Specificaties 13,3" (1920x1080), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Acer Chromebook 13 CB5-311-T4S0 (NL Qwerty) Review

djwice 11 september 2016, laatste update op 17 oktober 2016, 391 views

Acer Chromebook 13 CB5-311-T4S0 (NL Qwerty)

Een van de snelste Chroombooks met ruim 14 uur accu met Full HD scherm, WIFI ac en 32GB SSD; een hele verademing; binnen 10 seconden ben je aan het browsen op je favoriete website, ingelogd en wel. En dat voor 269 incl. verzending, software updates en 3 jaar garantie.

Pluspunten

• <10 seconden opgestart
  • 14 uur accu
  • WIFI AC
  • geluidloos
  • guest modes
  • NVIDIA TEGRA K1
  • 32GB SSD
  • Full HD scherm

Minpunten

• even stoeien om internationaal toetsenbord en Nederlands goed te laten werken
  • geen pinch-to-zoom
  • browser back is aparte knop
  • wine werkt niet (i.v.m. ARM CPU)

Hoe kreeg ik hem?

Tweakers had een Back2School actie op https://tweakers.net/acties/
Een van de web stores, 4Launch , deed mee met een product dat ik niet wilde hebben, ik klikte verder naar hun site voor andere deals.

Op hun homepage stond een hele mooie Chroombook voor 269,- . Ik dacht dat is niet veel geld voor een 13" laptop, en mijn i7 met Windows 10 is wel snel maar start TRAAG op (SSD van 750GB kopen had ik nog geen zin in), eer dat Excel is opgestart ben in 2 minuten verder na het indrukken van de start knop.

Ik ga nooit over 1 nacht ijs, dus heb ik diverse websites bezocht en gekeken welke Chromebook de snelste was, lang met accu deed etc.
Een aanrader hiervoor is https://www.chromebookchart.com/

Dit 2 jaar oude model met NVIDIA TEGRA K1 en 32GB interne SSD bleek nagenoeg elk ander nieuw model Chromebook op alle vlakken te verslaan, op 1 ding na; je kunt er geen WINE op draaien, want het is een ARM processor (WINE wil Intel).
Ik heb niet geprobeerd om de Raspberry Pi versie van Windows 10 (IoT), die ook een ARM architectuur heeft, te draaien op deze Chromebook. Ik ga er namelijk van uit dat ik zonder Windows kan.
Technische Specs
  • 4GB intern geheugen
  • 32GB SSD (~28GB beschikbaar)
  • nVidia Tegra K1 processor
  • 192 CUDA Cores
  • WIFI AC op 5GHz, bij mij is dat 400/800 Mbit/s van/naar de router. - ter vergelijk, niet ac WIFI in huis is 79Mbit/s
  • 1920x1080 13.3" scherm
  • 4K (UltraHD) support via HDMI
  • SD-Kaart lezer (voor je foto's van je foto toestel)
Wat mis ik?
  • Delete knop - er is alleen backspace
  • Browse back met backspace - alleen met vaste knop links boven
  • Page Up/Down - twee vingers slepen - even wennen, maar werkt sneller!
  • Home / End - om naar begin/einde van de regel te gaan
  • Pinch-to-zoom - alleen met CTRL-+ / CTRL--
  • Printen? - Mijn 1 jaar oude WIFI printer van Brother wordt niet herkend in het netwerk. Ik print nu via de brother app op m'n telefoon (werkt ook).
Waarvoor pakte ik mijn Windows 10 laptop?
  • spam folder leeg maken
  • mail regels maken
  • Excel
  • Belastingdienst
  • Online trainingen
  • Code kloppen
  • Plaatjes bewerken (icons)
  • Gedichten schrijven in december
En als hij dan toch aan staan:
  • Online lezen (browsen)
  • Filmpjes kijken
Mijn tablet is dood dus filmpjes en browsen gaat, als de laptop uit staat, vaak met de mobiel.
Waarvoor pak ik nu mijn Windows laptop nog?
  • Belasting aangifte programma (waarschijnlijk als dat nog niet online kan)
  • Windows up-to-date houden
  • Video conversie - kan waarschijnlijk ook wel online
En wat doe ik nu met de Chromebook?
Ik heb de Chromebook nu een maand in mijn bezit en merk dat ik hem net zo makkelijk pak als een tablet. Hij heeft ook een guest feature, waardoor je nog sneller even iets op internet kan doen (in ~ 5 seconden).

Al het Excel werk doe ik nu op de Chromebook. Bij de conversie moest ik alleen het custom datumveld opnieuw als datum markeren, en nu functioneert alles als van ouds. Alleen dan een stuk sneller.

Ik browse meer dan voor heen, omdat hij stil is en cool en een groot scherm heeft.
En Video kijken op het scherm of delen via Chromecast gaat natuurlijk super.
Eigenlijk alles gaat vanzelfsprekender en soepeler op de Chromebook.
Handige links

OpenGL 4.4 support

Tja, die NVIDIA K1 is een leuke processor.
Dus alles op https://www.chromeexperiments.com/webgl draait soepel :)

Conculsie

Mijn i7, 8GB, GForce met Dolby Audio systeem met Windows 10 pak ik eigenlijk niet meer. De Chromebook is lichter, stil, wordt niet heet, werkt veel langer zonder draad, je bent veel sneller aan de slag en alles van internet en je interne netwerk is sneller. De behoefte aan een tablet is verdwenen en ik lees minder op m'n mobiel, en meer op de Chromebook.

Als je deze Chromebook nog kunt krijgen: doen, je zult er geen spijt van krijgen, ongelooflijk veel waar voor zijn geld, bij mij vervangt hij een 3x duurdere laptop met flair.

Ik ben dus super blij, en had niet verwacht dat ik zo snel om zou zijn.
Alternativen
Op dit moment zijn er nog 3 Chromebooks in PriceWatch met een Tegra K1. Waarvan 1 met HD scherm: pricewatch: Acer Chromebook 13 CB5-311-T17X, overige ARM based Chromebooks: https://tweakers.net/cate...GFLuMsYmJGZKMqYmxOVC8thYA de opvolger van deze laptop is pricewatch: Acer Chromebook R 13 CB5-312T-K8Z9 (binnenkort leverbaar).

Heb jij ook een Acer Chromebook 13 CB5-311-T4S0 (NL Qwerty)?