGB implementatie die het doel van menig gebruiker bereikt (vermoedelijk: de kleur matchen met andere aanwezige hardware), maar toch net wat van de flair mist die we zien bij gaming bordjes die zich meer richten op ‘flashy’.

Het praktijkonderdeel invullen bij een mechanisch toetsenbord met Cherry MX switches is lastig, de daadwerkelijke tik-ervaring verschilt, mits de fabrikant geen hele zotte streken uithaalt, nauwelijks. Cherry MX Blue brengt uiteraard dat bekende clickje met zich mee wat enerzijds heerlijk voelt, en anderzijds voor sommigen (of vooral: hun omgeving) toch reden is om voor MX Brown of Red te gaan. Fysiek is het simpelweg een dijk van een bord welke goed op tafel ligt. Kijken we naar wat directe concurrenten, waarbij vooral de Cooler Master MasterKeys Pro L boven komt drijven als directe concurrent (beide zonder polssteun, full size, RGB, verder weinig poespas), dan zien we toch dat Ducky kwalitatief een keurig bord neer weet te zetten. De uitdaging zit uiteraard dat je met luxere mechs per definitie aardig in de ‘diminishing returns’ zit, want er zijn gewoon heel weinig matige Cherry MX bordjes te vinden in dit segment. De meerprijs van ca 2 tientjes klopt echter wel redelijk met de presentatie die Ducky neer zet: net wat chiquer, net wat strakker, maar tegelijkertijd zal je ze naast elkaar moeten hebben om echt verschil te merken in waar dit hoofdstuk voor staat: de praktijk. Hetzelfde gaat eigenlijk op voor concurrenten zoals de Corsair Strafe RGB, waarbij je meer fancy elementen krijgt terwijl Ducky juist op de eenvoud richt, waardoor je je af kan vragen of het eigenlijk wel concurrenten zijn, maar uitgaande van het feit dat je in de meeste gevallen naar je scherm kijkt en niet naar je vingers zal het niet altijd even makkelijk zijn om de meerwaarde van een net wat chiquere afwerking te ervaren.

Kwalitatief dus niks aan te merken, en het is ergens een opluchting om na tal van gamer-bordjes een model op tafel te hebben welke zich op een ander segment richt. Strakkere fonts, een space-grey materiaal ipv strak zwart, en verder geheel focus op kwalitatief een dik bord fabriceren. Double shot ABS zou wat beter stand moeten houden bij langdurig gebruik, maar binnen een redelijke review termijn kunnen we daar natuurlijk weinig mee. Kortom: als werkpaard is het een prachtig apparaat om te gebruiken (en te aanschouwen). Desondanks moet ik het gebrek aan features buiten die kwaliteit-focus wel aanhalen, want we zien geen USB poorten, audio passthroughs, en tevens geen polssteun. Polssteunen van Ducky zijn wel los te bestellen, maar die kosten enkele tientjes extra en die moet je zelf importeren (met evt risico van douane/BTW e.d. gezien ze vaak boven de grens zitten). Overigens hebben ze mooie houten en lederen modellen voor deze bordjes, maar standaard zit er dus niets bij de Ducky Shine 5. Wel treffen we seperate media keys aan, een leuke bonus.

Verder werkt het bord zoals je mag verwachten, met een functionerende N-key rollover en een response die niet merkbaar anders is dan andere bordjes (lastig te ervaren overigens, daar niet van). Fn-key combinaties wat de verlichting betreft zijn een kwestie van ervaring en experimenteren, maar zodra die naar wens zijn ingesteld resteert weinig meer dan een praktisch prima bord.

Het was voor mij even geleden dat ik een Ducky in handen had, maar de warme gevoelens uit het verleden herleefden weer zoals ik had gehoopt. Ducky weet namelijk nog altijd echt nette bordjes neer te zetten, en het is 100% begrijpelijk dat het merk een fanatieke groep volgelingen kent. Kwalitatief valt er weinig aan op te merken, zowel wat het frame als de keycap afwerking betreft, al mag je voor de prijs niet anders verwachten uiteraard. Vergeleken met de meeste gamer bordjes met welke de Ducky Shine 5 zijn (grove) prijsklasse toch moet delen steekt Ducky er net iets bovenuit en lijkt het bord toch ook net wat meer volwassen; iets strakker font, iets strakkere cap afwerking, en verder weinig nonsense. Ik kan mij goed voorstellen dat dit een aantrekkingskracht heeft op de wat serieuzere gamer / niet-gaming-geek die niet op alle moderne hocus-pocus zit te wachten. In verhouding tot die andere bordjes is de featureset echter wel erg licht; wel media keys, maar geen usb hub, geen polssteun, en ook het mega LED festijn van de veelal software-heavy alternatieven is in de software-vrije Ducky Shine 5 net wat beperkter in de opties, al vermoed ik dat de meeste mensen prima uit de voeten kunnen met de kleuren en effecten die Ducky hier biedt. Positief gevolg daarvan is uiteraard weer het feit dat dit bord niet OS afhankelijk is, en gezien ik denk dat in de niche doelgroep van Ducky wel wat niet-Windows gebruikers zitten lijkt dat wel een relevant voordeel.

De meerwaarde van ‘nog net wat luxer’ boven de ietwat meer betaalbare Cherry MX bordjes blijft, zoals bij elke mech die de 150 euro passeert, een terecht puntje om aan te halen, want hoe je het ook went of keert zit je aardig in de ‘diminishing returns’. Ja het is een dijk van een bord, maar slechte mechs zien we nauwelijks boven de 100 euro en om de meerwaarde van de Ducky Shine 5 kwaliteit te ervaren moet je de bordjes wel direct naast elkaar kunnen ervaren. Anderzijds lijkt het mij geen onredelijke stelling dat als je al een mech van 150 euro overweegt (waar je met RGB LED snel aan zit) de stap naar deze 169-179 euro kostende Ducky niet echt heel spannend meer is, en dat terwijl je daar ook wel wat voor terug ziet. Het totaalplaatje van de Shine 5 zal hem, even los van de prijs, sowieso de typische Ducky status opleveren: een echt liefhebber bord voor zij die precies weten wat ze zoeken, of voor zij die beter slapen in de wetenschap dat hun bord net wat chiquer is (maar de massa zal vermoedelijk niet direct durven afstappen van de namen die zij kennen met bijbehorende actievere marketing). Daar is uiteraard ook helemaal niets mis mee, want bij Nederlandse Ducky gebruikers lijkt het gevoel van ‘iets bijzonders bezitten’ best een relevant onderdeel van de ervaring. Die echt fanatieke liefhebber zal echter ook een specifieke switch voorkeur hebben, wat ons bij een noemenswaardige uitdaging brengt voor Ducky: Bijna alle Ducky bordjes zijn lastig te verkrijgen in Nederland, en eigenlijk in heel Europa. MX Blue RGB lijkt niet langer te bestaan (wat mij weer het warme gevoel geeft dat ik iets zeldzaams heb, zo zie je maar), MX Black RGB en MX Nature white RGB kan je dan weer wel morgen in huis hebben, maar voor MX Red RGB of MX Brown RGB zal je een week of drie moeten wachten. Dat maakt het een product voor mensen die niet alleen een beetje budget hebben en specifiek zoeken naar een dergelijk net bordje, maar tevens ook met enig geduld zijn geboren. Aan de andere kant draagt dat ‘even moeten wachten’ wellicht nog bij aan de positieve ervaring die Ducky met dit toch zeer aantrekkelijke en degelijke bordje weet te bieden.

Vind je deze review leuk? Een reactie of een nominatie in het 'review van de maand' topic (volg de banner hieronder) doe je ons een groot plezier mee! Liefdesverklaringen, boze brieven, of discussies omtrent de risico's van het voeren van eendjes zijn ook welkom!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 300 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Ducky Shine 5 (Qwerty US, MX Blue)?

Mooie review van een mooi toetsenbord!

Ik heb zelf de Filco Majestouch 2, ook met MX Blue switches, het typt als geen ander. Nou ja, deze Ducky typt waarschijnlijk hetzelfde.

Wat me ook hier weer opvalt, is dat de tobo's van 20 euro vaak al een anti-spillfunctie hebben, maar deze Ducky en mijn Filco hebben dat allebei niet... Daar ga je met je toetsenbord van 150 ~ 175 euro als je er een glas drinken overheen gooit. Ik zie de pcb gewoon zitten als je de spatiebalk losmaakt, en LEDs vinden water niet lief.
Typt nagenoeg hetzelfde inderdaad :D

"anti-spil" is in de meeste gevallen niets anders dan die rubberen laag die je 'standaard' aantreft in elke rubber dome constructie, dat is ook gewoon ťťn grote lap. Bij een mech, waar je voor een stukje kwaliteit eigenlijk die stalen plaat wel wilt waar de switches in/op zitten, zou je dan een rubberen laagje langs alle switches moeten borduren, volgens mij krijg je dat ook nooit echt zinvol in de praktijk (lees: dat het daadwerkelijk iets tegen houdt). De oude IBM Model M had geloof ik iets van kanaaltjes via welke iets van vloeistof afgevoerd werd, maar uit mn hoofd weet ik geen 'actueel' mech bord dat daar echt een oplossing voor biedt.

Een beetje water kan je meestal wel oplossen door het bord af te koppelen en hem goed te laten drogen. Zoet plaksel echter (cola, wijn), icm een mech is zeker niet aan te raden...
Mijn oude IBM M heeft dat elke toets een cilindervormig "huis" heeft, waar de toets in heen en weer gaat en waar de veer in zit. Die cilinder is hoog, heel hoog. Water loopt er langs over de plastic plaat waar alle cilinders in zitten, en loopt door de afvoerkanaaltjes weg.
Zie hier

Je hebt gelijk dat dat bij Cherry MX wat lastiger is, en dat je sowieso beter geen cola kunt knoeien :)
Ah das waar, was al bijna vergeten dat die intern ook wel wat anders zijn. Of en hoe dat met Cherry MX moet, tja. Zal ook eens moeten kijken hoe dat bij alternatieven zit zoals die van Logitech of Steelseries.
Erg nette review, m'n complimenten, zelf ook eigenaar van dit toetsenbord en kan mij er helemaal in vinden :)
Top toetsenbord!

Overigens heb je het over een stalen plaat boven de PCB's maar volgens mij is dat ook van PCB materiaal (welliswaar wit), althans als je de foto zo eens ziet:

Kan het ook verkeerd hebben hoor, kan het bij mijn toetsenbord ook niet zo goed zien.

[Reactie gewijzigd door remsie op 18 september 2016 23:28]

Dank je / fijn te horen! :D Welke switch? ;)
Ik heb gekozen voor de Brown, meer feedback dan de red, maar minder geluid dan de blue switches ;) geen spijt van gehad iig :)
Wederom een toppertje van een ramplankje, euhh toetsenbord, met een buitenaards prijsje
Er komt ook een (super) goedkoop mech alternatief aan binnenkort, maar deze is inderdaad ietwat prijziger. Aan de andere kant, het plaatje klopt wel vergeleken met de rest natuurlijk :D
Mooi toetsenbord. Heb zelf de Shine 3 (Ook een review van geschreven. :) ). Het is inderdaad een flinke investering, maar hij gaat volgens mij een leven lang mee. Al die disco shows van lichteffecten geef ik sowieso niets om.

Mooie review uiteraard. :)
Dank je wel :D

Moet je normaliter wel even plezier van hebben. Alleen geen zoete dranken o.i.d. over je switches gooien O-)

RGB is voor mij ook enkel handig zodat ik een specifieke kleur neer kan zetten. Ik geef er zelf ook niet om, maar moet toch aanhalen dat wat effecten betreft de game-boys net wat verder gaan.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 17 september 2016 18:52]

Goede review weer. Ik heb zelf de shine 4(in het wit). Allebei erg leuke toetsenbordjes. Om eerlijk te zijn mis ik de RGB niet, RB is al meer dan leuk.
Dank je wel! Ook een mooi bordje inderdaad! :D
Prachtige review weer! Ik ben vorig jaar van rubber naar een mechanisch ducky bord gegaan. Een wereld van verschil! Ik vind het nu ook niet meer gek om 150 euro voor een toetsenbord uit te geven.
Dank je wel :D Eenvoudige domes voelt al snel erggg matig als je beter gewend bent natuurlijk (toegegeven, een beetje scissor voelt al 10x beter en kost ook niet de hoofdprijs). Zeker als je er dagelijks veel op werkt een prima investering toch.
Zeer gave review :) Keep up the good work +3
Wat een mooi, maar wel prijzig toetsenbordje. Kwaliteit is natuurlijk onbetaalbaar en Ducky staat naar mijn weten ook echt voor kwaliteit en dit is ook duidelijk te zien aan het gebruik van dubbel shot ABS toetsen.
Ook geweldig met het plaatje op de spatiebalk. Als deze nou iets goedkoper zou zijn geweest.....

Je review leest weer heerlijk weg en de fotos zijn zoals altijd van top niveau (hulde aan de vrouw ;)). Je bent en blijft een van die reviewers waarvan je ongeacht het product de review wil lezen.
Dank je wel! Van beide ;) Leuk ook om te horen natuurlijk dat je het allemaal volgt.

En ach joh, er is altijd wat mooiers / luxers / duurders wat er te willen valt. :D Genoeg te kiezen, maar Ducky biedt inderdaad wel wat moois voor zij die -net- even verder gaan. Nu hopen op nog wat meer 'zakelijke' bordjes ter vergelijking :D
Double shot ABS keys zijn echt niets speciaal meer. Vortex heeft al een tijdje double shot PBT keycaps die nog eens veel dikker zijn. Ik vind deze caps alvast bagger.
De keycaps komen eigenlijk niet in de buurt van wat de meeste fanatiekelingen verwachten (VB signature plastics SA/DSA of GMK caps).
Browse hier maar eventjes ter vergelijking:

Wat betreft de Shine 5: ik vind dat je voor dit geld veel betere alternatieven hebt, want je komt bijna in het terrein van een custom build (een JD45 is zelfs goedkoper, een Atreus , een TriC 60 en of een Mekanisk custom zijn ongeveer even duur).
Voor hetzelfde geld kan je bijvoorbeeld al een Varmillo VA68M laten leveren.

Blijft wel een hele mooie review, echt mooie plaatjes. Had wel wat meer plaatjes gezien van dat dubbel PCB gebeuren, heb er zo mijn twijfels over en vrees dat het vooral marketing praatjes zijn.
Uiteraard kan het mooier, ook wat betreft caps. Aan de andere kant, de backlight e.d. maakt die keuze niet eenvoudger. Je verliest dan (bijna altijd?) de verlichting van de letters zelf. Ik denk dat je dan wel in de niche zit van wat reeds een niche product categorie is, als in de mensen die dat kunnen waarderen.

Zelf bouwen is natuurlijk ook wat anders, zo ook iets uit het buitenland halen. Volgens mij neem je evt BTW/importkosten niet mee in die overweging, zo ook garantie zaken die je nu gewoon via een Nederlandse shop kan laten verlopen. Met wat je 'gewoon' zo kan kopen doet Ducky het m.i. hier erg netjes. Verwacht ook niet echt dat je je op korte termijn zorgen gaat hoeven maken over deze caps, dat doe ik met gaming kb's al jaren niet, en al is het maar 'iets' beter dan gemiddeld lijkt het niet echt een praktisch overweging. Aan de andere kant, de tijd zal het leren :D
Zoals altijd weer heerlijk leesvoer met erg goed geschoten foto's. Zoals Empty al zei hulde aan de vrouw. Daar kan ik volgens mij nog wel wat van leren of ik moet mijn wederhelft aan het werk zetten ahaha.
Je bent trouwens weer lekker bezig, begint moeilijk te worden om al je review te volgen, tempo ging ineens flink omhoog de laatste maanden _/-\o_ hahaha.
Dank je Melluk :D

We zijn nu begonnen te experimenteren met video, dat is weer een heel nieuwe uitdaging, pffff.. Aan de andere kant, met de vakantie e.d. heb je 3 weken tijd gehad reviews te lezen zonder dat ik wat nieuws online zette, dus als het goed is ben je nu weer bij? :D