Specificaties Bluetooth 4.0-dongle (10m) met USB 2.0-interface - Bekijk alle specificaties

König Micro Bluetooth versie 4.0 dongle Review

Lisadr 14 september 2016, laatste update op 14 september 2016, 551 views

König Micro Bluetooth versie 4.0 dongle

Pluspunten

• compact

Minpunten

• geen drivers
  • slecht bereik
  • waardeloos support

Driverkwaliteit Score: 1
64Bit Windows 10 herkent het niet als een plug & play device. König levert zelf geen drivers en geeft 0,0 support. Volgens König is het niet hun taak om drivers en support te leveren. Mocht het gaan om een defect exemplaar, dan moet ik terug naar de winkel. Maar het is niet defect, het werkt namelijk wel op een 32bit Windows 7 systeem, nadat je CSR Harmony Wireless Software Stack installeert. Een stukje software die König niet levert en ook niet op hun website heeft staan. Gelukkig was er een mede-tweaker die het had gevonden. Ik heb dit getest met drie verschillende 64bit Windows 10 systemen en op alle 3 werkt het niet als plug & play en ook niet met extra software.

Op een 32bit Windows 7 systeem, waar het werkt, is het niet geweldig. Bereik is slechts enkele meters zonder obstakels en niet geschikt voor bluetooth headsets als je van plan bent van je plek af te komen. Ook heeft het soms last van stotteren. Ik denk dat het handig is voor een BT muis en keyboard.

Uit China heb ik een $1 dongle besteld, die wel plug & play is. Qua bereik is het echter net zo slecht als die van König.

Eerste en laatste keer dat ik een product van König koop.

Heb jij ook een König Micro Bluetooth versie 4.0 dongle?

Wel bijzonder, want ze zeggen expliciet dat hij windows 10 compatible is. Heb je de dongle ook op een ander systeem getest?

Ook omdat bij Bol mensen er wel bij vermelden wat W10 geen issue is: https://www.bol.com/nl/p/...-dongle/9200000026718157/

[Reactie gewijzigd door makkie ;) op 14 september 2016 18:46]

Ik heb het niet kunnen testen met een 32bit Windows 10 systeem omdat ik niemand ken die dat heeft. Het kan zij dat het daar goed op werkt.

Bij Bol.com is er een productfoto zonder logo, bij mij zit er een Konig logo op.

Bij Bol.com staat in de omschrijving een bereik van 10m, maar bij productspecificaties staat 100m.
Dit is een class 2 product met een bereik tot 10m
Dus je bent boos om dat het niet magisch als plug & play device werkt? :p Heb je nooit zelf drivers hoeven installeren ofzo...

Wat het bereik betreft: dat had je kunnen weten, in zo'n klein ding is er praktisch geen ruimte voor een goede antenne. Dat de chipset bluetooth op 10m aankan betekent niet dat de antenne dat ook kan. Slechte marketing? Ja.

Als je hem trouwens achter in een vaste PC steekt is het bereik natuurlijk waardeloos, BT komt niet door een flinke stalen behuizing heen.
Probleem is niet het installeren van drivers. Probleem is dat Konig geen drivers levert, ook niet op hun website. Bij download kun je alleen productinformatie en een handleiding downloaden. Vraag je ze om support, dan krijg je te horen dat het niet hun taak is om driver te leveren bij hun product.

Een review is om mensen te informeren door een ervaring te delen en dat is wat ik doe. Als je kijkt naar andere reviews op Tweakers en andere websites, dan is het ontbreken van een driver een terugkerende punt.