Specificaties 17" (1440x900), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 7520G-604G25Bi Review

Ram0n 30 september 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.059 views

Acer Aspire 7520G-604G25Bi

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Robuust
  • Blu-Ray speler
  • DVI aansluiting
  • Toestenbord werkt relatief fijn voor een laptop

Minpunten

• Accuduur is redelijk, maar kon beter
  • Home en End knoppen zitten niet op een handige plaats (rechtsonder)

2 jaar geleden besloot mijn vorige laptop helaas dat het einde was gekomen voor hem, en mijn voornemen om binnen een jaar een nieuwe laptop te zoeken werd daarmee versneld in werking gesteld. Omdat ik veel heen en weer reis tussen 3 plekken (studentenkamer, huis van ouders en vriendin) dient mijn laptop tevens als vaste desktop-pc, dus het was belangrijk dat hij op alle punten voldeed aan al mijn eisen.

Grafische kwaliteiten
Ik game voornamelijk op consoles, dus de videokaart van de laptop was wat dat betreft niet heel erg belangrijk, maar gebruik wel veel andere multi-media toepassingen. Zo werk ik ontzettend veel met Photoshop en kijk ik een hoop films in HD-kwaliteit, en de GeForce 8600M GT doet hierin prima z'n werk. Met 1080p films heeft hij af en toe nog wat moeite, maar 720p is geen enkel probleem.

Overigens bevat de laptop ook een ingebouwde Blu-Ray speler, maar die heb ik slechts eenmaal kunnen testen met een schijf van een vriend, dus daar kan ik verder weinig over zeggen vrees ik. Wel koppel ik de laptop regelmatig aan een HD-ready TV om zo bovengenoemde films te kijken en de kwaliteit is dan meer dan goed.

Het scherm zelf
Op mijn kamer kijk ik films direct op m'n laptop en dat is met het 17" scherm echt prima te doen. De helderheid is uitstekend en de kleuren komen mooi over. De maximale resolutie is 1440x900, wat een mooi compromis is op een scherm van dergelijke grootte. Iets hoger zou nog mooier geweest zijn, maar vooralsnog is het meer dan voldoende.

Besturing
Ik programmeer nogal veel en had dan ook verwacht dat ik een extra toetsenbord zou moeten aansluiten om geen last te krijgen van m'n vingers na lang typen, maar dat bleek gelukkig enorm mee te vallen. Het voelt erg fijn aan en ik krijg nooit echt irritaties of iets dergelijks. Wel vervelend is dat de home en end toetsen rechtsonder zitten, niet echt een handige plaats als je daar veel gebruik van maakt zoals ik. Daarentegen is er aan diezelfde rechterkant wel een numeriek toetsenbord te vinden, wat een enorme plus is.

De touchpad doet ook z'n dienst, maar waar het maar kan gebruik ik toch m'n draadloze muis, dat blijft toch een stuk fijner werken. De toetsen F1 t/m F8 hebben met behulp van de Function toets extra functies, en vooral die om snel het geluid uit te zetten, het beeldscherm uit te schakelen en van scherm te wisselen gebruik ik erg vaak. Ook kan je hiermee direct de helderheid van het scherm instellen, wat onderweg zeer fijn is om snel de accuduur te verlengen.

Extra's
Naast de Blu-Ray-speler bevat de laptop nog wat meer extra's zoals een 5-in-1 cardreader, wat bijzonder handig is om snel je foto's terug te kunnen kijken. De ingebouwde webcam heb ik nooit grondig gebruikt, maar over het algemeen komt die redelijk over, het beeld geeft alleen wel redelijk wat ruis. De DVI-aansluiting werkt prima om het beeld over te hevelen naar een TV, en voor oudere modellen is er ook een VGA-aansluiting aanwezig.

Overig
Ook hier is weer besloten om op een machine met 4GB geheugen een 32-bits versie van Windows Vista te zetten, waardoor je niet het gehele geheugen direct kan gebruiken. Persoonlijk heb ik die limiet nog nooit echt gemerkt, maar wellicht dat het nuttig is om te upgraden naar een 64-bits editie, misschien meteen dan van Windows 7. Ik heb de laptop in dual-boot draaien met Kubuntu en dat draait zonder problemen, alle hardware wordt netjes herkend.

Met een volle accu kan je met standaard gebruik een uurtje of 2 doen, maar belangrijker voor mij was hoe hij presteert met films. Ik zit vaak lang in de trein en wil dan nog wel eens een filmpje kijken, en op de stand energie besparing kan ik dan zo'n 1,5 uur film kijken. Dit is dan wel met de laagste beeldhelderheid, maar tenzij de zon er echt op staat is het ook dan nog goed te volgen.

De laptop kan ook prima tegen een stootje, zoals eerder gezegd neem ik hem overal mee naartoe en hoewel ik er uiteraard goed op let, krijgt hij toch nogal wat te verduren. Dit heeft nu na zo'n 2 jaar intensief gebruik nog geen sporen achtergelaten. Al met al is dit een zeer degelijke laptop die ik iedereen kan aanraden, hoewel er in de tussentijd wellicht wel nieuwere modellen zijn uitgekomen met betere prestaties voor dezelfde prijs. Maar mocht je er bijvoorbeeld eentje voor een laag prijsje kunnen overkopen zeg ik "gewoon doen"!

Heb jij ook een Acer Aspire 7520G-604G25Bi?